Koivun siitepölylle allergiset HOX! Paras lääke??
Olen muuttanut takaisin Suomeen, ja edessä on koivujen kukinta... Olen aika pahasti allerginen koivun siitepölylle, mutta ei nyt mitään astmaattisia oireita kuitenkaan. Asuin maassa, jossa ei koivuja kasvanut, joten en ole käyttänyt allergislääkkeitä vuosiin.
Onko apteekista saatavat allergialääkkeet nykyään tehokkaita, vai kannattaisiko hakea lääkäriltä resepti johonkin tehokkaampaan? Kertokaa kokemuksianne 🙏
Kommentit (43)
Mitä nenäsumutetta käytätte? Olen saanut joskus reseptillä Nasonexia ja mulla tuon käyttö saa nenän limakalvot lopulta vuotamaan verta. Onko liian voimakasta vai kuivattavaa, vai mikä?
Muakin ärsyttää tuo HOX mistä se edes tulee??
Ap ei tiedustellut hintoja, vaan tehokkuutta. Ap sai kattavan valistuksen siitä, miten reseptillä lääkkeet maksaa vähemmän kuin ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin. Siellä katsotaan sinulle sopiva lääke, jonka saat paljon halvemmalla reseptillä kuin ilman.
Ja se lääkäri on tietty ilmanen, etenkin kun terveyskeskuksiin pääsee niin hyvin korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnätön ruokavalio ja ristiinallergisoivat ruoka-aineet pois.
Jep. Ja luonnossa kävely ja jooga auttaa myös.
Vai miten se olikaan... 🤔
Mikä sulla on hätänä? Jos puhun omasta puolestani niin miksi tulet siihen vit'uilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää tuo HOX mistä se edes tulee??
Jossain Oulun seudulla siitä, etteivät ikinä hoksaa mitään, ja siitä pitää huudella HOXia silleen ”muodikkaasti”. (Tulee siis ilmeisesti hoksaa! -huudahduksesta. = Yhtä ääliömäinen ilmiö, kuin miltä vaikuttaakin)
Antihistamiini + Montelukast-astmalääke (mulla ei astmaa) + Rinexin.
Nuo auttavat yleensä. Astmalääke tehoaa kutiseviin silmiin yleensä. Nyt on pahat oireet - nuokaan ei tunnu tehoavan.
Ruoka-aineet (täällä mainitut pähkinät juurekset hedelmät ovat minulta kiellettyjä läpi vuoden)
Vierailija kirjoitti:
HOX, ääliö. Joko hoxasit, vai vieläkö pitää huutaa että HOXAAT?
Sivust Tämä. Tykkään jostain syystä näistä heitoista täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nenäsumutetta käytätte? Olen saanut joskus reseptillä Nasonexia ja mulla tuon käyttö saa nenän limakalvot lopulta vuotamaan verta. Onko liian voimakasta vai kuivattavaa, vai mikä?
Minullekaan ei käy Nasonex, vaikka monet tutut käyttävät sitä. Orionin Beclonasal Forte Aqua on sopinut. Se on reseptilääke, jota saa miedompana ilman reseptiä Beclonasal Aqua -nimellä.
Apteekista saa itsehoitolääkkeenä kyllä ihan tehokkaita allergialääkkeitä (samat ne kai on kuin reseptinä saatavat). Eli, jos itse joutuu lääkärin maksamaan eikä ole käytettävänä esim. työterveyttä, niin saattaa olla lopulta halvempaa ostaa vain ilman reseptiä.
Ristiallergisoivia voi välttää sitten, jos tuntuu, että niistä tulee lisää oireita. Joillain ristiallergisoi ihan kaikki tuoreet, joillain vain osa ja joillain ei mikään.
Minulla desloratadine 5mg (käsikauppavalmisteena) +Avamys sumute. Pahimpiin pireisiin mulla on hengitettävää kortisonia. Ristialletgeenit olen karsinut.
Suosittelen tuota Avamysiä, kuten moni muukin tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla desloratadine 5mg (käsikauppavalmisteena) +Avamys sumute. Pahimpiin pireisiin mulla on hengitettävää kortisonia. Ristialletgeenit olen karsinut.
Suosittelen tuota Avamysiä, kuten moni muukin tässä ketjussa.
Lisättäköön että olen käyttänyt satunnaisesti myös Heinixiä desloratadinen sijaan. Reseptillä mulla oli Kestine (ebastiini), mutta ei sitten pidemmän päälle sopinut.
Hyviä ohjeita tullut jo. Lisään:
- Jos olet ollut ulkona, huuhtele tukka illalla
- Älä tuuleta siitepölyaikaan pitämällä ikkunoita / ovia auki
- Erityisesti sateen jälkeen kannattaa ulkoilla
- joku mainitsikin täällä. Vaikka antihistamiinin ohjeessa lukee 1 tabletti / päivä, oireiden ollessa pahat, voi ottaa aamulla ja illalla eli 2 / päivä. Minulle tämän ohjeen antoi allergialääkäri.
- jotkut antihistamiinit väsyttävät hieman, se on täysin yksilöllistä (geneettistä). Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
- Tablettia voi alkaa ottaa, kun oireet alkavat. Nenäsuihketta pitää käyttää muutaman päivän ennen kuin siitepölykausi alkaa, jotta se ehtisi täyteen tehoonsa.
Itellä nyt desloratadin ja setiritziini. Joinain vuosina joku muu, itsellä sama lääke ei yleensä auta seuraavana vuonna vaan olen sitten ostanut kokeiluun kaikenlaisia ja siitä mikä toimii hakenut reseptin loppuvuoden lääkkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei käy Nasonex, vaikka monet tutut käyttävät sitä. Orionin Beclonasal Forte Aqua on sopinut. Se on reseptilääke, jota saa miedompana ilman reseptiä Beclonasal Aqua -nimellä.
Nasonexissa on säilöntäaine bentsalkoniumkloridia 0,02 mg/suihke, joka on tuplasti Orionin tuotteeseen verrattuna. Bentsalkoniumkloridi voi aiheuttaa ärsytystä, limakalvojen kuivumista ja allergiaa. Eli myös allergialääkkeelle voi allergisoitua. Lisäksi niissä on eri vaikuttava aine, mutta todennäköisin syy limakalvo-oireille on tuo säilöntäaineen määrä.
Jos tuntuu, että allergialääkkeet väsyttää ne kannattaa ottaa yötä vasten. Niiden käyttö on myös hyvä aloittaa jo helmi-maaliskuun aikana, jotta lääkeaineen määrä on kehossa on mahdollisimman korkea, kun siitepölykausi alkaa.
Saako muilla koivuallergia nenän vuotamaan verta, mikä on auttanut? Avamys ja A-vita käytössä ja yhä vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako muilla koivuallergia nenän vuotamaan verta, mikä on auttanut? Avamys ja A-vita käytössä ja yhä vuotaa.
Seesamiöljy-nenäsuihke tai Bepanthen-voide (se rasvaisempi). Ensin lääkeaineet ja vaikka tunnin päästä tai myöhemmin muut, jotta ne eivät haittaa lääkeaineen imeytymistä.
Tänä vuonna on jo nyt ollut pahemmat oireet kuin koskaan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin. Siellä katsotaan sinulle sopiva lääke, jonka saat paljon halvemmalla reseptillä kuin ilman.
Tosin se lääkärikäynti maksaa paljon enemmän kuin mun koko kauden käsikauppalääkkeet.
Hae resepti lääkkeenosalta, tulee halvemmaksi ja vaihtoehtoja enemmän.
Nenäsuihkeet / nenäkannu rinnalle!