Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäammattimaisinta mitä lääkäri on sinulle sanonut/tehnyt

Vierailija
09.03.2021 |

Kertokaa

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olisi jo aika lopettaa vauvan imetys, kun hän oli 11-kuukautinen.

Vierailija
2/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ehkä enemmän outoa kuin erityisen epäammattimaista, mutta vähän hätkähdin tämän tajutessani. 

Olin opintojen loppuvaiheessa YTHS:llä käymässä ehkäisyyn liittyvässä asiassa. Kerroin pari syytä sille, miksi käyttämäni valmiste ei ole mielestäni sopiva. Lääkäri totesi, että niin, onhan se kalleimmastakin päästä. Totesin, että sekin vielä. Lääkäri vaihtoi valmistetta ja kirjoitti potilaskertomukseen, että potilasta harmittaa aiemman lääkkeen hinta! Keskustellessa oli jo aiemmin käynyt ilmi, että käyn oman alani päivätöissä. Hän itse otti asian puheeksi, minulle hinta ei ollut minkäänlainen kynnyskysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käski jättää lääkkeet pois ja mennä kotiin nauttimaan elämästä, kun hain apua kaksisuuntaisen mielialahäiriön itsetuhoiseen masennusvaiheeseen.

Vierailija
4/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pitää vaan kestää menkkoja, vaikka ne ois runsaatkin. Kärsin vaippoja vaativista kuukautisista, olin henkisesti ja fyysisesti loppu. Suostui kuitenkin antamaan lähetteen labraan, kävin ja lähdin takas raskaan ulkotyön pariin. Tuli soitto, että äkkiä takas, testissä lienee virhe.

Hb oli 63. Sain heti 2 pussia verta.

Vierailija
5/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että häntä kiusataan työyhteisössä. Oli outoa kuunnella nuoren mieslääkärin avautumista miten ilkeitä hänelle työpaikalla ollaan. Oli myöhemmin lähtenyt muualle töihin.

Toivottavasti häntä helpotti kun sai purkaa sydäntään.

Vierailija
6/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lääkärille sähköpostin (yksikössä vakiintunut tapa, epävirallinen mutta jota kaikki käyttävät) johon ei vastannut. Laitoin uuden hyvin kohteliaan jossa tiedustelin, oliko lääkäri mahdollisesti saanut edellisen viestini

Hän vastaa tyyliin näin: ”Saan päivässä 200 emalia, en minä niihin jouda vastaamaan kiitos!”

Ahaa. No, en viitsinyt sanoa että tärkeäksi tunnet itsesi, se on hienoa. Itse johtajana saan saman verran, mutten sitä kelleen toitota. Miksi niin tekisin? Itseni jalustalle nostamiseksi ja oman tärkeyden alleviivaamiseksi? Turhaa.

Vierailija
7/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitti vahingossa äidilleni minun terveysasioistani ja oli ehtinyt jotain niistä jo kertoakin, kun äiti sanoi, että nyt on väärä henkilö. Sen jälkeen lääkäri kertoi vielä ketä tavoitteli. (ja kenen terveystiedoista oli juuri kertonut). Oli myös äitini lääkäri, joten joku sekoaminen tuossa oli tullut, mutta eihän tuollaista saisi silti koskaan tapahtua.

Vierailija
8/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kauniit rinnat, sanoi keski-ikäinen mieslääkäri, kun olin parikymppinen. Ja jatkoi: Mutta kyllä maan vetovoima jossain vaiheessa tekee tehtävänsä.

Vierailija
9/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pikkuvaivaa näyttämässä lääkärille ja huomasin sattumalta, että lääkäri oli lukenut läpi ihan kaiken mitä kannasta löytyi minusta, siis vuodesta 2014. Optikkokäynti, tapaturma, synnytys, gynekologit ja aivan kaikki. Mitään salaista ja arkaluontoista ei siellä ollut enkä ole asettanut mitään kieltoja lukea, mutta ihmettelin kovasti miten persoonani herätti niin paljon kiinnostusta? Voiko tälle olla luonnollinen selitys? Tietääkö joku? Esimerkiksi, että hän on vahingossa rastittanut vaihtoehdon näytä kaikki tiedot tms? Onko sallittua lukea potilaan kaikki tiedot, vai pitääkö tietojen hakemisen liittyä käynnin syyhyn? En aio asiasta meteliä nostaa, muuten vain kiinnostaa. 

