Turha hakea töitä, kun ei kuitenkaan pääse minnekään
"Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun. Olet täysin turha ja säälittävä tapaus, josta ei kertakaikkiaan ole mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. Eikö sinua yhtään hävetä?!"
Kaikki työnhakutilanteet päättyvät kohdallani nykyään noin. Tai niin minusta ainakin tuntuu.
Valmistuin yli 5 vuotta sitten kauppakorkeakoulusta. Valmistumisen jälkeen kävin muutaman vuoden ajan haastatteluissa eri yrityksissä, pieniä , keskisuuria ja Big4 firmoja. Pääsin toisinaan jatkokierrokselle, joskus jopa viimeiselle kierrokselle. Koskaan en kuitenkaan tullut valituksi tehtävään.
En syytä kelpaamattomuudestani ketään. Itse olen tieni valinnut. Nyt tässä sitten mietin mitä elämälläni teen, kun en kelpaa minnekään. Turha hakea minnekään, koska katkeruus ja turhautuneisuud paistaa niin vahvasti läpi hakutilanteessa.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (137)
Tuntuu kuin omissa hauissa olisi aina samat parisataa hakijaa ja valituksi tullut on ollut valmiiksi vastaavissa hommissa ja tehnyt gradunsa homman kannalta täsmäaiheesta. Eipä korkeakoulututkinnolla itsellään nykyisin tee mitään. Pitää olla myös oikeiden piirien suosiossa, ja jos on, niin eipä sitä tutkintoa silloin edes tarvitse.
Parempi olla akateeminen työtön, kuin hyödyttää työpanoksellaan ZOG:ia.
Laitoshuoltajille ja lähihoitajille on aina töitä! Turha itkeä työttömyyttä. Noihin on vielä lyhyet koulutukset.
En ehdi lukea kaikkia.
Oletko jo kokeillut avoimia hakemuksia? Eli viesti hyvin moneen firmaan, kerrot itsestäsi, olet oikein kiinnostunut siitä firmasta ja tiedustelet, olisiko heillä jotain sopivaa.
Monet ovat täällä ehdottaneet ap:ta hakemaan ulkomaille töihin. Nythän on laaja koronakriisi ympäri maailmaa. Eihän tässä tilanteessa voi lähteä Suomesta nyt muualle. Valoja tauluun.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat täällä ehdottaneet ap:ta hakemaan ulkomaille töihin. Nythän on laaja koronakriisi ympäri maailmaa. Eihän tässä tilanteessa voi lähteä Suomesta nyt muualle. Valoja tauluun.
Hyvin pystyy lähtemään kunhan noudattaa annettuja ohjeistuksia
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajille ja lähihoitajille on aina töitä! Turha itkeä työttömyyttä. Noihin on vielä lyhyet koulutukset.
Mulla on toinen käsi rikki, joten en olisi halutuimpien työntekijöiden joukossa sittenkään. Siksi alun pitäenkin hommasin maisterin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelut ulkomaille tehdään muutenkin etänä. Ulkomaille töihin lähtö, varsinkin pysyvästi, on ihan hyvä syy mennä ulkomaille myös korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelut ulkomaille tehdään muutenkin etänä. Ulkomaille töihin lähtö, varsinkin pysyvästi, on ihan hyvä syy mennä ulkomaille myös korona-aikana.
Niin mutta ei Suomesta kannata nyt lähteä mihinkään ennen kuin on saanut rokotteen koronaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ei menetä "kaikkia tukia". Yrittäjä "saa" tienata 500 euroa/kk ja työmarkkinatuesta ei vähene yhtään mitään. Tulojen kasvaessa eurolla vähenee työmarkkinatuki 0,5 euroa. Työmarkkinatukea saa siis vielä 1500 euroa tuloilla. Asumistuki nollaantuu vasta 1400/kk tuloilla. Toimeentulotuelle tuskin pääsee, mutta se paikkaa vielä aukot pahimman sattuessa.
Laitatko lähdettä tähän? Eikös yrittäjän työmarkkinatuki ole nyt voimassa vain koronan takia?
Haeskelin tietoja. Kyllä näyttää olevan kaikenlaista tietoa liikkeellä. On tosiaan korona takia erityisaika joka päättyi ensin maaliskuussa ja nyt kesäkuun lopussa ja taas varmaan siirretään ehkä vuoden loppuun. Toisissa paikoissa puhutaan että 500 euron suojaosa laskee normaaliin 300 euroon. Sietten on 4kk pitkä "yrittäjyyden tarkastelukausi", jolloin yrittäjä saa alussa työmarkkinatukea ja sitten vasta päätetään, että onko yritystoiminta päätoimista. Itse "jouduin" vahintossa tälle tarkastelukaudelle, kun sanoin työkkärille puhelimessa että eika tilaus tuli nn.nn. 2019. Sen jälkeen yritystoiminta on tulkittu ei-täysiaikaiseksi. Ohjeet ovat todella sekavat ja työkkäri voi olla mielivaltainenkin. Palkansaajilla on tässä mielessä helpompää. Tässä ehkä paras ja silti sekava linkki https://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus
Sekavaa on kyllä. Ennen koronaa (ja jälkeen todnäk myös) oli tuo 4kk tarkastelukausi, jonka jälkeen tosiaan päätetään, onko yritystoiminta pää- vai sivutoimista. Jos katsotaan päätoimiseksi, ei ole oikeutettu työttömyystukeen, ellei sitten lopeta yritystoimintaa täysin.
