Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidosta - kumpi parempi, lyhennetty päivä vai lyhennetty viikko?

Vierailija
06.08.2008 |

Olen palaamassa marraskuussa töihin. Tulen lyhentämään työaikaani, mutta nyt pohdin onko lapselle parempi että lyhennän päivää vai viikkoa? Siis tyyliin 5 h /pvä hoidossa ma-pe, vai hoidossa ti-to 8-9 h /pvä?

Olisiko jollain kokemuksia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähemmän tunteja päivässä niin siinä kävis kuitenkin niin että pitäis tehdä 8 h työt 5 tunnissa.

Vierailija
2/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos työ on selkeästi työaikaan sidottua (esim. vaikka kassamyyjä) niin lyhyempi työpäivä voisi olla parempi. Riippuu tietysti perheestä, lasten iästä jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin selkeästi silloin kun on vapaata nin on vapaata. Ja vielä tietty toi 2 kirjotus on niin totta.

Vierailija
4/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin itsekin ajattelin, että voi olla että joudun tekemään 5 tunnissa 8 tunnin työt. Mutta voi käydä myös niin, että joudun tekemään 3 päivässä 5 päivän työt, eli sen puoleen kumpi vaihtoehto vaan voi olla huono. Pakko olla itse tarkkana, ja opetella sanomaan ei...

Lapsi on marraskuussa vähän alle 2v.

Ap

Vierailija
5/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina tykännyt lyhennetystä viikosta.

jos jos mahdollista olen aina ottanut vapaaksi maanantain enkä perinteistä perjantaita. lasten kanssa on ollut kiva jatkaa viikonloppua vielä sunnuntai täysillä ja maanantaina pikku hiljaa aloitettu paluu arkeen ;-)

Vierailija
6/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 3 tuntia enemmän menee päiväkodissa ihan hyvin ja kokonaiset vapaapäivät ovat juhlaa kaikille.

Vierailija
7/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se etu että on selkeästi yksi päivä viemisiä ja hakemisia vähemmän ja oikeasti vapaa.

Vierailija
8/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alussa voisi olla parempi se, että lyhennät hoitopäiviä. Hoitopäivä on kuitenkin aika rankka ja pitkä, joten sen lyhentäminen olisi mukavaa.

Mutta itsesi kannalta ehkä se lyhennetty viikko olisi mukavampi - voisi kolmena aamuna heräillä rauhassa...

Olisiko siis mahdollista tehdä vaikka puoli vuotta ensin lyhyempiä työpäiviä ja muuttaa sitten systeemiä? Kysy pomoltasi.

Vierailija
9/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tottakai sitä pitää miettiä minkä takia sitä lyhennettyä työaikaa tekee. Itsensä vai lapsen?

Vierailija
10/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1v8kk aloitti juuri hoidon perhepäivähoidossa. Mulla työpäivän pituus on 6 tuntia ja koska olen sairaanhoitaja ja päivätyössä leikkaussalissa, niin tuo lyhennetty päivä sopii työnkin puolesta hyvin.

Mutta ennenkaikkea ajattelin lastani, ettei hänen päivänsä muodostuisi turhan pitkäksi. Ja on ihanaa, kun olemme jo kahden jälkeen kotona, niin illalla ehtii vielä touhuilla vaikka mitä emmekä kumpikaan ole yliväsyneitä pitkästä päivästä.

Minä suosittelisin tuota lyhennenttyä päivää näin omasta näkökulmasta, mutta riippuu tietysti työsi luonteesta. Mutta lapselle lyhyempi hoitopäivä on varmaan hyvä juttu.

Vierailija
11/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitopaikka sijaitsee 500mn päässä kotoa. Eli aika ihanteellisesti.

Vierailija
12/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen kannalta suosittelen lyhennettyä viikkoa. Hyvin paljon riippuu myös työstä kumpi tapa on järkevämpi.

Vierailija
13/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein iloinen, kun ilmoitin, että teen sitten lyhennettyä päivää. Hänestä liian harva vanhempi ajattelee tässä asiassa lastaan...

Vierailija
14/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhennetty työviikko on parempi. Meillä ainakin menee raja 5 tunnissa, eli alle sen tuntimäärän hoitopäivästä maksetaan puolet. Jos hoitotunteja on 5 tai enemmän menee koko maksu. Varmasti on päivähoidonohjaaja iloinen kun saa enemmän liksaa vähemmällä työllä.

Jos taas viikossa on on esim. vain 3 hoitopäivää, niin maksuksi tulee 60 % kokopäiväisestä hoidosta.

Vierailija
15/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten olisi kiva kuulla myös jotain perusteluja näille "lapsen paras olisi lyhennetty päivä" -mielipiteille.

Toinen leirihän on perustellut sillä että lapsen viikkotasolla hoitorumbassa viettämä aika jää lyhyen viikon kohdalla lyhyemmäksi kun ei ole sitä viemis-hakemis-pukemis-riisumisaikaa kaikilta päiviltä, mutta toista kantaa ei ole perusteltu vielä mitenkään.

Vierailija
16/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen arkipäivä on lapselle kuin myös sille aikuisellekin helppo, töistä tultua ei ole kiire kauppaan ja ruokaa laittamaan. Hyvä arki on minusta tärkeämpää kuin se, että satsataan pitkään viikonloppuun.

Ja tuosta tehokkuudesta: tokihan pitää sitten maksaa se täysi maksu, mutta siihen saa sitten vastineeksi aamiaisen, lounaan ja vläipalan. Jos lapsen hakee vaikka heti välipalan jälkeen, säästyy kotona ruokaa, ruuan laittoa ja siivousta (minun inhokkini).

Vierailija
17/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentous. Hoitoon on kiva mennä, kun siellä ollaan vain sen verran, että jaksetaan touhuta ja leikkiä täysillä, ja koskaan ei tarvitse olla se viimeinen lapsi siellä pimeällä pihamaalla (talvella jo alkuillasta on pimeää) odottamassa, että missä ne vanhemmat viipyvät.

Lapsesta on ihan kivaa, että päivällä on rytmit, ei lapsi koe hoitoon lähtöä rasitukseksi. Mutta liian pitkä päivä on liian pitkä päivä.

Siis minusta mieluummin viisi ihan kivaa päivää viikossa, ja kaksi rentoa, kuin neljä ankeaa ja kolme rentoa.

Vierailija
18/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivänä viikossa onkin jo sitten ihan kamalan ankeaa. Mitenkähän ne lapset, jotka ovat viitenä päivänä viikossa täysipäiväisesti, jaksavat?

Vierailija
19/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni lyhyempi päivä on minulle itsellenikin parempi vaihtoehto.

Minulla on joustava työaika ja menen töihin klo 8 - 9 välillä ja lähden yleensä klo 15 - 15. 30. Ruokataukoa pidän puolisen tuntia. Tykkään kun ei ole kiireen tuntua kummassakaan päässä ja kuitenkin olen kotona aikanaan. Tunnit on paljon kovempi kerätä neljässä päivässä, siinä ei kovin enää jousteta tulon ja lähdön kanssa.

Vierailija
20/21 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen hoitppäivä on tästä huolimatta vain 6-7h pitkä, ja aina yhtenä päivänä viikossa vain max. 5h. Ja yksi päivähän on sitten vapaata. Sopii meille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi