Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikärasismi työnhaussa

Vierailija
03.03.2021 |

Työnantajat harjoittaa törkeää ikärasismia. Kukaan ei palkkaa vaikka olisit terve, raitis, tupakoimaton ja motivoitunut. Omaisit erittäin hyvät opiskelu-, ja työtodistukset. Pitkä työkokemus laajasti koulutuksen eri osa-alueilta. Suosittelijat suosittelisivat lämpimästi eikä olisi mitään historiassasi mikä olisi työn kannalta negatiivista.

Olet ollut pidetty edellisissä työpaikoissa ja tiedät olevasi hyvä moneen työhön. Työttömyysaikanakin olet kouluttautunut sekä työvalmentajat ylistäneet kuinka valmennettavista sijoitut parhaimmistoon monella tapaa.

Palkkatuellakaan ei palkata. Et pääse edes työhaastatteluun. Hakemukset tehty viimeisen päälle. Et pääse edes kesätöihin, joita olet tehnyt työksesi ja joihin olet ylikoulutettu.

Soitettaessa firmaan ollaan kiinnostuneita, mutta kun lähetät paperit, joissa näkyy ikä niin loppuu mielenkiinto.

On turha syyttää työttömiä laiskoksi kun 50+ naiset eivät kelpaa töihin edes ilmaiseksi. Näin ainakin minulla.

Aion etsiä 300 piilotyöpaikkaa kesään mennessä ja ellen edelleenkään pääse yhteenkään haastatteluun niin en enää hae yhtäkään työtä. Pitäkööt tunkkinsa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ennakkoluuloista. +40

Naisiin liitetään usein ajatuksia:

-jatkuvasti sairaslomalla

-ei osaa tietotekniikkaa

-ylipainoinen

-valittaa

-voi olla hankala/pitää puolensa

Puopuahan tuo on 50% kohdalla

Vierailija
42/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en yrittäjänä ota +35v naisia ja +50v miehiä töihin. Nuoret jaksavat paremmin, tykkäävät tehdä ylitöitä tarvittaessa ja niistä on helppo kouluttaa juuri sellainen alusta asti kuin yritys tarvitsee. Noita ikäluokkia vanhemmat "vanhukset" ovat juurtuneet tavoilleen eikä heille voi opettaa mitään uutta. Hyvä vain jos muuallakin on huomattu sama ja edes sen verran ikärasismia suomessa riittää.

Sinä itse olet juurtunut ja ennakkoluuloinen käppyrä. Ihmiset ovat erilaisia, oletko huomannut? Toivottavasti korona vie yrityksedi konkkaan!

Minäkään en kyllä oikeastaan ole ottanut enää nelikymppisiä töihin. En siksi, että he olisivat vanhuksia, vaan olen huomannut saman että nuoret ne vain jaksaa paljon enemmän..

Taidat itse olla juurikin tuossa edellisen postaajan 35 .. 50 ikäluokassa kun noin itseesi otit? Ei ikää tarvitse hävetä ja siitä suutahtaa tuntemattomille.

Olet vain ennakkoluuloinen. Toivottavasti palkkaamasi naiset jäävät hoitovapaalle, aiheuttaen lisäkustannuksia firmalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yli 50 -vuotias nainen, täysin kouluttamaton, ainoastaan peruskoulun käynyt, tehnyt toimistotöitä ja minulla on vuosien pituisia työttömyysjaksoja rasitteena. Lisäksi olen ylipainoinen enkä käytä meikkiä. Silti sain töitä kaupungilta helposti. Kyseessä oli palkkatuettu työ, siistiä toimistotyötä ja palkka oli parempi kuin monessa muussa paikassa mihin olen hakenut. Valitettavasti kyseessä oli vain määräaikainen työ, mutta sain hyvin säästettyä puolen vuoden työstä rahaa että pärjäilen säästöillä ja peruspäivärahalla seuraavan työpaikan löytymiseen asti.

Olen yli 45 -vuotiaana löytänyt työpaikkoja helpommin kuin nuorempana. Minulle on mm. työnhakuvalmennuksessa sanottu että keski-ikäisten etuna on se, että he eivät ole jatkuvasti pois töistä lasten sairauksien takia, lapset ovat jo vanhempia ja pärjäävät yksinkin ja heillä on usein elämä järjestyksessä ja pystyvät keskttymään työhön ja joustamaan työajoissa (jäämään ylitöihin tarpeen vaatiessa).

Vierailija
44/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti yli viisikymppinen palkataan, jos katsotaan hänen olevan toimenkuvaan selvästi pätevin ja ennen kaikkea, ettei häntä voi korvata nuoremmalla hakijalla.

Onhan se selvä, että jos katsotaan nuoremman pystyvän myös suorittamaan kyseinen työ ja vielä kenties halvemmalla, niin hänet valitaan.

Vierailija
45/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ongelmana täälläkin + sukupuoli. Toisinaan ihan mahdotonta saada töitä varsinkaan mistään pienemmästä firmasta, kun on nainen ja +/- 30 mittarissa, koska saman ikäiset naiset hyvin usein jää heti vakipaikan saatuaan äitiyslomille ja saikuttelevat lasten avulla jos niitä jo on. Koita siinä sitten todistella, että lapsia ei ole tulossa ja sinut voi ihan turvallisin mielin palkata.

Ymmärrän kyllä työnantajaakin, mutta suoraan sanottuna v*tuttaa, kun joku muu on mennyt ja kussut omiinkin muroihin omalla käytöksellään.

Vierailija
46/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BLM lopettaa tämänkin ja kaikki vanhukset työllistyvät.

Vierailija
47/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ennakkoluuloista. +40

Naisiin liitetään usein ajatuksia:

-jatkuvasti sairaslomalla

-ei osaa tietotekniikkaa

-ylipainoinen

-valittaa

-voi olla hankala/pitää puolensa

Puopuahan tuo on 50% kohdalla

Itse isossa firmassa palkanlaskijana työskennelleenä voin sanoa että nevjotka eniten sairastavat ovat nuoret. Heidän sairautensa yleensä ilmenivät loppuviikosta ja olivat lorvikatarreja enimmäkseen. Diagnooseina oli myös ahdistusta, masennusta ja migreeniä. Koskaan ei keski-ikäisiltä työntekijöiltä löytynyt kyseisiä diagnooseja lääkärintodistuksista, jos yleensä kukaan heistä edes sairaslomalla oli. Joka kuukausi tuntuivat parikymppiset sairastavan flunssaakn, useat jopa moneen otteeseen.

Vierailija
48/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en yrittäjänä ota +35v naisia ja +50v miehiä töihin. Nuoret jaksavat paremmin, tykkäävät tehdä ylitöitä tarvittaessa ja niistä on helppo kouluttaa juuri sellainen alusta asti kuin yritys tarvitsee. Noita ikäluokkia vanhemmat "vanhukset" ovat juurtuneet tavoilleen eikä heille voi opettaa mitään uutta. Hyvä vain jos muuallakin on huomattu sama ja edes sen verran ikärasismia suomessa riittää.

Koodaajapuolella on tutkimusnäyttöäkin siitä, että jo keski-iässä alkava kognitiivisten taitojen heikkeneminen eli kansankielellä "hoksottimien hidastuminen" heijastuu työtahtiin. Toki it-puolella(kin) on tehtäviä, joissa kaivataan kokemusta eikä nopeutta, mutta niitä positioita on vähemmän, eikä niihin noin vain "haeta" ja "päädytä", vaan kovan luokan näytöt pitää löytyä.

Joo ja johtajat ovat varmasti seniilejä. Bill Gates ja Elon Musk eläkkeelle!!!!

linus torvalds muuten on jo yli 50 (syntynyt 69) eli pois linux vastuut moiselta seniililtä papalta jos kerran tuo ylläoleva on oikeassa!!!!

huom /s

Vierailija
49/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti yli viisikymppinen palkataan, jos katsotaan hänen olevan toimenkuvaan selvästi pätevin ja ennen kaikkea, ettei häntä voi korvata nuoremmalla hakijalla.

Onhan se selvä, että jos katsotaan nuoremman pystyvän myös suorittamaan kyseinen työ ja vielä kenties halvemmalla, niin hänet valitaan.

Monessakin hommassa, esim. just nää firmojen kesäduunit, riittää "joku sopiva" ja noissa ei valita oikeastaan koskaan yli viisikymppistä kun "joku sopiva" tuppaa olemaan joku nuorempi kerta toisensa jälkeen vaikka ne viisikymppisetkin olisi sopivia. 

Vierailija
50/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessakin hommassa, esim. just nää firmojen kesäduunit, riittää "joku sopiva" ja noissa ei valita oikeastaan koskaan yli viisikymppistä kun "joku sopiva" tuppaa olemaan joku nuorempi kerta toisensa jälkeen vaikka ne viisikymppisetkin olisi sopivia. 

Kesäduuneihin palkataan yleensä opiskelijoita ja nuoria, koska ne ovat samalla harjoittelua työelämään. Vanhemmille vakkariduunit. 

Vierailija
51/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen työnhakijana on AINA väärän ikäinen. Ensin tyhmä tyttönen, sitten yrittää porsia työnantajan laskuun ihan tahallaan, ja sitten nainen onkin keski-ikäinen vanhus, joka ei vaan mtn osaa.

Vierailija
52/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäduuneihin palkataan yleensä opiskelijoita ja nuoria, koska ne ovat samalla harjoittelua työelämään. Vanhemmille vakkariduunit. 

Eli vanhemman vaihtoehtoina on saada yksi niistä todella harvoista vakioduuneista jossa palkataan pääsääntöisesti työnvaihtajia eikä työttömiä ja jossa kilpailevilla hakijoilla on yleensä tietty osaaminen tai sitten unohtaa työnteko koska muuta ei ole eikä tule? Eikä sitä tuoretta kokemustakaan mistään saa kun kukaan ei palkkaa vanhempaa mihinkään "tavalliseen" hommaan kuten nuorempia kehittymään muutamaksi vuodeksi, vain niihin joihin haetaan tietynlaista osaamista ja kokemusta pitää jo olla.

Ei ihme ettei vanhemmat työllisty kerran potkut saatuaan. Kuulostaa nimittäin jokseenkin haasteelliselta hommata monen vuoden ajankohtainen erikoisosaaminen jotta saisi sen työn ilman sitä työtä tai sitä erikoisosaamista. 

Vierailija
53/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kuvitella miltä tuntuu jäädä työttömäksi 60-vuotiaana! Työhaluja olisi vaikka kuinka, olen terve ja hyväkuntoinen. Luen paljon ja seuraan aikaani, osaan puhua muustakin kuin ”lapsenlapsista”.

Nykyään useassa työnhaussa pyydetty esittelyvideo mahdollistaa syrjimisen salakavalasti; heti kättelyssä voidaan karsia väärän ikäiset, -kokoiset ja -väriset hakijat.

Vierailija
54/57 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän. Suomalaisilla on niin huonot elintavat että yli 45 v iässä alkaa vanhuudenvaivat ja se vasta kalliiksi tulee. Onneks on yt niin pääsee ikälopuista eroon. Kukaan ei syytä ikärasismista kun ohessa heität pari nuortakin ulos.

Vierailija
55/57 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/57 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuelle putoavia akateemisiakin yli 50 v on jo nyt paljon ja koko ajan tulee lisää

Vierailija
57/57 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän