Raskaus ja ammattikoulu opintojen keskeytys
Hei! Olen raskaana ja jään äitiyslomalle huhtikuun lopulla. Kuinka pitkäksi aikaa opinnot saa keskeyttää? Esim saako siihen asti kun lapsi on 3 vuotias ja haluaa sinne asti hoitaa lasta kotona. Tuntuu hurjalta ajatella että vauva olisi vain 6kk kun jatkaisin koulua ja menisi hoitoon. Koulua ei olisi jäljellä kuin ehkä 4kk sitten enää kun koulun penkille palaan.
Kommentit (30)
No ehdottomasti käyt mahdollisimman nopeasti loppuun jos noin vähän on jäljellä, ei mitään 3 vuoden taukoa. Vauva voi mennä hoitoon 10-kuisena muutamaksi kuukaudeksi ihan hyvin, jos isä ei voi 4 kk hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Isä jää vuorostaan kotiin hoitamaan lasta kun sinä hoidat koulusi loppuun.
Tämä. Isälläkin on oikeus jäädä kotiin hoitamaan lasta, eikä äidin pidä omia tätä aikaa itsekkäänä kokonaan itselleen.
Joo hei kiitos vinkistä!! 👍🏻👍🏻 Jaksaisi kuunnella tommosta kuittailuja kun viimeinkin tärppäsi eikä tullut keskenmenona niinkuin edelliset 5 raskautta..
Ehkä voit suorittaa noin vähäiset opinnot loppuun vaikka äitiysvapaan aikana.
Kas kun et tullut edes ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että isä hoitaisi välillä omaa lastaan.
Hei
Vauva siis syntynee toukokuun lopussa? Oletko nyt opintovapaalla ja onko sinulla työpaikka odottamassa? Vai mennyt amikseen koulun penkiltä tms?
Kysy koululta näitä sääntöjä, että kauan voit olla poissaoleva äitiysloman vuoksi ja voiko pitää hoitovapaata opintopaikan katoamatta. Jos sieltä on vastaus, että hoitovapaaae ei voi pitää, lapsi tarhaan ja homma haltuun, opinnot loppuun. Sen jälkeen voit jäädä kyllä hoitovapaalle vielä, kun olet valmistunut.
Kannattaa ensin ottaa Kelasta ja opintotoimistosta/reksiltä selvää, ennenkuin teet päätöksiä.
Et saa kolmen vuoden lykkyä, eikä se oikeasti kannatakaan. Mitä luulet työnantajan ajattelevan, kun sulla meni amistutkinnon suorittamiseen 6 vuotta?
Neuvottele koulun kanssa kaikki mahdolliset etäopiskelumahdollisuudet. Sitten menet vaadittavaan näyttöön jonnekin vaikkapa ensi keväänä. Kunta järjestää hoitopaikan, jos isän ei ole mahdollista jäädä vanhempainvapaalle.
Ota heti paikalla yhteys opinto-ohjaajaasi. Itse yrittäisin junailla asiat jotenkin niin, että suorittaisin äitiysvapaalla loput opinnot.
Noin vähän jäljellä niin suorittaisin mahdollisimman paljon jo äitiysloman aikana, kaiken mitä voi etänä tehdä.
Itse olin osa-aikatöissä jo siitä lähtien kun vauva oli 3 kk, siis etänä kotona. Vauvat nukkuu paljon.
Riippuu varmaan koulusta, alasta ja opettajista. Opetan itse tekniikan alan oppilaitoksessa ja mulla on tässä vuosien varrella ollut vain muutama lapsen saamisen vuoksi keskeytyksessä ollut opiskelija. Yleensä ovat olleet runsaan vuoden pois opinnoista. Yksi oli melkein 3 vuotta.
Kannattaa tosiaan kysyä sieltä omalta koululta.
Opiskelet tietysti vanhempainvapaalla niin paljon, kun pystyy. Koulu ei sido lainkaan niin paljon kuin työ.
Jos pidät kolmen vuoden tauon opinnoista, niin ihan sama aloittaa ne siinä vaiheessa vaikka uudestaan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapselle on kaikkein tärkeintä korkeasti kouluttautunut äiti. ei se onko äiti paikalla....
Tässä puhuttiin ammattikoulusta. Alin porras koulutuksessa, joka töitä takaa. Parempi sille lapselle on tasapainoinen koti, mitä työllisyys osaltaan edistää paremmin kuin sukupolvien ylinen köyhyys
En itse jättäisi roikkumaan kolmeksi vuodeksi, vaan pyrkisin tekemään opinnot valmiiksi aiemmin. On todella vaikea palata opintoihin pitkän tauon jälkeen.
Ymmärrän kyllä, ettet ihan pientä haluaisi laittaa hoitoon. En minäkään alle puoli vuotiasta laittaisi, jos olisi jokin muu mahdollisuus. Selvitä mahdollisuuksia opintojen edistämiseen jo etukäteen. Onnistuisiko esimerkiksi osa-aikainen opiskelu tai voiko opintoja tehdä etänä? Lapsen isällä on myös 54 päivää isyysvapaata, voisiko hän hyödyntää ne siinä vaiheessa, kun palaat opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Et saa kolmen vuoden lykkyä, eikä se oikeasti kannatakaan. Mitä luulet työnantajan ajattelevan, kun sulla meni amistutkinnon suorittamiseen 6 vuotta?
Neuvottele koulun kanssa kaikki mahdolliset etäopiskelumahdollisuudet. Sitten menet vaadittavaan näyttöön jonnekin vaikkapa ensi keväänä. Kunta järjestää hoitopaikan, jos isän ei ole mahdollista jäädä vanhempainvapaalle.
höpöhöpö taas,ei kunta mitään "järjestä" Kyllä ne itse pitää etsiä ja hakea!
Vierailija kirjoitti:
En itse jättäisi roikkumaan kolmeksi vuodeksi, vaan pyrkisin tekemään opinnot valmiiksi aiemmin. On todella vaikea palata opintoihin pitkän tauon jälkeen.
Ymmärrän kyllä, ettet ihan pientä haluaisi laittaa hoitoon. En minäkään alle puoli vuotiasta laittaisi, jos olisi jokin muu mahdollisuus. Selvitä mahdollisuuksia opintojen edistämiseen jo etukäteen. Onnistuisiko esimerkiksi osa-aikainen opiskelu tai voiko opintoja tehdä etänä? Lapsen isällä on myös 54 päivää isyysvapaata, voisiko hän hyödyntää ne siinä vaiheessa, kun palaat opiskelemaan.
Komppaan tätä,kysy etäopinnot jne jne ja isän hoitovapaa jne
jätä noi tyhmät ja ilkeät omaan arvoonsa!
onnea!
livve kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö taas,ei kunta mitään "järjestä" Kyllä ne itse pitää etsiä ja hakea!
Miten niin etsiä? Kunnalle jätetään hakemus päivähoidon tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapselle on kaikkein tärkeintä korkeasti kouluttautunut äiti. ei se onko äiti paikalla....
Tässä puhuttiin ammattikoulusta. Alin porras koulutuksessa, joka töitä takaa. Parempi sille lapselle on tasapainoinen koti, mitä työllisyys osaltaan edistää paremmin kuin sukupolvien ylinen köyhyys
eli tuolla logiikalla rikkaat ovat kaikista tasapainoisia varsinki he joiden vanhemmat ovat töissä 24/7 ja lapset kasvattaa lastenhoitaja?
Opo osaa vastata. Itselläni amis opena on tällä hetkellä opiskelija joka tekee hoitovapaalta käsin teoriaopintoja pitkän kaavan mukaa. Harjoittelut myöhemmin.
Riippuu mitä alaa opiskelet? Onko jäljellä teorioita vai työssäoppiminen/ näytöt?