Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No hyi, Yakutskissa taas - 71.8 *C (Yakutian pääkaupunki)

Vierailija
08.03.2021 |

Kolmatta viikkoa pysynyt sama pakkaslukemat. Koko ajan odotetaan että laskisi vielä että tulisi uusi ennätys tai alkaisi lämmetä.
Olin tuolla 18 kuukautta ja näin kaksi kesää ja talven. Ajatusta toisesta talvesta en kestänyt. Kesällä oli kuin Lappi. Talvella ihan hirveää. Ei mitään huulirasvosvoja ollut hajustettuina kun jäätyivät huuliin ja rosivat irti, pekonia oli muutenkin syötävä aivan koko ajan että sai kylliksi rasvaa. Kasvissyöjä olisi viety lämpimässä autossa mielisairaalaan! Kalaa pidettiin eräänlaisena salaattina!
On valtava ero - 30 ja - 55 vaikka, kaikki kosteus jäätyy heti ja ainoastaan bensa-autot toimii eikä autoa edes sammuteta työpäivän ajaksi vaan käy tyhjäkäynnillä kuluttaen sen puoli litraa tunnissa. Kauppojen pihoilla on satoja autoja moottorit käynnissä. Valtava hitti on kaikenlaiset sähkölämmitteiset vaatteet ja ihan tavallista että ulkonaleikkivillä lapsilla on auton akku repussa ja siitä johto takin ja puseron sähkövastuksiin. Hiihtää ei voi eikä luistella, mikään pulkka ei liiku. Alasti kuolee nopeammin kuin kylmimmässäkään merivedessä, pilkityt Kalat eivät tukehdu vaan pak astuvat ja alkavat usein sulaessaan sätkimään ja hyppimään vaikka pannulla.

Alla hyvin kesy video jossa kuitenkin kivaa kaupunkinäkymää. Kaupat suunnilleen samanlaisia tarjonnaltaan kuin Suomessa perus ruokien suhteen ja ihania venäläislimsoja ja karkkeja jotka ovat kuin leivoksia!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://siberianti…

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot sinäkin paikkaan ittes tunkenut. Suomessa kirjoitetaan jiillä Jakutia.

Suomeksi, ei Suomessa.

Vierailija
42/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin Forecan sivuilta, niin eihän siellä ole parhaillaan kuin -25? Eikä jatkossakaan ole kylmempää luvassa. Päivälämpötilat siinä 10 pakkasasteen korvilla. Mainitussa Verhojanskissa on sen sijaan -40 pakkasta nyt yöllä.

Forecan sääennustus ei ole luotettava. En ymmärrä miten saavat edes pitää koko sivustoa pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mut rokotteet säilyy hyvin!

Vierailija
44/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole ilmasto lämpenemässä. Luonto ja planeetta tasaa. Ja ylimääräinen haihtuu aravuuteen. Hiilidioksidi ei ole vaarallista.

Tulihan... se... sieltä!!!!!

Vierailija
45/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta (ja uteliaisuudesta): Miten oletettavasti suomalainen ap, on päätynyt tuollaiseen paikkaan vieläpä yli vuodeksi?

Ei se ole ihme. 60% 'suomalaisen' juuret ovat jurttaryssälässä. Outoa, ettei tämä populaatio tiedä omia lähtökohtiaan.

Vierailija
46/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oimjakonista muuten on YouTubessa dokkari, jossa kerrotaan lasten koulumatkasta 45 asteen pakkasessa kun dösä voi sammua koska tahansa. On osa sarjaa maailman vaarallisimmat koulutiet. Kannattaa katsoa. On totuudenmukaisempaa kuin ap:n huulirasvat 71 pakkasasteessa (mikä on harmi sillä olis oikeasti kiinnostava kuulla jonkun siellä asuneen mietteitä).

Joku jo vinkkasikin Jussi Konttisen kirjasta Siperia. Kertoo Konttisen perheen elämästä tuolla alueella. Sieltä saa varmasti totuudenmukaisen kuvan tuolla asumisesta. 

