Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänestäisitkö sähköisesti, jos se olisi mahdollista?

Vierailija
06.03.2021 |

Sen toteutusta on jo vuosia mietitty.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköinen äänestäminen olisi nykyaikaa. Se on huono selitys ettei muka saada luotettavaa tekniikkaa siihen.

Sähköinen äänestys ei ole luotettava. Ongelmia on sekä äänestyslaitteistoissa ja -ohjelmistoissa että itse äänestystilanteen valvonnassa.

Varsinkaan kotoa millä tahansa menetelmällä (netitse/puhelimitse/kirjeitse) äänestämistä ei voi millään tavoin koskaan saada luotettavaksi. Siinä on aina erittäin suuri todennäköisyys, että joku painostaa äänestäjää. Eli nettiäänestystä ei voi oikeissa vaaleissa käyttää, se sopii vain bb-talon hahmojen valintaan.

Näin ollen vaalit pidetään jatkossakin  "vanhanaikaisesti" äänestyslipukkeelle vaalihuoneistossa tai vastaavassa valvotussa tilassa suoritettuna toimituksena.

Vierailija
22/25 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt miksi äänestämiseen käytetään lyijykynää? Kuulakärkikynän jälkeä ei voisi niin helposti muuttaa. Ehkä tämä selittää kokoomuksen oudon korkean kannatuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänetäisin sähköisesti jos se tarjoaisi seuraavan logiikan:

1) tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai muulla vastaavalla

2) äänestys palauttaa käyttäjälle 2 avainta, näillä avaimilla voi myöhemmin kysyä webbisivulta:

1 : kuka äänesti, milloin

1+2 : kuka äänesti, milloin, ketä

Näillä tempuilla äänestäjä oppii luottamaan järjestelmään, toisaalta voi raportoida äänestysjärjestelmän virheistä.

Vierailija
24/25 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äänestäisin ja mielummin kuin paikan päällä, mutta kyllä tuossa on isona ongelmana se että henkilöä voidaan painostaa/vahtia äänestystilanteessa.

Vierailija
25/25 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äänestäisin kyllä. Mutta toivoisin, että olisi muitakin vaihtoehtoja.