Jos puhelinlaskun summa on 30,53€, pitääkö minun maksaa tasan se summa vai 30,55€?
Ja juu olen tyhmä, juuri muuttanut omaan ensimmäiseen asuntoon ja hankkinut puhelinliittymän.
Vuokra on tasaluku esim. 600,00 niin sitä en ole joutunut miettimään. Sähkölaskua ei ole vielä tullut.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
kun käyt paikanpäällä maksamassa niin 30,55 joudut maksamaan, muista ottaa tasaraha mukaan :)
Paikanpäälläkin voi maksaa kortilla (jos paikanpäällä yleensäkään on mitään asiakaspalvelua, jossa laskunmaksu onnistuu). Kortilla maksettaessa veloitus on juuri se summa, mikä laskussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla ilkeä? Osasitteko itse juuri pois lapsuudenkodista muuttaneena kaiken automaattisesti?
Ap, maksa se summa mikä lukee laskussa (oletan että nettipankin kautta maksat?)
Miten kenelläkään voi tulla mieleen että laskun summan voisi muuttaa? Eikö muka kotona asuessa kukaan koskaan ole tilannut mitään netin kautta? Rohkenen epäillä.
Saa sitä summaa muuttaa, ylös päin. Eli maksaa pari senttiä ennakkoa, se hyvitetään seuraavassa laskussa.
No mitä ihmettelemistä tässä on, voihan tuollainenkin kysymys tulla mieleen.
Koulussakin oli pyöristyslaskuja, että milloin pitää ylös- ja milloin alaspäin pyöristää jne.
Siksi voi tässäkin asiassa tulla mieleen pitääkö pyöristää.
Ei mikään tyhmä kysymys.
T. Muija 55v.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettelemistä tässä on, voihan tuollainenkin kysymys tulla mieleen.
Koulussakin oli pyöristyslaskuja, että milloin pitää ylös- ja milloin alaspäin pyöristää jne.
Siksi voi tässäkin asiassa tulla mieleen pitääkö pyöristää.Ei mikään tyhmä kysymys.
T. Muija 55v.
Aika ihmeelliseltä vain tuntuu, että ihminen on jo muuttanut omaan asuntoonsa, mutta ei siihen mennessä ole yhtään laskuaan itse maksanut.
Omasta teini-iästäni muistan, että siitä lähtien kun minulla oli omia tuloja, aloin myös maksaa itse omia laskujani. Ensin pankin tiskillä tai laskunmaksuautomaatissa. Vanhemmilla oli ihan riittävästi hoidettavaa välttämättömissä menoissamme (90-luvun alkupuoliskolla), joten me lapset maksoimme kesätyörahoillamme omat hupimenomme.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tiennyt eräs teinikään, mihin kohtaan kirjeeseen postimerkki liimataan.:0
Minä opetin tämän omille teineille heti kun huomasin että eräs kesätyöntekijä (ikä 20+) ei meillä töissä osannut lähettää kirjettä. Ei tosiaan tiennyt mihin kohtaan postimerkki laitetaan ja mihin kirjoitetaan vastaanottajan tiedot. Mutta eipä tienneet omat teinitkään ennen kuin neuvoin :D
Vierailija kirjoitti:
Tasan sen summan maksat, miksi antaisin firmalle 2 senttiä ylimääräistä?
Siksi, että saavat työpaikan radioon uudet patterit.
Voi pyöristää alaspäin aina 5snt. Ne ei sitä peri ja vuosien saatossa saatat jäädä voitolle useita satoja euroja kun pyöristät aina alaspäin vaikka summa olisi 3snt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla ilkeä? Osasitteko itse juuri pois lapsuudenkodista muuttaneena kaiken automaattisesti?
Miten kenelläkään voi tulla mieleen että laskun summan voisi muuttaa? Eikö muka kotona asuessa kukaan koskaan ole tilannut mitään netin kautta? Rohkenen epäillä.
Saa sitä summaa muuttaa, ylös päin. Eli maksaa pari senttiä ennakkoa, se hyvitetään seuraavassa laskussa.
Ja ylimääräistä työtä laskutukseen samalla...
Oikeastaan ei saa maksaa eri summaa kuin laskussa on. Ellei ole laskuttajan kanssa toisin sovottu. Esimerkiksi jos on neuvotellut maksaa jonkun suuremman laskun kahdessa erässä.
Reskontra on nykyään koneelta menevä automaatio ja ei tunnista jos summa on esimerkiksi 30,53 e ja on maksanut verkkopankissa 30,55 e.
Tai siis se 2 senttiä joudutaan käsittelemään jotenkin, riippuu ohjelmasta, että oikea summa kuittaantuu. Mutta se ei mitenkään katoa mihinkään tai oikea summa pyöristy ylöspäin tai alaspäin.
Siis se summa maksetaan mikä on laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä lapsuudenkodissa sitten opetettu näitä(kään) asioita?
Eikö sulle opetettu että ihmiset ja kodit on erilaisia? Opetettiinko sulle kaikki mahdollinen kotona enne kuin muutit pois? Jos todella on näin, se empatiakykysi on varmaan niin kehittynyt, että ymmärrät olevasi etuoikeutettu?
No, on näköjää tosi erilaisia koteja. Kyllä, itsenäisen selviämisen perusasiat opetettiin, joihin siis mm.laskujen maksu kuuluu, ja ei - tällaiseen ei heru empatiaa. Voisit mahdollisesti hyötyä virkaholhoojasta, joka pitää talousasiasi hanskassa muuhun arkitoimintaan sitten henkilökohtainen ohjaaja.
Tuoko kusipäisyys elämääsi paljonkin iloa?
Vierailija kirjoitti:
Yleinen käytäntö pienissä laskuissa on pyöristää ylöspäin seuraavaan viiskymppiseen. Eli 30,57e tarkoittaa että maksat 50€
Sulle tuli virhe, se pyöristetään aina ylöspäin joo, mutta vain seuraavaan kymmenlukuun.
Isoissa laskuissa tietenkin sataseen, tuhanteen, kymmeneentuhanteen, sataantuhanteen jne.
Esimerkkejä:
5,32 € -> 6 €
30,01 € -> 40 €
272,45 € -> 300 €
1000,01 € -> 2000 €
42 217 € -> 50 000 € (kannattaa huomioida autoa ostaessa)
392 900 € -> 400 000 € (kannattaa huomioida asuntoa ostaessa)
Tarkista nyt vielä että tuo on alvillinen hinta, muuten joudut maksamaan 37,86 €. Lukeeko siis laskussa sis. ALV 24%?
AP olisit kysynyt äidiltäsi, olisit välttynyt näiltä turhilta viisasteluilta ja saanut heti oikean vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perusasiat pitäisi olla kunnossa. Kuten esimerkiksi rahankäyttö ja laskujen maksu jne. Kuulostaa ihan uskomattomalta tuo AP:n kysymys.
Vierailija kirjoitti:
AP olisit kysynyt äidiltäsi, olisit välttynyt näiltä turhilta viisasteluilta ja saanut heti oikean vastauksen.
Mitä jos ap:n äidin silmät on sumeat jo... se sanoo "maailma on vaarojen karikko, se sama maailma siskosi vei, mä sanon viimeisen sanan ja se on ei".
Hyi olkoon millaisia ihmisiä tämä maailma on täynnä. Menkää itseenne k.päät. Miten kehtaatte ilkeillä noin nuorelle joka opettelee omillaan elämistä!
Ainoa lohtu tässä on se että tuollaiset ilkeilevät kakkiaiset eivät ole koskaan onnellisia aidosti.
Kun sydän on musta, ei aitoa iloa ja onnea pysty kokea!
No jopa palstamammat pääsivät taas pätemään ja ilkeilemään. Tuliko nyt tunne paremmuudesta?
Kysymys oli ihan hyvä ja aiheellinenkin; ehkä mammat ostelevat nuoruudessaan netistä laskulla, mutta ei kai kukaan sellaista ole enää tehnyt pitkään aikaan, kun on sähköinen maksaminen.
Kerran ostin, oliko nyt Elloksen tai H&M:n postimyynnistä vaatteita ja loppusumma oli pyöristetty. Ite maksoin kyllä pyöristämättömän summan silti eikä mitään seurauksia siitä onneksi tullut. Jos olisi tullut, olisin valittanut. Maksoin laskulla ja silti näin jälkeenpäinkin että - 0.02 euroa olisi muka ollut edellinen velka. Älytöntä! Minun käsittääkseni tarkka summa aina maksaessa verkkopankissa eikä sitä pyöristellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen käytäntö pienissä laskuissa on pyöristää ylöspäin seuraavaan viiskymppiseen. Eli 30,57e tarkoittaa että maksat 50€
Sulle tuli virhe, se pyöristetään aina ylöspäin joo, mutta vain seuraavaan kymmenlukuun.
Isoissa laskuissa tietenkin sataseen, tuhanteen, kymmeneentuhanteen, sataantuhanteen jne.
Esimerkkejä:
5,32 € -> 6 €
30,01 € -> 40 €
272,45 € -> 300 €
1000,01 € -> 2000 €
42 217 € -> 50 000 € (kannattaa huomioida autoa ostaessa)
392 900 € -> 400 000 € (kannattaa huomioida asuntoa ostaessa)
Tämä on silkkaa ilkeilyä. Mikä on ongelmasi?