Turha hakea töitä, kun ei kuitenkaan pääse minnekään
"Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun. Olet täysin turha ja säälittävä tapaus, josta ei kertakaikkiaan ole mitään hyötyä tälle yhteiskunnalle. Eikö sinua yhtään hävetä?!"
Kaikki työnhakutilanteet päättyvät kohdallani nykyään noin. Tai niin minusta ainakin tuntuu.
Valmistuin yli 5 vuotta sitten kauppakorkeakoulusta. Valmistumisen jälkeen kävin muutaman vuoden ajan haastatteluissa eri yrityksissä, pieniä , keskisuuria ja Big4 firmoja. Pääsin toisinaan jatkokierrokselle, joskus jopa viimeiselle kierrokselle. Koskaan en kuitenkaan tullut valituksi tehtävään.
En syytä kelpaamattomuudestani ketään. Itse olen tieni valinnut. Nyt tässä sitten mietin mitä elämälläni teen, kun en kelpaa minnekään. Turha hakea minnekään, koska katkeruus ja turhautuneisuud paistaa niin vahvasti läpi hakutilanteessa.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (137)
Eipä taida ulkomailla olla sen paremmat mahdollisuudet jos on vuosien työttömyys takana. Osaaminen vanhenee työnantajien silmissä kuitenkin joten kuka palkkaisi random suomalaisen pitkäaikaistyöttömän. Eri asia jos ulkomaille hakee vastavalmistunut jolla on verkostoja sinne päin tai jotain erityisosaamista. Ei ulkomaille hakeminen ole välttämättä oikotie onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillu verkostoitua? Tai hakea piilotyöpaikkoja? Suhteilla menee nykyään työt
En ole ap, mutta kysyn silti. Miten työttömänä oleva ihminen verkostoituu?
Korona-aika ei ole ideaalinen verkostoinnille, mutta ihan alansa verkostointitapahtumissa, alan FB ryhmissä, kursseilla jne.
Kun olet päässyt kauppakorkeakouluun, niin se jo sinällään kertoo tietynlaisesta sitkeydestä ja oppimiskyvystä sekä suunnitelmallisuudesta. Olen nyt todennäköisesti kolmekymppinen. Minulla olisi pari neuvoa.
Perusta oma yritys.
Ja sitten se aika hurja neuvo. Mene johonkin työhön ilmaiseksi. Monet nuoret tekevät nykyään näin. Sovi kuitenkin heti alussa se palkka, jonka saat sitten vaikka neljän kuukauden kuluttua. Varmista, että molemmat osapuolet ovat sitoutuneet sopimukseen. Osoita ilmaisena aikana kykysi. Riski tietysti on, että työnantaja irtisanoo myöhemmin, mutta mainehaitta firmalle voi olla iso. Tietysti myös se 9 euroa/päivässä työ on mahdollinen, mutta sen täytyy olla omalta alaltasi ja johtaa työsuhteeseen. Jos valitset tämän tien, niin tee työtä ahkerasti ja hyvin.
Mikä on muuten pääaineesi?
Vierailija kirjoitti:
Valmet automotive
Tänne ja äkkiä, vuokra-asuntoja löytyy on meri ja muutenkin viihtyisä pikkukaupunki . Valmetilta on moni myös löytänyt kumppanin itselleen. Tänne kelpaa myös varttuneempi väki. Myös naiset on erittäin haluttua työvoimaa täällä. Ota riski ja lähde elämäsi seikkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia tähän saakka tulleista kommenteista. Tuleeko muita vinkkejä vielä mieleen?
-Ap
Kouluttautuisin jollekin hyvin työllistävälle alalle. Riippuu sinusta, onko se sairaanhoitaja, lääkäri, hitsaaja vai arabian tulkki. Kyllä 5 vuodessa olisi jo pitänyt jotain duunia löytyä jos on löytyäkseen, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillu verkostoitua? Tai hakea piilotyöpaikkoja? Suhteilla menee nykyään työt
Miten semmonen verkostoituminen oikein tapahtuu? Menet ja kehut jotain hyödyllistä ihmistä jossain tilanteessa? En keksi mitä hyötyä moisesta on. Jos olisin tämä kehujen kohde niin unohtaisin samantien moisen itsensä tyrkyttäjän.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole ap, mutta kiinnostaa, mikä on se kuuluisa ulkomaa jonne pitkäaikaistyötön korkeakoulutettu Suomesta pääsee töihin. Eikö siellä tosiaan haittaa isot aukot cv:ssä...
Todellakin haittaa. Kaikissa maissa on jo omat työttömät jotka hakee niitä samoja töitä. Ainoastaan jonkun McJobin saatat saada ilman että puhut kieltä äidinkielen tasoisesti, ja siellä ulkomailla olet sitten se pskaduunia tekevä *aahanmuuttaj* jostain Itä-Euroopasta. Ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta kysyn silti. Miten työttömänä oleva ihminen verkostoituu?
Korona-aika ei ole ideaalinen verkostoinnille, mutta ihan alansa verkostointitapahtumissa, alan FB ryhmissä, kursseilla jne.
Miten siis käytännössä? Miten työllistymisessä auttaa se, että on nimenä muiden verkostoitumishalukkaiden tuttavalistalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten semmonen verkostoituminen oikein tapahtuu? Menet ja kehut jotain hyödyllistä ihmistä jossain tilanteessa? En keksi mitä hyötyä moisesta on. Jos olisin tämä kehujen kohde niin unohtaisin samantien moisen itsensä tyrkyttäjän.
Moni laittaa LinkedIn profiiliin että avoin työtarjouksille ja LI- kautta voi pyytää omia yhteyksiään jakamaan omaa julkaisua, jossa mainostaa osaamistaan. Kannattaa ainakin kokeilla. Verkostoituminen korona-aikana ei liene mahdollista muuten kuin somessa ja näillä rekrykanavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet päässyt kauppakorkeakouluun, niin se jo sinällään kertoo tietynlaisesta sitkeydestä ja oppimiskyvystä sekä suunnitelmallisuudesta. Olen nyt todennäköisesti kolmekymppinen. Minulla olisi pari neuvoa.
Perusta oma yritys.
Ja sitten se aika hurja neuvo. Mene johonkin työhön ilmaiseksi. Monet nuoret tekevät nykyään näin. Sovi kuitenkin heti alussa se palkka, jonka saat sitten vaikka neljän kuukauden kuluttua. Varmista, että molemmat osapuolet ovat sitoutuneet sopimukseen. Osoita ilmaisena aikana kykysi. Riski tietysti on, että työnantaja irtisanoo myöhemmin, mutta mainehaitta firmalle voi olla iso. Tietysti myös se 9 euroa/päivässä työ on mahdollinen, mutta sen täytyy olla omalta alaltasi ja johtaa työsuhteeseen. Jos valitset tämän tien, niin tee työtä ahkerasti ja hyvin.
Mikä on muuten pääaineesi?
Aika moni muukin on keksinyt nuo ja kilpailu on kovaa myös niistä palkattomista työpaikoista. Kokemuksesta puhun. Eikä yritystä mainehaitta huoleta yhtään.
Yrittäjyyttä kokeilin myös. Eipä siinä pärjää kun alalta ei ole kokemusta, ei silloin pysty keksimään kilpailukykyistä liikeideaa kun ei tiedä miten työelämä toimii.
No, toki noillakin aina joku onnistuu. Mutta itse suosittelen uuden ammatin opiskelua.
