Muodostuuko sulle hammaskiveä?
Tuttava oli aivan ällistynyt, kun kerroin ettei mulla ole ollut koskaan hammaskiveä enkä osannut ottaa osaa sen poistamisen tuskallisuuteen.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tuu hammaskiveä. Pesen hampaat (tehokkaalla) sähköhammasharjalla ja puhdistan kielen 2 krt päivässä, iltaisin lankaan hammasvälit ja ruokailujen jälkeen huuhtelen/purskuttelen vedellä ja syön ksylitolipastillin. Ilmeisesti kuitenkin johtuu jostain syljen koostumuksesta eikä hampaiden hoidon laadusta?
Hammaskiven muodostumiseen tosiaan vaikuttaa syljen laatu, jos se on kovin kalsiumpitoista, niin hammaskiveä muodostuu helpommin. Mutta myös omahoito vaikuttaa. Jos plakkia jää hampaiden pinnoille, niin sylki kovettaa sen hammaskiveksi. Tyypillisesti esim. alaetualueella, kielen puolella varsinkin, plakki harjaamattomana kovettuu helposti hammaskiveksi, sillä alaetuhampaiden taakse aukeaa sylkirauhasen tiehyt.
Vierailija kirjoitti:
Ultraääni vihloo. Pahempi kuin manuaalinen poisto.
Itselläni ei tunnu missään, ei ultra eikä käsipeli.
Reikiintymistä aiheuttaa Streptococcus Mutans bakteeri eli ilmeisesti sinulla ei ole sitä suussasi.
Olin tarkka, etten tartuta sitä lapsiini. Todennäköisesti onnistuin, koska kummallakaan teinilläni ei ole ollut reikiä.