Huomaatko kohtelevasi itseäsi paremman näköisiä huonommin kuin muita?
En saa mitään selitystä muiden käytökselle kysyttäessä. Nämä ovat tapahtuneet eri puolilla Suomea eri työyhteisöissä eri ihmisten tekemänä. Esim.
- Ensitapaamisessa hymy vaihtuu tympeään ylimieliseen ilmeeseen kun minut esitellään vaikken edes ole ehtinyt sanomaan mitään, minulle ei vastata mitään sitten kun sanon
- Teen jonkin virheen, siitä nostetaan kauhea mekkala kailottamalla kovaan ääneen. Tilanteen rauhoituttua asiasta sätitään aina jos minulle on pakko jotain sanoa, kun satutaan samaan aikaan kahvihuoneeseen tms. Toinen kollega tekee saman virheen, siihen minulle kailottanut henkilö vastaa nauramalla että "Kaikille täällä on käynyt joskus noin, mullekin!”
- Aina kun tulee vastaan käytävällä, kääntää katseen seinään ja hymyilee sille seinälle (?)
- Sanon jotain vähäpätöistä mistä toinen on eri mieltä, esim. ”Lisukka ei ole tainnut käydä moikkaamassa meitä vähään aikaan”, siihen vastataan huutamalla niin että sylki lentää päälle että ”ONHAN SE KÄYNYT KAI NYT SEN VERRAN TAJUAT”
- Minulle puhumista vältellään ensi tapaamisesta lähtien, muille kuitenkin puhutaan normaalisti. Jos se täytyy kuitenkin tehdä, puhutaan lässyttämällä kuin vauvalle (ja ollaan samanikäisiä).
- Seuraani vältellään ja minulle puhumista vältellään, mutta jos kuulee keskustelun olevan negatiivista asiaa minusta, liitytään hyvin kiinnostuneina poikkeuksellisesti seuraan ja virnuillaan/vittuillaan
- Silmiin katsomista vältellään, paitsi jos juttelevat kuuloetäisyyden ulkopuolella, silloin tuijottavat intensiivisesti
- Minulle jutellaan ystävällisesti naisporukassa, mutta aina kun miehiä tulee paikalle, alkaa jonkinmoinen mustamaalaaminen ja yritetään porukalla naureskella minulle esim. tyhmyydestäni tai jostain mitä olen tehnyt, joskus tarinoita yritetään liioitella/värittää jos en ole tehnyt mitään mainittavaa
-Moikataan kaikkia muita yksitellen paitsi minua, yritän moikata jolloin kääntää pään pois, yksitellen nimeltä kehutaan kaikkien muiden paikalla olevien ulkonäköä jollain tavalla paitsi minun (ollaan kaikki tuttuja toisillemme)
Meno on joskus kuin lastentarhassa. En keksi muuta yhteistä heille kuin että ovat kaikki (kateellisia?) naisia. Kateuskortin vetäminen on tosi kulunut veto, mutten tosiaan saa asianosaisilta selitystä miksi minua kohdellaan taas eri tavalla, joten jäljelle jää spekulointi.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miten biologisesti voi edes selittää että ulkonäköön kiinnitetään huomiota? Muut ominaisuudet ovat paljon tärkeämpiä selviytymisen kannalta.
Tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kohtelevatko jotkut sinua vastaavasti erityisen hyvin? Ehkä tuon kateus-selityksen voi uskoa silloin, jos miehet yrittävät mielistellä sinua. Tosin jos olet tottunut siihen, niin en tiedä huomaatko sitä edes vai luuletko miesten kohtelevan kaikkia samalla tavalla.
Todellakin kohtelevat hyvin, jos otetaan huomioon etteivät tee mitään aloituksessa mainittua.
Tarkoitatko että ovat kateellisia siitä huomiosta? Saan miehiltä kyllä liikaa huomiota mutten pidä siitä.
Minua kohtaan käyttäydytään samalla lailla ja olen aika vaatimattoman näköinen, en ruma mutta en kauniskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtelevatko jotkut sinua vastaavasti erityisen hyvin? Ehkä tuon kateus-selityksen voi uskoa silloin, jos miehet yrittävät mielistellä sinua. Tosin jos olet tottunut siihen, niin en tiedä huomaatko sitä edes vai luuletko miesten kohtelevan kaikkia samalla tavalla.
Todellakin kohtelevat hyvin, jos otetaan huomioon etteivät tee mitään aloituksessa mainittua.
Tarkoitatko että ovat kateellisia siitä huomiosta? Saan miehiltä kyllä liikaa huomiota mutten pidä siitä.
Niin, luultavasti jotkut naiset ovat kateellisia siitä huomiosta, joilta saat miehiltä. Ei siis liiallisesta huomiosta vaan ylipäätään "arvostuksesta", jota saat samalla kun he itse saavat miehiltä kylmempää kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
En kohtele kauniita huonosti. Mutta en osaa ottaa heihin kontaktia, en naisiin enkä miehiin. Ajattelen, että heitä ei kiinnosta edes puhua vähemmän kauniille. Kohtelen siis ystävällisesti mutta en muuten uskalla jutella/tutustua.
Todella omituinen tapa ajatella. (sivusta)
En osaa nyt muuta sanoa, kun et kerro itsestäsi, mutta tartun tähän sanomaasi "Lisukka ei ole tainnut käydä moikkaamassa meitä vähään aikaan". Puhutko paljonkin siitä, mitä muut tekevät? Ehkä he pitävät sinua juorukellona, sellaisista ei erityisemmin yleensä pidetä.
Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Mutta enemmän löytyy varmaankin niitä että koen että minua kohdellaan hyvin. Enemmän kai tästä elovenamaisesta ulkonäöstä on ollut hyötyä.
Olen kyllä huomannut että osa naisista on selvästi katkeria ja kateellisia itseään kauniimmille/hoikemmille/nuoremmille ja jotenkin sen huomaa jo ensivaikutelmasta. Jotenkin se sellainen luonne paistaa läpi. Olen yrittänyt ymmärtää näitä ihmisiä ja säälin heitä siitä miten noin negatiivisesti ajattelu jatkuvasti on varmasti uuvuttavaa. Kokeilkaa joskus hymyillä aidosti (ei ivallisesti) sekä olla oikeasti mukavia ja auttavaisia muita kohtaan niin kaikilla olisi paljon mukavampaa. Ja itselle ainakin tulee hyvä mieli jos minun ansiosta muilla (työkaveri, asiakas...) on hyvä mieli.
MINULLE ULKONÄÖSTÄ ON PELKKÄÄ HAITTAA!!!! NAIKKOSET KATSOVAT HALVEKSUVASTI AIVAN KUIN MINUA KIINNOSTAISI PÄTKÄN VERTAA HEIDÄN RUMILUSMIEKKOSENSA, HUOH. HUOMAAN KYLLÄ SIVUSILMÄLLÄ MITEN KATSE PORAUTUU MINUUN KUN MENEN OHI JA TUNNELMA ON VAIVAANTUNUT.
NAIKKOSVALTAISILLA ALOILLA LÄHES AINA SAAN TOSI HUONOA KOHTELUA JA OLEN SILMÄTIKKU. ARVOSTAN TODELLA PALJON YSTÄVÄLLISIÄ NAIKKOSIA, JOTKA KOHTELEVAT MINUA IHMISMÄISESTI EIVÄTKÄ OTA SILMÄTIKUKSI.
TUOSSA JUURI ÄSKETTÄIN TAPAHTUI JOTAIN, LIITTYEN JÄLLEEN PARISKUNTAAN JA MINUUN😑😑😑 KERRON MYÖHEMMIN MITÄ TAPAHTUI...
Enkä minä tee naamavärkistäni mitään numeroa, olen vain saanut aina kehuja siitä. Että sen pohjalta puhelen!!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap esim. hoitoalalla? Siellä kuulemani mukaan naiset käyttäytyvät ilkeästi ja kanamaisesti toisia naisia kohtaan sekä kiusaavat paljon.
Olen käsittänyt asian niin päin, että rumia naisia mitätöidään ja väheksytään sekä rumille ollaan tylympiä. Olen aina ajatellut niin, että naiset ehkä kohtelisivat kivemmin, jos näyttäisin paremmalta.
T. Ruma nainen
Hoitajana pyrin kohtelemaan kollegoja erityisen hyvin silkasta myötätunnostakin, kun teemme kaikki rankkaa työtä. Myös itse monta vuotta alan töitä tehneenä ajattelen, että hoitajat ovat pääsääntöisesti todella maanläheistä, mukavaa porukkaa. Sitä en sitten tiedä, kävikö hyvä tuuri, vai mitä, mutta näin on. Esihenkilöt ovat välillä asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, luultavasti jotkut naiset ovat kateellisia siitä huomiosta, joilta saat miehiltä. Ei siis liiallisesta huomiosta vaan ylipäätään "arvostuksesta", jota saat samalla kun he itse saavat miehiltä kylmempää kohtelua.
Antavatko miehet siis huomiota enemmän kauniille naisille? Täysin riippumatta omasta habituksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antavatko miehet siis huomiota enemmän kauniille naisille? Täysin riippumatta omasta habituksesta?
Kyllä. Miehet kohtelevat paremmin omaa tasoaan huomattavasti paremman näköisiä naisia. Tämän vuoksi moni jääkin ”ilman”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa lapsellista. Ei todellakaan oikeuta tuollaiseen käytökseen etenkään, kun en itse mene siihen mukaan. Kiusaisivat sitten sitä aktiivista osapuolta eli miehiä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa nyt muuta sanoa, kun et kerro itsestäsi, mutta tartun tähän sanomaasi "Lisukka ei ole tainnut käydä moikkaamassa meitä vähään aikaan". Puhutko paljonkin siitä, mitä muut tekevät? Ehkä he pitävät sinua juorukellona, sellaisista ei erityisemmin yleensä pidetä.
Ei ole juoruilua puhua siitä onko yhteistä kaveria näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Miehet kohtelevat paremmin omaa tasoaan huomattavasti paremman näköisiä naisia. Tämän vuoksi moni jääkin ”ilman”.
Ja naiset taloudellisesti omaa tasoaan huomattavasti paremmin tienaavia miehiä.
Jos kohtelisin kaikkia itseäni paremman näköisiä huonosti, saisin veetuilla jokaiselle vastaantulijalle. En minä jaksaisi.
Valitettavasti jos sinua kohdellaan säännönmukaisesti huonosti paikkakunnasta ja porukasta riippumatta, niin ainoa yhteinen nimittäjä olet sinä itse, ja syy tuskin löytyy kauneudesta. Pidän nimittäin varsin epätodennäköisenä että olisit niin satumaisen kaunis että olisit aina poikkeuksetta kaikkia työkavereitasi paremman näköinen.
Todellista syytä voi vain arvailla kun en sinusta mitään oikeasti tiedä, mutta jollei tämä eriarvoinen kohtelu ole korviesi välissä (mikä on meille saatavilla oelvan tiedon valossa mahdollista, koska ethän sinä sitä tiedostaisi jos käsityksesi sattuisi olemaan vääristynyt), niin sinussa täytyy olla jokin ärsyttävä piirre joka antaa huonon ensivaikutelman. Huonosta ensivaikutelmasta tosin luulisi ainakin osan työkavereista pääsevän yli, jollei käytöksesi vahvista sitä jollain tapaa.
En.
Miksi niin tekisin?
Hassu kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Mutta enemmän löytyy varmaankin niitä että koen että minua kohdellaan hyvin. Enemmän kai tästä elovenamaisesta ulkonäöstä on ollut hyötyä.
Olen kyllä huomannut että osa naisista on selvästi katkeria ja kateellisia itseään kauniimmille/hoikemmille/nuoremmille ja jotenkin sen huomaa jo ensivaikutelmasta. Jotenkin se sellainen luonne paistaa läpi. Olen yrittänyt ymmärtää näitä ihmisiä ja säälin heitä siitä miten noin negatiivisesti ajattelu jatkuvasti on varmasti uuvuttavaa. Kokeilkaa joskus hymyillä aidosti (ei ivallisesti) sekä olla oikeasti mukavia ja auttavaisia muita kohtaan niin kaikilla olisi paljon mukavampaa. Ja itselle ainakin tulee hyvä mieli jos minun ansiosta muilla (työkaveri, asiakas...) on hyvä mieli.
En oikein hahmota teidän kommenttejanne. Harmillista elämää, jos noin oikeasti tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos kohtelisin kaikkia itseäni paremman näköisiä huonosti, saisin veetuilla jokaiselle vastaantulijalle. En minä jaksaisi.
Valitettavasti jos sinua kohdellaan säännönmukaisesti huonosti paikkakunnasta ja porukasta riippumatta, niin ainoa yhteinen nimittäjä olet sinä itse, ja syy tuskin löytyy kauneudesta. Pidän nimittäin varsin epätodennäköisenä että olisit niin satumaisen kaunis että olisit aina poikkeuksetta kaikkia työkavereitasi paremman näköinen.
Todellista syytä voi vain arvailla kun en sinusta mitään oikeasti tiedä, mutta jollei tämä eriarvoinen kohtelu ole korviesi välissä (mikä on meille saatavilla oelvan tiedon valossa mahdollista, koska ethän sinä sitä tiedostaisi jos käsityksesi sattuisi olemaan vääristynyt), niin sinussa täytyy olla jokin ärsyttävä piirre joka antaa huonon ensivaikutelman. Huonosta ensivaikutelmasta tosin luulisi ainakin osan työkavereista pääsevän yli, jollei käytöksesi vahvista sitä jollain tapaa.
Poikkeuksellisen hyvä piirre ei ole mahdollinen, mutta poikkeuksellisen huono on?
Ihmiset kohtelevat aina kauniita paremmin.