Miehen kaveri tuli käymään Suomessa vuosien jälkeen ja pöyristyi Suomen sääntöjä
Miehen keski-Euroopassa jo vuosia asunut suomalainen kaveri tuli käymään Suomessa ja pöyristyi tämän maan lainsäädäntöä. Hän ei tahtonut uskoa todeksi, ettei ruokakaupasta saanut viinejä ostettua. Piti myös alkoholimyynnin kellonaikarajoituksia käsittämättöminä sääntöinä eikä sivistysvaltion sääntöinä. Keski-Euroopassa on niin paljon eri vapauksia olla sivistynyt, vapaa eurooppalainen kuin olla eurooppalainen Suomessa.
Kommentit (80)
Missä maissa on vähiten rajoituksia? Ja millaista siellä on elää?
Minusta tuo myyntirajoitus on oikein hyvä asia. Olen toipuva alkoholisti, joka on vuosien varrella repsahtanut usein. Kello 21 on noina aikoina tuonut minulle mielenrauhan, koska sen jälkeen en täällä syrjäkylillä saa alkoholia mistään. Raittiudesta kiinni pitäminen on täällä muutenkin helpompaa, kun kaljan tissuttelusta väkevämpiin siirtyminen vaatisi kaupungissa käynnin.
Joissain asioissa on hyvä, että heikompia suojellaan. Alkoholin käyttäjistä kaikki eivät ole samassa jamassa mutta noin joka kymmenes on. Alkoholi on etenkin tällä geeniperimällä ja kulttuurilla riippuvuutta aiheuttava aine, nautti sen keskieurooppalaisesti tai pohjoismaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi holhouslandia ei mua rajoita. Ostan ja käytän mitä haluan. Onneksi on netti ja täysin vapaat rajoittamattomat markkinat.
Paitsi jos persut nousevat valtaan, tarjonta keskittyy Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MEi olisi 24h kauppojen myyjille kiva että sinne tunkisi porukkaa kännissä huutamaan miksei heille myydä.
Tästäkin selviää niin helposti, että myydään jos vain kykenee ostoksensa maksamaan.
Ei pitäisi kuulua kenellekään muulle , kuinka paljon haluaa juoda.
Jos musta tuntuu siltä, että kolmessa promillessa haluan ostaa lisää, niin sen pitäisi olla mun oikeus.
Mutta kun täällä maailmassa on muitakin ihmisiä, jotka haluavat myös oikeuksia. Kuten asioida/työskennellä kaupassa ilman voimakkaasti humaltuneita asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna on niin ala-arvoinen ja saamaton kommunisti, ettei ole edes tätä asiaa saanut hallituskaudellaan kuntoon. Mitä pahaa olemme tehneet, että olemme saaneet pääministeriksemme totaalisen, mitään osaamattoman vätyksen?
Sannalla ei taida olla niin paljoa valtaa, että voisi yksin päättää. Taisi olla yksi Keskustan kynnyskysymyksistä hallitukseen menossa, että alkoholilakia ei enää höllennettäisi. Eli jos tarvitsee osoitella syyttävää sormea jonnekin päin, niin osoittele Keskustan suuntaan.
Kun alkoholilakia viimeksi höllennettiin, oli pääministerinä Juha Sipilä (kesk)
Ja silloinkin keskusta olisi halunnut pitää entiset rajoitukset voimassa. Syntynyt lakihan oli kompromissi, johon keskustankin oli tyydyttävä. Ei silloinkaan Sipilä tai keskusta yksin voineet sanella asioita, kuten ei Sanna tai SDP voi tällä hetkellä.
Minun kaverin miehen kummi pöyristyi, kun Saksassa kaupat menee kiinni lauantaisin jo iltapäivällä ja ne pysyy täysin kiinni jouluna, pääsiäisenä ja toisena helluntaipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen osaa ennakoida alkoholintarpeensa. Eri asia tietysti alkoholisoituneet, jotka joisivat vaikka 24/7. Kuuluuko ystäväsi kenties heihin?
Ajattelin just toisinpäin. Alkoholistit kyllä pitää varastossa juomia, mutta satunnaisesti juovalle voi tällaiset säännöt unohtua.
Alkoholistin varasto tyhjenee, ennenkin se ehtii edes täyttyä.
Mutta tosiaan, Saksasta ja muualtakin Keski-Euroopasta saa tilata laatikoittain viiniä tai mistä alkoholista nyt tykkääkään. Veroja ei tarvitse maksaa, eikä tietyn euromäärän jälkeen kuljtustakaan. Pihalle tuodaan, ei ranteetkaan rasitu. Ihan laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi holhouslandia ei mua rajoita. Ostan ja käytän mitä haluan. Onneksi on netti ja täysin vapaat rajoittamattomat markkinat.
