Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
16981/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt varoitellaan kuten on tehty, että rokotuksista huolimatta kesän tartuntamäärät eivät ehkä jää yhtä alhaisiksi kuin viime kesänä, jotainhan tässä tilanteessa täytyy olla pielessä.

Joko pelkät ensimmäiset rokotukset eivät pure ja/tai rokottamattomien määrä on vielä liian suuri, tai muuntovirusten tarttumiskyky on niin paljon viimekesäistä villivirusta parempi eli pahempi, että exit on pelkkää unelmaa.

Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen, joten en lähde siihen, mutta totean että on kiistaton fakta että päivätartuntojen puolitoista kuukautta jatkunut lasku päättyi n. 5.5. eikä sellaisesta kehityskulusta ole valitettavasti monessa maassa ollut seurauksena uusien muuntovirusten myötä mitään muuta kuin useita viikkoja kestänyt tartuntamäärien nousu.

Olen hyvin pessimistinen kesän suhteen. Muuntovirusten leviämiskyky voi kumota rokotusten tuoman hyödyn etenkin jos pelkkä ensimmäinen rokote ilman tehostetta ei tuo riittävää suojaa muuntoviruksia vastaan ja jos rokottamattoman väestönosan käyttäytyminen kesän aikana on piittaamatonta.

Vierailija
16982/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään 259 tartuntaa, mikä merkitsee sitä että Suomi ohitti tartuntojen kokonaismäärässä Kiinan, jossa 90 920 tartuntaa (Suomessa nyt 90 946). Vaikka sitä koko ajan hehkutetaan kuinka hyvä tilanne meillä on, on meillä silti ollut enemmän tartuntoja kuin 1,4 miljardin asukkaan jättiläisvaltiossa.

Vai niin. Tässä ketjussa on jo viime vuoden alusta asti saarnattu, kuinka Kiina salailee ja vääristelee omia lukemiaan. Nytkö ne sitten ovatkin ihan ajan tasalla ja oikein? Mielenkiintoista logiikkaa!

Juu niinpä. Ei kai kukaan tosissaan ajattele, että kommunistisessa Kiinassa on ollut vain alle 100 000 tartuntaa koko pandemian aikana... salli mun nauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16983/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä enää pitäisi ajatella? Rajoituksia on pakko purkaa, koska huuto on niin kovaa. Ymmärrettävää, koska monen elämä ja työt ovat menneet perseelleen rajoitusten myötä. Jotenkin mikään ei silti ole nyt balanssissa näissä koronatoimissa. Ja lisäksi on tulossa vaalit ja esim. kulttuuriväkeä on kiire alkaa mielistellä tai ääniä ei tipu.

Erikoinen tilanne. Kausivaihtelukaan ei näytä ollenkaan niin selvältä kuin piti.

Ihan mielelläni menisin festareille, mutta on myönnettävä, että ehkä näillä tartuntamäärillä en pystyisi täysin rennosti ottamaan.

Vierailija
16984/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa Scientific Pandemic Influenza Group on Behaviour (SPI-B) -ryhmä pahoittelee, että se käytti psykologista pelonlietsontaa ja myöntää, että heidän käyttämänsä keinot olivat epäeettisiä ja totalitaarisia.

Myös Suomessa päädyttiin pelotteluun

Britanniassa hallinto on syöttänyt yleisölle loputtomiin huonoja uutisia, kuolemia, sairaanhoitoon joutuneita, kertaakaan laittamatta lukuja mittakaavaan tai kertomatta ollaanko normaalin kausikuolleisuuden rajoissa.  Kuulostaako tutulta? Tämä psykologinen operaatio kuulostaa tismalleen samalta kuin mitä Suomessa on tehty. 

Miksi meille ei kerrota, että Covid-19 ei juuri eroa influenssasta?

Tämän pelonlietsonnan keskellä on ollut ihmisiä, jotka ovat kaivaneet lukuja, tutkineet avointa dataa, lukeneet raportteja ja kysyneet ääneen että mitä ihmettä meille syötetään? 

Meille on suunnitelmallisesti syötetty dystooppista, totalitaarista vääristelyä jotta ihmiset saataisiin nöyrästi tottelemaan pelolla. Iso osa Suomen kansasta pelkää edelleen hysteerisesti virusta, joka ei lopulta eronnut juurikaan influenssasta (WHO CFR 0,14% vs influenssa noin 0,1%). 

Joo kertokaa intialaisillekin että älkää kuolko vaan ottakaa rennosti, nou hätä.

Vierailija
16985/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muissa maissa, esim. Israelissa näin paljon tartuntoja rokotetuilla?

Vai johtuuko tämä suomalaisten keksimästä annosvälin pidennyksestä?

Kaikissa näissä eri alueiden uutisissa paikalliset lääkärit ovat korostaneet, että tartunnat eivät ole olleet juuri vasta rokotetuilla vaan niillä, jotka ovat saaneet rokotteen jonkauan sitten.

Alkaako vaikutus hiipua, kun toinen annos tulee vasta 3 kk päästä?

Vierailija
16986/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ilon ja onnen päivä!

Maskisuositukset poistuu viimeinkin ja isojen tapahtuminen järjestäminen helpottuu.

Kiitos hallitus, kiitos Sanna ja kumppanit!

Eipä kestä! Eikös ollakin ihania :) Muistathan äänestää.

Yst.terv. Sanna ja Annika (bestixet)

Vierailija
16987/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kansainvälistä matkustamista tulisi vielä välttää koronatilanteen valossa, kertoi puolestaan Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan-johtaja Hans Kluge. Hän kommentoi asiaa tänään lehdistötilaisuudessa.

Klugen mukaan pandemiatilanne on edelleen uhkaava ja siihen liittyy uutta epävarmuutta. Tästä syystä kaikkien pitäisi hänen mukaansa olla edelleen varovaisia ja harkita uudelleen tai välttää kansainvälistä matkustamista.”

Vierailija
16988/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo tämä, kun lehdet huutavat otsikoissaan maskisuosituksen poistumisesta, riittää siihen, että maskinkäyttö vähenee huomattavasti.

Ja mitähän se hyödyttää?

Eiköhän se nyt ole jo nähty riittävän monta kertaa ettei niistä maskeista ole mitään hyötyä. Pikkuhiljaa olisi jo aika luopua niistä pysyvästi, riippumatta siitä millainen tartuntatilanne on.

Mä kirjoitin jo vuosi sitten siihen edelliseen pitkään ketjuun ja olen kirjoittanut ainakin yhden kerran tähän ketjuunkin sekä useisiin muihin, että jos haluaa suojata itseään saamasta koronavirustartuntaa, pitää käyttää vähintään ffp2- ja mieluummin vielä ffp3-hengityssuojainta. Mutta jostain käsittämättömästä syystä osa suomalaisista on niiiiiin rakastuneita kankaisiin maskeihinsa tai kirurginmaskeihin, että alapeukkuja on sadellut joka kerta. Vaikka olen kertonut työskennelleeni aikoinaan sairaanhoitajana infektio-osastolla, jossa yleisvaarallista tartuntatautia sairastavan potilaan eristyshuoneeseen EI menty mikään kirurginmaski naamalla vaan hengityssuojain naamalla.

Kuulun riskiryhmään eikä tulisi mieleenikään mennä bussiin, kauppaan tms paikkaan kangas- tai kirurginmaski naamallani. Käytän vain hengityssuojainta. Viime aikoina olen huomannut, että kaupassa yhä useampi ei käytä enää mitään, mutta samalla hengityssuojaimia käyttävien määrä on jonkin verran kasvanut. 

Vierailija
16989/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesää ei tulene monessa paikkaa liikkumisten suhteen. Sillä mennään mitä on tilattu :)

Vierailija
16990/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo tämä, kun lehdet huutavat otsikoissaan maskisuosituksen poistumisesta, riittää siihen, että maskinkäyttö vähenee huomattavasti.

Ja mitähän se hyödyttää?

Eiköhän se nyt ole jo nähty riittävän monta kertaa ettei niistä maskeista ole mitään hyötyä. Pikkuhiljaa olisi jo aika luopua niistä pysyvästi, riippumatta siitä millainen tartuntatilanne on.

Mä kirjoitin jo vuosi sitten siihen edelliseen pitkään ketjuun ja olen kirjoittanut ainakin yhden kerran tähän ketjuunkin sekä useisiin muihin, että jos haluaa suojata itseään saamasta koronavirustartuntaa, pitää käyttää vähintään ffp2- ja mieluummin vielä ffp3-hengityssuojainta. Mutta jostain käsittämättömästä syystä osa suomalaisista on niiiiiin rakastuneita kankaisiin maskeihinsa tai kirurginmaskeihin, että alapeukkuja on sadellut joka kerta. Vaikka olen kertonut työskennelleeni aikoinaan sairaanhoitajana infektio-osastolla, jossa yleisvaarallista tartuntatautia sairastavan potilaan eristyshuoneeseen EI menty mikään kirurginmaski naamalla vaan hengityssuojain naamalla.

Kuulun riskiryhmään eikä tulisi mieleenikään mennä bussiin, kauppaan tms paikkaan kangas- tai kirurginmaski naamallani. Käytän vain hengityssuojainta. Viime aikoina olen huomannut, että kaupassa yhä useampi ei käytä enää mitään, mutta samalla hengityssuojaimia käyttävien määrä on jonkin verran kasvanut. 

Jostain käsittämättömästä syystä kaikilla ei ole varaa käyttää näitä hengityssuojaimia.

Kymmenen suojan hinnalla saa ainakin 50 maskia.

Vierailija
16991/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä enää pitäisi ajatella? Rajoituksia on pakko purkaa, koska huuto on niin kovaa. Ymmärrettävää, koska monen elämä ja työt ovat menneet perseelleen rajoitusten myötä. Jotenkin mikään ei silti ole nyt balanssissa näissä koronatoimissa. Ja lisäksi on tulossa vaalit ja esim. kulttuuriväkeä on kiire alkaa mielistellä tai ääniä ei tipu.

Erikoinen tilanne. Kausivaihtelukaan ei näytä ollenkaan niin selvältä kuin piti.

Ihan mielelläni menisin festareille, mutta on myönnettävä, että ehkä näillä tartuntamäärillä en pystyisi täysin rennosti ottamaan.

Ei ole kansasta lähtöisin se huuto vaan joko hallituksen tai jonkin muun instanssin masinoimaa koska hinku laumasuojaan eli kansan sairastuttamiseen ja murhaamiseen.

Vierailija
16992/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmanlaajuisen pandemian hallintaan  varauduttiin lokakuun 2019 loppupuolella pidetyssä Event 201 -harjoituksessa, jonka sponsoreihin kuuluivat Maailman talousfoorumi, Bill and Melida Gates -säätiö ja Johns Hopkins -yliopisto. Harjoituksen skenaariossa uusi, helposti tarttuva, mutta ei kovin tappava koronavirus levisi lepakoiden kautta ihmisiin ja johti globaaliin pandemiaan, joka talttui vasta kun tehokas rokote oli saatavilla (ensimmäisen vuoden jälkeen) tai 80–90 prosenttia maailman väestöstä oli altistunut virukselle.

Onko kaikki näkemämme ollut vain sattumaa vai agendan toteutusta? Jokainen voi tehdä omat johtopäätelmänsä.

Paljastuiko Melindalle totuus? Oliko Bill vehkeillyt lepakoiden kanssa kaiken aikaa Melindan tietämättä? Seuraukset olivat globaalisti sietämättömät, pakkasiko Melinda laukkunsa ennen toista rokoteannosta?

Vierailija
16993/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se hyödyttää?

Jostain käsittämättömästä syystä kaikilla ei ole varaa käyttää näitä hengityssuojaimia.

Laitat käytetyn maskin kotiin tulless paperiseen pussiin, esim. paperinen biojätekassi. Suljet kassin kevyesti ja annat olla siellä viikon ja otat uudelleen käyttöön. Voit tehdä noin maksimissaan 5 kertaa, olettaen että maski ei ole silminnähden likainen.

Vierailija
16994/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se hyödyttää?

Laitat käytetyn maskin kotiin tulless paperiseen pussiin, esim. paperinen biojätekassi. Suljet kassin kevyesti ja annat olla siellä viikon ja otat uudelleen käyttöön. Voit tehdä noin maksimissaan 5 kertaa, olettaen että maski ei ole silminnähden likainen.

Sinne paperipussiin voi laittaa myös pieniksi tavallista talousfoliota rypistettynä pikku palleroiksi. Folio aikaansaa sähkömagneettisen multilejeerinki-reaktion ja edesauttaa virusten ja bakteerien eliminointia. Huom foliopalleroita voi käyttää uudelleen loputtomasti.

Vierailija
16995/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukahduttaminen on ainoa oikea tie.

Sille tielle on käännyttävä lopulta kuitenkin.

🇫🇮🇫🇮🇫🇮

Vierailija
16996/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitusten monialainen tehokas purkaminen ona alkanut ripeästi. Maskisuosituksia poistetaan.

Nyt kannattaisi alkaa rajoittamaan tukahduttamista.

wvw.irtitukahduttamisesta.fi

Se on ainoa oikea tie. Sille tielle on lähdettävä lopulta kuitenkin.

🇫🇮    🇫🇮   🇫🇮

Vierailija
16997/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se hyödyttää?

Muut saavat tehdä mitä haluavat. Itse pidän ffp2- maskia. Juuri tilasin niitä lisää.

Vierailija
16998/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se hyödyttää?

Kukaan ei kiellä sua käyttämästä tavallista maskia. Mutta älä vaadi muita käyttämään maskia vain siksi, että sulla ei ole varaa suojata itseäsi. Sitäpaitsi halvimmalla pääset, kun ostat tai teet itse yhden tai pari kangasmaskia. Suojaa sua koronavirukselta ihan yhtä hyvin kuin kirurginmaskikin. 

- eri -

Vierailija
16999/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaavuori ja nyt Salmisen Mika. Kuinka negatiivisia ollaan muuallakin kuin tällä palstalla:

Kesän koronatilanne ei ole kiveen hakattu – THL:n Mika Salminen varoittaa mahdollisista takaiskuista

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtaja Mika Salminen ei lähde ennustamaan, millaiseksi Suomen koronavirustilanne on kehittynyt kesän loppuun mennessä.

”Rokotekattavuus koko ajan kasvaa ja kesä auttaa tässä”, Salminen sanoi tiedotustilaisuudessa torstaina.

Koronatilanne vaihtelee tällä hetkellä suuresti alueittain. Salmisen mukaan koronatilanteen paraneminen on riippuvainen myös siitä, ettei kaikkia alueita päästetä koronarajoitusten kannalta liian nopeasti takaisin perustasolle.

Salmisen mukaan on melko väistämätöntä, että tautitilanteessa tulee vielä takaiskuja.

”Hieman korkeita nämä luvut vielä ovat. Riski on olemassa, että tulisi takaiskuja”, Salminen toteaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkin mukaan tilannetta on vaikeaa ennustaa, koska tautitilanne muuttuu nopeasti.

”Yhtä rauhalliseen kesään ei päästä kuin viime keväänä. Sen verran virusta on liikkeellä”, Voipio-Pulkin toteaa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/46c7c1bc-d61a-48b2-a5ec-a6c10cf82…

Salmisen puheita en ole kuunnellut viime keväästä lähtien. Mielenkiintoista olisi tietää mitä puoluetta tämä herra äänestää. Arvaan.

Vierailija
17000/52578 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se hyödyttää?

Kukaan ei kiellä sua käyttämästä tavallista maskia. Mutta älä vaadi muita käyttämään maskia vain siksi, että sulla ei ole varaa suojata itseäsi. Sitäpaitsi halvimmalla pääset, kun ostat tai teet itse yhden tai pari kangasmaskia. Suojaa sua koronavirukselta ihan yhtä hyvin kuin kirurginmaskikin. 

- eri -

Vuoden lopussa ilmestynyt kansainvälisesti arvostettu Cochrane-katsaus päätyi lopputulemaan jossa kirurginmaskin käytön vaikuttavuus on vähäinen. Euroopan tartuntatautivirasto totesi tämän vuoden helmikuussa, että kirurginmaskin käytön vaikuttavuus on pieni tai kohtalainen.

Ketju on lukittu.