Ahdistaa aktiivinen puoliso
Olen itse ihan patalaiska. Olen aina ollut ja tuskin muutun, kun ikää on jo yli 40. Mottoni voisi olla, että "asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat." Hoidan siis työni ja käytän siihen paljon aikaa (olen opettaja), vaikka parempikin opettaja varmasti voisin olla.
Ahdistus tulee puolisosta. Hän on toiminnan henkilö ja koko ajan tekemässä kaikkea. Hoitaa työnsä justiinsa ja vielä paremmin, siivoaa kotona, urheilee. Kyllä minäkin siivoan, mutta itseäni ei esimerkiksi häiritse, jos ei vaikka tasan kerran viikkoon imuroidakaan tai jos jotain rojua on esillä. Mielestäni meidän koti pysyy kuitenkin ihan perussiistinä, vaikkei olekaan ihan tip top koko ajan. Itse pyöräilen töihin ja viikossa pyöräilyä kertyy pari kolme tuntia, mutta sen lisäksi en yksinkertaisesti viitsi tehdä muuta kuin satunnaisesti. Puoliso pitää huolta siitä, että jumppaa, lenkkeilee yms. säännöllisesti.
Minua ahdistaa ihan hirveästi puolison kunnollisuus. Hänen pienistä kommenteistaan käy selvästi ilmi hänen halveksuntansa minua kohtaan, vaikka tosiaan a) käyn vakitöissä (vaikka palkkani on pienempi kuin hänen) b) siivoan kotona ja osallistun kotitöihin muutenkin (vaikka siisteyskäsitykseni on suuriirteisempi kuin hänen) c) olen ihan terve ja normaalipainoinen, vaikken harrastakaan liikuntaa säännöllisesti.
Paitsi että minua ahdistaa, minua myös vituttaa puolison kommentointi. Hän kritisoi kaikkea ja kaikkia koko ajan. Koskaan mikään ei ole tarpeeksi hyvin hänen mielestään. Jos yritän tehdä jotain hänen mielikseen, hän keksii aina jotain valitettavaa.
Olen itsekin alkanut nalkuttaa asiasta, joten nyt puoliso on herkkänä, koska kuulemma minä arvostelen häntä koko ajan. Minulle asia näyttäytyy päin vastoin, mutta sitä hän ei pysty hyväksymään, koska hän on mielestään oikeassa; ONHAN se nyt ihan totta, että kotona pitää olla koko ajan ihan siistiä ja KYLLÄHÄN työt pitää hoitaa kunnolla, vaikka sitten niinkin kunnolla että tekee myös työkaverin hommat, kun tämä ei niitä osaa tehdä, ja TÄYTYYHÄN ihmisen pitää itsestään huolta ja SAAHAN lapsia arvostella, jos he eivät toimi niin kuin heidän edellytetään toimivan.
Rakastan kyllä puolisoa, mutta pelkään että ero on väistämättä edessä. Seksiäkään ei olla harrastettu pariin vuoteen, koska se ei puolisoa kiinnosta. Itsestäni tuntuu, että ällötän häntä kaikin puolin.
Surullinen tapaus. Jos joku jaksaa kommentoida, arvostan.
Kommentit (43)
Olemme kyllä keskustelleet, mutta puolison mielestä ongelma on minun puolellani, koska hänen mielestään hän on oikeassa, kuten yllä imaisin. Meidän standardit ei vaan kohtaa. Itselle riittäisi paljon vähempi kuin puolisolle ja olisin onnellinen, jos vaan saisin elellä rauhassa. Hän haluaisi, että kaikki on koko ajan täydellistä ja että pyrkisimme täydellisyyteen täysillä.
Ap
Miksi puoliso haluaa jatkaa parisuhdetta?
Terapiaan jossa molemmat saavat puhua. Tai ero, mutta jos on lapsiakin, vois vielä yrittää. Sun ei tartte olla aktiivisempi. Olet ihan riittävästi.
Sitä minäkin ihmettelen, ihan oikeasti. Hän pärjäisi taloudellisesti ja muutenkin yksin aivan mainiosti, ei tarvitse minua yhtään mihinkään.
Ap
Edellinen kommenttini siis vastauksena siihen, että miksi puoliso haluaa jatkaa parisuhdetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Edellinen kommenttini siis vastauksena siihen, että miksi puoliso haluaa jatkaa parisuhdetta.
Ap
Mitä puoliso on vastannut kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan jossa molemmat saavat puhua. Tai ero, mutta jos on lapsiakin, vois vielä yrittää. Sun ei tartte olla aktiivisempi. Olet ihan riittävästi.
Minunkin mielestäni olen ihan riittävä tällaisena. Lasten takia en haluaisi erota ja rakastankin puolisoa, mutta en jaksa kohta enää tätä ikävää alemmuudentuntoa. Haluaisin olla kotonani rauhassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tiedä, olenko kysynyt asiaa juuri noin, mutta kun kysyn että haluaisiko hän erota, hän ihmettelee koko kysymystä ja sitten sekin on minun syytäni.
Ap
Teidän pitää sopia, että jatkossa kerrotte toisillenne positiivisia huomioita ja puhutte asioista. Sovitte vaikka että esim viikkoon ei arvostella toista lainkaan, vaan sanotaan vain kivoja juttuja. Pidetään toista kädestä jne, osoitetaan arvostusta. Kerroit rakastavasi höntä, kerrotko sen myls hönelle, ja kerrotko mistä hänessä pidät?
Seksiä ei kahteen vuotern. Häh? Rasittava kontrolloija ja suorittaja sun puoliso.
Jotkut ihmiset puuhaa koko ajan, koska pysähtyminen tarkoittaisi ahdistumista. Eli sitä, että joutuisi olemaan omien ajatustensa kanssa.
No joo, eroaisin itse, jos kotonani olisi joku koko ajan kuin viulun kieli. Siis mikäli keskustelut eivät tuottaisi tulosta. Mutta kaikki me tehdään omat ratkaisumme.
Luin tekstin ajatuksella ja intuitiolla.
Puolisosi on rasittava kaikessa pätijä, hän ei näe miten vaikuttaa muihin ja yleiseen tunnelmaan, ei näe sitä itse, HUOM sinä et saa häntä näkemään meininkiään. Kuka saa hänet näkemään ja tiedostamaan? Ulkopuolinen auktoriteetti. Menkää siis parisuhdeterapeutille.
Sillä välin... tässä sinulle yksi sanonta jonka voit laittaa takataskuun... kun hän taas pätee, miten on reippaana tehnyt niin paljon enemmän ja parempaa, ja kritisoi sinua ja kaikkea, niin siihen sitten yllättäen "ahkera olet kaikessa paitsi seksissä, siinä sinulla on nollasaldo useammalta vuodelta. "
Voi tulla riita. Mutta sittenhän menettekin jo parisuhdeterapiaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Teidän pitää sopia, että jatkossa kerrotte toisillenne positiivisia huomioita ja puhutte asioista. Sovitte vaikka että esim viikkoon ei arvostella toista lainkaan, vaan sanotaan vain kivoja juttuja. Pidetään toista kädestä jne, osoitetaan arvostusta. Kerroit rakastavasi höntä, kerrotko sen myls hönelle, ja kerrotko mistä hänessä pidät?
Minä usein halaan häntä ja sanon rakastavani, mutta hän ei enää koskaan tee samaa minulle spontaanisti, ei koskaan. Joskus vastaa, että "niin mäkin sua."
Ja juu, minunkin mielestäni puolisoni on rasittava kontrolloija ja suorittaja, mutta hänen mielestään taas minä olen rasittava laiska valittaja.
Ap
Terapiaa minäkin ehdottaisin. Teillä on selkeästi eroavaisuuksia elämäntyylissä ja standardeissa. Etenkin puolisosi toivoo ja olettaa, että myös sinun pitää yltää hänen standardeihin. Vähän samaa on tosin sinunkin ajattelussasi, sillä tunnut ajattelevan, että puolisosi kuuluisi relata ja tyytyä sinun tavoitetasoosi.
Tuollaiset ongelmat on kyllä ihan selätettävissä, mutta vain silloin, jos kumpikin tajuaa antaa toisen olla oma itsensä. Siivoukseen pitää ehkä sopia jotain konkreettista, mutta omaan terveyteen liittyvät asiat ovat kummankin omia asioita.
Läheisyyden puute on sitten huonompi juttu. Jos se johtuu ihan vain noista eritahtisuuteen liittyvistä asioista, se ehkä korjaantuu, kun ongelmat saadaan soviteltua.
Mutta kannattaa myös miettiä, onko tilanne sittenkin toisinpäin: läheisyyden loppuminen saa aikaan sen, että puoliso ärsyttää muutenkin?
Miehesi tarvitsee selkeästi jotain mikä palauttaa hänet takaisin maan pinnalle tuolta kaikelta täydellisyyden tavoittelulta. Ei oo asiat hänellä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tiedä, olenko kysynyt asiaa juuri noin, mutta kun kysyn että haluaisiko hän erota, hän ihmettelee koko kysymystä ja sitten sekin on minun syytäni.
Ap
Ymmärrän, kyllästyisin sinuun vähemmästäkin. Keskustelutaidot kannattaa parisuhteessa opetella. Suosittelen jotain parisuhdeterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin tekstin ajatuksella ja intuitiolla.
Puolisosi on rasittava kaikessa pätijä, hän ei näe miten vaikuttaa muihin ja yleiseen tunnelmaan, ei näe sitä itse, HUOM sinä et saa häntä näkemään meininkiään. Kuka saa hänet näkemään ja tiedostamaan? Ulkopuolinen auktoriteetti. Menkää siis parisuhdeterapeutille.
Sillä välin... tässä sinulle yksi sanonta jonka voit laittaa takataskuun... kun hän taas pätee, miten on reippaana tehnyt niin paljon enemmän ja parempaa, ja kritisoi sinua ja kaikkea, niin siihen sitten yllättäen "ahkera olet kaikessa paitsi seksissä, siinä sinulla on nollasaldo useammalta vuodelta. "
Voi tulla riita. Mutta sittenhän menettekin jo parisuhdeterapiaan. :D
Mä en enää puhu hänelle seksistä, koko aiheesta on tullut ihan tabu. Voi itku, on kyllä ihan finaalissa tää meidän suhde...
Ja juu, mies ei todellakaan itse näe mitään ongelmaa omassa toiminnassaan. Hän on mielestään oikeutettu vaatimaan paljon muilta, koska vaatii itseltään niin paljon. Sillä tavalla elämässä kuulemma pärjää ja pääsee eteenpäin ja niin hän onkin päässyt, koska palkka on kymppitonnin kuussa. Itselleni vaan riittäisi ihan älyttömän paljon vähemmän! Kaipaan katon pääni päälle, innostavan työn, lapset, vanhemmat ja rakastavan puolison ja pari ystävää ja sitten voin olla onnellinen. En jotenkin oikein edes tajua puolison ajatuksenjuoksua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä usein halaan häntä ja sanon rakastavani, mutta hän ei enää koskaan tee samaa minulle spontaanisti, ei koskaan. Joskus vastaa, että "niin mäkin sua."
Ja juu, minunkin mielestäni puolisoni on rasittava kontrolloija ja suorittaja, mutta hänen mielestään taas minä olen rasittava laiska valittaja.
Ap
No ei tuo rakastavilta puolisoilta kuulosta. Miksi sanot, että hän on sinun mielestäsi rasittava kontrolloija ja suorittaja, jos rakastat häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ymmärrän, kyllästyisin sinuun vähemmästäkin. Keskustelutaidot kannattaa parisuhteessa opetella. Suosittelen jotain parisuhdeterapiaa.
No sinähän se vasta päivänpaiste olet.
Mitä jos keskustelisitte aiheesta - siis keskenänne? Miten voi olla niin vaikea oman kumppanin kanssa puhua omista ajatuksista.
Kerrot selkosuomella, että mitä mieltä sinä x olet, kun sinä olet niin aktiivinen, että koetko minun patalaiskuuteni ongelmaksi.