Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Vierailija kirjoitti:
Huomenta kaikille! Menikö ravintolat nyt kiinni vai eivät? Entä kuntosalit yms? Eli mihin tää "sulkutila" nyt siten vaikuttaa?
Tuntemani ravintolayrittäjät aikovat pitää ravintolansa auki kunnes heille kerrotaan että pitää sulkea. Ovat saaneet niin sekavaa tietoa tähän mennessä että eivät tiedä saako pitää ravintolaa auki ja saako päästää asiakkaita sisälle.
Tänään eduskunta päättää ravintoloiden sulkemisesta, eli ei sekään ole vielä kiveen hakattu että menevät kiinni. Uskon kumminkin että niin käy.
Selviääkö suomi tästä uhkaavasta muuntovirus katastrofista kuten aiemmistakin uhkaavista hyökyaalloista. Toivottavasti.
Miten tämä sulku muuttaa elämääni verrattuna edellisiin kuukausiin: ei mitenkään. Töissä käyn kuten ennenkin ja kampaajalle aika varattuna samoin hierojalle. Ravintoloista olen tilannut kotiinkuljetuksella tähänkin asti. Ainoa ravintola jossa olen käynyt viime kuukausina syömässä paikan päällä jatkaa aukioloaan eli siellä voin käydä ja varmasti käynkin. Työpaikkaruokaloitahan sulku ei koske.
Kolmas aalto näyttää pahalta (?):
Rokottaneissa maissa mutantit leviää ja rokottaminen ei näytä tuottavan merkittävää tulosta, sen sijaan tiukka lockdown näyttää jossain määrin tehoavan. Haitat rokotteista näyttävät kasvavan. Haitat rajoituksista jatkuvat.
Tukahduttaneissa maissa kolmas aalto näyttää aiheuttavan 0-10 uutta tartuntaa jotka tukahdutetaan yleensä nopeasti. Kun tartuntoja nolla, ei merkittäviä haittoja kansalaisten normaalielämälle, matkustusrajoitukset hidastavat paluuta ulkomailta. Rokottamista voidaan harkita hyötyperiaatteen kautta ja aikaa riittää tutkia rokotteisiin liittyviä hyötyjä ja haittoja - ei tarvetta paniikkirokotuksiin tai spektaakkelihin.
Hybrimallissa kaikki on sekaisin, hallitukset ja terveysviranomaiset ovat paniikissa. Rokotteisiin liittyviä päätöksiä tehdään sekoillen miten kuten se vain on mahdollista. Sulut ja rajoitukset seuraavat toisiaan, lähinnä hyödyttömiä spektaakkeleita, joissa vain poliittinen näkökulma loistaa. Järkevä kansanosa eristäytyy ja suunnittelee muuttoa, jos mahdollista - loput sekoilevat erilaisten äärinäkemysten ja uskovaisten lämpaiden välimaastossa.
Marinin hallitus on hiljaa tyytyväinen kun korona jatkaa leviämistään.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalapäiviä kertyi yhteensä 28 ja tehohoitojakson jälkeen kehonhallinta oli kadonnut. Piti opetella uudestaan kävelemään.
– Kun pääsin kotiin, kaikki lihakset olivat kadonneet. Liikuin kuin hiihtäen. Piti saada voimaa. Ensin korona meinasi mut tappaa, mutta kun tulin tajuihini, niin olin mummon ja vauvan risteytys. Mulla oli rollaattori ja vaipat. Olin koko kesän sairaslomalla heinäkuun loppuun asti
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/03/08/korona-oli-tappaa-mutta-saatto…
Hyvin tavallista tehohoitoon joutuneille potilaille. Siis ihan sama, mistä syystä joutuu tehohoitoon. Olen vuosia sitten ollut itsekin ja sairaalasta päästyäni jouduin kulkemaan vielä pari kuukautta rollaattorin kanssa. Jos mulla ei olisi ollut etätyömahdollisuutta ja joustavaa työnantajaa, joka salli osa-aikatyön tekemisen, olisin joutunut olemaan puoli vuotta sairaslomalla. Tehohoito ei tosiaan ole mikään pikkujuttu, josta lopulta pompataan sängystä ylös ja ollaan samassa kunnossa kuin ennen sairastumistakin. Kuntoutuminen voi kestää pitkään. Ihan riippumatta siitä, miksi joutui tehohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä sulku muuttaa elämääni verrattuna edellisiin kuukausiin: ei mitenkään. Töissä käyn kuten ennenkin ja kampaajalle aika varattuna samoin hierojalle. Ravintoloista olen tilannut kotiinkuljetuksella tähänkin asti. Ainoa ravintola jossa olen käynyt viime kuukausina syömässä paikan päällä jatkaa aukioloaan eli siellä voin käydä ja varmasti käynkin. Työpaikkaruokaloitahan sulku ei koske.
Meille ilmoitettiin viime viikolla, että kaikki 3 työpaikan vieressä sijaitsevaa työpaikkaruokalaa suljetaan toistaiseksi.
Ihme että ovat näinkin pitkään olleet auki. Kaikista sen alueen firmoista ja työntekijöistä yli 90% on tehnyt etätyötä viime keväästä asti.
Menee nämä toimet todennäköisesti väärään osoitteeseen, ainakin näin perushemmon silmin. Koska tarkkoja tartuntapaikkoja ja pesäkkeitä ei juurikaan tuoda julkisuuteen, on vaikea hahmottaa missä todellinen ongelma on. Nämä toimet on enemmänkin kansan rauhoittamiseksi kuin tartuntojen nujertamiseksi. Ei ole epidemia juurikaan vaikuttanut elämään, eikä ole jaksanut arvostella tämän hoitoa, mutta nyt täytyy todeta, että homman hoito kusee nyt pahasti usealla rintamalla. En ole sovinisti, mutta olisiko nyt tarvittu sitä kuuluisaa munaa hallituksessa, kykyä tehdä päätöksiä ja kantaa vastuuta, tai suosiolla antaa päätösvalta taholle, joka tähän kykenee.
https://yle.fi/uutiset/3-11822490
"Ruoka puuttuu valtion varmuusvarastoista – viranomaiset olettavat kansalaisten hankkivan itse elintarvikkeita häiriötilanteita varten
Ylen MOT-toimitus selvitti, mitä kaikkea valtio varastoi pahan päivän varalle."
Hieman huolestuttavaa. Onneksi korona nostaa näitä ongelmia pintaan. Koronan myötä hankin itsellenikin paremmat varastot kuivaruokia, vaikka vielä olisi paljon petrattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmoitettiin viime viikolla, että kaikki 3 työpaikan vieressä sijaitsevaa työpaikkaruokalaa suljetaan toistaiseksi.
Ihme että ovat näinkin pitkään olleet auki. Kaikista sen alueen firmoista ja työntekijöistä yli 90% on tehnyt etätyötä viime keväästä asti.
Tietysti riippuu aivan siitä onko käyttäjät etätöissä tai muutoin lopettaneet käyttämästä palvelua. Itse olen sairaalassa töissä joten etätöihin siirtymistä ei ole tapahtunut.
Tehohoidon jälkeen kuntoutuneet, kuinka usein palaavat entiselleen pitkän kuntoutusjakson jälkeen? Kuinka monet joutuvat sairaalakierteeseen? Tästä pitäisi puhua enemmän, koska yhä useammat lasten vanhemmat altistuvat koronalle päikky/koulu > kotiin kautta. Työsuojeluun pitäisi myös tulla määräys ffp2 hengityksen suojaimista. Saatavuutta on. Suomalaiset tehtaat ajavat tuotantoa alas kun niitä ei sitten ostetukaan. Mietityttää miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
"Ruoka puuttuu valtion varmuusvarastoista – viranomaiset olettavat kansalaisten hankkivan itse elintarvikkeita häiriötilanteita varten
Hieman huolestuttavaa. Onneksi korona nostaa näitä ongelmia pintaan. Koronan myötä hankin itsellenikin paremmat varastot kuivaruokia, vaikka vielä olisi paljon petrattavaa.
Suomessa ei siis ole millään tavalla varauduttu minkään kriisin varalle, vaikka kansalle on muuta väitetty 😱
Ei terveydenhuollon välineitä, ei ruokaa, ei mitään.
Opposition toimet koronan hoidossa.
Tässä yhteenvetoa oppositiopuolueen koronauutisista.
Helmi-maaliskuu 2021 /ruiskukka
(Hakusana korona)
-kulttuurialan koronarajoitukset kohtuuttomia
-selkeät ohjeistukset, millä edellytyksin tapahtumia voidaan järjestää
-tukea/taloudellisten menetysten kompensoiminen kulttuuri- ja tapahtuma-alalle
-koronatuissa huomioitava kirjailijat
-museot ja kirjastot auki
-nuoret lukioissa ja ammattikouluissa lähiopetukseen
-lapset harrastuksiin
-pikaisia toimia yritysten ja työpaikkojen suojelemiseksi / yritystuet
-koronatestistä kieltäytymisestä tulisi rangaista
-koronakoirien tarjoama apu
-pakkotestaus rajoilla
-THL:n laskelmat on julkaistava
-tukea hallituksen koronarajoitusten pyrkimykselle
(Lähde: verkkouutiset.fi)
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla Suomen sulkeutuminen vaikuttaa elämääsi?
Näin Suomi sulkeutuu – nämä koronarajoitukset astuvat voimaan tällä viikolla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007846841.html
Omalla kohdalla on vielä epäselvää vaikuttaako mitenkään.
Asun kiihtymisvaiheen alueella ja olen tehnyt etätyötä jo vuoden. Siihen ei tule muutosta.
Ravintoloissa en ole käynyt vuoteen kuin hakemassa ruokaa kotiin. Yleensä käytän kuitenkin kotiinkuljetusta. Se ymmärtääkseni toimii edelleen.
Kaupoissa olen käynyt mahdollisimman vähän ja olen oppinut käyttämään kotiinkuljetusta. Viime kevään sulun aikana kävin kuitenkin jonkin verran erikoisliikkeissä ostoksilla, sillä ne olivat silloin hyvin hiljaisia. Sain yleensä olla ainoa asiakas. Ihmiset ehkä luulivat että ne on suljettu. Toivottavasti tämä nykyinen sulku vaikuttaa samalla tavalla. Olisi kiva käydä pitkästä aikaa vaikka kirjakaupassa.
Tämä viikko lapsilla on lomaa, mutta ei käydä missään sillä halutaan välttyä tartunnalta.
Toisen lapsen koulu (2. asteen oppilaitos) on ilmoittanut siirtyvänsä lähiopetukseen heti loman päätyttyä. Toisen lapsen koulu on ilmoittanut, että ehkä siirtyy 2 viikoiksi etäopetukseen loman jälkeen. Ei kuitenkaan vielä varmasti tiedä onko loman jälkeen etä- vai lähikoulua.
Kerran olen vuoden mittaan kirjakaupassa käynyt mutta kirjasto voisi olla parempi vaihtoehto.
Näkyi kirjastossa olevan varsin väljää kun ohitse kävelin, ovat ottaneet penkit pois ainakin lukusalista niin ei paljoa kävijöitä ollut. En viitsinyt sisälle mennä koskei ollut maskia mukana, mutta aattelin että parempi tuolla kävästä oisi kuin kirjakaupassa jossa viimeksi oli asiakkaita jonoksi asti. Palauttaakin voi ulkoa käsin viikonloppuisin.
Opposition toimet koronan hoidossa.
Tässä yhteenvetoa oppositiopuolueen koronauutisista.
Helmi-maaliskuu 2021 /PS
-ravintolat auki, ainakin ruokaravintolat
-koulut lähiopetukseen
-yrityksille tukia
-EU vaatii rajoja auki, pakkotestit ja karanteenit
-tiukentuneiden maahantulosääntöjen epäjohdonmukaisuus
-koronatodistus, hiihtotapahtumat, rokoteväli
"Rajoituksiin kyllästyneet ihmiset levittävät virusta."
Kolmen viikon sulku.
"Mikäli se ei tuota toivottuja tuloksia, on sitten mietittävä jotakin muuta."
(Lähde: Suomenuutiset)
Avartavaa lukea oppositiopuolueiden verkkolehdistä, miten heidän mielestään koronaa pitäisi hoitaa.
Tuolla edellisissä kommenteissa on yhteenveto, mitä asioita ruiskukka ja PS ovat ajaneet koronaan liittyen. Ks. Opposition toimet koronan hoidossa.
Jos kyseiset toimet olisi toteutettu koko maassa, miltä koronatilanne näyttäisi nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei siis ole millään tavalla varauduttu minkään kriisin varalle, vaikka kansalle on muuta väitetty 😱
Ei terveydenhuollon välineitä, ei ruokaa, ei mitään.
Varmuusvarasto lienee täynnä lakikirjoja.
Kaikissa kriiseissä on ensiarvoisen tärkeää, paikallista väestöä ei suojella miltään pahalta.
Lakikirjoista löytyy syyt joiden perusteella kaikki suojelutoimet voidaan määritellä joko laittomiksi tai ihmisoikeusrikkomuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Avartavaa lukea oppositiopuolueiden verkkolehdistä, miten heidän mielestään koronaa pitäisi hoitaa.
Tuolla edellisissä kommenteissa on yhteenveto, mitä asioita ruiskukka ja PS ovat ajaneet koronaan liittyen. Ks. Opposition toimet koronan hoidossa.
Jos kyseiset toimet olisi toteutettu koko maassa, miltä koronatilanne näyttäisi nyt?
Nämä siis kommenttina nykyisten toimien arvostelijoille.
Tässäkö olisi olleet toimet, jos he olisivat olleet päättämässä?
Näyttää siltä, että todellisia vaihtoehtoja on vaikea keksiä. Loppujen lopuksi monet maat toimivat käyttäen melkein samoja rajoituksia, mutta ne tulevat voimaan eri aikoina.
Tosin jotkut maat/puolueet vastustavat joitakin rajoituksia enemmän kuin toiset.
Luin viime viikolla jutun espanjantaudista jossa esitettiin uusi teoria siitä miksi se oli parikolmekymppisille niin tappava kuin oli. Se meni suurinpiirtein niin että lapsena sairastetut pöpöt jättävät immuunipuolustukseen vahvan muistijäljen joka myöhemmällä iällä samantapaiseen pöpöön sairastuessa ohjaa elimistön tuottamaan vasta-aineita sitä vanhaa pöpöä vastaan. Uutta pöpöä vastaan ei välttämättä muodostu ollenkaan toimivia vasta-aineita tai pahimmassa tapauksessa ne vanhan pöpön vasta-aineet jopa pahentavat tilannetta. Ilmeisesti denguekuume on juuri tämän takia vaarallinen erityisesti silloin kun siihen sairastuu toisen kerran.
Aloinkin pohtimaan että kun lasten annetaan nyt huolettomasti sairastaa tämä korona kun se heillä on niin lievä, niin jos ja kun joskus tulevaisuudessa ilmoille putkahtaa uusi riittävän samankaltainen mutta kuitenkin sopivasti erilainen koronavirus niin onko meillä sitten käsissämme kokonainen sukupolvi ihmisiä joille se uusi virus on supervaarallinen vaikka nämä olisivatkin silloin 20-, 30- tai 40-vuotiaita?
Voisikohan sama tapahtua jo piankin jos syntyy jokin riittävän erilainen variantti jolloin kaikki jo sairastaneet (+ehkä myös rokotetut?) olisivatkin riskiryhmää?
Levittäminen se vahvasti vaikuttaa olevan edelleen tarkoituksena ja tarttuvan taudin ollessa kyseessä täysin kestämätön perustelu se, ettei sairaalat täyttyisi.
Uhreja kuitenkin tullut nyt päivittäin ja tartunnat lisääntyneet. Muuta hoitoa siirretty, mikä useassa tapauksessa aiheuttaa lisäkärsimystä, lisää uhrejakin.
Ravintolatkaan eivät mene kiinni osassa maakuntia vaikka tartuntoja niissäkin tapahtunut ravintoloissa, taudin annetaan niissä siis levitä edelleen ilman edes noita pieniä rajoituksia.