Tunnetko ketään ortorektikkoa? Siis henkilöä, joka pyrkii pakonomaisesti syömään ylenpalttisen terveellisesti
Kuitua pitää olla suurin piirtein kaikessa ruuassa, protskuja ja hiilareita sopivassa suhteessa jne
Kommentit (29)
Ruohonjuuri hyödyntää todistetusti ortorektikkojen sairaustilaa. Tuputtavat ylihinnoiteltuja terveysruokatuotteitaan ja manipuloivat taitavasti heikkoa ostajaa erilaisilla kanta-asiakas"alennuksilla" ja kampanjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on eräs joka kieltäytyy aina herkuista vedoten siihen että maha turpoaa. Hänellä on kyllä niin litteä vatsa etten ole kellään toisella nähnyt samanlaista. Karjalanpiirakkaa herkumpaa ei pysty syömään, sen sijaan voi syödä litran viinimarjoja ilman makeutusta yhdellä istumalla. Erittäin kurinalainen ihminen, tavallaan vähän kadehdin kun itse annan aina periksi helposti.
Myös litteämahaisilla ihmisillä voi vatsa turvota ihan sen näköiseksi, että olisi raskaana. Hänellä ei vain sinun nähden ole ollut turvonnut vatsa kun osaa vältellä aineita, jotka turvotuksen saa aikaiseksi.
Mulla itselläni on ikävä kyllä ortorektista käytöstä. Sen laukaisi diagnoosi kroonisesta sairaudesta. Aloin jotenkin tiedostaa vähän liikaakin, että maailmassa on vaikka mitä sairauksia, jotka voin vielä saada. On ollut aikoja, että sairauspelot ovat hallinneet ajatuksiani ihan täysin. Ruoka on tietty sellainen helppo keino yrittää kontrolloida terveyttään. Ahdistun todella paljon epäterveellisten ruokien syönnistä ja koitan vältellä tilanteita, joissa niitä on. Samalla toki koko ajan himoan kaikkea mässyä ja ajatukset pyörivät paljon ruuassa. Tämä on ihan sairaus, eikä mikään hippeily tai oman itsensä tuominen jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Ruohonjuuri hyödyntää todistetusti ortorektikkojen sairaustilaa. Tuputtavat ylihinnoiteltuja terveysruokatuotteitaan ja manipuloivat taitavasti heikkoa ostajaa erilaisilla kanta-asiakas"alennuksilla" ja kampanjoilla.
Juurikin näin. Osta nyt hevoskastanjan siemenuutejauhetta! Sisältää mm. flavonoideja, steroleja sekä eskiini-nimistä saponiinia 647,50 € kg.
Ja ortorektikko ostaa kiltisti terveyshyllyynsä muiden purkkien ja purnukoiden joukkoon.
Eihän ortorektikko ole mikään sairaalloisen laiha. Yleensä hyvin itsestään huolehtiva ja liikunnallinen. Ei syö moskaa. Itse tykkäisin punnita kaiken niin että syön crossfittiin mitoitetusti oikein ja pystyn kehittymään paremmaksi. En onnistu tässä koko aikaa, syön osin samaa kuin perhe.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ortorektikko ole mikään sairaalloisen laiha. Yleensä hyvin itsestään huolehtiva ja liikunnallinen. Ei syö moskaa. Itse tykkäisin punnita kaiken niin että syön crossfittiin mitoitetusti oikein ja pystyn kehittymään paremmaksi. En onnistu tässä koko aikaa, syön osin samaa kuin perhe.
Ei kannata esittää kaikkitietävää, sillä näissä syömishäiriötapauksissa ei ole yhtä ainoaa kaavaa, jolla asiat menee. Ulkonäön perusteella ei tehdä diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Ortorektikkona sanoisin, että se isoin ongelma ei olekaan homman terveellisyys tai ulkonäkö. Vaan se sairaalloinen ajatusten pyöriminen ruuan ympärillä ja ahdistus siitä. Sosiaalisten tilanteiden välttely syömisen pelosta jne. Jos terveyttä edistääkseen tai harrastuksen takia haluaa tarkistaa ruokailuaan, niin sehän ei ole ortoreksiaa tai ongelma sinänsä. Ne päänsisäiset kelat on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on joka helvetin ihmisen käytökseen nykysin diagnoosi olemassa :D
Viestisi implikoi, että diagnoosien hankinta on turhaa. Haluaisin selventää asiaa väärinkäsitysten välttämiseksi. Saadakseen diagnoosin ortoreksiasta, tämän häiriön tulee hankaloittaa yksilön elämää huomattavasti ja siten aiheuttaa kärsimystä. Kärsimys ei ole kivaa. Jotta lääketiede voisi hoitaa erilaisia sairauksia ja mielenterveysongelmia, niille tulee tehdä tietyt kriteerit ja näistä syntyy diagnoosit.
Sairastin itse ortoreksiaa nuorena. Ei se ollut elämää. Kaikki pyöri vaan liikunnan ja ruoan ympärillä. Onneksi tuli järkiini äitini avulla ennen kuin oli liian myöhäistä. Pitkään se parantuminen vei, mutta pikkuhiljaa aloin voimaan paremmin henkisesti ja fyysisesti. Tsemppiä kaikille, joilla on jokin syömishäiriö. <3 Ja jos epäilet, että jollain tutullasi on syömisen kanssa ongelmia, niin kannattaa hienovaraisesti yrittää auttaa. Minulla riitti se, että äitini sanoi, että voin kyllä syödä. Se, että joku vaan toteaa, että on ihan ok syödä. Olin tosi sekaisin, niin kuin tuosta voi päätellä. Se ajatusmaailma, missä elin tuntuu näin jälkikäteen tosi oudolle, mutta se oli silloin minulle normaali.