Miksi mikään muu kauppa ei myy ruumisarkkuja kuin hautaustoimistot?
Onko se jotenkin kiellettyä?
Jokainen kuolee joskus ja jokainen jonkinlaisen arkun tarvitsee. Miksei saa Ikeasta Drömma-arkkua? Tai Jyskistä tai Tokmannilta?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen mitään esteitä ole, saahan arkun tai uurnan valmistaa itsekin, toki sellaisista materiaaleista jotka tarkoitukseen sopivat (maatuminen). Mutta koska asiat hoituvat kätevimmin yhtenä pakettina, niin varmaankin sen vuoksi myös arkku hankitaan hautaustoimistosta. Hautaustoimisto tavallisimmin myös hoitaa vainajan kuljetuksen - vainajaa ei saa kuljettaa millä tahansa kärryllä, auton pitää olla vainajien kuljetukseen tarkoitettu. Kunnioittavat tavat ja käytänteet.
Vastasyntynyttä kuollutta lasta arkkuineen saa kuljettaa omalla autollakin.
Saako oikeesti? Rankka kokemus vanhemmille ja järkyttävä tilanne jos osuu kolari kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari kesää töissä hautaustoimistossa ja usein tarjosin omaisille mahdollisuutta laittaa itse vainaja arkkukuntoon eli pukea jne. Suurin osa kieltäytyi kauhistuneena: he eivät koske kalmoon!
Joten miten se Tauno-täti sinne arkkuun saataisiin, kun ensin porukalla Ikean ohjeiden mukaan laatikko kootaan ja pehmustetaan eikä kukaan suostu koskemaan vainajaan?Tässä olisi sitten markkinarako pakkauspalveluita tarjoavalle yrittäjälle? Voisi sisältää myös kuljetuksen?
Kyllä. Mutta moniko pystyisi toimimaan ammattimaisesti tilanteessa, jossa vähän väliä pitää olla joku lippu tai lappu tai todiste, ei sitä kalmoa noin vain saa sairaalasta ulos eikä sille automaattisesti ole säilytyspaikkaa, jos asiasta ei ole sovittu. Harva tyhjentää arkkupakastimensa, jotta Tauno säilyy kylmässä siihen asti, että hautajaiset on 3 vko kuluttua eikä pakkauspalvelulla ollutkaan tietoa siitä, voiko Taunon tuoda seurakunnan kylmiöön.
No, onko hautaustoimi ns. hallinnollisesti säädetty bisnesala apteekkien tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Olin pari kesää töissä hautaustoimistossa ja usein tarjosin omaisille mahdollisuutta laittaa itse vainaja arkkukuntoon eli pukea jne. Suurin osa kieltäytyi kauhistuneena: he eivät koske kalmoon!
Joten miten se Tauno-täti sinne arkkuun saataisiin, kun ensin porukalla Ikean ohjeiden mukaan laatikko kootaan ja pehmustetaan eikä kukaan suostu koskemaan vainajaan?
Minä olisin suostunut mielelläni, ei ole esitettykään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihan mukava harrastuksena nikkaroida oma arkku raakalaudasta, tehdä hammasliitokset kulmiin, nakutella viilan ja vasaran kanssa jonkinlainen risti siihen kanteen. Tuollahan se arkku säilyisi ullakolla. Saman tien sinne arkkuun voisi säilöä testamentin ja hautaustoiveet (voidaan minun hautajaisissani virsiäkin laulella, mutta peijaisten puolella kuunnellaan kunnon rokkia).
Miksi vainajan ja arkun kuljettaminen omalla pakettiautolla on jotenkin epäkunnioittavampaa kuin ruumisautolla? Ei se vainaja niistä ikkunoista enää ulos katsele. Pakettiautoonkin saa kiinni pienen Suomen lipun, jonka voi asetella puolitankoon.
Hautaustoimistosta voi ostaa ihan vain sen kuljetuksenkin, ei siihen koko pakettia tarvitse ottaa. Kakkukahvit sitten omassa kodissa. Kakut leipomosta satasella, jos ei itse jaksa leipoa. Hautakiveksi voi lykätä tuolta omasta metsästä jonkin murikan, johon kiinnitetään erillinen kaiverrettu pieni laatta.
Paitsi että isolla osalla hautausmaista on tarkat määräykset kivistä, niiden koosta ja muodosta.
Normaali kapitalistinen kilpailu laskisi merkittävästi alan hintatasoa. On sinänsä ymmärrettävää, etteivät alalla jo toimivat halua moista mahdollisuutta edes ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Arkku ei voi olla pahvia. Vainaja alkaa pilaantua heti ja valuu erilaisia nesteitä. Arkun pitää kestää kuljetusta ja hautaaminen/polttaminen.
Arkku pitäisi säilyttää jossain, viedä sairaalalle, nostaa vainaja arkkuun, kuljettaa kunnioittavasti siunaamiseen jne.
Tuon saat halvimmillaan noin 600 eurolla oksaisessa mäntyarkussa, että ei se niin kallista ole. Laatu maksaa arkuissakin.
Vainaja ei pilaannu heti, kylmässä säilytetään, eikä valu nesteitä.
Tosiaan, kaikesta muustakin on jo halpaversiot miksei siis hautauspalveluista?
K-Raudasta saa kaikki tarvikkeet halvalla. Vainajalle vaan sieni-itiöpuku päälle ja helposti maatuvaan arkkuun niin on nopeasti jälleen osa luonnon kiertokulkua. Toinen vaihtoehto on sitoa juuttisäkkiin ja laittaa multaa päälle sekä omenapuun taimi yläpuolelle. Ruumis hajoaa nopeasti, omenapuu kasvattaa juuret läpi ja käyttää ruumiin ravinnokseen.
Onko lihaville leveät arkkumallit? Vai väkisin kansi kiinni.
Arkkuja voi tilata vaikka netistä. Tai hakea Virosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä käyttämästä arkkuna vaatekaappia, kunhan niittaat tai teippaat muovia pohjalle ettei mitään valu läpi.
Vainajan voi viedä ruumishuoneelle tai krematorioon omalla pakulla, kunhan se tapahtuu kunnioittavasti. Eli ei kattotelineellä eikä peräkärryssä.
Näin on toimittu.
Eikö edes anoppia voi kuljettaa suksiboxissa, jos sen tekee kunnioittavasti?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, kaikesta muustakin on jo halpaversiot miksei siis hautauspalveluista?
No onhan niistäkin. Ihmiset ovat vain niin vanhoillisia kuolemaan liittyvissä asioissa, että asiat tehdään kuten on ennenkin tehty eikä edes oteta selvää vaihtoehdoista.
Mennään hautaustoimistoon, tilataan arkku, varataan hautapaikka, tilataan matkalaukun näköinen kivi kuktakirjaimin ja laitetaan lehteen kuolinilmoitus. Ja pidetään peijaiset joihin tilataan sapuskat valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismasta sais bonuksetkin
Lidlistä sen olla pitää.
Elanon hautaustoimisto antaa ponus kaikista hautauskseen liityvistä,jos palvelun otta heiltä.Moni käytää poonusten tähen heitä!Ennen oli myös kummi lusikat s-poonuksien alla.Kyllä s-poonusta hakee moni,kulut hautauksen kallit,vaikka ne saisi perunkirjoituksissa vainajan omaisuudesta takaisin.Jos ei omaisuutta,toimeentulotukena.Maan pääle kun ihminen ei jää.Jos on varaton yksin asuva.Aikuisten lasten tai omaisten ei ole pakko haudata häntä.toimeksi anto sosialli virasto.Kuolema ja suru ei kuitenkaan ole vitsi,tai pilailun aihe!Halpoja paperi arkuja on.Onko reppi paperi vai mikä kehikon ympärillä?Niissä tietysti puu-listatkin kuin kehikkot,liekö vaneri pohjat? Enpä ole perehtynyt asia.
Vierailija kirjoitti:
Onko lihaville leveät arkkumallit? Vai väkisin kansi kiinni.
Patologi voi tilauksesta laittaa arkkuun sopivaan muotoon.
Vierailija kirjoitti:
KISS bändiltä löytyy.
Jenkeissähän muutama muusikko onkin KISSin arkkuun haudattu, mitähän Suomessa oltaisiin mieltä. Olisi se perseestä tilata viimeiseksi leposijaksi tuhansien dollarien kirstu joka ei kelpaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen mitään esteitä ole, saahan arkun tai uurnan valmistaa itsekin, toki sellaisista materiaaleista jotka tarkoitukseen sopivat (maatuminen). Mutta koska asiat hoituvat kätevimmin yhtenä pakettina, niin varmaankin sen vuoksi myös arkku hankitaan hautaustoimistosta. Hautaustoimisto tavallisimmin myös hoitaa vainajan kuljetuksen - vainajaa ei saa kuljettaa millä tahansa kärryllä, auton pitää olla vainajien kuljetukseen tarkoitettu. Kunnioittavat tavat ja käytänteet.
Vastasyntynyttä kuollutta lasta arkkuineen saa kuljettaa omalla autollakin.
Saako oikeesti? Rankka kokemus vanhemmille ja järkyttävä tilanne jos osuu kolari kohdalle.
No, jokseenkin järkyttävämpi tilanne on, jos kolari osuu kohdalle elävän vauvan kanssa. Kuolleen kanssa menee samaan elämän suurimpaan menetykseen muutenkin.
Irma on nikkaroinut itse ja näköjään jättänyt kasvunvaraa 🤣: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007451056.html
Vierailija kirjoitti:
Joten miten se Tauno-täti sinne arkkuun saataisiin, kun ensin porukalla Ikean ohjeiden mukaan laatikko kootaan ja pehmustetaan eikä kukaan suostu koskemaan vainajaan?
Kyllä minä edelleen pesisin, pukisin ja maskeeraisin... Isä laitettiin arkkuun läheisporukalla.
Hullut Päivät – osta kolme, maksa kaksi (tarjoamme halvimman maksutta).
Näin pandemia-aikaan tuo olisi hyvä myyntivaltti. Toki vain verkkokaupan puolelta.