Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turvakotien huonot kokemukset?

Sininen
03.03.2021 |

Onko niitä muilla? Erehdyin hakemaan apua arjen paineeseen. Oli työ, perhe punainen tupa ja melkein jo se koirakin. Vuoden 2019 loppuosa isossa Pirkanmaalaisessa kaupungissa. Pelottaa kirjoittaa koska pelkään että joudumme uudestaan myllerrykseen.

Ei ollut päihteitä eikä väkivaltaa mutta stressiä. Nykyinen ex-mieheni jäi kotiin ja minut lasten kanssa sosiaalityöntekijä taivutteli lepäämään turvakotiin.... Sinnepä jäätiin. Ensin levättiin kuun vikat päivät, pitkä viikonloppu. Sen piti olla siinä mutta pian oltiin siellä kolme viikkoa oltu ja olin puhki. Aloin pelkäämään ulkomaailmaa ja kotia etenkin kun sanottiin että te ette jaksa ja mies on hyväksikäyttäjä. Eiväthän tunteneet miestäni, tietääkseni eivät puhuneetkaan koskaan. Häpeän että uskoin niitä puheita ja terapian kautta olen oppinut ymmärtämään ettei itseään ole hyvä tapahtuneista syytellä mutta minkäs sille mahdan. Mielikuvat vaan muuttuivat enkä muistanut enää millainen aviomieheni oli.

Olin ahdistunut ja nyt ymmärrän että väsymystä voi käyttää aseena. Keskustelut puolison kanssa käytiin minun oman työntekijän välityksellä ja tämä ihminen heitti bensaa liekkeihin. En tiedä kuinka enää selvittää välejä miehen kanssa. Han on ymmärtänyt mutta häpeän liikaa sitä että juuri minun ratkaisuni oli erota. Lapsella on nyt vanhemmat eri osoitteissa. Niin surullista.... Minä todella uskoin näihin ihmisiin!

On vaikea saada edes tietoja omasta ajasta turvakodissa. Mitä minusta on kirjoitettu? Tahdon tietää mutta pelkään. Tietoja ei suostuta luovuttamaan ilman aluehallintovirastoa. Miksi meidät niin erotettiin kun olimme juuri pienen lapsen vanhempina tukea vailla emme pelottelua ja vallankäyttöä. En ole terapiassa saanut vielä tyydyttäviä vastauksia ja itsesyytökset syövät jaksamistani. Jotain outoa tapahtui. Miksi puolisostani tehtiin viholliseni? Kuinka se niin huomaamatta tapahtui?? äitini on sanonut olleensa huolissaan siitä kuinka loittonin jopa lapseni tarpeista. Kamalaa kuulla. Niin kamalaa, itkettää.

Miksi en nähnyt asioita oikein? Käytettiinkö hyväksi? Tuntuu siltä. olenko yksin tämän kokemuksen kanssa? Terapeuttini on hyvä kuuntelemaan mutta hän ei ota kantaa ja minusta tuntuu että hän kyllä tietäisikin mutta onko ammattietiikka joka sanelee rajat siinä miten asiakkaalle puhutaan. Ehkä. Onko kohtalotovereita? Olen hämilläni ja enemmän yksin kuin koskaan elämässäni. Exä ei aiheesta tahdo puhua vaikka uskon että hänkin kyllä tahtoisi kertoa kokemuksesta mutta ehkä säästää minua kun tietää että soimaisin itseäni.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Tampereen turvakodissa jossain esittelyillassa (se ilta ei ollut tarkoitettu asiakkaille, vaan sidosryhmille) ja siellä työntekijä kertoi, miten he salaa ja leikin varjolla jututtavat lapsia, että usein lapset vähän vahingossa puhuvat, kun eivät ole varuillaan.

Mua oksettaa vieläkin ajatus tuosta. Sinne mennään väkivaltaa pakoon ja sitten se sama jatkuu näiden 'auttajien' toimesta.

Vierailija
2/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakottiin mennään vain väkivallan takia, joskus se voi olla henkistä, narsisti puolisona on erittäin haitallinen lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tottakai lapsia kuunnellaan leikin varjolla, on tärkeää että lapsi saa tarvittavia tukitoimia, myös lapsi voi tarvita terapiaa. On erittäin yleistä että myrkyllinen suhde saa ihmisen koukkuun, hän palaa aina uudestaan ja uudestaan samaan suhteeseen vaikka se ei tuo mitään hyvää elämään, tämä on läheisriippuvuutta. Turvakoti on ehdottomasti hyvä ja tärkeä osa meidän sosiaalityötä, edes pieni hetki terveessä ympäristössä voi auttaa ihmisen löytämään omat vahvuutensa ja haluamaan parempaa elämän laatua ja varsinkin lapselle on tärkeää että hän saa kokemuksen jossa häntä kuullaan, tämä voi jatkossa tarjota lapselle ymmärrystä hakea apua itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa pitkä aloitus. Ei täällä kukaan jaksa romaaneja lukea.

Vierailija
4/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodissa on hyvin yleistä että samalla asiakkaalla on ollut useampia käyntejä heillä, mutta heidän tehtävä on tarjota turvaa silloin kun sitä tarvitsrr, joten aina on tervetullut uudelleen.

Vierailija
5/12 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministien ja kommunistien aivopesuloita nuo on joissa demonisoidaan miehiä. Toivottavasti näiden verovaroin tuetut avustukset lakkautettaisiin tulevassa oikeistohallituksessa. Menkööt tantat oikeisiin töihin.

Vierailija
6/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo yksin kokemuksesi kanssa! Nämä muka auttajat ovat ääretöntä myrkkyä itse. Juuri eristämällä saadaan pää pyörryksiin ja pysymään "laitoksessa" Ja kaikki ei todellakaan ole siellä niistä syistä joista oletetaan eli aina väkivaltainen mies kotona. Sulla niin paljon kysymyksiä, hyviä, että harkitse tiiviimpää terapiaa jotta voit purkaa. Tiedän et on pelottavaa.

Vierailija
7/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvakottiin mennään vain väkivallan takia, joskus se voi olla henkistä, narsisti puolisona on erittäin haitallinen lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tottakai lapsia kuunnellaan leikin varjolla, on tärkeää että lapsi saa tarvittavia tukitoimia, myös lapsi voi tarvita terapiaa. On erittäin yleistä että myrkyllinen suhde saa ihmisen koukkuun, hän palaa aina uudestaan ja uudestaan samaan suhteeseen vaikka se ei tuo mitään hyvää elämään, tämä on läheisriippuvuutta. Turvakoti on ehdottomasti hyvä ja tärkeä osa meidän sosiaalityötä, edes pieni hetki terveessä ympäristössä voi auttaa ihmisen löytämään omat vahvuutensa ja haluamaan parempaa elämän laatua ja varsinkin lapselle on tärkeää että hän saa kokemuksen jossa häntä kuullaan, tämä voi jatkossa tarjota lapselle ymmärrystä hakea apua itselleen.

Tämä ei pidä paikkaansa. Turvakodit kieltäytyvät kuulemasta koko tarinaa tekevät tulkintoja. Rajoittavat "asiakkaan" elämää ja pitävät kynsin hampain kiinni taloon eksyneestä.

Vierailija
8/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo yksin kokemuksesi kanssa! Nämä muka auttajat ovat ääretöntä myrkkyä itse. Juuri eristämällä saadaan pää pyörryksiin ja pysymään "laitoksessa" Ja kaikki ei todellakaan ole siellä niistä syistä joista oletetaan eli aina väkivaltainen mies kotona. Sulla niin paljon kysymyksiä, hyviä, että harkitse tiiviimpää terapiaa jotta voit purkaa. Tiedän et on pelottavaa.

Ei turvakodissa ole pakko olla. Sieltä voi lähteä koska tahansa. Periaatteessa turvakotiin mennään pakoon väkivaltaa, oli se sitten fyysistä tai henkistä. Stressin vuoksi sinne ei pitäisi mennä alun perinkään. Ei ihme, jos kokemus on huono, jos on itse väärillä perusteilla mennyt palveluun. 

Vierailija
9/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakoti ja ensikoti ovat joissain paikoissa yhdessä. Ja on todellakin ammattitaidotonta henkilökuntaa, ja huostaanototkin aika löyhässä, kun joku psykiatri antaa lausuntojaan edes asiakasta koskaan tapaamatta.

Vierailija
10/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turvakodissa ole pakko olla. Sieltä voi lähteä koska tahansa. Periaatteessa turvakotiin mennään pakoon väkivaltaa, oli se sitten fyysistä tai henkistä. Stressin vuoksi sinne ei pitäisi mennä alun perinkään. Ei ihme, jos kokemus on huono, jos on itse väärillä perusteilla mennyt palveluun. 

Voi ja ei voi. Olimme kanssa pitkän aikaa. Ei tarvi sanoa ettei voi lähteä jos osaa, ja nämä kyllä osaa, sanoa että ulkomaailmassa on vaarallista

Etenkin kotona. Siihen alkaa lopulta uskomaan ja se tuntui olevan tarkoituskin että lopulta on laitostunut ja eristetty. Mies näytti sittemmin viestinsä joissa oli järjestänyt kotiinpaluuta varten kodin tyhjäksi ja jättänyt avaimet taholle johon luotin. Ja näytti viestit minulle joissa oli näin minullekin kertonut. En ymmärrä miksi en muista tätä viestintää vaikka ne omassa puhelimessa myös on. Kai kun joku vieras luki ne aina ja pelotteli sisällöllä.

Koin sekä turvakodin että myös sosiaalitoimen kanssa useassa kohdassa painostusta ja pelottelua. Sanoma oli että jos asiakas on hankala, työ saattaa saada uusia muotoja. Pelkäsin, että lapset joutuisivat lastensuojelun piiriin vaikkei siihen aihetta ollut. Ette ole yksin näiden kanssa.

Vierailija
11/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoja on tosiaan vaikee näistä ittelle saada ja jos olisi korjattavaa niin paska säkä, korjauksia virheellisiin merkintöihin ei tehdä

Vierailija
12/12 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä jakoi osoitteen tähän keskustelusi 'sininen' aamulla. On tärkeää muistaa että olet yhä haavoittuvassa asemassa. Kysyt, "mitä" ja "miksi" etkä tuu saaman näihin vastausta täältä päin vastoin voi olla vahingoksi. Kyllä, näissä tapahtuu sellaista jota ei pitäisi ja häpeä on 'normaali* reaktio kun niin käy. Neuvoni olisi että käy asiaa läpi osaavan psykoterapeutin kanssa. ÄLÄ VALITSE TÄTÄ IHMISTÄ TURVAKODIN ANTAMASTA LUETTELOSTA.

Häpeä ja pelko ovat myrkkyä ja on valitettavaa että tämä yhdistys ei ole joutunut tarkempaan syyniin. Syytä olisi mutta se ottaa aikansa. Muista että miten asiaa käsitteletkin SYY EI OLLE SINUN. Tähän asemaan hakeutuu monenlaista osaajaa. Voisinpa antaa osoitteeni että kirjoittaisit mutta ehkä toisin päin?