Miten murrosikäisen vänkäämistä jaksaa?
Välillä ihan hienojakin hetkiä jälkikasvun kanssa mutta suurimman osan ajasta olen poikki. Aina on jotain kyseenalaistamista ja vänisemistä mielessä, väittää ihan huvikseenkin siis.
Kommentit (40)
Eikö ne nyt siinä jaksa kuin menneet viitisentoista vuottakin. En vaihtaisi teiniä huonostinukkuneeseen vauvaan tai itkupotkuraivaritaaperoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tiukat teillä on nuo kotiintuloajat? Itsellä kokemusta kolmen teinin kanssa. Mitään kotiintuloaikoja ei ole koskaan ollut kuten ei itsellänikään teininä. Kotihiiriä nuo ovat. Esikoinen kulki jonkin verran myöhäisellä ulkona. Hän on jo aikuinen. Nuoremmat 17v ja 15v ja ehkä kerran kuussa ovat yömyöhäiseen ulkona.
Kasiluokkalaisella arkisin 21.30 ja viikonloppuisin 22.30. Jos on joku erityinen syy, niin klo 22.30 jälkeenkin onnistuu, mutta sitten sovitaan erikseen se, missä on ja miten tulee kotiin, voidaan vaikka hakea tarvittaessa.
Meillä yläasteteini kulkee niin paljon kavereiden kanssa iltaisin ulkona yms. että kotiintuloaika tarvitaan, en jaksa joka päivä sitä aikaa erikseen säätää ja neuvotella. Lukiolaisestakin tiedän aina suunnilleen, milloin viimeistään tulee kotiin. Normaalia huolehtimista. Ja hyvähän se on, että on kavereita ja menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tiukat teillä on nuo kotiintuloajat? Itsellä kokemusta kolmen teinin kanssa. Mitään kotiintuloaikoja ei ole koskaan ollut kuten ei itsellänikään teininä. Kotihiiriä nuo ovat. Esikoinen kulki jonkin verran myöhäisellä ulkona. Hän on jo aikuinen. Nuoremmat 17v ja 15v ja ehkä kerran kuussa ovat yömyöhäiseen ulkona.
Kasiluokkalaisella arkisin 21.30 ja viikonloppuisin 22.30. Jos on joku erityinen syy, niin klo 22.30 jälkeenkin onnistuu, mutta sitten sovitaan erikseen se, missä on ja miten tulee kotiin, voidaan vaikka hakea tarvittaessa.
Meillä yläasteteini kulkee niin paljon kavereiden kanssa iltaisin ulkona yms. että kotiintuloaika tarvitaan, en jaksa joka päivä sitä aikaa erikseen säätää ja neuvotella. Lukiolaisestakin tiedän aina suunnilleen, milloin viimeistään tulee kotiin. Normaalia huolehtimista. Ja hyvähän se on, että on kavereita ja menoja.
Joka iltaista kylillä riekkumista vai missä ovat?
Laske kymmeneen kun vänkäys alkaa ja mieti kummalla teillä on sillä hetkellä vaikeampaa elämässä, sinulla aikuisella vai elämänmuutoksessa hormonihöyryissä olevalla nuorella
Vierailija kirjoitti:
Laske kymmeneen kun vänkäys alkaa ja mieti kummalla teillä on sillä hetkellä vaikeampaa elämässä, sinulla aikuisella vai elämänmuutoksessa hormonihöyryissä olevalla nuorella
Tuolla perusteella voisi luopua kaikesta kurinpidosta lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla perusteella voisi luopua kaikesta kurinpidosta lapsille.
Kun 5v vetää itkupotkuraivaria kaupan karkkihyllyn edessä, niin luonnollisesti se tilanne on lapselle paljon vaikeampi kuin aikuiselle, eli looginen toimenpide siinä tilanteessa on antaa lapselle ne hänen haluamansa karkit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kaverien kanssa olemista. Ihme asenne. Alakouluikäinenkin näkee joka päivä kavereitaan pihalla. Miksi ei teinit?
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavaa olisi jos murrosikäinen ei kyseenalaistaisi mitään. Anna vängätä, kuuluu kehitykseen.
Minulla on kohta 16-vuotias, joka ei ole ikinä korottanut minulle ääntään eikä tapella koskaan mistään! Itse olen ollut hyvin samanlainen teininä (omani on kyllä paljon fiksumpi), joten en ole huolissani. En kyllä ole tuon 13-vuotiaankaan kanssa joutunut vääntämään mistään sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kohta 16-vuotias, joka ei ole ikinä korottanut minulle ääntään eikä tapella koskaan mistään! Itse olen ollut hyvin samanlainen teininä (omani on kyllä paljon fiksumpi), joten en ole huolissani. En kyllä ole tuon 13-vuotiaankaan kanssa joutunut vääntämään mistään sen kummemmin.
Hyvä että teillä noin! Ei silti tarkoita, että ne joilla on erilaista, olisivat jotenkin huonompia tai epäonnistuneita tai että kapinoivat nuoret olisivat tyhmempiä. Ihmiset vaan on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kaverien kanssa olemista. Ihme asenne. Alakouluikäinenkin näkee joka päivä kavereitaan pihalla. Miksi ei teinit?
Siis missä ovat? Kavereiden luona? Vai kylillä?
Ehkä olen asenteellinen, mutta kyllä meillä on ollut aina sääntö, että on oltava paikka jossa tavataan, ihan vain tuonne noin kavereiden kanssa ei lähdetä notkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ilmeisesti ole kuritus käytössä, vaan kaikki pyritään hoitamaan keskustelemalla?
Meillänon kolme teiniä ja en tiedä minkälaista kuritusta tarkoitat. Kaikki on mennyt keskustelemalla helposti. Kasvatin lapset jo pienenä ja nyt kasvatuksen sato on upea.
Aika harvassa teiniperheessä kaikki menee helposti ja upeasti.
No itse asiassa tunnen hyvin monta teiniperhettä, jossa asiat ovat mutkattomia ja suhteellisen helppoja. Olen siis tuo, jolla on kolme ihanaa teiniä. Teinien ystävät ovat samanlaisia rauhallisia ja erittäin asiallisia nuoria ja myös ystäväperheissä tuntuu näin menevän. Meillä vanhin on enää parin kuukauden ajan teini täyttäessään 20 kesällä ja seuraava on pian täysi-ikäinen ja nuorin yläasteella. Tottakai sitä on keskusteluja, mutta ei huonoa käytöstä, ei teineillä eikä meillä vanhemmillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä ovat? Kavereiden luona? Vai kylillä?
Ehkä olen asenteellinen, mutta kyllä meillä on ollut aina sääntö, että on oltava paikka jossa tavataan, ihan vain tuonne noin kavereiden kanssa ei lähdetä notkumaan.
Joskus kaverin luona (paitsi tosi harvoin nyt korona-aikaan), mutta enimmäkseen ulkona, mikä voi tarkoittaa fudiskenttää, uimarantaa, koulun pihaa, minigolf-rataa, hampurilaispaikkaa, jotain puistoaluetta tai ihan vaan kävelemistä tai istuskelua jossain päin Helsingin läntistä kantakaupunkia, jossa asumme. Että onko tuo sitten "kylillä" "riekkumista", en osaa sanoa. Tavallista ajan viettämistä kavereiden kanssa, jutellaan, pelaillaan palloa, kuunnellaan musaa. Eivät käytä päihteitä, koulu sujuu hienosti, tunnen kaverit ja heidän vanhemmat. Vänkäämisestä huolimatta teini tulee sovitusti kotiintuloaikana kotiin ja vastaa aina puhelimeen, jos mulle tulee asiaa.
Jos tuollaista pitää asiattomana tai turhana notkumisena, niin ei ihme, jos on hankalaa teinin kanssa. Varmaan jollekin teinille ihan ok olla enemmän valvonnan alla, mutta tuollainen vapaa oleminen on täysin normaali osa useimpien 14-15v ja siitä eteenpäin elämää ainakin täällä.
Edes alakouluikäiseltä en vaadi että olisi ulkona jossain yhdessä tietyssä ennalta sovitussa paikassa vaan saa kulkea vapaasti tässä omalla asuinalueella, missä sopivia alakouluikäisten puuhia voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ostamisessakaan ole pahaa. Ostan mitä teinit haluaa. Harvoin mitään kuitenkaan pyytävät. En nipota nukkumaanmenoajoistakaan. Itse valvoin teininä aina ja edelleen olen yökukkuja. Teenkin paljon yötyötä.
Aika huonoja ovat neuvosi useimmille teinien perheille!
Kerrot, että lapsesi ovat "kotihiiriä". Silloinhan ei todellakaan tarvita kotiintuloaikoja!
Meillä teini ei ole kotihiiri, on kyllä mielellään myös kotona, mutta hänellä on laaja kaveripiiri ja kyllä istuisivat iltaa monesti kaveriporukalla vaikka kuinka myöhään jos ei mitään kotiintuloaikoja olisi. Sellaista se on teinien elämä.
Myös ohje, että osta mitä teini haluaa ei toimi kailla jos ei ole miljonääri ja harva on. Onko mielestäsi oikein opettaa teinille tai yleensä minkään ikäiselle lapselle, että ostetaan kaikki mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ilmeisesti ole kuritus käytössä, vaan kaikki pyritään hoitamaan keskustelemalla?
Meillänon kolme teiniä ja en tiedä minkälaista kuritusta tarkoitat. Kaikki on mennyt keskustelemalla helposti. Kasvatin lapset jo pienenä ja nyt kasvatuksen sato on upea.
No itse asiassa tunnen hyvin monta teiniperhettä, jossa asiat ovat mutkattomia ja suhteellisen helppoja. Olen siis tuo, jolla on kolme ihanaa teiniä. Teinien ystävät ovat samanlaisia rauhallisia ja erittäin asiallisia nuoria ja myös ystäväperheissä tuntuu näin menevän. Meillä vanhin on enää parin kuukauden ajan teini täyttäessään 20 kesällä ja seuraava on pian täysi-ikäinen ja nuorin yläasteella. Tottakai sitä on keskusteluja, mutta ei huonoa käytöstä, ei teineillä eikä meillä vanhemmillakaan.
Myös moni meidän tuttavaperhe luulee, että meidän teinin kanssa kaikki on aina helppoa ja auvoista!
Totuus voi olla joskus ihan muuta, mutta en minä juokse niistä tuttaville ja naapureille kertomaan. En myöskään käy teinien ystävien kotona katsomassa, että ovatko he joka hetki kuin viilipytyt, sillä eiväthän he toki minulle koskaan vänkää. Kyllä täytyy olla aikamoinen "ihmeteini" jos ei ikinä mikään mieltä kuohuta, vai pelossako elävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös moni meidän tuttavaperhe luulee, että meidän teinin kanssa kaikki on aina helppoa ja auvoista!
Totuus voi olla joskus ihan muuta, mutta en minä juokse niistä tuttaville ja naapureille kertomaan. En myöskään käy teinien ystävien kotona katsomassa, että ovatko he joka hetki kuin viilipytyt, sillä eiväthän he toki minulle koskaan vänkää. Kyllä täytyy olla aikamoinen "ihmeteini" jos ei ikinä mikään mieltä kuohuta, vai pelossako elävät?
Mitä pahaa on pelossa elämisessä? Se on ihan luonnollista, että joutuu pelkäämään rangaistusta jos ei tottele sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Vai että pelossako elävät? :D No ei, vaan ovat normaaleja iloisia nuoria, joilla on harrastuksensa, hyvä itsetunto sekä keskustelemisen taito.
Vänkäämistä ei kannata tukahduttaa kokonaan. Kyseenalaistaminen on hyödyllinen ominaisuus ihmisessä, joka aikoo esim. opiskella pitkälle.
Pahimman vänkäämisen keskellä istun sohvalle, vedän syvään henkeä ja päätän olla hiljaa 15 minuuttia. Yleensä tehoaa ja nuori tulee viereen sovittelemaan. Sitten keskustelu jatkuu rakentavammassa hengessä.
Anna perustelut.
Kiellät teiniä värjäämästä hiukset, mutta et kerro miksi ei, Teini värjää silti koska et kertonut miksi ei saa
Vierailija kirjoitti:
Anna perustelut.
Kiellät teiniä värjäämästä hiukset, mutta et kerro miksi ei, Teini värjää silti koska et kertonut miksi ei saa
Ei tuosta seuraa muuta kuin se, että teini saa rangaistuksen, koska värjäsi tukkansa ilman lupaa. Sopiva rangaistus voisi olla esimerkiksi pään ajaminen kaljuksi partakoneella.
Ostamisessakaan ole pahaa. Ostan mitä teinit haluaa. Harvoin mitään kuitenkaan pyytävät. En nipota nukkumaanmenoajoistakaan. Itse valvoin teininä aina ja edelleen olen yökukkuja. Teenkin paljon yötyötä.