Vierailija
10/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että häntä kiusataan työyhteisössä. Oli outoa kuunnella nuoren mieslääkärin avautumista miten ilkeitä hänelle työpaikalla ollaan. Oli myöhemmin lähtenyt muualle töihin.

Toivottavasti häntä helpotti kun sai purkaa sydäntään.

Kysyin kerran vahingossa jotakin lääkäriltä hänestä itsestään, seurasi vuodatus eräästä terveysongelmasta. Aistin syvän helpotuksen hänessä kun sai kertoa asiasta. Silloin tajusin että lääkärin työ on psyykkisesti kuormittavaa. Jos saisin päättää, määräisin heille kerran kuukaudessa jonkinlaisen ripittäytymissession.

Vierailija
11/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin pikkuvaivaa näyttämässä lääkärille ja huomasin sattumalta, että lääkäri oli lukenut läpi ihan kaiken mitä kannasta löytyi minusta, siis vuodesta 2014. Optikkokäynti, tapaturma, synnytys, gynekologit ja aivan kaikki. Mitään salaista ja arkaluontoista ei siellä ollut enkä ole asettanut mitään kieltoja lukea, mutta ihmettelin kovasti miten persoonani herätti niin paljon kiinnostusta? Voiko tälle olla luonnollinen selitys? Tietääkö joku? Esimerkiksi, että hän on vahingossa rastittanut vaihtoehdon näytä kaikki tiedot tms? Onko sallittua lukea potilaan kaikki tiedot, vai pitääkö tietojen hakemisen liittyä käynnin syyhyn? En aio asiasta meteliä nostaa, muuten vain kiinnostaa. 

Olisiko se pikkuvaiva ollut jokin todennäköisesti vaaraton, mutta huonolla tuurilla erittäin haitallinen tai vaarallinen. On sitten käynyt lukemassa, että onko koskaan ollut mitään tuohon vaaralliseen vaihtoehtoon viittaavaa.

Vierailija
12/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin anoreksiaan 15-vuotiaana. Minimoin syömiset tyylillä, jota nykyään kutsuttaisiin varmaan ortoreksiaksi, ja liikunnan harrastaminen lähti täysin lapasesta: joka päivä piti käydä pitkällä juoksulenkillä ja hyppiä vielä hulluna pitkä jumppa. Yhtenä päivänä sitten jumpatessa päässä tuntui tosi oudolta. Säikähdin, ja menin seuraavana päivänä lääkäriin. Suunnilleen 30-vuotias naislääkäri vain huokaili, että "voi kun se laihduttaminen olisikin noin helppoa kaikille". Määräsi verikokeiden (jotka olivat about viitearvojen sisällä) kautta kotiin.

Vierailija
13/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakanta voi näyttää että tietoja on luovutettu vaikka ei olisi käyty kaikkia tekstejä lukemassa. Harvalla kiinnostusta tai työaikaa tuollaiseen riittää, että optikkokäyntejä myöten olisi luettu

Vierailija
14/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioinut ulkonäköäni ja tyrkyttänyt kotinumeroaan.

Vierailija
15/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se pikkuvaiva ollut jokin todennäköisesti vaaraton, mutta huonolla tuurilla erittäin haitallinen tai vaarallinen. On sitten käynyt lukemassa, että onko koskaan ollut mitään tuohon vaaralliseen vaihtoehtoon viittaavaa.

Se ei ole mahdollista. Kävin ekaa kertaa katsomassa noita kantaan liittyviä tiedonhakuja mitä lääkärit ovat tehneet ja kaikkien muiden lääkäreiden haut olivat erittäin niukat. Mieslääkäri oli ja itse olen ihan kivannäköinen nainen, niin väistämättä tuli mieleen, että hän halusi tietää minusta enemmän, mutta voihan asialle olla jokin tietotekninenkin selitys eli kömmähdys, että vaikkapa painanut järjestelmästä "näytä kaikki tiedot" -namiskaa. Eihän kenelläkään ole aikaa lukea tuollaista määrää tietoa potilastyön lomassa? Kun siellä oli jalan lastoittamisesta ja lasinsirun poistosta synnytykseen ja lasinsirun poistoon jalkapohjasta asiaa.

Vierailija
16/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppisenä tosi ujo ja naiivi ja kärsin kaikenlaisista ulkonäköasioista todella raskaasti, muun muassa hiukan eriparisista rinnoistani (koko oikea puoli on vähän isompi, eniten se näkyy rinnoissa ja reisissä). Luulin että tällainen epäsymmetrisyys on aivan ainutkertaisin hävettävää. Menin lääkärille (YTHS) valittamaan tästä, kyseessä oli nuori mieslääkäri, mielessä että voisiko yhteiskunta korvata jonkun leikkauksen. Se ei haitannut kun ajattelin että lääkärithän ovat 100 %:sen ammattilaisia ja eivätkä edes ajattele potilaitaan kuten muut, miehinä/naisina jne.

Kun sain juuri ja juuri selitettyä murheeni (siis aivan aidon ja ahdistavan) niin lääkäri meni puoliksi kiusaantuneen ja puoliksi ärtyneen näköiseksi näköiseksi ja sanoi vaan jotain tyyliin että sullahan on tosi upeat rinnat, moni nainen olisi ylpeä noista ja katseli minua ehkä jotenkin vaimeasti kiihottuneeseen tyyliinkin. Jotain muutakin moitetta sain että tuollaisella asialla tulen. 

Olin totaalisen nolattu, turhautunut, ja jotenkin meni usko lääkäriammatin eettiseen korkeatasoisuuteen mutta mitenkään nuo kommentit eivät muuttaneet kehonkuvaani paremmaksi. 

Ps. Tuo oli 80-luvulla, nykyään varmaan ymmärretään tällaista paremmin. Mutta silloinkin olisi voinut mennä ihan toisin: fiksu lääkäri - mies tai nainen, nuori tai vanha - olisi tutkinut ihan viileästi ja sitten kertonut miten yleistä ihmisten epäsymmetrisyys on, vaikka näyttänyt jotain tilastoja (kun yleensä tuollaisesta hyvittelystä paistaa läpi että siinä vain kvasi-lohdutellaan (että vähemmän tärkeästä potilaasta päästäisiin eroon) - tai tämä on minulle tyypillinen reagointi.

Vierailija
17/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin uupumuksesta ja itkin ja lääkäri sanoi ”höpö höpö”.

Vierailija
18/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakanta voi näyttää että tietoja on luovutettu vaikka ei olisi käyty kaikkia tekstejä lukemassa. Harvalla kiinnostusta tai työaikaa tuollaiseen riittää, että optikkokäyntejä myöten olisi luettu

En usko, että hän kaikkia luki, jos nyt luki mitään, mutta lähinnä kiinnostaa, että onko tuollainen sallittua vai pitäisikö terveystietojen tilaaminen liittyä jotenkin käynnin syyhyn? Muilla lääkäreillä näin oli.

Vierailija
19/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärini vihasi minua koska olen liian tyhmä ja jotenkin sivistymätön. Kaikki ovat samaa mieltä. Olen maailman paskin ihminen!

T: Helsingin Noita

Vierailija
20/55 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tietoja oli käynyt lukemassa kirurgi, vaikka en varsinaisesti ollut hänen potilaansa. Mutta olin kirugisella osastolla. Kyllä sairaalassa lukevat paljon.