45-50 - vuotiaiden tasa-arvo avioliitossa
45-50 - vuotiaat: oletteko avioliitossa "old school" eli yhteiset rahat ja perinteiset roolimallit vai modernimpia? Onko teillä tasa-arvo parantunut vai huonontunut pitkän avioliiton aikana yhteiskunnan muuttuessa?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Omat rahat on ollut alusta lähtien. Asuntolaina oli yhteinen ja kumpikin maksoi osuutensa. Autot on kumpikin maksanut itse jne.
Sun pitäis kysyä tätä mun vanhempien ikäluokan pariskunnilta, kyllä ysärillä oli jo kuultu tasa-arvosta ;)
45...50 vuotiaat ovat syntyneet 1970/3...1986/2 🤣🤣🤣
Omat tilit, yhdessä maksetaan yhteiset menot, omat juttunsa maksaa molemmat itse, lapsen hommelit kuka nyt sattuu ja niin edelleen.
On ehdottoman tärkeää naisille varsinkin pitää omaa rahaa omalla tilillä.
Me ollaan kyllä hieman vanhempia, mutta saako vastata?
No vastaan silti.
Meillä on omat tilit ja yhteiset tilit. Ruoka-ja talotili ovat yhteiset. Kumpikin siirtää niihin saman summan rahaa, ja sillä hoidetaan nämä yhteiset kulut.
Kotityöt ja vastuut on jakautuneet sen mukaan kumpi on enemmän kotona. Mies ei ole enää työelämässä ja hän on kyllä ottanut isompaa vastuuta kotihommista.
Me on kyllä oltu aina tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat rahat on ollut alusta lähtien. Asuntolaina oli yhteinen ja kumpikin maksoi osuutensa. Autot on kumpikin maksanut itse jne.
Sun pitäis kysyä tätä mun vanhempien ikäluokan pariskunnilta, kyllä ysärillä oli jo kuultu tasa-arvosta ;)
Kirjoituvirhe; siis 3/1970...2/1975
Ihme kysymys. Omat vanhempani ovat +60v ja tasa-arvoinen suhde.
Tuollainen ylikorostettu sovinismi on nykyisten 20-40-vuotiaiden juttuja. Syy, miksi en itse ole halunnut naimisiin tai hankkia lapsia.
Kehitys on mennyt taaksepäin monessa muussakin asiassa viime vuosina.
Omat tilit, omat nimet, mutta yhteiset rahat ja yhteinen omaisuus. Tasa-arvoisia ollaan. Sillain on arki muuttunut että en enää juuri jaksa kokkailla vaan nykyään mies hoitaa sen - kun ei mun kasvisruuat kelpaa muille..
Omat tilit, omat nimet, omat autot, omat mökit, vain okt on yhteinen.
20 v yhdessä, 2 lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituvirhe; siis 3/1970...2/1975
Puutteellisesta kirjoitustaidosta huolimatta sun pointti ei nyt ihan auennut.
Olemme tasa-arvoisia,omat tilit, omat nimet, yhteinen laina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta lapset ei ole kiinnostuneita tasa-arvosta parisuhteessa, vasta parisuhteen alkamisen jälkeen yleensä alkaa miettiä sitä. Siksi ysärin ilmapiiri on olennaisempi 40-50- vuotiaiden parisuhteiden tasa-arvosta kysyttäessä.
Vastaan vaikka vain mies mahtuu tuohon haarukkaan, itse olen pari vuotta nuorempi. Omat rahat on, yhteiset menot maksetaan suunnilleen puoliksi. Molemmat käy töissä mutta minä teen kaikki pakolliset kotityöt ja mies ne työt joista on kiinnostunut / ovat tarpeeksi miehekkäitä. Eli ei siivousta, ruuanlaittoa, pyykkäystä tai kaupassa käyntiä kuulu hänen tehtävänkuvaan. Pitää suurena vääryytenä sitä että käyn töissä kodin ulkopuolella - kaikki se aika on pois hänen hyvinvoinnista. Välillä ihmettelen mistä olen tuommoisen muinaisjäänteen löytänyt.
Terveisiä keittiöstä kirjoitti:
Vastaan vaikka vain mies mahtuu tuohon haarukkaan, itse olen pari vuotta nuorempi. Omat rahat on, yhteiset menot maksetaan suunnilleen puoliksi. Molemmat käy töissä mutta minä teen kaikki pakolliset kotityöt ja mies ne työt joista on kiinnostunut / ovat tarpeeksi miehekkäitä. Eli ei siivousta, ruuanlaittoa, pyykkäystä tai kaupassa käyntiä kuulu hänen tehtävänkuvaan. Pitää suurena vääryytenä sitä että käyn töissä kodin ulkopuolella - kaikki se aika on pois hänen hyvinvoinnista. Välillä ihmettelen mistä olen tuommoisen muinaisjäänteen löytänyt.
Millainen roolijako on/oli miehen vanhemmilla? Onko kotoa opittu malli?
Isovanhemmat (old school eli syntyneet 1930-luvun alussa) on aina pitäneet rahansa ja omaisuutensa erillään, joten mistä ihmeestä keksit, että tasa-arvoinen parisuhde on joku 2000-luvun alussa syntyneiden keksintö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän 1970-luvulla synnärillä lapsille kerrottiin tasa-arvosta parisuhteessa, joten vähäinen määrä vastasyntyneitä sitä taisi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä keittiöstä kirjoitti:
Millainen roolijako on/oli miehen vanhemmilla? Onko kotoa opittu malli?
Ei meillä kyllä toisteta kummankaan lapsuuden kodin roolimalleja.
-ohis
meillä on perinteiset arvot. nainen loisii kotona ja pihtaa ja nalkuttaa. mies käy töissä ja tienaa.
Olemme yhdessä joten omaisuuskin on yhteinen.
Naimisissa on oltu nyt vähän yli 25 vuotta, molemmilla omat rahat, asunnot, työpaikat, harrastukset ja kesämökit. Puolison kanssa ollaan silloin, kun siltä tuntuu.
Kun lapset oli pieniä, asuttiin muutama vuosi yhdessä. Silloin meillä oli osapäiväinen kotiapu, mutta kun lapset meni hoitoon, palasin töihin ja lapsista huolehti kumpikin vanhempi omalla viikollaan.