En ole lukenut ko. Kirjaa, mutta vähän ihmetyttää, miksi valittu asuinpaikaksi joku rupuinen kylä, mistä ei saa edes puhdasta vettä, ottaen huomioon, että tuolla riittää puhtaitakin paikkoja ja puhdasta jokivettä tuhansia kilometrejä, mistä valtavia"jääkuutioita" saa kotiinsa vietyä juomavesivarastoksi moottorikelkalla tms. Pistän tähän linkkinä kanavan, missä englanniksi nuori nainen kertoo elämästään Jakutiassa. Kansallisuudeltaan jakuutti, joten russofobiaa sairastavatkin voivat katsoa.

Life in Jakutia

Vierailija
47/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolla kestää kämpät lämpiminä?

Vierailija
48/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta (ja uteliaisuudesta): Miten oletettavasti suomalainen ap, on päätynyt tuollaiseen paikkaan vieläpä yli vuodeksi?

Ei se ole ihme. 60% 'suomalaisen' juuret ovat jurttaryssälässä. Outoa, ettei tämä populaatio tiedä omia lähtökohtiaan.

Itse asiassa suomalaisten siperialaiset geenit ovat peräisin Transbaikalin alueelta eli ihan läheltä Jakutiaa.

Vierailija
49/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satua tai ei, hyvä aloitus.

Tyhmä kysymys, mutta miksi ihmiset asuu tuollaisilla seuduilla? Mitä siellä tehdään työksi?

Vierailija
50/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta miksi ihmiset asuu tuollaisilla seuduilla? Mitä siellä tehdään työksi?

Wikipediassa on oheista tietoa, monipuolista vaikka voisi kuvitella ettei tuolla olisi paljon mitään. Siperiassa on kuulemma niin isot luonnonvarat että se voisi ihan hyvin itsenäistyä koko Venäjästä, eivät tarvitse sitä.

"Venäjän tilastokeskus Rosstatin mukaan vuonna 2010 Sahan tasavalta tuotti Venäjän bruttokansantuotteesta 384,7 miljardia Venäjän ruplaa, eli 1,03 prosentista koko Venäjän bruttokansantuotteesta (37 398,5 mrd. RUB). Jakutian laskennallinen BKT henkeä kohti oli Venäjän keskitasoon verrattuna puolitoistakertainen. Vuonna 2010 se oli noin 9 833 EUR/vuosi (153 % maan keskiarvotasosta 6 413 EUR).[5][6]

Tärkeimmät elinkeinot Sahassa ovat kaivostoiminta ja karjatalous. Sahan pohjoisosissa karjatalous on keskittynyt poronhoitoon, maan eteläosassa puolestaan harjoitetaan nautakarjan hoitoa ja hevosten kasvatusta lihaksi.[13]

Sahalla on huomattavat mineraalivarat ja kaivosteollisuutta voidaankin pitää Sahan talouden selkärankana. Kultaa saadaan Aldanin,[13] Vitimin ja Olekman jokialueilta. Janan yläjuoksulta saadaan lyijyä, sinkkiä, hopeaa, volframia ja molybdeeniä. Ege-Hajesta läheltä Verhojanskia saadaan tinaa. Länsi-Sahassa on puolestaan rikkaita timanttiesiintymiä, muun muassa Mirnyissä, joka on Sahan ja koko Venäjän tärkein timantintuottaja.[13]

Lisäksi Sahan alueella on runsaasti fossiilisten polttoaineiden esiintymiä. Lenan alajuoksulla, Viljuin ja Aldain varsilla sekä maan koillisosassa on suuria kivihiilikenttiä. Suurimmat kivihiililouhokset ovat Lenan alajuoksulla lähellä Lepihaa ja Aldanin yläjuoksulla Tsulmanissa. Maan keskiosassa on suuret ruskohiili-, maakaasu- ja öljykentät. Lisäksi maan länsiosassa on muutama pienempi öljy- ja maakaasukenttä. Fossiilisten polttoaineiden lisäksi energiantuotannossa on tärkeällä sijalla monet Lenan vesivoimalat.

