Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikärasismi työnhaussa

Vierailija
03.03.2021 |

Työnantajat harjoittaa törkeää ikärasismia. Kukaan ei palkkaa vaikka olisit terve, raitis, tupakoimaton ja motivoitunut. Omaisit erittäin hyvät opiskelu-, ja työtodistukset. Pitkä työkokemus laajasti koulutuksen eri osa-alueilta. Suosittelijat suosittelisivat lämpimästi eikä olisi mitään historiassasi mikä olisi työn kannalta negatiivista.

Olet ollut pidetty edellisissä työpaikoissa ja tiedät olevasi hyvä moneen työhön. Työttömyysaikanakin olet kouluttautunut sekä työvalmentajat ylistäneet kuinka valmennettavista sijoitut parhaimmistoon monella tapaa.

Palkkatuellakaan ei palkata. Et pääse edes työhaastatteluun. Hakemukset tehty viimeisen päälle. Et pääse edes kesätöihin, joita olet tehnyt työksesi ja joihin olet ylikoulutettu.

Soitettaessa firmaan ollaan kiinnostuneita, mutta kun lähetät paperit, joissa näkyy ikä niin loppuu mielenkiinto.

On turha syyttää työttömiä laiskoksi kun 50+ naiset eivät kelpaa töihin edes ilmaiseksi. Näin ainakin minulla.

Aion etsiä 300 piilotyöpaikkaa kesään mennessä ja ellen edelleenkään pääse yhteenkään haastatteluun niin en enää hae yhtäkään työtä. Pitäkööt tunkkinsa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en yrittäjänä ota +35v naisia ja +50v miehiä töihin. Nuoret jaksavat paremmin, tykkäävät tehdä ylitöitä tarvittaessa ja niistä on helppo kouluttaa juuri sellainen alusta asti kuin yritys tarvitsee. Noita ikäluokkia vanhemmat "vanhukset" ovat juurtuneet tavoilleen eikä heille voi opettaa mitään uutta. Hyvä vain jos muuallakin on huomattu sama ja edes sen verran ikärasismia suomessa riittää.

Koodaajapuolella on tutkimusnäyttöäkin siitä, että jo keski-iässä alkava kognitiivisten taitojen heikkeneminen eli kansankielellä "hoksottimien hidastuminen" heijastuu työtahtiin. Toki it-puolella(kin) on tehtäviä, joissa kaivataan kokemusta eikä nopeutta, mutta niitä positioita on vähemmän, eikä niihin noin vain "haeta" ja "päädytä", vaan kovan luokan näytöt pitää löytyä.

Vierailija
22/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa panostaa hakemusten laatuun eikä määrään.

Ei ole merkitystä, haetko sataan vai tuhanteen työpaikkaan, jos/kun kymmenien tai satojen kilpailijahakijoiden joukossa on yksikin työnantajan mielestä sinua sopivampi kandidaatti.

Suotta vain kiusaat itseäsi, tuhlaat aikaasi, katkeroidut ja marttyroidut lähettämällä satoja turhia tyohakemuksia vain voidaksesi julistaa hakeneesi "kaikkiin mahdollisiin paikkoihin". Hae ainoastaan niihin paikkoihin, joihin sinulla on muutakin kuin vain halua ja motivaatiota - eli paikkoihin, joissa työkokemuksesi ja/tai koulutuksesi kaikilta osin täsmää ilmoitettujen minimivaatimusten kanssa. Kaikkiin muihin paikkoihin hakeminen kannattaa unohtaa.

Voi, miten puhdashenkisen naivistinen mielipide. Minä olen hakenut kaikkia paikkoja, joihin minulla olisi saattanut olla mahdollisuuksia, sen vuoksi, että olisin tarvinnut niistä maksetun palkan. Sillä vaivalla ja ajalla, millä teen erinomaisen hakemuksen omalle alalleni, teen erinomaisen hakemuksen omalle alalleni ja kymmenen hakemusta hanttihommiin. En siis menetä tässä mitään, mutta saatan saada hanttihommaa henkeni pitimiksi - hakematta en sitä saa.

Kehotuksesi on kuin hyväosaisen terveyshihhulin neuvo olla kokonaan syömättä, jollei ole tarjolla oikeanlaista kauramaitoa ja proteiinipirtelöä. Reaalimaailmassa vedetään nirsoilematta kattilallinen puuroa juustonpalasilla höystettynä, jollei muuta ole tarjolla.

Nro 14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en yrittäjänä ota +35v naisia ja +50v miehiä töihin. Nuoret jaksavat paremmin, tykkäävät tehdä ylitöitä tarvittaessa ja niistä on helppo kouluttaa juuri sellainen alusta asti kuin yritys tarvitsee. Noita ikäluokkia vanhemmat "vanhukset" ovat juurtuneet tavoilleen eikä heille voi opettaa mitään uutta. Hyvä vain jos muuallakin on huomattu sama ja edes sen verran ikärasismia suomessa riittää.

Koodaajapuolella on tutkimusnäyttöäkin siitä, että jo keski-iässä alkava kognitiivisten taitojen heikkeneminen eli kansankielellä "hoksottimien hidastuminen" heijastuu työtahtiin. Toki it-puolella(kin) on tehtäviä, joissa kaivataan kokemusta eikä nopeutta, mutta niitä positioita on vähemmän, eikä niihin noin vain "haeta" ja "päädytä", vaan kovan luokan näytöt pitää löytyä.

Hohhoijaa taas. Parhaat ja tuottavimmat koodarit löytyy niiden kokeneiden joukosta. Koodaamisessa ei riitä, että näpyttelee mahdollisimman nopeasti pelkkää kuraa kun pitäisi näpytellä toimivaa koodia. 

Se taas pitää paikkansa että IT-ala kärsivän erityisesti ikäsyrjinnästä mutta tää oli jo naurettavaa. Sen lisäksi että väitteesi on väärä.

Vierailija
24/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n aloitus on harvinaisen totta. Työnantaja voisi edes vastata salakielellä että ikä oli karsimisen syy. Lakihan kieltää ikään perustuvan karsinnan.

Kun se syy ei ole ikä - joka on numero - vaan ikääntymisen lieveilmiöt. Tässäkin ketjussa niitä on tullut vino pino esiin, jopa ikäloppujen omalla suulla ylpeästi julistamana. Meitä ei määräillä eikä muovailla, meillä on omat mielipiteet jne.

Se nyt vain menee niin, että nykytyöelämässä ei tuollaisella asenteella pitkälle pötkitä, jos vaikka odotuksena on pystyä tekemään ketterää kehitystyötä itseohjautuvassa tiimissä asiantuntijaorganisaatiossa, Siellä Marjatta 58-v. sitten tappelee ja kiukuttelee takkuilevan Teamsin kanssa, kun nuoret ja notkeat ovat jo ehtineet paketoida koko palaverin.

Vierailija
25/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa panostaa hakemusten laatuun eikä määrään.

Ei ole merkitystä, haetko sataan vai tuhanteen työpaikkaan, jos/kun kymmenien tai satojen kilpailijahakijoiden joukossa on yksikin työnantajan mielestä sinua sopivampi kandidaatti.

Suotta vain kiusaat itseäsi, tuhlaat aikaasi, katkeroidut ja marttyroidut lähettämällä satoja turhia tyohakemuksia vain voidaksesi julistaa hakeneesi "kaikkiin mahdollisiin paikkoihin". Hae ainoastaan niihin paikkoihin, joihin sinulla on muutakin kuin vain halua ja motivaatiota - eli paikkoihin, joissa työkokemuksesi ja/tai koulutuksesi kaikilta osin täsmää ilmoitettujen minimivaatimusten kanssa. Kaikkiin muihin paikkoihin hakeminen kannattaa unohtaa.

Tottakai olen huolella jokaisen haun tehnyt ja ensin soittanut oikealle henkilölle sekä sorvattua hakemusta perään. Kun ne sopivimmat firmat on jo käyty läpi niin silloin käydään myös muita läpi.

Olen ollur itse myös rekrytoinnin puolella töissä joten kyllä tiedän kikat ja konstit eli ei ole kyse siitä.

Ap

Vierailija
26/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja palkkaa sen, jonka hän uskoo tuottavan eniten lisäarvoa palkkaa vastaan. Ei sinua kohdella kaltoin. Et vain ole paras. Etsi muita töitä.

Vierailija
27/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse olet juurtunut ja ennakkoluuloinen käppyrä. Ihmiset ovat erilaisia, oletko huomannut? Toivottavasti korona vie yrityksedi konkkaan!

Minäkään en kyllä oikeastaan ole ottanut enää nelikymppisiä töihin. En siksi, että he olisivat vanhuksia, vaan olen huomannut saman että nuoret ne vain jaksaa paljon enemmän..

Taidat itse olla juurikin tuossa edellisen postaajan 35 .. 50 ikäluokassa kun noin itseesi otit? Ei ikää tarvitse hävetä ja siitä suutahtaa tuntemattomille.

Vierailija
28/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä tämä on naisten ongelma. Tiedän useita alaltani lomaututeksi/työttömäksi joutuneita. Miehet saavat töitä 50+ vuotiaina, naiset ei.

Keski-ikäiseen naiseen projisoidaan aivan kaikki negatiiviset ominaisuudet. Tämä taas liittyy siihen, että ulkonäkö on naisen ensisijainen arvostettu ominaisuus. Kun se menee iän myötä, mikään muu ei enää merkitse mitään.

Olen tullut samaan johtopäätökseen kuin ap: aion hakea vielä tänä vuonna kaikkia oman alani ja muita kiinnostavia ja sopivia paikkoja. Sitten saa minun puolestani olla. Lisäkoulutusta en tarvitse, minulla on STEM-alan tohtorintutkinto.

Vierailija
29/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja palkkaa sen, jonka hän uskoo tuottavan eniten lisäarvoa palkkaa vastaan. Ei sinua kohdella kaltoin. Et vain ole paras. Etsi muita töitä.

Työnantajan luulo voi olla aivan väärä ja ei aina läheskään ole mistään lisä-arvosta, vaan monasti ihan persoonasta. Jos työnantaja ei vain satu tykkäämään jostain ominaisuudestasi hä todenäköisesti "järkeilee" sinut jotenkin epäkelvoksi.

Vierailija
30/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n aloitus on harvinaisen totta. Työnantaja voisi edes vastata salakielellä että ikä oli karsimisen syy. Lakihan kieltää ikään perustuvan karsinnan.

Kun se syy ei ole ikä - joka on numero - vaan ikääntymisen lieveilmiöt. Tässäkin ketjussa niitä on tullut vino pino esiin, jopa ikäloppujen omalla suulla ylpeästi julistamana. Meitä ei määräillä eikä muovailla, meillä on omat mielipiteet jne.

Se nyt vain menee niin, että nykytyöelämässä ei tuollaisella asenteella pitkälle pötkitä, jos vaikka odotuksena on pystyä tekemään ketterää kehitystyötä itseohjautuvassa tiimissä asiantuntijaorganisaatiossa, Siellä Marjatta 58-v. sitten tappelee ja kiukuttelee takkuilevan Teamsin kanssa, kun nuoret ja notkeat ovat jo ehtineet paketoida koko palaverin.

On olemassa lukemattomia marjattoja, jotka hoitavat palaverit tehokkaasti ja vaikeuksitta, ja niiden lisäksi paljon muutakin, mistö ovat keränneet kokemusta jo pari-kolmekymmentä vuotta. Marjatoilla on useimmiten omalle alalleen enemmän asiantuntemusta tarjottavanaan kuin yhdelläkään vasta työelämään pyrkivällä.

Vierailija
31/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apinakin oppii käyttämään näitä nykyisiä appeja. Kyllä se syy on ainoastaan ja vain siinä, millaisena sinä NÄET sen viisikymppisen marjatan. Toivottavasti näet itsesikin yhtä negatiivisesti aikanaan.

Vierailija
32/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin sinulle käppyrälle ei tunnu menevän otsalohkoon se asia, että ihmiset ovat yksilöitä. Monia hyviä osaajia on iäkkäämmissäkin.

Ai niin, se sun yritys onki se luomenpudotusfirma, jossa ei tarvi pomollakaan paljon päätä pakottaa. Alhainen koulutus ja sitä luokkaa.

Ap

Vierailija
33/57 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten heräsit.

Vierailija
34/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseni kaikista pupukursseista ja korteista poistettiin juuri. Meillä on tietotaitoa, mutta ei kortteja ja pätevyyksiä nykyajan elämään. Silti pitäisi tehdä töitä vielä lähemmäksi parikymmentä vuotta. En jaksa.

Sinä valitit ettei sua palkata kun sulla ei ole tarvittavia kortteja. Huomaa että tän ketjun ap:llä ne on ja hän ei siltikään työllisty.

En minä itse asiassa valittanut. Kyseenalaistan silti näitä kaikkia tarvittavia kortteja ennen kuin saa töitä. Olen merimies. En saa töitä ennen kuin maksan tarvittavat turvallisuuskorttien uusinnat (käymättä itse edes paikalla tai oppimatta mitään, puhumattakaan kuinka monta korttia pitää jo uusia) sekä merimieslääkärintodistus uusinnat ( 2 v välein, maksaa). Lasku on satoja euroja jos ei työnantaja maksa. Ja nyt ei maksa. Koska ei ole töitä, mutta valmius pitää olla. Nämä turhat kortit. Pakko olla voimassa vaikka samaa duunia olisi tehnyt ikänsä. 

Sama lapsillani. Pitää olla kaiken maailman kortteja, vaikka he ovat parikymppisiä. Me vanhemmat maksamme. Tuntuu, että mitään ei saa nykyisin tehdä ilman siihen soveltuvaa korttia.

Mitä koulutetumpi, sitä vähemmän kortteja tarvitaan. Amiskoulutukseen tarvitaan kortteja. Mutta kukapa haluaisi kotiinsa (tai taloyhtiöönsä) asentajan, jolla ei ole tulityökorttia ja koulutusta tekemään tulitöitä. Ei vaikka halvemmalla saisi.

Tämä. Kun puhutsan töistä, jossa tarvitaan kortteja puhutaan duunaritason töistä. Niitä on vähemmän yhteiskunnalisen muutoksen, automaation takia ja globaalien työmarkkinoiden myötä.

Asiantuntijatyösäkin ikärasismia tosin on. Jollet ole nuori sinun pitää näyttää nuorelta.

Vierailija
35/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi itse työnantaja niin ottaisiko yli viiskymppisen jos tarjolla on sopivia 30-40v hakijoita yllinkyllin. Eikä tehtävä vaadi mitään juurikaan iän tuomaa kokemusta vaan työ opettaa tekijäänsä. 

Vierailija
36/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki +45 naiset hakemaan HR-alalle, niin muuttu asioiden laita.

Vierailija
37/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apinakin oppii käyttämään näitä nykyisiä appeja. Kyllä se syy on ainoastaan ja vain siinä, millaisena sinä NÄET sen viisikymppisen marjatan. Toivottavasti näet itsesikin yhtä negatiivisesti aikanaan.

anne kukkohovi ja jennifer lopez ovat yli 50. Kaikki 35 -40 v voivat päätyä vielä äitiylomalle

Vierailija
38/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi itse työnantaja niin ottaisiko yli viiskymppisen jos tarjolla on sopivia 30-40v hakijoita yllinkyllin. Eikä tehtävä vaadi mitään juurikaan iän tuomaa kokemusta vaan työ opettaa tekijäänsä. 

Ottaisin viisikymppisen 30-40-vuotiaan sijaan. Ei ainakaan jäisi äitiyslomille ja hoitovapaille.

Vierailija
39/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä naisten ikä on etu ainakin aaiantuntijatehtävissä. Ennen vanhaan ikä tarkoitti muutenkin tietoa. Vanhempia kunnioitettiin. Eikö HR-ala ole naisvoittoinen. Onko kyse 30 v naisten ennakkoluuloista?

Vierailija
40/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja johtajat ovat varmasti seniilejä. Bill Gates ja Elon Musk eläkkeelle!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan