Onko teillä murtunut luita?
Onko teillä koskaan murtunut luita? Miten kauan kesti parantua? Miten nopeasti kykenitte palaamaan töihin?
Kommentit (20)
Teininä käsi, muistaakseni 4 viikkoa oli kipsi ja kouluun palasin seuraavana päivänä.
Tiettävästi ainakin kolme kertaa. Kerran on murtunut nilkka niin, että koko murtuma todettiin vasta, kun sama nilkka murtui toisen kerran. Jälkimmäisellä kerrallakin menin lääkäriin vasta 5 viikkoa murtumisen jälkeen. Kummallakaan kertaa en ollut sairaslomalla, koska tein jo silloin etätöitä enkä siis tarvitse jalkojani työntekoon. Yhden kerran on kyynärvarresta haljennut värttinäluu. En silloinkaan mennyt heti lääkäriin, mutta kun koko käsivarsi meni sinimustaksi ja turposi sormetkin, vaikutti jo työntekoonkin. Silloin sairasloma oli 4 viikkoa.
Pari kylkiluuta murtui ja olkanivel irtosi kuopastaan. 3 viikkoa meni (olkanivel repanoitiin kaks kertaa).
Oikea ranne murtui "siististi", silti sairaslomaa yhteensä 6 viikkoa, josta viimeinen viikko ilman kipsiä ja rannetta kuntouttaen. Liikeradat olivat ihan hukassa.
Trimalleolaarimurtuma nilkassa, tarkoittaa sitä, että nilkka roikkui pelkän ihon varassa enää. 2 viikkoa sairaalassa, leikkaus, 10 viikkoa kipsiä ja normaalisti käveli n. viiden kuukauden päästä. Kylkiluu meni kerran keuhkokuumeessa yskiessä, viikko saikkua.
useita kertoja, jopa kymmmeniä.
Kylkiluita, varpaita, sormia, nilkka, sääriluu, reisiluu, rystynen, kyynärluu, värttinäluu, olkaluu... Tekevälle sattuu. Noille pienille murtumille ei edes mitään tehdä, ne paranee pikkuhiljaa itsekseen.
Nilkka murtui. Jalka oli kipsissä ja sairausloma 6vko.
Olen juossut kymmeniä maratoneja ja kokenut KAIKKI urheiluvaivat.
90-luvulla jalkapöytä kävi erittäin kipeäksi juostessa/kävellessä. Luulin sitä taas vain yhdeksi rasituskivuksi enkä ryhtynyt mihinkään sen vuoksi, kipukin häipyi vähitellen.
Kymmenen vuotta sen jälkeen jäin auton alle pyörällä ja röntgenissä näkyi yhdessä jalkapöydän luussa valkoinen juova luun yli eli jo parantunut rasitusmurtuma!
Joskus 1980-luvulla humalassa loukkasin käden ja kämmenestä meni luu poikki.
Toisella kertaa kaaduin ja ranne murtui.Ranne luutunut pieneen virheasentoon.
Nilkka murtui, ulkokehräksen murtuma. Kuukausi saikkua. Tosin tämän jälkeen koin että nilkka ei ollut vielä parantunut ja hain vähän lisää.
Joillain nilkkansa murtaneilla näkyykin olevan pidempi sairasloma.
Kylkiluita, nilkka, muutama sormi ja ranne. Keskimäärin pari kuukautta on yleensä mennyt siihen että on taas työkunnossa.
Olkaluu murtui, kun kaaduin suoraan olkapääni päälle. Sitä ei laitettu kipsiin, mutta käsi oli kantositeessä 3 viikkoa. Olen ollut sairaslomalla pian 6 viikkoa fyysisesti raskaasta työstä. Kevyet kotihommat onnistuvat, mutta käsi ei nouse eikä kestä nostelua tai rasitusta. Olen käynyt fysioterapeutilla ja nyt kuntoutan kättäni saamieni ohjeiden mukaan.
Nilkka murtunut 2x n.2kk molemmissa
Sääriluu poikki. n.7kk + tukien poisto 1kk (työtapaturma)
Ranteen murtuma n.5vk
Solisluu n.5vk
3 kylkiluuta n.1kk
Olkapää kiertäjäkalvosin poikki 5kk
Ja prkl. Kaikki vieläpä selvinpäin
Penisluu on murtunut kahdesti. Ensimmäisen kerran runkkauksen SM-kisoissa ja toisen kerran reeneissä.
Solisluu murtui synnytyksessä. Siis kun äitini synnytti minut. Näemmä parantunut kun ei mulla ongelmaa sen kanssa ole.
- Kaksi ylintä lannenikamaa -97, muutaman vuoden oli jatkuvaa kipua istuessa ja nukkuessa, nykyään vain ajoittain.
- Suurin osa varpaista eri aikoina, osa luutunut huonosti. Haittaa välillä kävellessä jos on vaikka huonot kengät, varpaat ei jousta normaalisti askeltaessa.
- Polvilumpio ja kyynärluu 2018. Kipsissä 6 viikkoa, kävely piti opetella uudelleen ja hommaa hankaloitti kun käsikin oli rikki eikä voinut käyttää kyynärsauvoja ennen kuin vasta parin kk:n jälkeen. Muutamassa kuukaudessa helpottui eikä juuri enää vaivaa jokapäiväisessä elämässä, mutta kyykkyyn en pääse, eikä punnertaminen tai kovempaa juokseminen onnistu.
Värttinäluun yläpäästä lohkesi syksyllä 20183-4-murua irti kun tömähin aitaa ylittäessäni kyynärpäät eellä betonilattiaan. onneksi otin kai vasemmalla enemmän vastaan. Siitä otettiin murut pois, tulalle jokin pikku nuppi ja kotokuntoutusta pari kuukautta. Toisinaan kipuilee leikattu kohta mutta aivan normaalisti pystyy työnkentelemään. Siinä ainoa leikkaukseni
Mitä ootte oikeen tunaroinu, ku ite oon vaik mis onnettomuudes ollu, mutta ikin mitää ei oo murtunu
Mulla ei ole ikinä murtunut luita.
Töissä kummiskin kerään aktiivisesti haavoja, mutta ei mitään vakavia.
Mä oon myös vahingossa porannut ja sahannut peukaloani, mutta luuhun en ole osunut.
M30
Nilkka murtui, nelisen kuukautta meni parantua työkuntoon.