Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
”Jotkut saattavat muuttaa käyttäytymistään hyvinkin nopeasti. Kun rajoituksia puretaan, osa kokee epidemian olevan ohi. Se on signaali siitä, että nyt on turvallista.
Toisaalta taas osa ihmisistä on jatkossakin varovaisia, koska he varautuvat variantteihin tai kuuluvat riskiryhmään.
– Ihmiset ajattelevat, ettei riski välittömästi poistu vaikka rajoituksia puretaan. Varmasti alussa on mietintää siitä, että elämmekö me kaikki samassa todellisuudessa, sanoo tutkija Heino.”
Tässä käy juurikin niin kuin olen jo kauan ajatellut. Kun lopetetaan testailut ja tartunnoista tiedottamiset. Tauti hiipuu.
Eli suurin osa luvuista on ollut turhia oireettomia ja lieviä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on pelätty ja ennusteltu milloin mitäkin katastrofia, alkaen kevättalvelta 2020. On pelätty Intian ruumisvirtojen ja Mustan Sienen toistuvan Suomessa, on pelätty terveydenhuollon kantokyvyn romahtavan totaalisesti, on pelätty kesäfestareiden aiheuttavan ennennäkemättömät tautirypästymät.
Valitettavasti pienen mutta aktiivisen pelkääjäjoukon kirjoittelu tässä ketjussa saa koko "keskustelun" haiskahtamaan vähän eltaantuneelta, kun järjen ääni ei pääse kunnolla kuuluviin kaiken pelkäämisen ja ennustelun takaa.
Olen kirjoitellut ketjussa - ja siis siinä ensimmäisessäkin - alusta lähtien eli tammikuusta 2020. Olen rokotemyönteinen ja koko ajan suhtautunut koronaan vakavasti. Silti musta tuntuu, että joillekin kirjoittajille on jäänyt paniikkivaihe päälle. Eivät pääse pelostaan eroon. Alusta lähtien on ollut selvää, että jossain vaiheessa tilanne muuttuu niin, että palataan yhä normaalimpaan elämään. Opitaan elämään koronan kanssa ihan kuten on jo vuosikymmeniä osattu elää influenssankin kanssa. Missään vaiheessa ei ole "nollalinja" ollut edes tavoitteena. Jos joku on sellaista päättäjien tai viranomaisten suusta kuullut, on kuullut harhoja. Olen seurannut hyvin tarkkaan jokaisen tiedotustilaisuuden ja ajankohtaisohjelman, jossa Suomen koronatilannetta on käsitelty. Ja kertaakaan ei ole puhuttu epidemian tukahduttamisesta tai nollalinjasta. Ei kertaakaan.
Kukaan ei edelleenkään kiellä käyttämästä esim ffp2/ffp3-hengityssuojaimia, tilaamasta ostoksiaan verkkokaupoista kotiinkuljetuksella, olemaan tapaamatta läheisiään, pysymään poissa ravintoloista ja baareista, olemaan menemättä harrastuksiinsa jne. Edelleen saa rajoittaa omaa elämäänsä juuri niin paljon kuin haluaa.
Minä olen myös ollut ensimmäisessä ketjussa mukana melkein alusta asti. Täältä on jaettu tietoa kansainvälisistä uutisista ja tutkimuksista monesti ennen kuin ne ovat olleet Suomen mediassa. Keskustelut ovat parhaimmillaan olleet mielenkiintoisia ja ajanhermolla.
Olen itse sairastanut alkuperäisen wuhanilaisen pitkän kaavan mukaan, enkä omalla kohdallani tartuntaa enää pelkää, sillä luonnollinen immuniteetti on 13 kertaa rokotettujen immuniteettia vahvampi. Normaalisti pidän huolta hygieniasta ja käytän kaupassa käydessä maski edelleen ihan varmuuden vuoksi ja yhteiseksi hyväksi.
Tällä hetkellä epidemiaa enemmän minua huolettaa, kuinka länsimaiset demokratiat näyttävät olevan koronan varjolla luisumassa kohti totalitarismia. Olen huolissani siitä, että olemme kohta kiinalaistyylisessä valvontayhteiskunnassa, jos emme pidä varaamme.
Niin, sinua ei huoleta koska olet jo sairastanut ja jäänyt henkiin. Ihmistähän yleensäkin kiinnostaa vain oma ja ehkä lähipiirin selviytyminen. Muut eivät ole sairastaneet ja heitä huolettaa. Lopulta kovin yksinkertaista psykologiaa.
Minä olen se, jolle tuo edellinen vastasi. Kuulun useampaan riskiryhmään ja nyt sitten kaiken muun lisäksi mulla on menossa sytostaattihoitokin nivelreumaan. Vaikka olenkin saanut jo molemmat rokoteannokseni, silti jo tiedetään, että sytostaatit heikentävät rokotteen tehoa. En seuraa enää päivittäisiä tartuntalukuja, mutta seuraan edelleen THL:n ja STM:n viikottaisia tiedotustilaisuuksia sekä koronaa koskevia ajankohtaisohjelmia. En tarvitse pääministeriä tai Mika Salmista kertomaan mulle, että mun ei ole järkevää mennä sytostaattihoidon aikana ravintoloihin, yleisötapahtumiin, laivaristeilylle yms paikkoihin. Osaan päätellä asian ihan itsekin. Kaikki läheisenikin tietävät, että nyt ei oikein passaisi tartuttaa muhun koronavirusta. En silti panikoi ja pelkää vaan tunnustan realiteetit, jotka omalla kohdallani on olemassa. Ja toimin sen mukaan.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja helpotusta oireisiisi. Meidän kaikkien on hyvä muistaa, että jokaisella meillä on oma terveyshistoria ja syymme toimia niin kuin toimimme. Muistetaan myös kunnioittaa toisten terveysvalintoja, vaikka ne olisivat erilaisia kuin omamme. Jokainen huolehtii etupäässä omasta ja läheistensä terveydestä.
Olen itse ollut perusterve ja harvoin sairastanut edes tavallista flunssaa. Keväällä 2020 kuitenkin sairastuin wuhanilaiseen, josta seurasi minulle pitkittyneitä oireita. Nyt tuntuu, että alan olla vihdoin toipunut. Ajattelen, että ainoa positiivinen asia tuosta pitkällisestä sairastamisesta on, että ainakin minulla on nyt tutkimusten mukaan vahva immuniteetti Sars-Co2-virusta vastaan. Tutkimusten mukaan t-soluimmuniteetti saattaisi kestää jopa loppuelämän. Toivotaan niin. Always look at the bright side of life.
Vierailija kirjoitti:
”Jotkut saattavat muuttaa käyttäytymistään hyvinkin nopeasti. Kun rajoituksia puretaan, osa kokee epidemian olevan ohi. Se on signaali siitä, että nyt on turvallista.
Toisaalta taas osa ihmisistä on jatkossakin varovaisia, koska he varautuvat variantteihin tai kuuluvat riskiryhmään.
– Ihmiset ajattelevat, ettei riski välittömästi poistu vaikka rajoituksia puretaan. Varmasti alussa on mietintää siitä, että elämmekö me kaikki samassa todellisuudessa, sanoo tutkija Heino.”
Kuten tuossa aiemmin kommentoin, jokainen tekee lopulta omat päätöksensä omien ja lähipiirinsä terveyden ja riskien perusteella. Muistetaan kunnioittaa näitä valintoja, vaikka ne olisivat erilaisia kuin omamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista vähiten positiivisia testituloksia suhteessa testausmääriin tuntuu olevan Itävallassa. Ainoastaan 0,3 -0,4% testeistä on koronapositiivisia Ala-Itävallassa missä Wienikin sijaitsee. Tirolissa ja Voralbergissä sama trendi. Uskomattoman hyvä tulos!
Rokotusmäärät taitavat olla Suomen tasolla mutta lisäksi saatu osalle immuniteetti kevään 2020 koronasta.
Tirolin skimbaajat loivat immuniteettia.
Hyvin mahdollista on, että keväällä 2020 alkuperäinen wuhanilainen levisi tutkan alla niin paljon etenkin Tirolin alueella ja muuallakin Itävallassa, että siellä on olemassa kohtuullisen laaja luonnollinen immuniteetti. Ylen dokumentti Alppien koronalinko on kiinnostava kertomus siitä, mitä alueella tuolloin tapahtui.
Se alkuperäinen wuhanilainen oli italiassa jo syksyllä 2019. Ja amerikassa oli myös syksyllä 2019 myysteeri tautia jonka oireet sopii koronaan. Se on oikesti kiertänyt kauemmin kun tiedetään.
2019/2020 vuodenvaihteessa Suomeenkin tuli mm Amerikassa matkustaneilta juuri koronaa vastaavia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa aiemmin kommentoin, jokainen tekee lopulta omat päätöksensä omien ja lähipiirinsä terveyden ja riskien perusteella. Muistetaan kunnioittaa näitä valintoja, vaikka ne olisivat erilaisia kuin omamme.
Näinpä ja tätä toivoisi erityisesti myös näiltä perunakellari-huutelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä ja tätä toivoisi erityisesti myös näiltä perunakellari-huutelijoilta.
Mä ymmärrän huutelun. Puolentoista vuoden ajan keskustelussa on ollut vastakkainasettelu: perunakellarilaiset vastaan koronadenialistit. Kuitenkin suurin osa taitaa kuulua johonkin näiden kahden ääripään välille. Ääripäillä on kuitenkin ollut vahvimmat mielipiteet ja ovat niitä myös esittäneet. Perunakellarilaiset ovat olleet kuin Päivi "Kielletään kaikki" Räsäsen fanaattisia kannattajia ja denialistit taas eivät edes usko, että kroonavirusta on olemassakaan.
Vastakkainasettelu - varsinkin, jos se jatkuu päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen - aiheuttaa ärtymystä. Molemmissa ääripäissä. Ikävä kyllä se aiheuttaa ärtymystä monissa niissäkin, jotka suhtautuvat asiaan realistisen positiivisesti.
Perunakellarissa ei ole mitään vikaa, jos viihtyy siellä. Keväällä 2020 olin 100 päivää käymättä edes kaupassa. Miksi? Koska suojavarusteita, joilla voin suojata itseni, oli vaikea saada. Kesällä saatavuus parani ja sen jälkeen saatavuus onkin ollut erinomainen. Tämän reilun vuoden ajan, kun ollut aiempaa paaaaaaaljon enemmän kotona, onkin tullut laitettua perunakellaria. Keväällä tehtiin keittiöremontti. Perunakellarini on muuttunut yhä viihtyisämmäksi eikä mulla ole mitään pakottavaa tarvetta lähteäkään perunakellaristani baareihin, festareille jne. Varsinkaan nyt, kun on ne sytostaattihoidot menossa. En kuitenkaan edellytä, että kaikkien muidenkin pitäisi pysyä perunakellareissaan. Tai että se, tuo ja tämä asia pitäisi edelleen olla kiellettyä. Elämä jatkuu. Perunakellarissa ja/tai sen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
"Nigeria has announced its citizens will no longer be able to visit Churches or Mosques and will not have access to banking services from the 2nd week in September without proof of vaccination."
Sairasta! Olkaa nyt hereillä!
Turvallisin mielin voi jo matkustaa Euroopassa. Ens vuonna sitten keväällä. Jo on aikakin.
Juuri nyt IS
Ravintolarajoituksiin luvassa höllennyksiä
Taas kaduilla tanssitaan ja lauletaan! Kiitos ministerit! 💃 💃 💃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista vähiten positiivisia testituloksia suhteessa testausmääriin tuntuu olevan Itävallassa. Ainoastaan 0,3 -0,4% testeistä on koronapositiivisia Ala-Itävallassa missä Wienikin sijaitsee. Tirolissa ja Voralbergissä sama trendi. Uskomattoman hyvä tulos!
Rokotusmäärät taitavat olla Suomen tasolla mutta lisäksi saatu osalle immuniteetti kevään 2020 koronasta.
Tirolin skimbaajat loivat immuniteettia.
Hyvin mahdollista on, että keväällä 2020 alkuperäinen wuhanilainen levisi tutkan alla niin paljon etenkin Tirolin alueella ja muuallakin Itävallassa, että siellä on olemassa kohtuullisen laaja luonnollinen immuniteetti. Ylen dokumentti Alppien koronalinko on kiinnostava kertomus siitä, mitä alueella tuolloin tapahtui.
Se alkuperäinen wuhanilainen oli italiassa jo syksyllä 2019. Ja amerikassa oli myös syksyllä 2019 myysteeri tautia jonka oireet sopii koronaan. Se on oikesti kiertänyt kauemmin kun tiedetään.
2019/2020 vuodenvaihteessa Suomeenkin tuli mm Amerikassa matkustaneilta juuri koronaa vastaavia oireita.
Onko tätä tutkittu mitenkään? Jos sitä kiersi jo ennen Wuhania, mutatoituiko helpommin tarttuvaksi vai miksi räjähti käsiin Wuhanissa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt IS
Ravintolarajoituksiin luvassa höllennyksiä
Taas kaduilla tanssitaan ja lauletaan! Kiitos ministerit! 💃 💃 💃
Koronatoimien maailmanmestarit 🇫🇮🇫🇮🇫🇮
On meillä vaan maailman paras hallitus ❤️
Vierailija kirjoitti:
Turvallisin mielin voi jo matkustaa Euroopassa. Ens vuonna sitten keväällä. Jo on aikakin.
Rokotuspassit rulettaa.
Vierailija kirjoitti:
"Nigeria has announced its citizens will no longer be able to visit Churches or Mosques and will not have access to banking services from the 2nd week in September without proof of vaccination."
Niin se maailma muuttuu. Kehitysmaina pidetyilläkin mailla järkevää politiikkaa verrattuna Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 viikossa koronaan on kuollut 23. Koronaan kuolleita on 4 lisää eiliseen verrattuna.
Tuo on edelleen vaarallinen tauti. Maskeista, etätyöstä, testaamisesta ja turvaväleistä ei pitäisi livetä.
Pitää ensin tull rokote, jok estää tartuttamasta.
Miksi valehtelet päin naamaa näillä "tiedoillasi"? Näytä minulle se lähde jossa puhutaan neljästä kuolemasta eiliseen verrattuna.
Tämä pässi spämmää jatkuvasti uusia aloituksia ja todistelee milloin milläkin nippelitiedolla, että mistään rajoituksista ei voida luopua. Ei vaan voi hyväksyä, että koronasta voisi keskustella fiksumminkin kuin kopioimalla tartuntalukuja muiden kiusaksi. Ja tämä on vielä rokotevastainen kele! Ei ota rokotetta, kun se ei estä tartuttamista. Ei vaikka tartunnasta ei aiheudu rokotetulle just mitään. Voi hyvää päivää. Miten tolla voi olla yhtään ihmistä lähipiirissä, joka jaksaa enää jankuttamista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Veikkaan
-Arvelen
-Luulen
-Uskon
-Epäilen
-Aprikoin
Näin se korona-arki täällä menee.
Jaa. Enemmänkin ketjussa vaikuttaa päivänsä viettävän sinä tämä ritirimpsusi kanssa sekä muut kaltaisesi hokemassa facts! ja da,da,tatjanaa ja tuota omituista aivo-oksennusta oikein isoilla kirjaimilla.
Ketju on nykyään täysin lukukelvoton. Ja ihan ilman arveluita. FACTS!
Taitaa olla yksi ja sama joka noita kirjoittelee. Samoja viikosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itävallassa kuoli koronaan 10 000 ihmistä ja asukkaita siellä on 8,6 miljoonaa. Maa kärsi samasta mistä Italian Bergamo. Immuniteettia löytyy ja kun 58% on ottanut molemmat rokotteet niin tauti ei ole enää mikään ongelma.
Eipä paljon kuolleita ja heidän omaisiaan lohduta. Mielummin varmaan eläisivät nuokin kuolleet.
Muistatteko sen kun tarjoilija puhalsi pilliin tuodessaan juomia ja asiakkaat puhalsivat samaan pilliin?
Korona levisi pienestä Ischgl -nimisestä alppikylästä 45 maahan. Hiihtokeskusta ei suljettu riittävän ajoissa koska piti saada rahat viimeisistä viikoista. 13.3.2020 laskettelukohteet suljettiin.
Yli 42 prosentilla kylän asukkaista löydettiin koronan vasta-aineet jo toukokuussa 2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itävallassa kuoli koronaan 10 000 ihmistä ja asukkaita siellä on 8,6 miljoonaa. Maa kärsi samasta mistä Italian Bergamo. Immuniteettia löytyy ja kun 58% on ottanut molemmat rokotteet niin tauti ei ole enää mikään ongelma.
Eipä paljon kuolleita ja heidän omaisiaan lohduta. Mielummin varmaan eläisivät nuokin kuolleet.
Muistatteko sen kun tarjoilija puhalsi pilliin tuodessaan juomia ja asiakkaat puhalsivat samaan pilliin?
Korona levisi pienestä Ischgl -nimisestä alppikylästä 45 maahan. Hiihtokeskusta ei suljettu riittävän ajoissa koska piti saada rahat viimeisistä viikoista. 13.3.2020 laskettelukohteet suljettiin.
Yli 42 prosentilla kylän asukkaista löydettiin koronan vasta-aineet jo toukokuussa 2020.
Baarimikko sai koronan Italiasta ja toi sen "alppien ibizalle." Tartuntaketjut levisivät kaikkialle. Valitettavasti Suomeenkin.
Minä olen se, jolle tuo edellinen vastasi. Kuulun useampaan riskiryhmään ja nyt sitten kaiken muun lisäksi mulla on menossa sytostaattihoitokin nivelreumaan. Vaikka olenkin saanut jo molemmat rokoteannokseni, silti jo tiedetään, että sytostaatit heikentävät rokotteen tehoa. En seuraa enää päivittäisiä tartuntalukuja, mutta seuraan edelleen THL:n ja STM:n viikottaisia tiedotustilaisuuksia sekä koronaa koskevia ajankohtaisohjelmia. En tarvitse pääministeriä tai Mika Salmista kertomaan mulle, että mun ei ole järkevää mennä sytostaattihoidon aikana ravintoloihin, yleisötapahtumiin, laivaristeilylle yms paikkoihin. Osaan päätellä asian ihan itsekin. Kaikki läheisenikin tietävät, että nyt ei oikein passaisi tartuttaa muhun koronavirusta. En silti panikoi ja pelkää vaan tunnustan realiteetit, jotka omalla kohdallani on olemassa. Ja toimin sen mukaan.