Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri uhkailee it.e.urhalla

Vierailija
06.03.2021 |

Nyt useampana kertana kaveri on sanonut tekevänsä itsemu.han. Eikä ainoastaan minulle, vaan muille tutuilleen myös. Minulle hän tekee niin, että ilmoittaa tästä viestillä, että nyt hän tekee sen. Sitten ei enää avaa viestejäni. Näen kuitenkin että hän on wa:ssa välillä paikalla. Seuraavana päivänä hän aina avaa viestini, mutta antaa aina yhden päivän ajan minun luulla, että hän on kuollut. Viimeisin kerta oli eilen illalla. Kuitenkin nään, että hän on tänäänkin ollut paikalla, ei vaan avaa viestejäni. Monesti lähtee äkkiä paikalta kun menen katsomaan onko viestit luettu. Olen kehoittanut hakemaan apua, mutta ei suostu.

Mitä ihmettä voin tehdä tässä tilanteessa? Ja miksi kaverini antaa minun luulla hänen kuolleen, eikä vastaa vaikka paikalla on käynyt? Tänään ilmoitin hänen perheelleen, että ottavat häneen yhteyden ja hankkivat apua. Kaveri todennäköisesti suuttuu tästä, mutta minä en enää voi häntä ottaa omalle vastuulleni, en ole ammattilainen ja uskon että kaverin lisäksi hän tarvitsee ammattilaisen apua.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaisia viestejä tulee, pitää heti soittaa poliisille. He käyvät tarkastamassa, onko henkilö elossa.

Nään kyllä, että hän on ollu paikalla, viimeksi hetki sitten. No, teen nyt sitten tuon ilmoituksen, kun ei hänen perheestäänkään ole mitään kuulunut. Toivottavasti ovat ottaneet yhteyttä. Minä en enää jaksa olla yksin vastuussa kaveristani. Jos hän tästä suuttuu, niin harmi, mutta en voi sille mitään.

Ap

Tsemppiä ap. Teet oikein, tämä kuuluu ammattilaisille. Jos itse yrität pakottaa hoitoon negatiivisesti suhtautuvaa itsariuhkailijaa suostumaan hoidon vastaanottamiseen tulet rikkomaan itsesi.

Serkkuni oli tällainen. Soitteli itkien itsarilla uhkaillen mutta hoitoon ei suostunut edes pakottamalla. Onnistui teossaan lopulta, olin viimeinen jonka kanssa puhui, minuutteja ennen tekoa. Kaikki mahdolliset keinot oli koitettu (yritettiin saada vapaaehtoisesti hoitoon, pakkohoitoon, hätäkeskukseen useasti soitettu, kuten myös viimeisellä kerralla). Olin silloin itsekin vielä kovin nuori. Yli 15 vuotta näin säännöllisesti painajaisia siitä miten serkkuni oli yhä elossa, ja tiesin mitä tulee tapahtumaan mutta en saanut estettyä häntä. Näin jälkikäteen ajateltuna aikuisetkin siinä ympärillä laittoivat minut ikävään vastuullisen asemaan.

Älä toista minun virhettäni.

Nro 6

Vierailija
22/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Silloin en tiennyt mitä olisin tehnyt, tällä hetkellä tiedän. Olisi pitänyt vetää selkeät rajat sille, mitä suhde pitää sisällään ja mitä se ei pidä. Tästä olisi tullut informoida myös tätä läheistä. Kertoa auttavan puhelinnumeron tiedot ja sanoa, että soittaa ammattilaisille, kun siltä tuntuu ja kertoa, että ei kuulu heihin ja nämä yhteydenotot näissä merkeissä ovat liikaa omalle hyvinvoinnillesi.

Usein nämä soitot ja yhteydenotot olivat narsistisia ja manipulatiivisia, olkoon kyse kuinka suicidaalisesta henkilöstä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin tuossa tilanteessa, että seuraavalla kerralla soitan hätäkeskukseen. Sanoin myös, että voin nyt tulla hänen kanssaan terveyskeskukseen ja että hän voi ja saa hakea apua. Olin vähän pehmeämpi ilmaisussa, mutta viesti oli tämä. Eikä tämä tapahtunut ensimmäisellä kerralla vaan juuri, kun tuosta tuli jatkuvaa. Ensimmäisellä kerralla menin lähes sokkiin ja itkin vain huutoitkua lattialla, soitto tuli aamulla, kun olin lähdössä töihin. Sepä olikin mukava työpäivä, mutta laitoin hänet puhelimessa lupaamaan, ettei tee mitään itselleen ja sanoin rakastavani häntä. Molemmat itkimme ja vaikka tuo on ikävää niin on taustalla oikeasti pahaa oloa ja keinottomuutta. 

Vierailija
24/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista, kamalaa jo näin luettuna, saati sitten koettuna.

Tein nyt tuon ilmoituksen. Toivottavasti ottavat pian käsittelyyn ja että siitä seuraisi myös jotain apua. Kaverini asuu toisella paikkakunnalla, eikä hänellä ole ystäviä tai tukiverkostoa. Yhteyttä hän pitää erääseen mieheen ja se johtaa siihen, että hän on aina sen jälkeen ahdistunut ja sanoo tekevänsä itsellensä jotain. Tunnen tuon miehen pintapuolisesti, koskaan en ole tavannut. Samoja uhkauksia kaverini on lähettänyt hänelle. Kaveri sanoo katkaisevansa välinsä tuohon mieheen, mutta kuitenkin taas kohta vahtii milloin mies lukee hänen viestinsä ja milloin mies on viimeksi ollut paikalla wa:ssa. Jos mies ei vastaa, kaveri suuttuu siitäkin.

Vierailija
25/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen samaa :D

Miksi?

Vierailija
26/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna jyrää ihmisen aika hyvin. Onnea matkaan!

Vierailija
27/27 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki. Suojele omaa mielenterveyttäsi ja jaksamistasi. Kaikkia ihmisiä ei voi pelastaa. Olet jo tehnyt ihan tarpeeksi.

Feikkiuhkailijat voi tosiaan saada lopettamaan, jos ilmoittaa hätäkeskukseen tilanteen ollessa päällä ja poliisit käyvät ovella. Se on noloa heille. Tai sitten voi kertoa vanhemmille, sisaruksille ym. tilanteesta. Sekin on heistä häpeällistä.

Kaverilla selvästi on paha olo ja ongelmia, mutta sinun ei tarvitse olla hänen psykologinsa ja hyysääjänsä. Lopeta tosiaan yhteydenpito ihan kokonaan. Se on helpotus, kun elämässä ei ole enää jatkuvaa draamaa.