Onko huumekulttuuri syy nykyihmisten empatian puutteeseen?
Kannabiskin vaikuttaa, vaikka moni pitää sitä mitättömänä. Vahvemmat vielä enemmän.
Kommentit (60)
Kyllä, samoin lisääntynyt erityislapsien määrä.
Psyykelääkkeet? Ei uutta 30 vuoteen sillä alalla.
Kyllä. Se liittyy tuohon hedonistiseen minä-minä-minä -ajatteluun.
Vanhemmat somessa, lapset jää kasvattamatta, ei lueta kirjoja, arvostetaan rahaa, autoja, vaatteita, matkoja, instagrameja sun muuta hölynpölyä. Vähän sivistystä ja tietoa, isot egot, ei empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Se liittyy tuohon hedonistiseen minä-minä-minä -ajatteluun.
Eli oikeistolaista perijuuriltaan. Liberaalia oikeistolaista menoa.
Oman kokemuksen mukaan nimenomaan kannabis lisää empatiaa.
Mihin tämä oletus nykyihmisen empatian puutteesta perustuu?
Koskelan pahoinpitelijä kuolettajat käyttivät kannabista lähes päivittäin lukemani perusteella.
Ei. Nykyihmisten empatian puute johtuu työttömistä! Työttömien vika, työttömien syytä kaikki! Syyttäkää työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Koskelan pahoinpitelijä kuolettajat käyttivät kannabista lähes päivittäin lukemani perusteella.
Myös turun terroristi oli pössytellyt todella rankasti viikkoja ennen tekoaan...
Alkoholi ja tupakka kyllä, amfetamiini ja muut kovat kuumeet myös. Kannabis ja psykedeelit on eri sarjaa ja ne vain lisää empatiaa jos jotain.
Syyllisten etsiminen ja ihmisten lokeroiminen ja tuomitseminen on myös empatian puutetta.
Empatian väheneminen on adaptiota tulevaan yhteiskunnalliseen muutokseen. Teknologian kehittyessä ihmisen merkitys vähenee, kun koneet tekevät yhä enemmän ja enemmän asioita. Yhä kasvava joukko ihmisiä alkaa olla turhaa taakkaa, josta päästävä eroon. Heitä kohtaan empatian tunteminen on edistystä haittaavaa rasite jaksamiselle.
Ei empatia ole vähentynyt. Nykyihmiset, varsinkin nuorempi sukupolvi, ovat tulleet yliherkiksi, koska elämä on tullut liian helpoksi. Aikaisemmin ei ollut aikaa pahoittaa mieltään joka asiasta, kun oli tärkeämpääkin tekemistä. Nyt on aikaa, kun on asunnot, ruokaa ja vaatteet, vaikka ei itse laittaisi tikkua ristiin niiden eteen.
Ei voisi enään vähempää kiinnostaa muiden asiat. Tärkeintä on, että saisin jotenkin hoidettua oman asuntolainan, yhtiövastikkeen, 15-vuotta vanhan auton kustannukset ja vähän ruokaa.
Hallitus huolehtii kaikista muista paitsi oman kansan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan nimenomaan kannabis lisää empatiaa.
Minulla on ihan samat kokemukset kannabiksesta. Johtunee siitä, että siihen on ihmisellä reseptori aivoissa.
Lähde wiki;
Ihmisissä ja useissa muissa nisäkkäissä luonnollisesti esiintyvä (eli endogeeninen) kannabinoidireseptorien välittäjäaine on anandamidi.[9] Sen tehtävä on vielä epäselvä, mutta sen arvellaan olevan muun muassa aivojen dopamiinitason ja monien kehon sisäisten ärsykkeiden hienosäätelijä. THC kiinnittyy kannabinoidireseptoreihin vain keskivahvasti, mutta kuitenkin luonnollista anandamidia hiukan vahvemmin.
(THC = kannabis)
Vierailija kirjoitti:
Ja runsaasti alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Niin tekevät tuhannet suomalaiset, mutta suurin osa ei jää kiinni.
Ihan lähtökohtaisestihan narkkarit ja holistit eivät välitä muusta kuin omasta mielihyvästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja runsaasti alkoholia.
Mutta on selvää näyttöä että juuri kannabis aiheutti näitä mielenvikaisia käytöskohtauksia, koska he eivät nyt käyttäydy niin.
Aika selvä korrelaatio on kannabiksen suuntaan. Esimekriksi Yhdysvalloissa vanha tutkimus nimeltään Reefer Madness dokumentti kuvasi juuri näitä psykoosikohtauksia jossa käyttäjä surmasi perheensä kirveellä.
Onko se kivaa kun saa psykooseja noin vain, niin ei ja jokainen on samaa mieltä tästä.
No ei ole. Kannabista ja muita nautintoaineita on käytetty vuosituhansia. Sitä paitsi, kuka väittää että empatia olisi nykyihmisillä jotenkin harvinaisempaa kuin aiemmilla sukupolvilla?