Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako päiväkodista hakea lapsensa koska haluaa

Vierailija
09.08.2006 |

... mikäli se ei ajoitu keskelle päiväuniaikaa? Vanhempien työ on vaihtelevaa, joten hoitopäivien pituuskin vaihtelee. Välillä pääsemme töistä niin, että työpäivä päättyy jo ennen lepohetkeä, välillä tunti päiväuniajan jälkeen. Päiväkoti on vihjaissut, että lapsen olisi helpompi tottua hoitorytmiin, jos olisi aina lepoajankin paikalla. Varmaan näin, mutta on hölmöä kuluttaa aikaansa kaupungilla (lapsi työmatkan varrella hoidossa) ja odotella tiettyä aikaa ennen kuin saa hakea lapsensa kotiin - varsinkin kun ei ole vuoteen edes nukkunut päikkäreitä. Mitenkäs on yleensä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin aluksi olisi aika tärkeää, että lapsi olisi paikalla mahd. täysipäiväisesti! Tai ainakin välipalaan asti.

Vierailija
2/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikka - kun kyseessä on kumminkin vasta 3-vuotias lapsi. Hoidon aloittaminen on iso muutos ja minusta tottuminen kävisi paremmin, jos siellä ei tarvitse olla aluksi montaa tuntia. (Ja minä olen ap)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotipäivinä varmasti tarvitsee päiväunet, vaikka ei ole kotona nukkunutkaan.

Vierailija
4/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olen ajatellut tehdä, varsinkin kun oman lapseni tuntien voisin kuvitella hänen alkavan vastustaa koko hoitoon viemistä, jos siellä joutuu tunnin makaamaan valveilla... Terv. ap

Vierailija
5/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikään tai kukaan ei voi sinua estää.

Toinen asia sitten on sen arvottaminen, mikä on lapselle parasta.

Itse olen sitä mieltä, että päiväkodissa nukkuminen ei ole mikään lisäarvo lapselle, eli itse hakisin lapsen pois vaikka kotiin nukkumaan, jos se olisi tosiaan matkan varrella eikä olisi muuta syytä hengailla kaupungilla. Jos taas päiväkoti olisi kodin lähellä, antaisin nukkua siellä ja nauttisin rauhassa vaikka iltapäiväkahvit tai sitten pesisin pyykkiä, siivoaisin ja tekisin ruokaa....

Meillä oli yhden lapsen kanssa niin, että hain häntä erääseen harrastukseen kerran viikossa heti ruuan jälkeen ja vein takaisin myöhemmin kun menin vielä itse töihin. Tästä ei aluksi pidetty, mutta kun siihen totuttiin, se ei ollut ongelma. Mutta tämä oli säännöllinen käytäntö, eli varmaan päiväkodillekin on mukavinta se, että toimitaan jonkun systeemin mukaisesti eikä ihan miten sattuu minäkin päivänä.

Vierailija
6/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä lapset nukkuvat hoidossa vaikka eivät kotona nukkuisikaan!

Vierailija
7/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma iltavuro alkaa vasta kahdelta ja vien lapseni sinne jo 11:een, että hän kerkiää syömään ja unille. Eikä kyllä tulisi mieleenkään hakea kesken unien! Kaikkihan siinä herää, jos jotain lasta tullaan herättelemään kesken unien.

Käyttäkää nyt hyvät mammat maalaisjärkeä! Joka toinen valittaa, ettei ole omaa aikaa jne. Näin minä ainakin otan omaa aikaa = siivoan käyn kaupassa jne. Ehtiipähän olemaan lapsen kanssa enemmän.

Vierailija
8/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran viikkoon niin tottakai haet. Ei se nyt niin vakavaa ole jos lapsella 4 kertaa kuukaudessa muuttuu rytmi :))) Vai meneekö lapsi tai päiväkoti niin vähästä sekaisin, siis eihän tässä nyt ollut jokapäiväsestä muutoksesta kyse.

Vierailija
9/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen kirjataan, mikä on lapsen päivittäinen hoitoaika.

Ilman muuta haet silloin, kun sinulle sopii -ei kuitenkaan kesken ruokailun tai lepohetken.

Itse vien lapsen mahdollisimman myöhään (eli hoitoon esim. klo 11, os työni alkaa klo 12) ja haen mahdollisimman aikaisin (eli aamuvuorosta päästyni klo 14).

Lapsen paras paikka on tietenkin oma koti ja vanhempien kanssa vietetty aika. Teen vuorotöitä, jotta lapsella olisi mahdollisimman lyhyet hoitopäivät -en siksi, että saisin ns. omaa aikaa. Omaa aikaa ehtii tässä elämässä vielä olla ja voihan lapsenkin kanssa tehdä kaikkea!

Meillä hoitopaikka valitteli myös alkuun aikoja, mutta ovat jo nyt tottuneet. Päivähoitojärjestelmät ja niiden päiväohjelmat rakennetaan usein vain niin, että vanhemmat vievät lapsensa klo 7 ja hakevat klo 17.

Meillä joustava hoitojärjestely on aiheuttanut esim. sen, ettei lasta tarvitse koskaan herättää hoitoon. Minusta se on tosi hyvä juttu!

Vierailija
10/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos haet lapsen ei hän enää kotona nukahda ja sitten saattaa mennä loppu päivä väsyneenä kitistessä.

Sinuna antaisin jäädä nukkumaan ja katselin kuukauden varran minkälaiseksi lapsen rytmi muodostuu ja jos ei tosiaan päiväkodissa nuku niin hakisin sitten enne päiväunia pois.

Vierailija
11/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä koskaan törmännyt siihen, että henkilökunta valittaisi siitä, että lapsi haetaan liian aikaisin. Siitä kyllä kuulee purnausta ja valittelua, kun lapset ovat ylipitkiä päiviä hoidossa ja haetaan myöhään. Itse tiedät, onko lapsesi väsynyt, jos haet ennen päiväunia ja voihan kotonakin nukkua, jos tarvii.

Vierailija
12/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos annat lapsen nukkua päiväkodissa voitten sitten kenties illalla viettää tunnin pidempään pirteänä laatuaikaa lapsen kanssa

Vierailija
13/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin suosittelisin pk:n ehdotuksen noudattamista.

Päiväkotiryhmään ja päivärytmiin tottuminen on toki yksilöllistä,

mutta kyllä siihen viikkoja voi mennä. Iso ryhmä, meteli ja eri

toiminnot väsyttävät varmasti (ihan eri tavalla kuin kotona! )

eli päikkäritkin ovat varmasti tarpeen.

Ei ole kyse päiväkodin mielivallasta, vaan lapsen parhaasta : )

Ihan eri juttu onkin se vaihe, kun päiväkotielämä on jo lapsellesi

tuttua ja turvallista. Silloin maailmaa eivät keikauta silloin tällöin

tapahtuvat aikaisemmat kotiinlähdöt. Fiksu ilmoittaa niistä aina

etukäteen.

t. lto

Vierailija
14/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin vaikeaa oottaa siihen asti?

Vierailija
15/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole lapsen hakemisesta KESKEN päiväunien, vaan ENNEN niitä. Lapsi ei olisi tällöin hoidossa kuin 2,5 tuntia, joten illat eivät ole sen väsyneempiä kuin tähänkään asti. Pärjää hyvin klo 19.30:een. Tämä tapahtuu peräkkäisinä päivinä. Päiväunien nukkumista en tietenkään vastusta niinä päivinä, kun en voi hakea häntä kuin vasta lepohetken jälkeen. Kysymys onkin siitä, miksi roikkua kaupungilla klo 11.30-13, jos voisin hakea hänet klo 11.30 ja mennä kotiin - vaikka sitten nukkumaan, jos lasta sattuisi väsyttämään.

Vierailija
16/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kokeilemalla tuo varmasti selviää.

Kuuntelisin kuitenkin herkästi hlökunnan palautetta.

Vierailija
17/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivovat että vanhemmat kertoisivat etukäteen jos hakevat lapsensa poikkeavasti hoidosta. Ja mieluiten ei ruoka-aikaan eikä kesken päiväunien. Muuten saa viedä vaikkapa tunniksi ja hakea pois.

Vierailija
18/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjatun aamutoiminnan, ulkoilun ja ruokailun, joten ei siinä mielestäni mitään kauheasti kesken jää. Seuraavaksi ohjelmassa olisi päiväunet (tai pakollinen lepotuokio), leikkiminen ja ulkoilu, mutta mikään näistä ei ole sellaista, jota minä en olisi kotona jo kolmen vuoden aikana tehnyt ja oletan selviäväni siitä jatkossakin.

Vierailija
19/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, ärsyttää.

Vierailija
20/46 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 10-tuntiset päivät on paljon pahempia!