Mistään en ole saanut selville, millä perusteella toiminta katsotaan pää-/sivutoimiseksi. Mielivaltaiselta vaikuttaa. Sivutoimista yrittäjyyttä ei puolestaan voida toimeentulotuella tukea pidempiä aikoja, joten voi joutua ongelmiin myös sivutoimisena, jos yritystoiminta on hyvin pienimuotoista/satunnaista eikä muita tuloja ole.
Että siitä vaan yrittämään kaikki työttömät... Jos haluatte asianne lopullisesti umpisolmuun.
Olen sama jolle vastasit. Olin itse myös vuoden verran sosiaalitoimistossa (siis ajalta ennen Kelaa) tekemässä toimeentulotukipäätöksiä. Oli yrittäjiä, jotka saivat toimeentulotukea. Näille prosessi oli todella rankka. Jokaisessa hakemuksessa piti toimittaa kirjanpito ja sitten se lähetettiin ulkopuoliseen lakitoimistoon, joka päätti asian. Sen jälkeen tuki laskettiin. Itse oikaisin asiaa aina sen verran, että tein näissä tapauksissa kolmen kuukauden päätöksen (koska homma vaikutti ihan järjettömältä). Yhdelle sanoin puhelimessa, että "myy ihmeessä pois koko homma ja varastot, jos et tienaa kuin 300 euroa/kk ja sitten me lakataan kiusaamasta sinua". Sitten oli yksi "työtön" yrittäjä, jolla oli netissä mainos pyörimässä "halvoista" kasvohoidoista ja kauneushoitolan osoite Helsingissä. Poistin tältä tuet. Se valitti ja hakemus meni toiselle käsittelijälle (sille joka oli häntä yleensä käsitellyt) ja yllätyt yllätys. Sai taas toimeentulotukea. En tiedä miten Kelan aikana toimitaan. Niillä on siellä nyt kiire.
Minä olin "tietämättäni" vuoden sivutoimisen yrittäjän statuksella, koska otin vastaan yhden ainoan tilaustyön, josta 4kk tarkastelujakso lähti käyntiin. Luulin olevani "perus työtön", koska mitään muuta yritystoimintaa ei ollut ollut aikoihin, mutta sitten alkoi tulla Kelalta ukaaseja, että kannattamatonta yritystoimintaa ei voida tukea. Onneksi sain tuon yrittäjä-statuksen pois suht helposti. Mutta ei tällainen hauskaa ole, eikä kannusta työtöntä minkäänlaiseen yrittäjyyskokeiluun.
Pitäisi myös olla selvät säännöt, eikä mitään tapauskohtaisia (=mielivaltaisia) päätöksiä. Ongelmana on myös se, että kela ja työkkäri pelaa eri säännöillä.
Mikä tuossa siis oli se hirveä ongelma? Kun kerran sait yrittäjästatuksen helposti pois?
Ongelma on siinä, että ei tiedä millä statuksella on. Eikä tiedä mitä uskaltaa kertoa, jottei status vaihtuisi. Tuo että "kannattamatonta yritystoimintaa ei voi tukea ja yritystoiminta pitää lopettaa" on kyllä ihan absrudi. Sen sijaan kannattavaa yritystoimintaa yritystoimintaa ei voi tukea työttömyyskorvauksella ja se olisiki moraalisesti ihan väärin. Nämä ongelmat liittyvät aloittavaan toimintaan, mikä muutenkin on vaikeaa. Pitäisi tosiaan olla selvät sävelet ja Kela ja TE-toimistolla samat täännöt. Oikeastaa koko TE-toimiston voisi lopettaa, kun eihän siellä mitään "työtä välitetä" (ennen kun oli työnvälitystoimisto). Tämä säästynyt raha käytettäisiin uusyrityskeskuksiin, neuvontaan ja muihin työllisyyttä edistäviin juttuihin (eikä kyttäämiseen).
Kyllä sulle siitä sivutoimisesta yrittäjyydestä on aikanaan annettu lausunto, Ei se ole mikään työttömältä salassa tapahtuva asia.
On, joo.
Nähtävästi on niin, että 4kk yrittäjyyskokeilun jälkeen olet joka tapauksessa yrittäjä, joko sivu- tai päätoiminen, vaikka sinulla ei olisi y-tunnusta eikä yritystoimintaa? Ja miten pitkään tämä status jatkuu? Kävin välissä työvoimakoulutuksen ja tein osa-aikatyötä, eikä mitään yritystoimintaa tosiaan ollut vuoteen, eikä mitään y-tunnusta missään vaiheessa, silti yritysstatus säilyi. Mutta olisihan se pitänyt toki tietää, kuten myös se, että sivutoimisena yrittäjänä ei saa toimeentulotukea. Eikä koko 4kk kokeilulle olisi ilmeisesti alun perinkään edes ollut tarvetta kun vain yhden tilauksen tein. No hyvä tietää jälkikäteen.
Olisi ihan kiva saada näistä asioista tietoa etukäteen, ymmärrettävässä muodossa, luotettavalta taholta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin!
Sitähän me uudet yrittäjät juuri tehdäänkin. Tehdään itse omat työpaikat. Vaikeat pykälät vain haittaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä en vain millään saisi töitä valmistumisen jälkeen, niin perustaisin yrityksen. Valitsisin jonkin kivan (ja ei ihan hullun, vaan sellaisen jolle voisi riittää asiakkaita) liikeidean ja pistäisin pystyyn vaikka oman kaupan tai kahvilan. Olisi ihan mukavaa myydä jotain varsinkin jos olisi sellaisia tuotteita, joista itse on kiinnostunut. Itse tykkään asiakaspalvelutyöstä ja saisin itse päättää omat työaikanikin. Paljon mukavampaa ainakin kuin työttömänä ja toimettomana masentuminen, siinä saisi myös tuntea olevansa hyödyksi yhteiskunnalle jos myyt ihmisille joka päivä vaikkapa ruokaa, vaatteita tai mitä nyt ikinä, vaikka urheilutarvikkeita.
Saattaisi myös olla, että kun muutaman vuoden olisi toiminut yrittäjänä, niin alkaisi myös olla kiinnostava hakija ja saisi työpaikan muualtakin (koska näyttää rekrytoijalle ahkeralta, toimeliaalta ja aktiiviselta, kun on pyörittänyt omaa liiketoimintaa ja työllistänyt itsensä) jos nyt enää siinä vaiheessa haluaa. Voihan olla, että siihen omaan yritykseen tykästyykin niin paljon ettei enää muualle haluakaan töihin! Siitä tulee sellainen oma projekti.
Tiedän, että heti joku tulee sanomaan tähän että joopa joo yrittäjyys ei sovi kaikille. Ei kai sovikaan, mutta ihmetyttää silti miten se nykyään aina tyrmätään heti niin helposti. Tietenkin se on enemmän itsenäisen ihmisen vaihtoehto, täytyy pystyä tekemään itse asioita eikä vain pomon ohjeistamana. Kaipa minulla on tähän erilainen katsantokanta kuin monilla muilla, kun itse olen yrittäjäperheen lapsi ja isovanhempanikin jo olivat yksityisyrittäjiä. Olen siis tottunut siihen, että se on hyvä tapa tehdä työtä ja elättää itsensä, eikä mulla ole sellaista yrittäjävastaisuutta kuin monella tuntuu olevan.
Näin herttaisen naivistista kirjoitusta ei joka päivä näekään. Sinä et ole ollut koskaan yrittäjä, mutta oletko sinä koskaan vielä ollut edes missään töissä?
Tällä hetkelläkin työskentelen opiskelun ohella ja olen tehnyt kesätöitä sekä osa-aikatöitä koko ajan 14-vuotiaasta asti. Yrittäjävanhempani opettivat sellaisen ahkeran ja toimeliaan asenteen, että aina jotain hommaa pitää keksiä niin pärjää. Pidin myös muutaman välivuoden, kun hain suositulle alalle yliopistoon ja sinä aikanakin löysin töitä kyllä. Tätä on myös työhaastatteluissa arvostettu,että minulla on jo paljon kokemusta erilaisista työtehtävistä ja olen ollut jo nuoresta pitäen aktiivinen.
Entäs itse?
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia tähän saakka tulleista kommenteista. Tuleeko muita vinkkejä vielä mieleen?
-Ap
AMK:ssa on verkkokursseja. Aloita joku sellainen ja laitat sen CV:n.
Näyttää paremmalta kuin työttömänä työnhaku.
Kysy ensin te-keskus, että onnistuuko opiskelu. Itsellä ei ollut este opiskelulle.
Vierailija kirjoitti:
Lähde opiskelemaan jotain muuta alaa? Mikä kiinnostais? Tekniikka? Sote?
Ei se opiskelukaan takaa työpaikkaa ja jos liikaa opiskelee niin aina sekään ei ole hyvä että on liikaa koulutettu. Henkilökohtaiseksi avustajaksi voi päästä koska siihen ei ole koulutusta olemasssa. Itsekkin pääsin ja olen nyt kohta 4 vuotta ollut samassa firmassa. Leppoisaa mukavaa työtä. Avustamista harrastuksissa, kaupassa käyntiä ja siivousta saattaa joillain asiakkailla olla.
Ei tietenkään, enkä niin väittänytkään. Tässä oli nyt kyse siitä, että lähihoitajaksi opiskelemaan pääsee kuka tahansa.