Äiti ei voikaan maalata, koska toimii 4v. "taiteilijoiden" avustajana
Naisten päivä meni jo!
Lainaus jutusta: "Äidin maalaaminen on ajan- ja tilanpuutteen vuoksi jäänyt taka-alalle"
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000007848665.html
Mitä mieltä olette?
Kommentit (70)
Neljävuotiaat osaa normaalisti tehdä jo esittäviäkin kuvia, ihmishahmoja ym.!
Noi kuvathan on pelkkää värisotkua, kuin yksi-kaksivuotiaan värikylvyssä tekemiä.
Eikös neuvolassakin testata jotain ihmishahmon piirtämistä? Vai oliko tää silloin kun olin itse penska 90-luvulla?
Ei sillä että taiteen pitäisi aina olla esittävää. Olisi vaan jotenkin liian helppoa piiloutua väriläiskien taakse ja kutsua sitä lahjakkuudeksi. Itselläni ei olisi pokkaa kasvattaa ihan niin itseriittoista lasta. Voisi tulla vaikeuksia kun lapsi menee kouluun ja näkee, että muutkin osaa, ja jotkut jopa paremmin.
Ainakin pitäisi antaa kattavasti taideopetusta, eikä vaan pensseliä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös neuvolassakin testata jotain ihmishahmon piirtämistä? Vai oliko tää silloin kun olin itse penska 90-luvulla?
Ei sillä että taiteen pitäisi aina olla esittävää. Olisi vaan jotenkin liian helppoa piiloutua väriläiskien taakse ja kutsua sitä lahjakkuudeksi. Itselläni ei olisi pokkaa kasvattaa ihan niin itseriittoista lasta. Voisi tulla vaikeuksia kun lapsi menee kouluun ja näkee, että muutkin osaa, ja jotkut jopa paremmin.
Ainakin pitäisi antaa kattavasti taideopetusta, eikä vaan pensseliä käteen.
Joo, ei taiteen tartte aina olla esittävää, mutta aidosti taiteeseen suuntautuneet lapset tosiaan valitsisivat moderniin teokseen värit itse ja ihan fiilistelisivät niitä värejä!
Tuon ikäisille on yleensä jo käyty jollain tasolla läpi esimerkiksi värien sekoittamistakin, vähintään päiväkodissa jos ei kotona. Ja useimmat tosiaan piirtävät esimerkiksi ihmishahmon, jotkut jo hyvinkin tarkasti.
Sillä siis sanon, ettei keskivertonelivuotias enää ole mikään satunnainen roiskija.
No onhan tuo söpöä, että äiti on noin innoissaan harrastamassa lasten kanssa. En ymmärrä tätä ajatusta uhrautumisesta, on nimittäin ihan mahdollista että äidin mielestä on hauskempaa antaa lasten maalata! Ja missäänhän ei sanottu ettei hän ollenkaan maalaisi itse. Ja jos joku haluaa ostaa noita tauluja niin mikäs siinä sitten, ei taiteen tarvitse olla mikään vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo söpöä, että äiti on noin innoissaan harrastamassa lasten kanssa. En ymmärrä tätä ajatusta uhrautumisesta, on nimittäin ihan mahdollista että äidin mielestä on hauskempaa antaa lasten maalata! Ja missäänhän ei sanottu ettei hän ollenkaan maalaisi itse. Ja jos joku haluaa ostaa noita tauluja niin mikäs siinä sitten, ei taiteen tarvitse olla mikään vakava asia.
Jotenkin vaan teennäistä, että hän kontrolloi prosessia tyrkkimällä poikien kouraan tiettyjä värejä.
Miksei anna lasten vaan nautiskella maalaamisesta?
Kiva, että äidillä on energiaa toimia poikien kanssa ja vielä koko päivän! Oma nelivuotiaani olisi hermostunut heti taidekaupassa, saatikka sitten olisi jaksanut maalaussessiota taidekauppareissun jälkeen. Ehkä lapseni on liian insinöörimäinen.
Nuo lapset ovat kuvataiteellisesti lahjakkaita, kun kiinnostaa maalaaminen noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että äidillä on energiaa toimia poikien kanssa ja vielä koko päivän! Oma nelivuotiaani olisi hermostunut heti taidekaupassa, saatikka sitten olisi jaksanut maalaussessiota taidekauppareissun jälkeen. Ehkä lapseni on liian insinöörimäinen.
Nuo lapset ovat kuvataiteellisesti lahjakkaita, kun kiinnostaa maalaaminen noin paljon.
Mun nelivuotias taas maalaisi helposti ainakin puoli päivää, mutta hermostuisi, jos äiti koittaisi valita värit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lapset ovat kuvataiteellisesti lahjakkaita, kun kiinnostaa maalaaminen noin paljon.Mun nelivuotias taas maalaisi helposti ainakin puoli päivää, mutta hermostuisi, jos äiti koittaisi valita värit.
Jaa. Lapset ovat erilaisia. Toisaalta omasta lapsestani on sanottu neuvolassa ja päiväkodissa, että jaksaa hyvin keskittyä ikätasoonsa verrattuna. Oma lapseni piirtää ja maalaa laiskasti, mutta hän miettii tarkkaan, mitä piirtää. Kuvissa on huumoria tai ajatusta. Pidän tätä tärkeämpänä, kuin värien sotkemista.
Onko sillä väliä, miten kiinnostunut on maalaamisesta pienenä, jos ajattelee mahdollista tulevaa taideuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lapset ovat kuvataiteellisesti lahjakkaita, kun kiinnostaa maalaaminen noin paljon.Mun nelivuotias taas maalaisi helposti ainakin puoli päivää, mutta hermostuisi, jos äiti koittaisi valita värit.
Jaa. Lapset ovat erilaisia. Toisaalta omasta lapsestani on sanottu neuvolassa ja päiväkodissa, että jaksaa hyvin keskittyä ikätasoonsa verrattuna. Oma lapseni piirtää ja maalaa laiskasti, mutta hän miettii tarkkaan, mitä piirtää. Kuvissa on huumoria tai ajatusta. Pidän tätä tärkeämpänä, kuin värien sotkemista.
Onko sillä väliä, miten kiinnostunut on maalaamisesta pienenä, jos ajattelee mahdollista tulevaa taideuraa.
Kiintoisa kysymys... Kertoohan se varmaan jotain lapsen omasta suuntautuneisuudesta. Mutta varmaan innostus voi herätä vasta myöhemminkin.
Koen oman neljävuotiaani olevan vahvasti taiteeseen suuntautunut, koska se on hänelle selvästi ikioma juttu, johon kotoa ei ole edes ohjattu, mutta hänellä on valtava halu ja kärsivällisyys taiteilla.
Näistä pojista en olisi niin varma, kun koko juttu tuntuu lähteneen äidistä. Vaikka tietysti se jotain merkitsee, että sentään jaksavat tehdä.
Naureskelin tota, että äiti siis myönsi antavansa niille värit, että tulee hienoja töitä. Muuten tulisi vain sekasotkua tai yhtä väriä.
Nimim. Sellaisen neljävuotiaan äiti, joka ihan oikeesti tykkää taiteilla ja osaa valita omat värinsä