Muodostuuko sulle hammaskiveä?
Tuttava oli aivan ällistynyt, kun kerroin ettei mulla ole ollut koskaan hammaskiveä enkä osannut ottaa osaa sen poistamisen tuskallisuuteen.
Kommentit (23)
Minulta on poistettu sellaisella koneellisella jutulla, ei käsivoimin, eikä se sattunut. Välillä saattoi hiukan vihlaista, mutta ei mikään paha.
Kyllä. Poistatan kerran vuodessa. Ei se käy kipeää, pahempaa on se odotus siitä, että kohta sattuu vaikka oikeasti niin ei käy.
Mielenkiintoinen kysymys ja vastaukseni on: ennen muodostui, nykyään ei.
Onko syljen sisältö muuttunut vanhemmiten?
Kahvia juon kuten ennenkin, teetä tai punkkua en juo, silti oli aiemmin plakkia. Enkä ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt säännöllisesti lääkkeitä tms syytä.
Eniten hammaskiveä ja värjääntymistä kehittyi, kun asuin ulkomaassa, jossa juomavesi otettiin joesta (varastoitiin tankkiin) tai sadevetenä.
Silloinkin pesin sähköharjalla, mutta ei vaikuttanut plakin kehitykseen.
Muodostuu, en osaa sanoa paljon vai vähän, kun en tiedä mikä on yleistä ja mikä ei.
Mun mielestä se hammaskiven poisto on ihanaa, ei satu, välillä joku pieni nipistys tuntuu, mutta hampaat ovat ihanan kiilteät ja puhaat sen poiston jälkeen.
Muodostuu juu, poistatan kerran vuodessa. Ei satu kylläkään lainkaan. Käytän hammaslankaa 2 krt päivässä, vaikuttaakohan se?
Minulla on, mutta sen poistaminen ei ole juurikaan sattunut. Yhden herkän ikenen kohdalta aina sattuu, mutta ei muuten. Ja kivun syy on se lievä ientulehdus.
Alahampaisiin tulee. Ei pahemmin ylhäälle. Ei se hammaskiven poisto nyt niin tuskallista ole.
Sen jälkeen kun aloin käyttää hammasväliharjaa on hammaskiveä ollut todella vähän.
Muodostuu ja paljon.
Mulla suositellaan poisto 2x vuodessa.
Ja kun sitä muodostuu helposti, tulee ientulehdustakin helposti, kauhea kierre koko ajan. Ainoa mikä auttaa on se suuvesi mitä voi ottaa kuureina ja se vie makuaistin väliaikaisesti ja värjää kielen punaiseksi.
Toki hoidan hampaitani, eikä esim.
uusia reikiä ole ollut vuosiin.
Ei mullakaan enää kun vaihdoin hammastahnan Oral B Professional Protectioniin. Ennen pepsodent ja oli hammaskiveä. Enää ei reikiinnykään samalla tavalla kuin ennenn
Koneellinen on kivulias. Raaputtaminen ilkeää. Vaikka laitettais pintapuudutettakin. Onneks ei tule paljon, harjaus ja lankaus tärkeää.
Hammaslääkäreillä ja - hoitajilla joku tabu, et eivät myönnä et toimenpiteensä ovat kivuliaita, ne sattuvat! Kieltävät kivuntuoton. Se on joku outo taktiikka heillä.
Mulle ei tuu hammaskiveä. Pesen hampaat (tehokkaalla) sähköhammasharjalla ja puhdistan kielen 2 krt päivässä, iltaisin lankaan hammasvälit ja ruokailujen jälkeen huuhtelen/purskuttelen vedellä ja syön ksylitolipastillin. Ilmeisesti kuitenkin johtuu jostain syljen koostumuksesta eikä hampaiden hoidon laadusta?
Mulla tuli raskaus aikana vaan ei sittemmin sen jälkeen..
Muodostuuhan sitä, mutta en tiedä muodostuuko keskivertoa enemmän vai vähemmän. Ilmeisesti sylki ja hammaskiille on kuitenkin hyvälaatuista, koska minulla ei ole ollut koskaan reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Koneellinen on kivulias. Raaputtaminen ilkeää. Vaikka laitettais pintapuudutettakin. Onneks ei tule paljon, harjaus ja lankaus tärkeää.
Hammaslääkäreillä ja - hoitajilla joku tabu, et eivät myönnä et toimenpiteensä ovat kivuliaita, ne sattuvat! Kieltävät kivuntuoton. Se on joku outo taktiikka heillä.
No se kivun tuntemus on yksilöllistä. Toisilla on alhaisempi kipukynnys kuin toisilla. Myös ikenien kunto vaikuttaa kokemukseen, jos ien on jo valmiiksi esim. vähänkin tulehtunut niin kyllä se varmasti sattuu. Siihen vaikuttaa niin moni asia.
Ultraääni vihloo. Pahempi kuin manuaalinen poisto.
Vierailija kirjoitti:
Muodostuu ja paljon.
Mulla suositellaan poisto 2x vuodessa.
Ja kun sitä muodostuu helposti, tulee ientulehdustakin helposti, kauhea kierre koko ajan. Ainoa mikä auttaa on se suuvesi mitä voi ottaa kuureina ja se vie makuaistin väliaikaisesti ja värjää kielen punaiseksi.Toki hoidan hampaitani, eikä esim.
uusia reikiä ole ollut vuosiin.
Sama juttu minulla. Nuorena ei tullut hammaskiveä, mutta iän myötä sitä on alkanut tulemaan, vaikka olen aina hoitanut hampaitani hyvin. Olen käynyt kerran vuodessa hammaskivenpoistossa ja vähän se sattuu, koska ientulehdusta on jonkin verran. Parista kohtaa ientaskut ovat suurentuneet niin, etten pysty niitä itse mitenkään puhdistamaan. Siksi pitäisikin tihentää suuhygienistillä käyntejä kahteen kertaan vuodessa.
Aika vähän, mutta kuitenkin sen verran että voin sanoa poistamisen sattuvan. Kyllä tekisi mieli itkeä tirauttaa kun sitä raaputetaan irti.