Mies on aivan tossun alla liikenteessä
Olen ollut kova kyttäämään toisten ajotapaa siitä asti, kun itse sain kortin 15 vuotta sitten. Ensin kyttäsin ja neuvoin äitiäni (”MIKSI AJAT NOIN PIENELLÄ VAIHTEELLA” ym.) mutta sen jälkeen kaikki poikaystäväehdokkaat ovat saaneet osansa.
Avomiehen kyydissä olin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten ja jo silloin olin huolissani vähän kaikesta. Vähitellen aloin huomauttaa, neuvoa ja kieltää ja nyt, muutama vuosi myöhemmin, käytännössä ajan autoa pelkääjän paikalta.
Kyllä, vaarallista, ja kyllä, minun syytäni. En vaan voi oikein lopettakaan, koska ollaan siinä pisteessä, että mies varmistelee minulta risteyksissä, ketä kuuluu väistää ja hän esimerkiksi pyytää minua katsomaan kiihdytyskaistalla, tuleeko autoja, että mahtuu väliin.
En välillä tiedä, miten hän pääsee töihin ja takaisin.
Kyse ei ole siitä, ettei hän osaisi ajaa. Hän vain jäi tossun alle, ja luulee ettei osaa - ainakin silloin kun minä olen kyydissä.
Ei, ei ole puhuttu asiasta. Varmaan pitäisi. Mutta mitä minä sanon: ”nyt palleista kiinni ja mieti kumpi tätä autoa ajaa”, kun vika taitaa olla itse asiassa minussa?