Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä apua olet saanut purentakiskosta? Hammaslääkäri suosittelee narskuttelun vuoksi, hinta olisi 700€.

Vierailija
09.03.2021 |

Tiedän narskuttelevani öisin, mutta herätessä ei ole päänsärkyä tms., enkä ole hampaissakaan kokenut mitään kummallista. Hinta-arvio tosiaan n.700€. Hinta on mielestäni todella kova, etenkin kun olen epävarma sen suhteen, mitä hyötyä kiskosta on.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ensin vaikka tällaista, mitä saa apteekeista. 

https://www.apteekkishop.fi/epages/ApteekkiShop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/S…

Ei ei ei ei.

Miksi ei? Mä kokeilin tuollaista enkä tosiaankaan pysty nukkumaan, jos mulla on suussa jotain. Olisi ollut järjetöntä maksaa hammaslääkärissä satoja euroja jostain, jota pitää yöpöydän laatikossa. 

Vierailija
22/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vaivannut teini-iästä saakka. Ja kaksi hammasta jatkuvasti paikkauksessa vuosittain. Mikromurtumia narskuttelusta, kun likaa pääsee paikkojen alle ja juuristoon. Tulee pään vasemman puolen hermokipua narskuttelusta. Niskahartiat jumia yms.

Mulla on siis kolme vasemman puoleista poskihammasta lähes atomeina ja yhä ne sinnillä niitä korjaavat. Kussakin vaan hammasta jäljellä sivut. Juuret on tehty, kruunut posliinia jne.

Mulla on ollut siis on-off kisko. Mun purukaluston kanssa menee suht nopeesti risaksi, enkä sitten aina ole heti hankkimassa uutta. Nyt olen jonossa julkisella puolella. Lääkärin hinta-arvio oli n. 300 euroa, sis käynnit, kuvat, hionnat, mallinnuksen ja itse kiskon.

Nyt yritettiin teinitytölle saada kisko, kun sillä sama ongelma. Erikoislääkäri tuumas, ettei näin nuorille (16v) vielä tehdä, koska leukaperät kasvaa. Nyt vaan pitää opetella elämää stressitöntä elämää. Se auttaa.

Teki mieli pikkasen huitasta. Jospa sitten yksityisen kautta sais lapselle apua, jos ei kuitenkaan ole tuon kalliimpi. Pelkäsin, että tonneista on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Kyse tosiaan yksityisestä hammaslääkäristä, hinta-arvio pitää kuulemma sisällään kiskon, tekijän palkkion ja pari käyntiä hammaslääkärillä. Itse en osaa arvioida mikä hampaideni tilanne on narskuttelun osalta, kun mitään poikkeavaa ei tunnu, mutta ilmeisesti kulumista on nähtävissä. Tuo kuulosti kyllä kurjalta, että hampaat voi narskuttelusta tuhoutua ja edessä voi olla hampaiden poisto! Harkitsenpa siis kiskon hankkimista uudelleen...

Ap

Saman voit saada yksityiseltä pari sataa halvemmalla: eka käynnillä otetaan muotti, jonka mukaan kisko tehdään sinulle, toisella hammaslääkärikäynnillä kisko sovitetaan ja hiotaan täsmälleen sopivaksi. Minulla oli vielä jonkin ajan päästä tarkistuskäynti, jolloin hammaslääkäri tarkisti, että kisko on ollut sopiva, ei ole löystynyt tai hierrä ikeniä. 

Vierailija
24/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin omistani noin 170e julkisella 2v sitten.

Vierailija
25/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei ei.

Miksi ei? Mä kokeilin tuollaista enkä tosiaankaan pysty nukkumaan, jos mulla on suussa jotain. Olisi ollut järjetöntä maksaa hammaslääkärissä satoja euroja jostain, jota pitää yöpöydän laatikossa. 

Aika järjetöntä se on maksaa kymppejäkin jostain jos sitä vaan laatikossa pitää.

Nämähän mahdollistavat väärään purentaan. Voi tulla pahojakin vammoja, jos tuommoisen unissaan rikkoo, kuten mulla on tapana. Ne labrassa tehdyt ovat tiettyä matskua, josta ei pitäisi jäädä teräviä osia nieltäväksi yms.

Vierailija
26/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei ei.

Nuo valmiit kiskot saattaa sopia omaan suuhun tai sitten ei.

Hammaslääkärin tekemä kisko istuu sinun suuhun ja purukalustoon ns. kuin hansikas käteen. 

Vierailija
27/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä sain kiskot 300-500e hintaan pari vuotta sitten. Minulla yksi hammas oli sisältä lohjennut, niin tuli paha reikä siihen, ennen kiskoja. En uskalla enää olla ilman hammaskiskoja, ja lisäksi minun leukanivel rentoutuu kun on kiskot suussa. Kyllä tunnen hampaissa aamulla, jos joskus ei ole ollut kiskoja suussa (esim. flunssassa räkätaudissa ne ei ole koko yötä aina suussa). Mutta 95% öistä käytän kiskoja, enkä osaakaan nukkua ilman enää.

Vierailija
28/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. On epämukava. Puristaa hampaita. On vaikea hengittää, kun kisko vie tilaa suusta.

Rentoutin kasvolihaksiani ja hieroin kireyksiä pois. Löysin joitain ohjeita hierontaan netistä.  Ei ole ollut purentaolgelmaa nyt useampaan vuoteen, vaikka en kiskoani käytä.

Työnnä sinäkin sormet suuhusi ja ala hieroa varsinkin ylä- ja alaleuan välissä takimmaisten hampaiden takana olevaa aluetta?

Vierailija
29/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ihmeessä se kisko. Itse maksoin ensin implantin purtuani hampaan rikki, ja laitoin kiskon vasta sen jälkeen. Olis ollut halvempaa ottaa pelkkä kisko.

Vierailija
30/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. On epämukava. Puristaa hampaita. On vaikea hengittää, kun kisko vie tilaa suusta.

Rentoutin kasvolihaksiani ja hieroin kireyksiä pois. Löysin joitain ohjeita hierontaan netistä.  Ei ole ollut purentaolgelmaa nyt useampaan vuoteen, vaikka en kiskoani käytä.

Työnnä sinäkin sormet suuhusi ja ala hieroa varsinkin ylä- ja alaleuan välissä takimmaisten hampaiden takana olevaa aluetta?

Soot läski.

Vierailija
31/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin botoxia poskilihaksistoon, niin jäi narskuttelu pois. Sitä laitetaan vähän ja juuri oikeisiin kohtiin, niin jo helpottaa. Ammattilaisella.

Vierailija
32/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin purentakiskosta  pari vuotta sitten noin 450 euroa. Kiskon teettäminen oli eräällä yksityisellä yrityksellä silloin tarjouksessa.

Hyödyt:

-Pitkään jatkuneet kammottavat toispuoleiset päänsäryt ja tarve napsia jatkuvasti särkylääkkeitä loppuivat

--> Säästöä lääkekuluissa ja huomattavasti parempi elämänlaatu

-Hampaiden kuluminen hidastunut, eikä lohkeamia tai reikiä ole kiskon hankkimisen jälkeen syntynyt

--> Säästöä hammaslääkärikuluissa

Vierailija
33/41 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kisko viime syksystä asti ja oon kyllä siihen tyytyväinen. Mulla homma lähti liikkeelle siitä, kun hieroja huomasi että purentaan liittyvät lihakset ovat jumissa. Sen jälkeen aloin itsekin kiinnittää huomiota siihen, että herään hampaat yhdessä - en narskuta vaan pelkästään puren hampaita yhteen. Otin asian esiin hammaslääkärissä, joka päätyi ehdottamaan kiskoa. Yhden hampaan mahdollisesti puremisesta johtunut halkeama oli siinä vaiheessa kehittänyt sen verran kariesta, että piti paikata eli kisko oli myös hampaiden suojaksi perusteltu.

Alku kiskon kanssa oli aivan katastrofaalinen, ja ensimmäisen yön jälkeen päädyin peräti koronatestiin päänsäryn ja huonon olon takia. Jouduin käymään hierojalla tässäkin vaiheessa ennen kuin tilanne laukesi. Ilmeisesti purentalihasten rentoutuminen aiheuttikin sitten tuollaisen reaktion. Positiivisiakin vaikutuksia tuli kuitenkin heti, kun tuntui että suun saa paremmin auki, eli jotain tosiaan lähti aukeamaan. Sittemmin kun kiskoon on tottunut, on pitemmällä tähtäimellä huomannut että päänsärkyä on aiempaa harvemmin, vaikka se ei olekaan ollut koskaan mitenkään joka-aamuista tai ylipäätään aamuun liittyvää.

Vierailija
34/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tarkalleen?

Vierailija
35/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hintava. Millainen se kisko sitten on? Minulle itselleni teetettiin yksityishammaslääkärillä (Mehiläisessä tai vastaavassa, en enää muista tarkasti) kisko, eikä se kyllä noin kallis ollut lähellekään, sillä se laskutettiin yhdessä hammaslääkärikäyntien kanssa eikä laskulla yhteissummakaan ollut tuota luokkaa.

Tämä minun kiskoni on muovinen, väri on vähän epämääräinen ollut alusta lähtien, läpinäkyvää kovaa muovia, teetettiin 'kipsimuotista' joka hammaslääkärin vastaanotolla otettiin. On ollut käytössä vuosia jo.

Yökiskoiksi tarkoitettuja voi kai ostaa käsikauppatavarana apteekistakin, jotain muovautuvaa muovia siis lienevät.

Vierailija
36/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni maksoi 500e julkisella viime joulukuussa. Kiskon myötä unenlaatu on parantunut, hampaat ovat paremmassa kunnossa ja aiemmin 2 juurihoitoa hampaisiini purreena, toivon että säästyn myös jatkossa noilta. En siis tosin narskutellut, mutta purin hampaita niin voimakkaasti yhteen, että niska oli jatkuvasti jumissa, hampaat kipeät ja kuluneet ja tosiaan muutaman kerran juurikin ärtynyt. 

Ainoa mikä harmittaa, on klassinen lausahdus siitä, että miksen hankkinut jo aiemmin?

Vierailija
37/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on noin kallista? Purentakisko maksaa normaalisti noin 250-300e. T. Alan työntekijä

Yksityinen. Kaikki ei pääse julkinen sektoori. Juuri Tv oli uutiset asiasta. Miksi hammaslääkäri julkinen puoli jonoa ,jonon perään.Ei asiaa usilla yli vuoteen.Kaikki ei elä sosun siivillä,jotta saisi maksusitomus hammaslekuri yksityispuolelle.Tasan ei menen asiat palvelut ainakaan Suomessa, HELSINKI KAUPUNKI: Liikaa kansaa. Nimen omaan silloin kun kyse hammashoidosta,raudoista, tai uudesta hampaasta.

Vierailija
38/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kisko on epämiellyttävän tuntuinen alkuun ja tuntuu tosiaan puristavan hampaita, mutta kun on viikon verran käyttänyt, niin ei tunnu enää sen jälkeen. Jos jostain syystä pitää taukoa käytössä, niin tuntuu taas alkuun puristavan.

Vierailija
39/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purentakisko maksaa 250-300e julkisella. Yksityisellä, ainakin Mehiläisessä oli 500e. Mutta on myös halvempia yksityiselläkin.

Maksoin 500+200 euroa julkisella. Kulua tulee myös röntgenkuvista, hammasmallien teettämisestä ja kiskon sovittelusta. Haluaisin tietää, missä saa kiskon 200-300 eurolla? 

Kisko on auttanut siihen, etten pure hampaitani pieniksi kappaleiksi. On siis ihan ehdoton väline, ei mikään hupijuttu. 

Vierailija
40/41 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otin botoxia poskilihaksistoon, niin jäi narskuttelu pois. Sitä laitetaan vähän ja juuri oikeisiin kohtiin, niin jo helpottaa. Ammattilaisella.

Voisitko vinkata hyvää ammattilaista... Ja mikä oli hinta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi