Onko sinusta epäasiallista tuoda keskustelussa esiin vastakkainen mielipide?
Onko se keskusteluetiketin vastaista kertoa oma mielipiteensä, jos se poikkeaa muiden keskusteluun osallistuvien mielipiteestä?
Kommentit (35)
Koetapa sanoa vaikka pakolaispolitiikasta, että ei ole kestävällä pohjalla, kun tulijoita riittää enemän kuin koskaan pystymme elattamaan, mikäli vetovoimatekijöitä ei vähennetä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä on sananvapaus? Jos tiedät, niin selitä se.
Kuulisin mielelläni sinun selityksesi.
ei-ap
viher punikki ilmasto voohottajien kanssa ei voi keskustella. ei kannata olla edes missään tekemisissä. opetettu lapsillekkin
Varsinkin jos joku kehuu miten söpö heidän vauvansa on niin kannattaa heittää eriävä mielipide.
Olisi kiva täälläkin vaihtaa eriäviä mielipiteitä, ilman että menee saman tien ad hominem-hyökkäyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva täälläkin vaihtaa eriäviä mielipiteitä, ilman että menee saman tien ad hominem-hyökkäyksiin.
Tai poistetaan viesti. Ehkä jopa koko keskustelu.
Järki käteen. Vauvan söpöyttä yms vastaan nyt ei ole tarpeen herättää keskustelua, ei kai sen ole tarkoitus ollakaan, lähinnä jonkun toteamus. (Ellei esitetä kysymystä onko vai ei?) Ei siitä tarvitse keskustella, myötäillä voi kohteliaisuudesta, jos haluaa.
Mutta, jos on aikomus keskustella, niin aiheen aloittajalla tulisi olla valmius ottaa huomioon eri näkökulmia, mitkä voi nousta esiin. Turha silloin on keskustella jos "minä olen tätä mieltä ja mieltäni en muuta (usein nämä aloitukset sisältää myös paljon kirosanoja)" Keskustelu on kuitenkin vuorovaikutusta, tai ainakin pitäisi olla. Se ei mielestäni ole keskustelua, että yksi kertoo että piip piip mua piiputtaa, kun se piippi piip piip pää tekee näin ja noin. Ja sit ei kuunnella mitään, mitä muut sanoo, "ku se nyt on piip piip, älä muuta selitä"
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä on sananvapaus? Jos tiedät, niin selitä se.
Sananvapaus eli saat sanka mielipiteesi. (Kunhan et loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä levittele)
Sananvapaus on asia jota jokaisen kannattaa miettiä mitä tämä tarkoittaa. Oikeus omaan mieleen ja mielipiteeseen. Ja saa sanoa miltä tuntuu. Se on ”sanallista vapautta”. Et voi kuitenkaan sanoa ihan mitä vain, muuten se menee sitten kunnianloukkaakseen ym ja näillä vissi ero.
Miksi ei saisi? Saat sanoa mielipiteesi
"Minä olen tätä mieltä ja mieltäni en muuta." Tämähän se on se yleisin lähtökohta keskustelulle Suomessa... Varmaan muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ainakaan voi keskustella kun koko keskustelu katoaa.
Ääliöillä on käytössä kolme laitettta, jolla käy peukuttamassa omia kommenttejaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Millaista keskustelua se on, jos jokainen vaan nyökyttelee ja toistelee papukaijana toisen sanomisia?
Sellainen, mitä Vihreät käyvät keskenään somessa. Yksi postaa jotain ja 20 muuta kommentoi vain, että ihana! Se on sellaista hyvänmielen keskustelua.
Mihin tää toisten mielistely on oikein mennyt, jos ei irl omaa mielipidettään saa sanoa. Sitten kuitenkin selän takana haukutaan. Se se vasta ilkeää on.
Kerran kommentoin, etten pidä lähihoitaja-ministeriä asiantuntijana. Tämä poistettiin. Kommenttihan on täysin asiallinen. On täysin subjektiivista, mitä kukakin asiantuntijalta edellyttää.