Tutustuin rajattomaan ihmiseen -- miten toimia?
Olen tältä palstalta lukenut rajattomuudesta, mutten ole paljoakaan välittänyt kun ei omaa elämääni ole koskenut mitenkää. No nyt sitten tiedän mistä puhutaan kun puhutaan rajattomuudesta.
Uusi ihminen johon olen tutustunut kohtelee minua alusta alkaen kuin tunnettaisiin paremminkin tai oltaisiin samaa perhettä.
Hän aloitti heti alkujaan puhumaan todella avoimesti itsestää'n ja lörpöttelee kaikki asiat perheriidoistaan, sukulaisistaan, kavereistaan ja omista ongelmistaan joista kuka tahansa normaali ihminen olisi hyvin hiljaa.
Hä ei tunnu ollenkaan näkevän mitään rajaa itsensä ja muiden välillä. Lörpöttelyn lisäksi rajattomuus on alkanut koskemaan kaikkia muitakin elämän osa-alueita. Hän pitää psykopaatteina kaikkia, jotka eivät itke hänen ongelmilleen. Hän kokee myös olevansa oikeutettu toisten ihmisten rahoihinja omaisuuteen, kuin myös muut ihmiset ovat oikeutettuja hänen asioihinsa.
Joudun olla säännöllisesti tekemisessä tämän ihmisen kanssa, mutta en yhtään tiedä, miten tällaisten ihmisten kanssa toimitaan? Olen tähän mennessä vetänyt tiukkoja rajoja oman yksityisyyden ja omaisuuden suhteen, mutta alan aavistamaan että tämä ihminen alkaa kohta minuakin pitämään psykopaattina kun en mene hänen rajattomuuteens mukaan. Miten ihmeessä tällaista ihmistä pitäisi käsitellä?
Kommentit (24)
Luin taas aluksi väärin - rahattomaan. No kumpikohan pahempi ?
Tällaista ihmistä ei voi muuttaa. Riippuu paljon mikä suhde sinulla on häneen. Helpoimmalla pääsee kun hymistelee vaan mukana, ei kommentoi mitään, älä kerro mitään henkilökohtaista elämästäsi. Jos soittelee esim. sopimattomiin aikoihin, älä vastaa, älä selittele.
Lopeta kaveruus kokonaan. Jos tämä ei ole mahdollista, pidä tapaamiset aivan minimissä äläkä kerro mitään asioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Luin taas aluksi väärin - rahattomaan. No kumpikohan pahempi ?
No tää rajaton on kyllä pahempi :D Joudun olemaan pakosti kyseisen henkilön kanssa tekemisissä, joten karkuun ei voi juosta. Ehkä vaan pidän omat rajani kuten tähänkin asti ja annan hänen alkaa vihaamaan mua "epäempaattisena psykopaattina" :D
Jotenkin vaikea ymmärtää, ei ole osunut omalle kohdalle. Tai toki olen tavannut paljonkin ihmisiä, jotka lörpöttelevät yllättävän paljon henkilökohtaisia asioitaan ihan työpaikan kahvipöydässäkin, mutta ovat muuten olleet ihan harmittomia.
Onko hän aidosti rajaton vai yrittääkö keksiä puheenaiheita? Toki psykopaattina pitäminen ym. viittaa häiriöön.
Jotkut ihmiset ovat välittömiä ja voivat olla tottuneet kertomaan asioistaan avoimesti. Tervettä sellainen on vain, ellei ala nopeasti haukkumaan muita tai etenkään kärkkymään heidän omaisuuttaan. Tarjoaako hän sinulle omaisuuttaan? Mitä olisi tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Onko hän aidosti rajaton vai yrittääkö keksiä puheenaiheita? Toki psykopaattina pitäminen ym. viittaa häiriöön.
Jotkut ihmiset ovat välittömiä ja voivat olla tottuneet kertomaan asioistaan avoimesti. Tervettä sellainen on vain, ellei ala nopeasti haukkumaan muita tai etenkään kärkkymään heidän omaisuuttaan. Tarjoaako hän sinulle omaisuuttaan? Mitä olisi tarjolla?
Nooh, sanotaanko näin, että kyllä hän ihan oikeasti on rajaton. Puhuu mielenterveysongelmistaankin (joihin on hakenut ja saa apua) ihan avoimesti. Olen vain vähän hämmentynyt kun olen nyt oikeasti törmännyt tällaiseen ihmiseen josta olen vaan lukenut aiemmin netistä. Hän on ihmisenä todella sympaattinen ja mukava, tykkään hänestä, mutta tuo älytön rajattomuus kyllä häiritsee kun joudun olemaan tekemisissä pakostikin.
Mikset sano suoraan hänelle ettet halua kuunnella hänen asioitaan? Mieti oletko antanut sen vaikutelman hänelle, että olet hänen kaveri ja saattaa luottaa suhun ja sen takia avautunut.. ja sitten oot hänen edessä vaan hiljaa eikä se toinen osaa aavistaa, että mitä oikeasti hänestä ajattelet, vaan jauhat hänestä täällä paskaa!?
"Joudut olla" on kamalaa kieltä. Joudut olemaan ois oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano suoraan hänelle ettet halua kuunnella hänen asioitaan? Mieti oletko antanut sen vaikutelman hänelle, että olet hänen kaveri ja saattaa luottaa suhun ja sen takia avautunut.. ja sitten oot hänen edessä vaan hiljaa eikä se toinen osaa aavistaa, että mitä oikeasti hänestä ajattelet, vaan jauhat hänestä täällä paskaa!?
Hän on samanlainen ihan kaikille. En ole hänen kaverinsa eikä me muutkaan olla. Huvittaa kun huomaan että muutkin ovat ihan hoomoilasena hänen avautumisestaan. Taidat itse olla tuollainen rajaton kun tuolla tavalla kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kaveruus kokonaan. Jos tämä ei ole mahdollista, pidä tapaamiset aivan minimissä äläkä kerro mitään asioitasi.
Jos ei itse kerro mitään asioistaan, niin kannattaako sitä jäädä rokottamaan toista olemattomalla ystävyydellä? Antaa toisen ymmärtää että on hyväkin ystävä. Pelkkää uteliaisuutta toiselta, jos jää kuuntelemaan toisen vuodatukset kaikista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut. Eipä vaan auta :D En jauha hänestä paskaa, vaan hänpä varmaan jauhaa minusta paskaa kuten jauhaa perheenjäsenistään, kavereistaan, työkavereistaan jne jotka pitävät rajoistaan kiinni. Kakki ovat epäempaatisia kun eivät jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa miltä tän kirjoittajan kanssa. Leikkii ystävää toiselle, joka avautuu asioista.
Mitä tarkoitat rajattomuudella? Minusta kuulostaa, että hän pitää sinua läheisenä ystävänä ja luotettuna. Kyllähän heille avaudutaan luonnollisestikin hyvin laajasti.
Minun korvaan kuulostaa juuri siltä, että hän on rajaton. Niin kuin sanoitkin. Syytä siihen on vaikea antaa... Onko hänellä kenties ollut rajaton lapsuus tai traumaa taustalla?
Se mitä voit tehdä, on pitää itse jämptisti omat rajasi. Samalla hän oppii itsekin niistä. (Ehkä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on samanlainen ihan kaikille. En ole hänen kaverinsa eikä me muutkaan olla. Huvittaa kun huomaan että muutkin ovat ihan hoomoilasena hänen avautumisestaan. Taidat itse olla tuollainen rajaton kun tuolla tavalla kommentoit.
Mietityttää se miksi ei saisi avautua mt asioista? Niiden asioiden ympärillä on muutenkin stigmaa.
Voi olla jotain traumaa taustalla tai rajaton lapsuus. Tuollainen alkaa kyllä rassaamaan. Itse pysyttelisin kauempana vaikka olisikin mukava tyyppi. Tuo, että haukkuu kaikki epäempaattiseksi, jotka eivät jaksa kuunnella hänen ongelmiaan, kertoo kyllä siitä ettei hän ole tasapainoinen.
up.