Et ole siis alkoholisti?
Tupakka on ainoa mihin olen koukussa. Pisin lakko yli 2 vuotta. Käytän kahta päihdettä satunnaisesti. Alkoholia ja vihreetä. Vain minä määrään mitä itselleni teen. En välitä siitä jos toiset suostuu alistumaan. Sanonpa vaan että jos haluaa niin saa tehdä aika lailla miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna on niin ala-arvoinen ja saamaton kommunisti, ettei ole edes tätä asiaa saanut hallituskaudellaan kuntoon. Mitä pahaa olemme tehneet, että olemme saaneet pääministeriksemme totaalisen, mitään osaamattoman vätyksen?
Sannalla ei taida olla niin paljoa valtaa, että voisi yksin päättää. Taisi olla yksi Keskustan kynnyskysymyksistä hallitukseen menossa, että alkoholilakia ei enää höllennettäisi. Eli jos tarvitsee osoitella syyttävää sormea jonnekin päin, niin osoittele Keskustan suuntaan.
Kun alkoholilakia viimeksi höllennettiin, oli pääministerinä Juha Sipilä (kesk)
Ja silloinkin keskusta olisi halunnut pitää entiset rajoitukset voimassa. Syntynyt lakihan oli kompromissi, johon keskustankin oli tyydyttävä. Ei silloinkaan Sipilä tai keskusta yksin voineet sanella asioita, kuten ei Sanna tai SDP voi tällä hetkellä.
Ja vuonna 2013 keskusta olisi halunnut kaikki yli 2,8 prosenttiset alkoholijuomat alkon hyllyille.
Suomessa on kaksi kieltolakipuoluetta: kristillisdemokraatit ja keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä tällaisia sääntöjä tähän maahan haluaa? Boomer sukupolvihan niitä on ollut säätämässä ja he ovat onneksi kohta siirtymässä eläkkeelle, osa on jo eläkkeellä.
Boomer-sukupolvi on jo eläkkeellä, minä olen melkein 10v nuorempi ja siirryn kohta eläkkeelle.
Viimeiset boomerit ovat syntyneet 1960. Täyttävät tänä vuonna 61 vuotta. Eläkkeellä ja haudassahan me ollaan ;-) Sunnuntain kuolinilmoituksissa suurin osa syntynyt 30-40-luvuilla..
Tyttäreni kävi kaverinsa luona Keski-Euroopassa. Hän kertoi, että nuoret saattoivat juoda iltapäivällä koulun jälkeen yhden (huom. vain yhden) oluen. Samassa porukassa oli niitä, jotka sen oluen joivat, ja niitä, jotka joivat jotain alkoholitonta, kuten vaikka 'wassen ohne gas'. Kumpikin oli hyväksyttävää siinä kaveriporukassa.
Säännöthän on tehty juurikin näitä ihmisiä varten jotka eivät osaa ottaa muita huomioon tai eivät hallitse elämäänsä. Onhan se huomattu nyt korona-aikanakin. Täysipäiset ihmiset osaavat ennakoida elämäänsä ettei jokainen sääntö ja rajoitus estä heitä elämästä. Kyllähän säännötkin muuttuvat ajan mukana. Keski-Euroopassakin on monia maita joissa kaupat ovat paljon rajoitetummin auki kuin Suomessa.
Rajoituksillakin voidaan pilata elämiä. Vielä parikymmentä vuotta sitten sai myydä kaljaa klo 22 asti. Tuttuni teki lähinnä iltavuoroa ja pääsi kotiin puoli kymmenen. Hän haki aina matkalla kaksi olutta. Hänen juomisensa oli siis 10 olutta arkisin, viikonloppuna meni enemmän, ehkä 5-6 olutta. Myyntiaikaa tiukennettiin klo 21. Hän alkoi hakemaan aamulla "varastoon" sixpackin, jotta ei tarvitsisi joka aamu käydä kaupassa, eli ajatteli juovansa sen kaksi illalla. No siinähän kävi sillai, että sixpackin hausta muodostui joka aamuinen rutiini. Hänen alkoholin kulutuksensa siis kolminkertaistui, kun lakia tuukennettiin. Hän kuoli kolme vuotta sitten maksa-syöpään.
