Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä köyhille ruokaa jos ruokajonot lopetetaan ulkonaliikkumisrajoituksen ajaksi?

Vierailija
09.03.2021 |

Täytyyhän sitä jotain syödä.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kirkko? Täytyyhän sitä hengenravintoakin saada!

Eihän jumalanpalveluksia ole ollut kuin verkossa pitkiin aikoihin.

Ja Jumalahan on kaikkialla. Ei yhteydenpito-ongelmaa.

Vierailija
22/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaa niillä rahoilla, mitkä menee viinaan ja alkoholiin. Tulevaisuuden varalle muuttaa halvempaan asuntoon. Itse olen työmarkkinatuella, toimeentuella ja asumistuella. Saan noin 1100€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan satanen per viikko. Kyllä sillä syö jo herkkujakin.

Aivan, jonottajien rahat menee viinaan ja tupakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, ollaan kohta samassa tilanteessa kuin vuosi sitten, asunnottomat nälissään ja huonossa kunnossa...

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006480166.html 

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006499735.html

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006521593.html

Vierailija
24/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaa niillä rahoilla, mitkä menee viinaan ja alkoholiin. Tulevaisuuden varalle muuttaa halvempaan asuntoon. Itse olen työmarkkinatuella, toimeentuella ja asumistuella. Saan noin 1100€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan satanen per viikko. Kyllä sillä syö jo herkkujakin.

Et osta koskaan vaatteita, kenkiä, kodintarvikkeita ym.? Eikö siitä satasesta per viikko mee kaikki menot? Mulla katoaa jo ei reseptillä hankittaviin apteekkimenoihin pitkä penni. Särkylääkkeisiin, tippoja silmien kuivuuteen, couperosavoide jne. Sitten haet kahvit, veskipaperit, shampoot ja muut, ja äkkiä ruokaan onkin oikeasti vain koko viikoksi muutama kymppi. Ja siitäkin muutamasta kympistä koittaa aina laittaa hiukan säästöön, jos joku isompi vaatehankinta tulee yllättäen eteen tai kodinkone hajoo.

En käytä röökiä tai alkoholia. En tajua miten kellään pienituloisella on niihin varaa.

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka viikko tai edes joka kuukausi, eikä hiuksiakaan tarvitse pestä shampoolla päivittäin, työtön kun usein on kotona päivät. Vaatteet käytetään loppuun, kotona on kotivaatteet ja asioille menoa varten pari parempaa vaatekertaa. Jos vaikka telkkari menee rikki, niin silloin ollaan telkkaritta siihen asti, että on rahat säästössä. Satasesta per viikko säästää äkkiä sen pari kymppiä ja silti jää hyvin ruokaan. Vuokralla asuessa vuokranantaja huolehtii jääkaapista ja uunista, jos rikkoutuu. Ilman pyykikonettakin pärjää hetken. Näin sinkkuna ei tarvitse huolehtia kuin omista menoista.

Pari kymppiä saat säästöön, kun peset nyykkipyrkillä lavuaarissa kaikki pussilakanoista farkkuihin, olet rikkinäisen telkan kanssa ja peset hiukset vain juhlapyhinä? ( Aika vedenkulutus muuten ja epäilen ettei ihan puhtaaksi lähde) Onko tuo sun mielestä oikeasti elämää, missä pyyhkii hyvin? Musta tuo kuulostaa surulliselta. Tuo kuulostaa köyhän arjelta. Ei varaa käydä edes juhlissa, kun ei ole rahaa lahjoihin.

Vierailija
25/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

häätö päällä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuttaa uuteen asuntoon jos rahat ei riitä nykyiseenkään. Mistä eka vuokra, mistä takuut, miten vakuuttaa vuokranantaja?

Vuokranantaja (kaupunki) sanoi katsovansa mulle halvempaa asuntoa edellisen rahakriisin aikana. Puolitoista vuotta tein hakemuksia, yhteenkään ei mitään reaktiota.

Saavat kantaa raadon pois täältä.

Sossun kautta. Jos et ole tähän oikeutettu, niin et ole köyhä ja rahojen pitäisi riittää ruokaan.

Vierailija
26/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

häätö päällä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuttaa uuteen asuntoon jos rahat ei riitä nykyiseenkään. Mistä eka vuokra, mistä takuut, miten vakuuttaa vuokranantaja?

Vuokranantaja (kaupunki) sanoi katsovansa mulle halvempaa asuntoa edellisen rahakriisin aikana. Puolitoista vuotta tein hakemuksia, yhteenkään ei mitään reaktiota.

Saavat kantaa raadon pois täältä.

Miten on mahdollista ettei rahat riitä? Varattomat saavat asumistukea ja toimeentulotukea. Eli käytännössä ilmaisen asunnon, rahaa ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin. Mitä muuta voi tarvita hengissä pysymiseen? Töihin meno on kannatettava vaihtoehto sellaisille joilla ei sairaus estä. Avoimia työpaikkoja on paljon.

Vierailija
27/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osta koskaan vaatteita, kenkiä, kodintarvikkeita ym.? Eikö siitä satasesta per viikko mee kaikki menot? Mulla katoaa jo ei reseptillä hankittaviin apteekkimenoihin pitkä penni. Särkylääkkeisiin, tippoja silmien kuivuuteen, couperosavoide jne. Sitten haet kahvit, veskipaperit, shampoot ja muut, ja äkkiä ruokaan onkin oikeasti vain koko viikoksi muutama kymppi. Ja siitäkin muutamasta kympistä koittaa aina laittaa hiukan säästöön, jos joku isompi vaatehankinta tulee yllättäen eteen tai kodinkone hajoo.

En käytä röökiä tai alkoholia. En tajua miten kellään pienituloisella on niihin varaa.

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka viikko tai edes joka kuukausi, eikä hiuksiakaan tarvitse pestä shampoolla päivittäin, työtön kun usein on kotona päivät. Vaatteet käytetään loppuun, kotona on kotivaatteet ja asioille menoa varten pari parempaa vaatekertaa. Jos vaikka telkkari menee rikki, niin silloin ollaan telkkaritta siihen asti, että on rahat säästössä. Satasesta per viikko säästää äkkiä sen pari kymppiä ja silti jää hyvin ruokaan. Vuokralla asuessa vuokranantaja huolehtii jääkaapista ja uunista, jos rikkoutuu. Ilman pyykikonettakin pärjää hetken. Näin sinkkuna ei tarvitse huolehtia kuin omista menoista.

Joo kyllä siinä pari euroa säästää jos lakkaa peseytymästä ja tuijottaa rikkinäistä telkkaria 😂

Multa varastettiin TV. Mutta TV tarjouksia on 120€ ja netissä näkee TV sekä käytettyjä saa mmkierrätyskeskus. Hiukset pitää pestä mutta ei aina tarvi hoitoainetta. Saippuat maksaa n.80 cnt kaupassa. Lenkkeily ei maksa ja vaatteita saa kirpputorilta 2-6€ kpl.

Vierailija
28/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kymppiä saat säästöön, kun peset nyykkipyrkillä lavuaarissa kaikki pussilakanoista farkkuihin, olet rikkinäisen telkan kanssa ja peset hiukset vain juhlapyhinä? ( Aika vedenkulutus muuten ja epäilen ettei ihan puhtaaksi lähde) Onko tuo sun mielestä oikeasti elämää, missä pyyhkii hyvin? Musta tuo kuulostaa surulliselta. Tuo kuulostaa köyhän arjelta. Ei varaa käydä edes juhlissa, kun ei ole rahaa lahjoihin.

Sitä se köyhän elämä on. Ei pitkäaikaistyöttömällä voi olla samanlaista elintasoa ja elämäntapoja kuin miljonäärillä.

Vierailija
29/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan kymmenien tuhansien halpatyöntekijöiden roudaaminen Suomeen ja laitetaan omat työttömät töihin. Miksi me työssäkäyvät maksamme työttömien korvaukset, samaan aikaan joku pohatta nettoaa isomman siivun liikevaihdosta, halpatyövoiman avulla. Päästään näin koronastakin eroon.