Myös Sahan metsävarat ovat suuret ja maahan onkin kehittynyt huomattavaa metsä- ja puunjalostusteollisuutta (muun muassa Jakutskiin). Maan eteläosassa on myös elintarvike- ja konepajateollisuutta.[13] Maan suurimmat teollisuuskeskukset ovat Jakutsk, Mirnyi ja Aldain.

Karjatalouden ja maanviljelyn lisäksi merkittäviä elinkeinoja ovat kalastus sekä turkiseläinten kasvatus ja -metsästys."

Vierailija
51/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan ollaan keskellä mitä rikkainta aluetta, on öljyä, maakaasua, timantteja, volframia, rautaa, tinaa, kultaa, yms.

Lisäksi runsaasti tutkimuslaitoksia ja museoita. Mm. mammuttimuseo ja mammutteja tutkitaan myös alueen akateemisissa laitoksissa.

Vierailija
52/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tarinani: Lukioaikana kultaisella 80-luvulla kaikki oli mahdollista, ihmiset olivat paljon rohkeampia. Olin pikkukylästä keskisuomesta ja vuosikymmenen lopulla lukiossa. Venäjän opettajamme ihaili Neuvostoliiton järjestelmää ja koska olin jo ihastunut venäläiseen kulttuuriin niin kärtin vanhemmilta luvan lähteä vapaaehtoiseksi Venäjän opettajan avulla kesäksi Siperiaan. Tottakai sellaisesta virkamiesperheessä aluksi vastuttettiin mutta kun tiedettiin että luen paljon ja olin jo reilannutkin kahtena kesänä niin sain lähteä. Olin 17, vuoden muita luokkalaisia vanhempi kun molemmat jalkani menivät poikki ysin keväällä ja se myöhästi opintoja.

Tarkoitus oli mennä auttamaan valtakunnallisen tyttöjen urheilutapahtuman järjestämisessä ja asua maalaismaisemissa. Mukanani oli kirjeitä eri järjestöiltä ja kansiollinen suositus leimoja virallisia papereita. Aluksi selitin asiaani asemilla ja junissa mutta huomasin ettei minua kuunneltu joten lopulta vain kaivoin virallisimman paperin ja sanoin jotain, Da Toverits, kansainvälinen tyttöjen urheilu leiri. En osannut edes venäjää kuin muutaman sanan, leiri ei ollut mikään kansainvälinen mutta matkustin mukavasti Yakutian, se oli kevättä.

Matka kesti noin kymmenen päivää ja aluksi perillä kaikki meni vikaan. Kukaan ei ymmärtänyt minua yhtään, kansallisesta urheilu leiristä ei tiedetty mitään. Lopulta selvisi että on kyllä urheiluleiri, joku paikallisosastopäällikkö määräsi sellaisen kun oli haastatellut minua jo kymmenennen kerran. Myöhemmin Luin tuota kirjeenvaihtoa opettajani ja hänen neuvostoystäviensä välillä kun olin oppinut venäjää, puheet urheilu leiristä olivat aivan totta varmaan mutta jotenkin leiri oli peruttu tai siirretty ja alunperinkin se olisi ollut jonkun pienen tehdayhteisön lapsien leiri johon eri tehtaista olevien vanhempien jotka olivat samalla alalla lapsia olisi lähetetty.

Vierailija
53/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olin siellä paikanpäällä ollut jo melkein viikkoa ja matka oli kestänyt melkein kuukauden joten päätin jäädä. Sain työtä tehtaasta jossa purkitettiin altaassa kasvatettuja rapuja. Laitoin päivät rapuja purkkiin ja illalla laittelin paikkoja kuntoon urheilukilpailuja varten. Olin tajuttoman suosittu paikallisten parissa ja tykkäsin olla siellä niin paljon että halusin jäädä. Sain oikein tosi ihania ystäviä heti alussa, Jelkan ja Tanjan jonka nimeä en osannut koskaan lausua oikein joten Tanja vaan. Jelkan kanssa oltiin niin läheisiä että!

Meni pitkälle syksyyn että sain luvat jäädä ja Urheiluleiri kutistui tai paisui vaan paikallisten lasten ja nuorten urheilukisoiksi ja juhliksi kun koko kesä tehtiin sitä urheilukenttää.

Jeöka sai minun ansiosta kaksion ja asuimme siinä, siellä ei edes mitenkään ymmärretty toisenlaista järjestelmää enkä ollut kovin poliittinen joten oltiin vaan asunnosta iloisia ja minä jatkoin raputehtaassa ja Jelka omassa koulussaan. Jelkasta tuli insinööri, myöhemmin, hän asui Neuvostoliiton hajottua Saksassa ja kertoi että olin jättänyt häneen haaveen jonka hän löysi Saksassa, Jelka kuoli syöpään 2000-luvun alussa. Minulla on häneltä saamani riipus jonka haluaisin viedä Yakutian. Tiedän mistä hän oli varsinaisesti kotoisin ja mitä hän piti sydämensä maana kun hän aina kertoi omasta mummostaan kun teimme siperialaisia ruokia joita mummo oli Jelkalle opettanut.

Kaikki nuorten aikuisten jutut tapahtui tuolla matkalla ja sydän ihan murskana lähdin Suomeen kun olin mielestäni vain välivuodella lukiosta ja niinpä kai olinkin. Olen paljon miettinyt että jos olisi jäänyt kun rakastui kin siellä mutta tulin opeksi Suomeen.

Ja EI, en yllyttäisi 17 vuotiasta yhtä epävarmalle matkalle, en yllyttäisi koska 17 vuotiasta on vaikea tietää kuinka sopeutuvaisia ja vahvoja he ovat, me kalkkikset ei usein luoteta tarpeeksi nuoriin, ehkä. Tosin Itsekkin jouduin vakaviin vaikeuksiin siellä monestikin kun Jelkan kanssa bailattiin ja jos olisin vaikka joutunut väärinkäytösten kohteeksi niin olisin vain kadonnut, varmaan se valtava näkyvyys mitä sain suojeli minua ja meitä ja oikeasti yrmeinkin venäläinen on sydämeltään lämmin ja ystävällinen. Jelka oli niin kaunis että hänen lirkuttelunsa kyllä pelastivat meidät pulasta!

Tanjasta tuli eläilääkäri, hän meni naimisiin pian lähtöni jälkeen.

Vierailija
54/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suomeksi kartalla Jakutsk ( sekä Jakutia)  Väestö siellä taas jakuutteja. 

Vierailija
55/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ammoin katsoin dokkarin Siperian turkismetsästäjistä, se oli kai aika yleinen ammatti miesten keskuudessa, vaikkei silläkään rahaksi lyönyt. En tiedä mitä muuta, voisi kuvitella, että jonkinlaista omavaraistaloutta pyritään harrastamaan? Siinä dokkarissa käsiteltävään kylään ei tainnut päästä kuin kesällä parin kuukauden ajan ylipäänsä muualta liikkumaan, kun joki oli sula, tiet oli kaiketi niin huonoja ettei niistä juuri ollut hyötyä. En muista kovin tarkkaan ohjelman sisältöä joten vastuu on nyt savolaisittain kuulijalla.

Vierailija
56/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yacuzzissa on hyvä lämmitellä tuolla työpäivän jälkeen

Vierailija
57/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi siinä saunajäähyttelyt kuistilla aika pikasiksi jäädä

Vierailija
58/61 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yalat siinä paleltuu ya voi käydä huonomminkin. Yopa markat jäätyy kesken matkan. payatsossa.

Ya tuskin Putin auttaa tai Yabloko.

Vierailija
59/61 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yaksuhali sulle!

Vierailija
60/61 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yahka kevät etenee ya lumet sulaa, on jo lämpimämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi