Inssissä mokaaminen, jo kolmas kerta
Nyt tuli mokattua jo kolmas inssi. Ei kiinnosta enää koko kortti eikä ajaminen, sellainen olo nyt jäi. Tekis mieli lopettaa koko homma. Ottaa kaaliin kun rahaa mennyt jo 2500e. Ajotunnilla ei mitään ihmeempia ja opekin sanoi, että jos näin inssissä ajat ei läpi pääsyssä pitäisi olla mitään ongelmaa. No sitten kun se inssi koittaa, niin jännitän niin jumalattomasti, että teen sitten aina jtn "pientä". Ainahan siis hylkäämiselle syy on, mutta se kuinka pieni osa se on omaa toimintaa, niin ketuttaa. Onko turha edes enää yrittää jos taas hermostuksissani teen jonkun jutun... Voiko tällaiselle edes antaa korttia...
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta suosiolla joukkoliikenteen vuosikymmenlippu.
Suuressa osassa Suomea siitä ei ole paljon iloa, vaan ajokortti on pakollinen, jos aikoo käydä töissä.
Sitten se on polkupyörällä sotkemista
Kannattaa kysyä autokoulusta harjoitusinssiä. Mä kävin opetusluvalla ja sit ennen inssiä yksittäinen ajotunti joka ajettiin kuin inssi. Joku tollanen vois vähentää stressiä
Aivoissa joku vika 7 kertaa yrittää??? Parasta käyttää bussia .
Meinasin inssissä vitsinä sanoa että melkein vedin kännit kun hermostutti
Vierailija kirjoitti:
Mä mokasin 4 kertaa. Eka meni epävarmuuden piikkiin, sen järkeen otin lisää tunteja ja menin ihan hyvillä mielillä uusiks. Tokalla kerralla tein yksittäisen virheen, jonka vuoksi hylsy. Kolmatta ja neljättä en muista mikä meni pieleen, todennäköisesti yleinen epävarmuus ja epätoivo. Sitten vaan viidenteen suoritukseen, jonka jälkeen olin itku kurkussa ku mietin ettei tää varmaan taaskaan menny, mut menihän se!
Ihan hirvee ajanjakso kyllä oli. Siihen mennessä en ollu koskaan mokannut oikeen missään, koulussa 9-10 oppilas. Teoriakoe meni virheettä läpi.
Kyllä säkin sen vielä läpi saat!
Mäkin olen tässä välissä ottanut lisää tunteja, ja perjaatteessa ajossa ei ole enää mtn ns. korjattavaa. Lähinnä hienosäätöä, mikä sitten ehkä korjaantuu ajan saatossa. Mutta sitten se pirun jännitys kun iskee päälle, niin alkaa tekemään typeriä virheitä. Itse menin autokouluun suht hyvällä itse tunnolla, mutta se karisi suht nopeasti. Itse olen myös kiitettävän oppilas ja esim. teoriakoe oli ihan helppo, kaikki oikein. Nyt tämä, että onkin ihan surkea, niin syö. Joulukuusta lähtien tämä on ollut ihan karmea ajanjakso.... Nyt kun inssi sanoi. että pakko antaa hylsy niin teki kyllä mieli lyödä hanskat tiskiin ja tekee edelleen... Itse olen ehtinyt jo 30v ikään, tiedä onko silläkin osuutensa. Mutta työpaikan siirtyminen pikkupaikkakunnalle tehnyt työmatkas niin pitkän, ettei samperi jaksa enää käydä siellä julkisilla. Ei pelkästään bussimatka vaan myös se matka itse pysäkille. Olisi arkisin kiva tehdä jotain muutakin kun töitä ja matkustaa....
ap.
Mä sain kortin vasta 3 kerralla. Tosin silloinen mieheni selitti, kuinka tarvitsen kortin kun hän on pyörätuolissa ja minä olen raskaana. Olin ihan viimeisilläni inssiajossa ja johan tuli kortti. T. Ammattivalittaja
Minä ajoin kortin yli viiskymppisenä, kun muutimme Helsingin keskustasta maalle. Ajoin kortin kyllä Helsingissä. Ajokoe meni läpi toisella yrittämällä. En kyllä hirveästi stressannut koko juttua. Nyt olen ajellut 4 vuotta ja yli 150 000 km.
Vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa mennä takaisin perusteisiin (kytkin, vaihteet, kaasu) jos tuntuu vaikealta. Kannattaa harjoitella noita opettajan kanssa vaikka jossain parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan normaalia että joutuu meneen monta inssiä ennenkuin pääsee läpi. Toista oli ennen, kun käytiin tarpeeksi usein ajotunneilla ennen inssiä. Nykyisin autokoulu on ihan tuuripeliä, ja opettelu alkaa vasta kun on kortti taskussa.
Olen kyllä todennut, että näitä tunteja on alussa aivan liian vähän. Siinä ajassa oppii juuri ja juuri ohjatusti ajamaan eri paikoissa, kaupungin keskusta/motari. Kertausta ei juurikaan ole. Et saa enää keneltäkään mitään suuntaa antavaa määrää, mitä olisi vielä hyvä ajaa. Kysyin ensimmäisen inssin jälkeen inssiltä paljonkon olisi hyvä ottaa lisää ajotunteja, ei vastausta. Kysyin myös opettajalta niin tämä vastasi: sinähän sen maksat. Pitää jotenkin itse pystyä arvioimaan kuinka hyvä tai huono on, mutta milläs arvioit kun ei ole vertailukohtaa. Olis helpompaa kun inssi sanoisi edelleen sen määrän mitä pitää ajaa ennen kuin voi uudelleen tulla yrittämään. Ainakin nämä toistuvat epäonnistumiset maksaa ihan hitokseen ja menee loppukin usko omaan tekemiseen...
ap
Itsehän olen sitä mieltä, että jos ei inssistä pääse läpi toisella kerralla, pitää vapaaehtoisesti kaikkien meidän yhteiseksi hyväksi pidättäytyä autoilusta.
Toinen kerta sallitaan, koska ihan normaalikykyisellä ihmiselläkin voi ekalla kerralla jotakin mennä pieleen esim. jännityksen vuoksi. On kohtuullista saada uusia kertaalleen.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen sitä mieltä, että jos ei inssistä pääse läpi toisella kerralla, pitää vapaaehtoisesti kaikkien meidän yhteiseksi hyväksi pidättäytyä autoilusta.
Toinen kerta sallitaan, koska ihan normaalikykyisellä ihmiselläkin voi ekalla kerralla jotakin mennä pieleen esim. jännityksen vuoksi. On kohtuullista saada uusia kertaalleen.
Samaa filosofiaa kannattaa soveltaa myös koulujen pääsykokeisiin.
Jos ei toisellakaan kertaa pääse läpi, kannattaa miettiä löytyisikö itselle sopivampi ura joltain muulta alalta sitten. En voi ymmärtää noita, jotka käyvät pääsykokeissa jopa 4-5 kertaa. Tuollaisia on! Sitkeys ja periksiantamattomuus sinänsä ovat ihmiselämässä tarvittavia ja hyviä ominaisuuksia, mutta tuo menee jo itsepetoksen puolelle. Voiko siinä havittelemassaan ammatissa ikinä tulla hyväksi tai tyytyväiseksi jos jo opiskelemaan pääseminen on omille kyvyille liki ylivoimaista. Ehkä ne omat vahvuudet ovat jollain toisella alalla.
Kaikki yksinkertaiset mopopojat saavat kortin eka kerralla. He ovat kiinnostuneita ajoneuvoista ja ajamisesta. Monesti se onkin noille itsetuntoa paikkaava asia.
Fiksummilla on muutakin ajateltavaa ja erityisesti akateemiset, vanhemmat, ihmiset ovat huonoja autokoulussa, koska tekevät yksinkertaisista asioista monimutkaisia malleja päähänsä. Tiedän erään professorinkin, joka on järkyttävä kuski. Armosta varmaan sai sen kortin. Matemaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yksinkertaiset mopopojat saavat kortin eka kerralla. He ovat kiinnostuneita ajoneuvoista ja ajamisesta. Monesti se onkin noille itsetuntoa paikkaava asia.
Fiksummilla on muutakin ajateltavaa ja erityisesti akateemiset, vanhemmat, ihmiset ovat huonoja autokoulussa, koska tekevät yksinkertaisista asioista monimutkaisia malleja päähänsä. Tiedän erään professorinkin, joka on järkyttävä kuski. Armosta varmaan sai sen kortin. Matemaatikko.
Täähän se ois.
Kyllä sä osaat, jännität vaan liikaa. Koita olla liikaa miettimättä. Menet vaan ja ajat lonkalta.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista näkee, että moni palstalaisista on uusinut aika monta kertaa :D
Autolla ajaminen, etenkin manuaalilla, voi olla naisille luontaisesti hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla kirjallinenkoe on se pahin ja inssiajo idioottivarma kun yksi aina valoristeys kylässä ja liikennettä ei kauheasti 😄
Kyllä meitä on sitten monta jotka stoppaa jo Tampereella, eikä sen etelämmäksi aja itse. Kun on ne yhdet valot ja yksisuuntaisia katujakin tasan yksi.
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaminen, etenkin manuaalilla, voi olla naisille luontaisesti hankalaa.
Ajaako miehet sitten munallaan 🤔?
Itse kävin inssin kolmesti.. JA TEORIAKOKEEN kolmesti. Kyllä turhautti ja hävetti, mutta ihan hyvä kuski olen nykyään. Olen alisuoriutuja ja jännittäjä. Paineen alla on minulle vaikea toimia, teoriakokeessakin oli se aikaraja kysymykseen vastatessa ja sen takia menin jotenkin paniikkiin. Ajotunnit menivät aina hienosti, mutta inssissä mokasin.
Tsemppiä ap, kyllä se vielä läpi menee.
Samaistun! Sain viime kesänä kortin ja ajokokeen pääsin neljännellä kerralla läpi. Ajotunnit meni kivasti, mutta kun oli ajokokeen aika niin menin aivan paniikkiin ja sehän näkyi hylkyinä. Typeriä virheitä inssissä, ihme sekoilua ja panikoitumista. Otin inssien välissä aina lisää ajotunteja.
Omat vinkit:
- Vedä syvään henkeä ennen ajokoetta, ei ole mikään kiire minnekään. Osaat kyllä!
- Ennakoi hyvissä ajoin liikennetilanteet esim. risteyksiin tultaessa.
- Mene muiden kyytiin pelkääjän paikalle ja paina mieleesi kaistat, liikennemerkit yms. Tai opiskele tarkasti reittejä google mapsin avulla. Paina mieleesi kartalla ”vaativat paikat”. Tämä lisää itseluottamusta ja vähentää jännitystä.
- Jos on oikeesti epävarma olo inssissä, ota rohkeasti lisää ajotunteja ja kertaa teoriaa. Keskity ajotunneilla heikkouksiisi ja treenaa erityisesti niitä.
- Asenne inssiä kohtaan: kyse on vain rahasta (tiedän kyllä että on kallista). Sitten kun saan kortin, olen valmis ajamaan itsenäisesti.
- Nuku hyvät yöunet ennen inssiä tai päiväunet. Älä vedä puolipannullista kahvia ennen koetta.
Viimeisellä ajokoekerralla jännitys oli erilaista. Jännitin toki, mutta en mennyt paniikkiin. Otin asenteen, että tänään mä näytän, mä osaan tän homman. Pistin purkan suuhun ja ajoin rauhallisen keskittyneesti, kortti tuli kehujen kera.
Ajan melkein päivittäin ja pidän ajamisesta. Tsemppiä!💪
Liittyykö jotenki kettukarkkeihin?