Vierailija
30/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onkin hyvä aika opetella ruuan laittoa niillä varastetuilla astioilla mitä löytyy kuten makkarakastikkeen tekoa ja spagetin keittoa.

Vierailija
31/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kehittää jotain, tyyliin että pitää pienempimuotoiset leipäjonot useamman kerran viikossa niin että jonot on lyhyempiä ja voi pitää turvavälejä.

Tampereella on pari kolme eri leipäjonoa, esim. SPR:n oma on keskiviikkoisin ja perjantaisin aina tiettyyn kellonaikaan. Pisimmillään se jono oli semmoinen neljän korttelin ympäri kiertävä juuri ennen ovien aukaisua. Viime syksynä piti itsekin käydä parina päivänä jonottamassa kun pesukone hajosi ja piti hankkia uusi ruokarahoilla. Kun ovet aukesi niin maskit naamalla jaettiin nopeasti suoraan ovelta pussi ja maskipakkaus kouraan. Jono kulki nopeasti heti kun homma lähti vaan käyntiin.

Pussissa oli makkarapaketti, kananmunapaketti, maitopurkki, ruisleipää ja margariinia. Kyytipojaksi kaupoista huonoksi meneviä omenoita ja jugurttipurkkeja jotka piti syödä pois saman päivän aikana. Eli siinä on semmoinen noin 5-8 euron perusjutut ja extra 1-2 lisätuotetta sitten vaihtelee aina sen mukaan mitä kaupat lahjoittaa pois. Joskus siellä on myös itseleivottua sämpylää tai pussitettua kalakeittoa, vissiin SPR:n jostain kuntoutuskerhosta jossa opetellaan kokkaamaan. Tai lahjoituksena seurakunnilta.

Vierailija
32/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ilman telkkariakin tosiaan hengissä kestä. Sen tuijottamiseen käytetty aika on ehkä suurinta mahdollista ajan hukkaa tai ainakin aivan kärkipäässä. Senkin ajan voi käyttää itsensä kehittämiseen mikä auttaa pois taloudellisesta ahdingosta.

Vierailija
33/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaan ruokapaketteina ihmisille ovien taakse samoin kuin viime keväänä.

Silloinkin ongelma oli se, että vapaaehtoisia ei tahtonut löytyä ja lisäksi kaikki tarvitsijat eivät omistaneet välineitä, joilla apua hakea. 

Luottamustehtävien hoitaminen on sallittua ( Ylen mukaan) myös mahdollisen ulkonaliikkumiskiellon aikana . kai tällainen "hätäaputyö" luottamustoimiin voidaan katsoa. 

Vierailija
34/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun latte palautella varastettua tavaraa takaisin alkaa köyhyys helpottaa ja omatunto vapautuu ahdistuksesta.

Vierailija
35/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko viime keväänä ruokajonoja? Jos oli, eiköhän niitä olisi nytkin, mikäli tulee ulkonaliikkumiskielto. Uskoisin, että ne lasketaan samalla tavalla välttämättömiin käynteihin kuin ruokakaupassa käyntikin. 

Vierailija
36/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtiä nyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä siinä pari euroa säästää jos lakkaa peseytymästä ja tuijottaa rikkinäistä telkkaria 😂

Multa varastettiin TV. Mutta TV tarjouksia on 120€ ja netissä näkee TV sekä käytettyjä saa mmkierrätyskeskus. Hiukset pitää pestä mutta ei aina tarvi hoitoainetta. Saippuat maksaa n.80 cnt kaupassa. Lenkkeily ei maksa ja vaatteita saa kirpputorilta 2-6€ kpl.

Et tarvii mitään muuta ihonhoitotuotteita? Kosteusvoidetta, dödöä jne. Et värjää hiuksia, meikkaa? Sen yhden saippuapalan kanssa olet ja elät. Jestas miten ankeaa.

Kirpparilta ei köyhällä ole varaa ostaa. Valmiiksi kulunut ja moneen kertaan pesty nukkainen vaate tai linttaan astuttu, hajoamispisteessä oleva kenkäpari on ilona vain muutaman päivän/viikon. Nykyajan kankaissa on reikiä jo muutaman pesun jälkeen.

Vierailija
37/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista ettei rahat riitä?

Paska voi lentää tuulettimeen ja voi tulla yhtäkkinen kiireellinen rahanmeno jota varten ei ole varaa maksaa. Joten se maksetaan sitten ruokarahoista. Kaverilla tuli kerrostalokämpästään yhtäkkinen äkkihäätö kun siellä todettiin vaarallinen murtuma seinässä. Kela korvaa muuttokustannukset vasta jälkeenpäin joten muuttokuukautena hänen piti maksaa muuttoauto ja apu ruokarahoilla.

Vierailija
38/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän apteekin ihonhoitotuotteita ja silti rahaa kyllä jää ruokaan oikein hyvin. Kuulostaa, että sinulla on vain liikaa menoja. 

Mikäköhän se oikein hyvin on? Makaronimössöä ja halvinta antibioottikanaa? Bensalta haisevaa halvinta oliiviöljyä? Häkkikanan munia? Perunaa ja lisää perunaa. Ei se ainakaan mitään oikeasti hyvää ole. Lohta, avokadoja, pihvejä. Sushia.

Antibioottikana ja häkkikanalat ovat kiellettyjä EU:n alueella. Etkö sinä tiedä mistään mitään? Miten tyhmä voi ihminen olla?

Kyllä Euroopassa ja Suomessakin käytetään antibiootteja tuotantoeläimille, joskaan ei siinä määrin kuin jossain muualla (esim. USA:ssa). Virikekanalat ovat käytännössä häkkikanaloita ja kaikki halvimmat kananmunat tulevat näistä.

-Eri

Vierailija
39/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin ongelmaa yleiseltä kannalta. Itse suht. nuorena ja aloitekykyisenä keinot keksin ja voin vaikka paastota, mutta liekö neuvosi toimiva huonosti liikkuvien vanhusten suhteen. Siis miksi ei mietitä ratkaisuja yleensä vaan hyökätään päälle.

Minulta vähennettiin päivärahoista vasta saadut lomarahat. Näin ei olisi Kelan virkailijan mukaan pitänyt käydä kun asiaa varmistelin jo viime kuussa. Ei olisi pitänyt uskoa vaan säästää rahat, mutta ostin rahoilla tarpeellisia kodintavaroita ja vaatteita. Ap

Eli mikä on siis ongelma. Sinun oli ilmeisesti välttämätöntä joka tapauksessa ostaa tuo kaikki ja nyt sait ne.

Oli välttämätöntä. Halusin palkita itseni TÖISTÄ saaduilla lomarahoilla ostamalla kunnon ruokaa, keittiövälineitä ja juoksulenkkarit.

Minulle kun Kelan virkailija väitti silloin viime kuussa, että kertaluontoinen tulo on jotain jota ei yleensä edes päivärahalaskelmassa huomioida jatkuvana tulona, mutta tieto osoittautui vääräksi. Tulo lasketaan brutosta, ei netosta. En tiedä ymmärsikö hän väärin. Helpointa on kokemukseni mukaan ollut täysin työttömänä kun tuet juoksevat saman suuruisina. Muussa tapauksessa laskelmissa on helposti virheitä ja sain mm. kerrankin valituksen jälkeen 650 euroa palautuksena. Ap

Vierailija
40/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jdggldg kirjoitti:

Lopetetaan kymmenien tuhansien halpatyöntekijöiden roudaaminen Suomeen ja laitetaan omat työttömät töihin. Miksi me työssäkäyvät maksamme työttömien korvaukset, samaan aikaan joku pohatta nettoaa isomman siivun liikevaihdosta, halpatyövoiman avulla. Päästään näin koronastakin eroon.

Juuri näin, olisiko Perussuomalaiset vastaus tähän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi