Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muodostuuko sulle hammaskiveä?

Vierailija
05.03.2021 |

Tuttava oli aivan ällistynyt, kun kerroin ettei mulla ole ollut koskaan hammaskiveä enkä osannut ottaa osaa sen poistamisen tuskallisuuteen.

Muodostuuko sulle hammaskiveä?

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodostuuhan sitä, mutta en tiedä muodostuuko keskivertoa enemmän vai vähemmän. Ilmeisesti sylki ja hammaskiille on kuitenkin hyvälaatuista, koska minulla ei ole ollut koskaan reikiä.

Reikiintymistä aiheuttaa Streptococcus Mutans bakteeri eli ilmeisesti sinulla ei ole sitä suussasi.

Olin tarkka, etten tartuta sitä lapsiini. Todennäköisesti onnistuin, koska kummallakaan teinilläni ei ole ollut reikiä.

Vierailija
22/23 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tuu hammaskiveä. Pesen hampaat (tehokkaalla) sähköhammasharjalla ja puhdistan kielen 2 krt päivässä, iltaisin lankaan hammasvälit ja ruokailujen jälkeen huuhtelen/purskuttelen vedellä ja syön ksylitolipastillin. Ilmeisesti kuitenkin johtuu jostain syljen koostumuksesta eikä hampaiden hoidon laadusta?

Hammaskiven muodostumiseen tosiaan vaikuttaa syljen laatu, jos se on kovin kalsiumpitoista, niin hammaskiveä muodostuu helpommin. Mutta myös omahoito vaikuttaa. Jos plakkia jää hampaiden pinnoille, niin sylki kovettaa sen hammaskiveksi. Tyypillisesti esim. alaetualueella, kielen puolella varsinkin, plakki harjaamattomana kovettuu helposti hammaskiveksi, sillä alaetuhampaiden taakse aukeaa sylkirauhasen tiehyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultraääni vihloo. Pahempi kuin manuaalinen poisto.

Itselläni ei tunnu missään, ei ultra eikä käsipeli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi