Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäopetusta vain äärimmäisessä hädässä:
https://www.verkkouutiset.fi/opetusministeri-etaopetukseen-vain-valttam…
Owal Group Oy selvitti opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta koronavirusepidemian vaikutuksia lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen.
Selvityksen tiedonkeruu toteutettiin vuoden 2020 vaihteessa ja tammikuun 2021 alussa.
Selvityksen ensisijaisena tietolähteenä oli koulutuksen järjestäjien johdolta, opetus- ja ohjaushenkilöstöltä ja ammatillisen
koulutuksen opiskelijoilta koottu tieto.Lukiokoulutuksen järjestäjäkyselyyn vastasi 162 koulutuksen järjestäjää, joista 13 edusti ruotsinkielisiä koulutuksen järjestäjiä.
Vastaajista 60 % järjesti vain nuorten oppimäärää, 3 % aikuisten oppimäärää ja 37 % molempia. Aikuisten oppimäärän näkökulman täydentämiseksi osana selvitystä toteutettiin täydentävä haastattelu aikuislukioiden liiton edustajalle. Koko lukioverkosta vastausprosentti on 60 %.Opiskelijoille suunnattu kysely toteutettiin tammikuussa 2021 yhteistyössä opiskelijajärjestöjen kanssa. Kyselyä pääosin jaettiin järjestöistä jäsenistölle. Lisäksi opetus- ja ohjaushenkilöstön kyselyn lopussa oli saate ja linkki, jota voitiin jakaa eteenpäin omissa oppilaitoksissa. Vastauksia saatiin ammatillisen koulutuksen
opiskelijoilta 2599 ja lukiokoulutuksen opiskelijoilta 1849. Näistä kaksoistutkintoa suorittavia oli 243. Vastaajamäärät vaihtelevat kysymyksittäin. Kohderyhmiä on kuvattu tarkemmin selvityksen liitteessä 1.Hyvästä vastaajamäärästä huolimatta vastausten tuloksia ei voi suoraan yleistää koskemaan koko koulutuskenttää, koska vastaajajoukko on valikoitunut.https://minedu.fi/-/selvitys-etaopiskelu-toisella-asteella-koettu-raska…
Se olennainen lause
Hyvästä vastaajamäärästä huolimatta vastausten tuloksia ei voi suoraan yleistää koskemaan koko koulutuskenttää, koska vastaajajoukko on valikoitunut.
Eittämättä se on koettu raskaana. Kyllä tämä korona-aika ei varmaan sellaista ihmisryhmää ole jättänyt, joka ei tavalla tai toisella olisi kokenut tätä hankalaksi (jätän nyt laskuista denialistit ja taloudelliset hyötyjät). Sitä suuremmalla syyllä ja sitä pontevammin korona pitäisi tukahduttaa. Olisi aikaa tutustua rokoteasioihin, olisi mahdollisuus elää normaalisti. Loppuisi tämä loputon poukkoilu ja milloin mitäkin ryhmää epäoikeudenmukaisesti kohtelevien rajoitusten käyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vain harvalla lapsella on riski saada koronasta vakava tauti: Alle 20 tartunnan saanutta lasta on ollut Husissa sairaalahoidossa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007863760.html
...
Kuka huutaa ensimmäisenä fake news?
No eikö tämä ole ollut tiedossa jo noin vuoden verran? Tosin brittimuunnos onkin vähän ikävämpi versio. Lapsilla vaan tuppaa usein olemaan myös vanhemmat.
Nyt ilmeisesti alkaa tullakin enemmän näitä uutisia, kun on päätetty, että koulut pidetään auki, vaikka maailmanloppu tulisi. Samanlaista pohjustusta kuin viime keväänä ennen kuin säikähdettiin taudin tukahtumi.sta
Alle 10-v koronatartunnat nousseet huomattavasti enemmän kuin muiden ikäryhmien. YLE
Mutta ei hätää, tartunnat tulleet perhepiiristä. Eli älkää huolestuko. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että päiväkodit ja alkoulut toimivat normaalisti, kun yläkoulut on etänä ja etätyösuositus on päällä ja ravintolat kiinni.
Nuo aikuiset ja yli 10-vuotiaat nyt vaan,ilkimykset, hakevat tartunnan jostain ja tartuttavat sen alakoululaisiin, jotka eivät siis missään tapauksessa voi saada sitä koulusta ja sen takia siis alakouluja ei laiteta etään.
Ugandalainen variantti kylvää kauhua Liettuassa.
https://sverigesradio.se/artikel/ugandisk-virusvariant-upptackt-i-lettl…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäopetusta vain äärimmäisessä hädässä:
https://www.verkkouutiset.fi/opetusministeri-etaopetukseen-vain-valttam…
Owal Group Oy selvitti opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta koronavirusepidemian vaikutuksia lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen.
Opiskelijoille suunnattu kysely toteutettiin tammikuussa 2021 yhteistyössä opiskelijajärjestöjen kanssa. Kyselyä pääosin jaettiin järjestöistä jäsenistölle.
...
Vastaajamäärät vaihtelevat kysymyksittäin. Hyvästä vastaajamäärästä huolimatta vastausten tuloksia ei voi suoraan yleistää koskemaan koko koulutuskenttää, koska vastaajajoukko on valikoitunut.https://minedu.fi/-/selvitys-etaopiskelu-toisella-asteella-koettu-raska…
Oikeasti, tällaisia tutkimuksia käytetään poliittisen päätöksenteon perusteina.
Missään lehtijutuissa tai ministeriön katsauksessa ei huomioida, että tuloksia ei voi suoraan yleistää. Silti ne esitetään totena, faktana ja tutkittuna tietona.
Välissä on mittava määrä välikäsiä, joka tulkitsee tulokset itselleen mieleiseksi.
Kun kyselyä jaettiin opiskelijajärjestöjen kautta, niin siihen vastasi pääosin vain jäsenet eli ne, jotka ovat maksaneet opiskelijajärjestöjen jäsenmaksut. Kuinka moni amislainen liittyy opiskelijajärjestöön, entä lukiolainen? Kyllä on valikoitunut joukko vastaajia.
Herää kysymys, onko tilanne sama myös muissa "tutkimuksissa", mitä hallitus käyttää päätöksenteon tukena, kun päättää korona-asioista.
Pliis, joku viisaampi, onhan tässä tajuttu jotain väärin. Tutkimus on luotettava? Onhan?
Ei kai ministeri ja ministeriö voi huijata epäluotettavalla tutkimuksella.
Ilmottaudun. Ei voi.
Kyse on toki siitä mihin verrataan.
Viimeksi pari vuotta sitten juttelin lukiolaisten kanssa heidän opinnoistaan ja jokainen sanoi opintoja hirveän raskaiksi.
Olivat järkyttyneitä siitä työmäärästä mikä lukiossa tuli vastaan. He myös kokivat henkisesti kuormittavaksi sen että itse piti päättää mitä kursseja ottaa. Luokaton lukio koettiin hyvin yksinäiseksi ja kurssivalinnat liian kuormittaviksi.
Nuoret olivat sitä mieltä että heidät on jätetty yksin, vaikka ihan lähikoulussa opiskelivat.Ammattikoulu taas on monta vuotta ollut lähinnä itsenäistä opiskelua, ryhmätöiden tekemistä ja työssä oppimista. Siitä on valitettu jo monta vuotta että oppitunteja ei pidetä, ei lähitunteja eikä etätunteja.
Kuinkahan paljon tuossa tutkimuksessa näkyy se mikä ammattikoulun ja lukion tilanne oli jo ennen koronaa..
"72 % lukion opiskelijakyselyyn vastanneista opiskelijoista ja 60 % ammatillisen koulutuksen vastanneista oli kokenut etäopiskelun vähintään jossain määrin henkisesti raskaaksi."
Näyttäisi siis jotenkin siltä, että Astran rokotteissa on joitain huonoja eriä, joista useampi on sairastunut - oletteko muutkin ymmärtäneet asian näin?
Jos näin on niin mietin vain, että eikö Intiassa ja muualla polkaistu käyntiin tämän rokotteen valmistamista jo tyyliin viime kesänä... kun oltiin niin varmoja, että rokote hyväksytään ja tulee jakeluun.
Mitä jos kävi niin, että tehtiin vähän huolimattomasti osa noista eristä (tai menivätkö pilalle säilytyksessä)?
Onkohan tuota selvitetty, että missä maissa ne huonot erät on valmistettu?
Tämä juuri alkamassa
COVID-19 ja AIVOT
16.3.2021 17:00-19:15 Virtuaalinen yleisöseminaari
Tilaisuuden linkki löytyy täältä https://www.brsf.org/aivoviikko
Kyllä on huvittavaa seurata, miten nää samat provosoituu joka uutisesta, joka mitenkään uhkaa heidän perheensä eristäytymistä. Koettakaa nyt vielä pinnistellä ja keksiä lisää tekosyitä, joilla vähätellä lähiopetuksen tarpeellisuutta.
Jos vuosi sitten joku ois kertonut, että tällaisiakin "vastuullisia" aikuisia on, olisin nauranut ääneen. Menenpä tapaamaan niitä tolkunaikuisia tonne raikkaaseen ulkoilmaan. Tää ketju on tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on huvittavaa seurata, miten nää samat provosoituu joka uutisesta, joka mitenkään uhkaa heidän perheensä eristäytymistä. Koettakaa nyt vielä pinnistellä ja keksiä lisää tekosyitä, joilla vähätellä lähiopetuksen tarpeellisuutta.
Jos vuosi sitten joku ois kertonut, että tällaisiakin "vastuullisia" aikuisia on, olisin nauranut ääneen. Menenpä tapaamaan niitä tolkunaikuisia tonne raikkaaseen ulkoilmaan. Tää ketju on tunkkainen.
Hyvä, eikä sun kannata tulla takaisin tänne ketjun tunkkaisuuteen enää ollenkaan.
Ruotsi teho-osastolla 0-9-vuotiaat 27, 10-19-vuotiaat 40. Kuolleet 0-9-vuotiaat 7, 10-19-vuotiaat 4.
Saksa kuolleet 0-4-vuotiaat 4, 5-14-vuotiaat 5 (15-34-vuotiaat 95).
Viro sairaalahoidossa 0-4-vuotiaat 66, 5-9-vuotiaat 13, 10-14-vuotiaat 24, 15-19-vuotiaat 35.
Ripulia, räkää nenässä, kuumeista oloa, yskää. Jaksaa vielä kuitenkin touhuta. Olisiko koronaa? Kerran on jo sairastettu, mutta siitä on jo yli puoli vuotta. Alle 5-v lapsi kyseessä.
On se varmaan jo liikaa ketjun seuraamista, kun kuvittelee tunnistavansa satunnaiset vierailijat.
Nimim. Tabletti, tietokone ja kännykkä kaappiin viikonlopuksi
(okei kännykkää vähän katsottu, muttei yhtäkään nettikeskustelua)
Oli virkistävää, ja aika meni ihmeen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita, jotka ovat viime aikoina tunteneet valtavaa kyllästymistä ja jopa masennusta tämän koronatilanteen takia? Itse kuulun tuohon kakkosriskiryhmään, jonka vuoksi olen nyt vuoden ollut pääasiassa kotona. Kaupassa käyn ja kesällä kävin jopa töissäkin ihan (toimistolla siis, syksyllä palasin etäilemään), mutta ystäviä en ole nähnyt, enkä liioin sukulaisia kesän jälkeen ja tosiaan vietän melkein kaiken aikani kotona. Minulla on kouluikäiset lapset, joten tässä on nyt syksystä asti saanut pelätä milloin lapset tuovat koronan kotiin. Kumpikin lapsi on ollut kerran karanteenissa.