Se hyöty yrittäjyydestä toki oli, että paikkasin cv:n aukon sillä. Vaikka oikeasti työt olivat satunnaisia eivätkä tuottaneet käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun paras on ollut: Sinua ei valittu, koska meillä oli muitakin hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni laittaa LinkedIn profiiliin että avoin työtarjouksille ja LI- kautta voi pyytää omia yhteyksiään jakamaan omaa julkaisua, jossa mainostaa osaamistaan. Kannattaa ainakin kokeilla. Verkostoituminen korona-aikana ei liene mahdollista muuten kuin somessa ja näillä rekrykanavilla.
Minä olen ollut työtön jo vuosia. LinkedInin kautta olen saanut vain muutamia yhteydenottoja, niistä joka ikinen on ollut joko epämääräinen venäläinen tai Euroopassa toimiva intialainen yrittäjä tai yritys, jota on kovasti kiinnostanut se, tekisinkö minä heille hyvää jälkeä hyvin halvalla. Yksikään suomalainen työnantaja ei ole ollut kiinnostunut, vaikka muutama nimettömäksi jäänyt ihminen onkin käynyt katsomassa profiiiliani.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ainakin jotenkin täyttää päivät ja viikot. Jollet saa töitä, mietimitä haluat tehdä. Mitkä asiat on sulle tärkeitä. Tee vapaaehtoistyötä, liity järjestöön. Opiskele lisää. Jos vaanon työttömänä, niinse kertoo jotain, ja se jokin on totuus.
Loistavia neuvoja. Vapaaehtoistyltä, järjestöaktivismia, opiskelua. Mikä tahansa näistä katkasee tuet välittömästi ja mitäs ap sitten tekee. Aina tukia ei edes saa selvityksen tai karanteenin jälkeen taas juoksemaan ilman työssäolovelvoitetta. Sinäkö ap:ta elätät sen ajan? Kaikkihan ei saa edes tt-tukea.
Kyllä näkee ettei ihmisillä ole mitään tajua työttömän todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun paras on ollut: Sinua ei valittu, koska meillä oli muitakin hakijoita.
Tää oli jo hyvä XDDD
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ainakin jotenkin täyttää päivät ja viikot. Jollet saa töitä, mietimitä haluat tehdä. Mitkä asiat on sulle tärkeitä. Tee vapaaehtoistyötä, liity järjestöön. Opiskele lisää. Jos vaanon työttömänä, niinse kertoo jotain, ja se jokin on totuus.
Nyt on korona-aika. Ainakin oma vapaaehtoistyöni, jota todella rakastin, päättyi vuosi sitten rajoitusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tuhlata kahtatoista minuuttia tuon katsomiseen, kun siirtelee hiirtä sen verran, että näkee väliotsikot. "Be confident" ja muuta iltapäivälehtimateriaalia.
Sinuna vaihtaisin alaa johonkin toiseen mikä työllistää. Harkitse oppisopimuskoulutusta myös mikäli mahdollista
Todellisuus on että lähes kaikissa paremmissa ammateissa töihin päädytään sukulaisuus- ja kaverisuhteiden kautta. Avoimet työmarkkinat ovat lähinnä markkinointia ja pr:ää. Matalan tason suorittavat työt liikkuvat kyllä jossain määrin.
Itsekin olin 2 vuotta työttömänä, kunnes päätin ryhtyä aktiivisesti hyödyntämään sukulaisuus- ja kaverisuhteista työnhaussa. Tämä oli vaikea henkinen valinta koska olin kuvitellut että kyvykkäälle löytyy töitä vapailta työmarkkinoilta. Valitettavasti vapaita työmarkkinoita ei Suomessa oikeasti ole, varsinkaan juuri nyt.
Jos suhteita ei ole, ainoiksi
vaihtoehdoiksi jää yrittäjyys tai uusi tutkinto alalta jossa on töitä. Tällä hetkellä töitä on mm. lääkäreille, farmaseuteille (huom, töitä ei ole proviisoreille) ja hoitotyöntekijöille. Nollapisteestä ammattiin työllistyminen noihin kestää vastaavasti noin 8, 4 tai 3 vuotta.