Minä pöyristyin Saksassa, kun ravintolat olivat maanantaisin kiinni. Italiassa pöyristyin, kun museot olivat maanantaisin kiinni. Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä tällaisia sääntöjä tähän maahan haluaa? Boomer sukupolvihan niitä on ollut säätämässä ja he ovat onneksi kohta siirtymässä eläkkeelle, osa on jo eläkkeellä.
Boomer-sukupolvi on jo eläkkeellä, minä olen melkein 10v nuorempi ja siirryn kohta eläkkeelle.
Viimeiset boomerit ovat syntyneet 1960. Täyttävät tänä vuonna 61 vuotta. Eläkkeellä ja haudassahan me ollaan ;-) Sunnuntain kuolinilmoituksissa suurin osa syntynyt 30-40-luvuilla..
No minä olen ollut siinä käsityksessä että boomereilla tarkoitetaan suuria ikäluokkia eli 1945-50 syntyneitä. Voin olla väärässäkin. Olen itse s 1959.
Minä pöyristyin äsken, kun yritin mennä uimaan, niin uimahalli oli kiinni. Miksi harrastustani näin rajoitetaan, eikä hallia pidetä sunnuntaina auki. Häpeä Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Rajoituksillakin voidaan pilata elämiä. Vielä parikymmentä vuotta sitten sai myydä kaljaa klo 22 asti. Tuttuni teki lähinnä iltavuoroa ja pääsi kotiin puoli kymmenen. Hän haki aina matkalla kaksi olutta. Hänen juomisensa oli siis 10 olutta arkisin, viikonloppuna meni enemmän, ehkä 5-6 olutta. Myyntiaikaa tiukennettiin klo 21. Hän alkoi hakemaan aamulla "varastoon" sixpackin, jotta ei tarvitsisi joka aamu käydä kaupassa, eli ajatteli juovansa sen kaksi illalla. No siinähän kävi sillai, että sixpackin hausta muodostui joka aamuinen rutiini. Hänen alkoholin kulutuksensa siis kolminkertaistui, kun lakia tuukennettiin. Hän kuoli kolme vuotta sitten maksa-syöpään.
Kauhea juttu, mutta mikä mahtaa olla kokonaiskuva? Menisikö ilman rajoituksia elämiä pilalle enemmän vai vähemmän?
Olen samaa mieltä kuin yllä yksi kirjoittaja. Tämä SÄÄNTÖSUOMI on niin sairasta kuin olla ja voi. Aikuisia ihmisiä holhotaan ja määräillään, ihan kuin ei aivoja olisi ollenkaan omasta takaa. Sääntöjä siellä sääntöjä täällä. Minua ärsytti nämä asiat jo 20-vuotiaana, ajattelin että miksi tätä Suomen kansaa holhotaan aikuisia ihmisiä. Kerron esimerkin, olin työssä vähän aikaa paikassa, missä oli kaikenmaailman kummallisia sääntöjä, työpaikalla ei saanut puhua kovaan ääneen eikä kuiskata koska tämä häiritsee, kuiskaus häiritsee, piti puhua normaalilla äänellä, ja jos sattui puhumaan äänellä mikä ei ollut sallittua, siitä oltiin heti sanomassa, ulkokengillä ei saanut kävellä tietyillä osa-alueilla vaikka olivat puhtaat ja kuivat, nämä säännöt olivat työpaikan seinällä numeroituna rivissä, ajattelin, että mikä ihmeen hullujen huone tämä on, siellä oli myös kiusaamista ja epäasiallista käytöstä uusia työntekijöitä kohtaan, no onneksi en ole siellä enää, oli aika ahdistava paikka, vaikutti enemmän joltain lasten päiväkodilta sääntöineen kuin aikuisten työpaikalta.
Itselle tuli yllätyksenä että noita tuollaisia sääntöjä on muuallakin, Thaimaassa kiellettiin alkoholin ostaminen kun kuningas kuoli, muutenkin oli kellonaikarajoituksia. Tiskin alta toki saattoi saada silti mitä vaan.
Itse kyllä myös kannattaisin sellaista Keski-Eurooppalaista tapaa että viinit saa ruokakaupasta. Kai tuo aina stoppaa siihen että johtoportaassa ei haluta että Alko ei olisi ainoa toimija. Mutta holhoustahan tuo on. Kauhea poru oli jostain vahvoista lonkeroista muutama vuosi sitten ja kuka sitä enää edes muistaa, ei tainnut kaataa koko kansaa tuo pikkujuttu.
Ajattelin just toisinpäin. Alkoholistit kyllä pitää varastossa juomia, mutta satunnaisesti juovalle voi tällaiset säännöt unohtua.