Tähän asti olen jotenkin jaksanut olla toiveikas ja odottaa tulevaa, aikaa jolloin koronaa ei enää tarvitse pelätä. Riemastuin kun huomasin, että omassa kunnassani on alettu rokottaa kakkosriskiryhmäläisiä (yli 50-vuotiaita) ja ajattelin, että pian on minun vuoroni, vihdoin. Tämä oli isoin valonpilkahdus pitkiin aikoihin. Mutta tuskinpa tulee nyt tapahtumaan, jos tuon AstraZenecan rokotteen käyttö keskeytetään. Masentaa ja v*tuttaa ihan hirveästi, tuntuu, ettei elämässä ole enää mitään iloa, ei mitään odotettavaa, ei mitään järkeä! En edes usko, että näillä nykyisillä toimenpiteillä saadaan tautitilanne kuriin ennen kesää, joten kesässäkään ei taida olla mitään odotettavaa. Hallitus ei saa noita ulkomaan tuliaisia kuriin eikä rajoja kiinni ja kaikki päätöksenteko on järkyttävän hidasta ja tehotonta. Tuntuu, että pää alkaa hajoamaan.
Mua v tuottaa se että korona ensin päästettiin ihan tieten tahtoen leviämään ksikkialle ja sitten lähdettiin vielä pitkittämään tilannetta ja imuroidaan nyt kaikki mahdolliset mutaatiot tänne.
Omaa tilannetta en koe vaikeaksi. Viihdyn kotona ja tykkään tehdä etätyötä. Ihan kivaahan tämä tämmöinen on. Rahaakin jää säästöön kun ei voi käydä missään eikä tarvitse paljon vaatteita ostella.
Mutta siitä en tykkää ollenkaan mitä tämä epidemia tekee yhteiskunnalle. En tykkää siitä että tämä aiheuttaa konkursseja, työttömyyttä, mielenterveysongelmia, turhia kuolemia, vakavia sairastumisia. Kuinka moni lapsistakin oikein joutuu kärsimään tämän seurauksista loppuikänsä. Niitä pitkäaikaisseurauksia kun tulee tutkimusten mukaan myös osalle lievän tai oireettoman koronan sairastaneista.
Siksi kannatan tukahduttamista, niinkuin olen kannattanut ihan alusta lähtien.
Tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi jatkaa Astra Zenecalla, koska Iso-Britanniasta ei ole kuulunut mitään. Ja tietty pitää ensin "tutkia" Suomen tilanne.
Ei kelpaa tiedot Itävallasta, Norjasta tai Tanskasta.
Onko tämä hitaus kirjattu hallitusohjelmaan jonakin tavoitteena vai miten on mahdollista, että sama toimintamalli toistuu AINA?
Juu todellakin surkuhupaisaa. Jopa Ruotsi keskeytti rokotukset Astralla (ruotsalais-brittiläinen firma).
Joten aika jännä kyllä tämä Suomen linja...
On siinä miettimistä, peruuko rokotusajan, tai mitä ajatella, kun on rokotettavana.
Vierailija kirjoitti:
Hei hei 👋
Älä tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskunnan kyselytunnilla P.Räsänen(KD) oli hyvin huolissaan lasten uimataidosta kun uimahallit kiinni. Pelkää paljon hukkumiskuolemia kesällä.
CAMOON, kaipaa niitä palveluja aika moni muukin ryhmä kuin lapset! Sitä paitsi suomalaisten lasten uimataito on huippuluokkaa jo ennestäänkin.
Ärsyttävää äänestäjien kosiskelua!
Eikö kyselytunti ole torstaisin? Mutta voi jumalauta:DD Aivan uskomatonta. Ihan varmasti jokainen kiinni oleva paikka on sellainen, jota joku tarvitsee ja kaipaa.
Enpä usko että ainakaan koulujen liikuntatuntien uintikerrat tulee uimaan oppimista. Lapseni kävi alakoulussa kolme kertaa ja yläkoulussa neljä kertaa uimahallissa. Ihan oppi uimaan kun käytiin kesäisin uimarannalla. Viime kesänä tein sen havainnoin että uimarannalla oli aina tosi paljon porukkaa, uskon sen olevan parasta uimataidon oppimiseen ja täällä ainakin pyöri kesän uimakoulut ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ugandalainen variantti kylvää kauhua Liettuassa.
https://sverigesradio.se/artikel/ugandisk-virusvariant-upptackt-i-lettl…
Suomeen taitaa olla taas tulossa myös Baltiasta maataloustyöläisiä kausitöihin. Nyt pakolliset karanteenit kaikille keikkatyöläisille.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita, jotka ovat viime aikoina tunteneet valtavaa kyllästymistä ja jopa masennusta tämän koronatilanteen takia? Itse kuulun tuohon kakkosriskiryhmään, jonka vuoksi olen nyt vuoden ollut pääasiassa kotona. Kaupassa käyn ja kesällä kävin jopa töissäkin ihan (toimistolla siis, syksyllä palasin etäilemään), mutta ystäviä en ole nähnyt, enkä liioin sukulaisia kesän jälkeen ja tosiaan vietän melkein kaiken aikani kotona. Minulla on kouluikäiset lapset, joten tässä on nyt syksystä asti saanut pelätä milloin lapset tuovat koronan kotiin. Kumpikin lapsi on ollut kerran karanteenissa.
Tähän asti olen jotenkin jaksanut olla toiveikas ja odottaa tulevaa, aikaa jolloin koronaa ei enää tarvitse pelätä. Riemastuin kun huomasin, että omassa kunnassani on alettu rokottaa kakkosriskiryhmäläisiä (yli 50-vuotiaita) ja ajattelin, että pian on minun vuoroni, vihdoin. Tämä oli isoin valonpilkahdus pitkiin aikoihin. Mutta tuskinpa tulee nyt tapahtumaan, jos tuon AstraZenecan rokotteen käyttö keskeytetään. Masentaa ja v*tuttaa ihan hirveästi, tuntuu, ettei elämässä ole enää mitään iloa, ei mitään odotettavaa, ei mitään järkeä! En edes usko, että näillä nykyisillä toimenpiteillä saadaan tautitilanne kuriin ennen kesää, joten kesässäkään ei taida olla mitään odotettavaa. Hallitus ei saa noita ulkomaan tuliaisia kuriin eikä rajoja kiinni ja kaikki päätöksenteko on järkyttävän hidasta ja tehotonta. Tuntuu, että pää alkaa hajoamaan.
Mulla ei ole kouluikäisiä lapsia. Kyllästynyt olen, mutta en masentunut. Olen hyväksynyt, että Suomessa ainakin tämä vuosi menee vielä samalla tavalla vatuloiden ja varhiloiden. Olen hankkinut riittävän määrän suojavarusteita ja viimeistään toukokuussa menen mm kampaajalle. Olen jo alkanut käydä välillä kaupassakin enkä enää tilaa kaikkea kotiinkuljetuksella. Olen myös tavannut ystäviä ja sukulaisia. Osaa vain ulkona, mutta sisätiloissa niitä, jotka suojaavat itse itsensä.
JUURI NYT Aimo Surakka Toimittaja
Parinvaihtajat puuhaavat koronasta huolimatta seksibileitä Himokselle
Tänään klo 16:51
Kymmenet ja kymmenet parinvaihtajat aikovat kokoontua Himokselle mökkeilemään.
NYT JUURI
Vantaan lehtikuusen koulussa alkuvuoden aikana 91 TARTUNTAA! Huh! Siinäpä on turvallinen koulu ja työpaikka. HS kirjoittaa tästä. Onkohan hesarin ensimmäinen teksti koulutartunnoista? Toki tässäkin kiirehdittiin kertomaan, että tartunnat tulleet pääosin muualta kuin koulusta. You wish!