Äänestäisitkö sähköisesti, jos se olisi mahdollista?
Kommentit (25)
Minä olen aina ihmetellyt miksi äänestämiseen käytetään lyijykynää? Kuulakärkikynän jälkeä ei voisi niin helposti muuttaa. Ehkä tämä selittää kokoomuksen oudon korkean kannatuksen.
Äänetäisin sähköisesti jos se tarjoaisi seuraavan logiikan:
1) tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai muulla vastaavalla
2) äänestys palauttaa käyttäjälle 2 avainta, näillä avaimilla voi myöhemmin kysyä webbisivulta:
1 : kuka äänesti, milloin
1+2 : kuka äänesti, milloin, ketä
Näillä tempuilla äänestäjä oppii luottamaan järjestelmään, toisaalta voi raportoida äänestysjärjestelmän virheistä.
Kyllä äänestäisin ja mielummin kuin paikan päällä, mutta kyllä tuossa on isona ongelmana se että henkilöä voidaan painostaa/vahtia äänestystilanteessa.
Itse äänestäisin kyllä. Mutta toivoisin, että olisi muitakin vaihtoehtoja.
Sähköinen äänestys ei ole luotettava. Ongelmia on sekä äänestyslaitteistoissa ja -ohjelmistoissa että itse äänestystilanteen valvonnassa.
Varsinkaan kotoa millä tahansa menetelmällä (netitse/puhelimitse/kirjeitse) äänestämistä ei voi millään tavoin koskaan saada luotettavaksi. Siinä on aina erittäin suuri todennäköisyys, että joku painostaa äänestäjää. Eli nettiäänestystä ei voi oikeissa vaaleissa käyttää, se sopii vain bb-talon hahmojen valintaan.
Näin ollen vaalit pidetään jatkossakin "vanhanaikaisesti" äänestyslipukkeelle vaalihuoneistossa tai vastaavassa valvotussa tilassa suoritettuna toimituksena.