Onko ihmisillä oikeasti useita parisuhteita elämänsä aikana?
Itsellä kaksi, ainoa syy miksi piti vaihtaa oli, että ensimmäinen kuoli. Olen viisikymppinen.
Kommentit (25)
Ei ole.
Minä olen esimerkiksi sen nuoruuden poikaystävän kanssa suhteen lopettamisen vain näytellyt. Olen myös näytellyt ensimmäisen aikuisiän suhteeni ja lopulta avioliittoni. Asun, elän ja olen hankkinut lapset muka tuon aviomieheni kanssa, vaikka olemme jatkaneet parisuhdetta tuon ekan poikaystävän kanssa.
Tällälailla ne "parisuhteet" nykyään toimivat. Sinunkin kannattaa jo nyt ruveta sen kumppanisi kanssa pohtimaan, että miten jatkatte suhdetta vaikka ette virallisesti enää olekaan yhdessä. Huomionarvoista on, että suurin osahan ei vaihda uuteen, vaan pitää suhteiden välillä esim. 1-3 vuotta aikaa ihan itsekseen. Tämä ihan tietona sinulle, kun kerran olet vaihtanut suoraan uuteen.
Oon ollu 'sillai' vain sen ainoan vaimoni kanssa.
M45
Tottakai on. Itse ainakin kyllästyn enkä edes haluaisi olla yhden ja saman puolison kanssa läpi elämän. T. Ammattivalittaja
Minulla on vasta toinen mies. Kaveripiirissä suurin osa on ensimmäisessä avioliitossa, korkeintaan toisessa.
N52
Olisi helpompaa keskustella, jos ensin määriteltäisiin parisuhde. Onko parin kuukauden seurustelusuhde parisuhde? Vuoden seurustelusuhde? Vasta avo- tai avioliitto?
Vaihtelu virkistää. Olis kauheaa vanhana huomata et olisko voinu kokea muutakin kuin vaan sen teininä valitun.
Tottakai on. Sitten on näitä jotka omaa vanhanaikaisen ajatusmallin että sen yhden kans on pysyttävä, vaikka olisi onneton.
Huonoilla ihmisillä on, kun eivät yksin pärjää.
parisuhteet ovat kauniiden ihmisten etuoikeuksia
Vierailija kirjoitti:
Oletko sekaisin? Exilläni on varmasti kaikilla ollut toistakymmentä suhdetta ja useampi avioliitto. Minä olen nykyajan mittapuussa todellinen harvinaisuus kun on vain kourallinen parisuhteita. Moni ystävistänikin on ollut 40 ikävuoteen mennessä jo naimisissa enemmän kuin 2 kertaa, avoliittoja useita. Ethän sinä tiedä ihmisen elämästä mitään jos et ole sitä elänyt.
Miksi ihmeessä alkaa johonkin suhteeseen tyypin kanssa, jonka kanssa ei voi sitoutua? Minulle parisuhde tarkoittaa avioliittoon tähtäävää suhdetta ja kestää kuolemaan. Olen muuten ateisti.
Joo. Välillä toivon että ei ois ollut ensimmäistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Sitten on näitä jotka omaa vanhanaikaisen ajatusmallin että sen yhden kans on pysyttävä, vaikka olisi onneton.
Entä, jos ei ala mihinkään sutinoihin sellaisten kanssa, joiden kanssa ei ole onnellinen. Minä olen ollut parisuhteissani onnellinen ja koko aikuisikäni parisuhteessa. Vuoden olin yksin kun jäin leskeksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sekaisin? Exilläni on varmasti kaikilla ollut toistakymmentä suhdetta ja useampi avioliitto. Minä olen nykyajan mittapuussa todellinen harvinaisuus kun on vain kourallinen parisuhteita. Moni ystävistänikin on ollut 40 ikävuoteen mennessä jo naimisissa enemmän kuin 2 kertaa, avoliittoja useita. Ethän sinä tiedä ihmisen elämästä mitään jos et ole sitä elänyt.
Miksi ihmeessä alkaa johonkin suhteeseen tyypin kanssa, jonka kanssa ei voi sitoutua? Minulle parisuhde tarkoittaa avioliittoon tähtäävää suhdetta ja kestää kuolemaan. Olen muuten ateisti.
Oletko sekaisin? Miten suhteen alussa voisi tietää, voiko sitoutua?
1 avoliitto, 1 avioliitto, 1 pitempi seurustelusuhde, muutamia parin viikon-kuukauden tapailusuhteita. Viimeiset 3 vuotta sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se parisuhde alkaa? Ensitapaamisella? Toisella? Kuukauden tutustumisen jälkeen? Myöhemmin, milloin?
Mikä tosiaan lasketaan parisuhteeksi?
Itselläni yksi pitkä avoliitto ja nykyisessä avioliitossa yli 15v. Näiden väliin mahtui lyhyitä tapailuja. Joku kommentoi, että vanhana joutuu sitten miettimään mistä kaikesta jäi paitsi kun saman kanssa "tyytynyt" olemaan. Riippuu varmaan ihan ihmisestä ja parisuhteesta, mutta itse ainakin nauttinut täysillä näissä pitkissä suhteissa, paljon mahtavia yhteisiä kokemuksia (mm lasten saaminen ja kasvatus yhdessä, yhteiset unelmat ja niiden toteutuminen yhteisten ponnistelujen kautta). En usko, että näitä voisi korvata kymmenillä lyhyillä suhteilla. Mutta tämä on vain minun mielipide - joku toinen voi arvostaa taas muita seikkoja.
Pitkässä suhteessa arvostan myös luottamusta ja sitä vapautta, että voi nauttia myös yksinolosta. Toisen tuntee niin hyvin ja osaa antaa omaa aikaa ja tilaa tarvittaessa. Puhumattakaan seksistä. Vähintään 100x parempaa tutun kumppanin kanssa!!
N40+
Jos parisuhteeksi lasketaan liitot, niin olen elämäni toisessa parisuhteessa (yksi avioliitto takana, nyt avoliitossa).
Jos parisuhteeksi lasketaan myös yli vuoden kestäneet seurustelusuhteet tai suhteet, joissa on ollut jo jotain puhetta tulevaisuudesta ja/tai tavattu molempien sukulaisia ja oltu siis "julkisesti" pari, niin sellaisia tulee tuon lisäksi viisi.
Jos parisuhteeksi lasketaan myös lyhyemmät seurustelut (alle vuoden) ja/tai suhteet joissa ei vielä ole tavattu toistensa sukua, niin niitä minulla on ollut ehkä kolme.
Eli määritelmä olisi tosiaan tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn sen tosiasian että suhteet ei kestä. Ollaan nyt ja sitten se jokin loppuu viikoista - vuosiin päästä, mutta mikään ei ole pysyvää täällä.
Ei ole.