Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Saan toisen rokotuksen ensi viikolla ja edelleen menen kauppaan ja metroon jne FFP2 maski kasvoilla sun muut rituaalit. Kukaan ei rokotettu ole tervetullut kotiini.
165 tartuntaa! Tussuhti oikein kertalaakista. Ei pärjää delta härmässä.
Supersupertartuttaja tartuttu koronan 1500 ihmiseen 😃
Vierailija kirjoitti:
165, mitä ihmettä?
No nyt on kyllä pahemman luokan raportointivirhe tai -viive tms. Ei ole realistista, kun aiemmat luvut olleet 600+ jo viikkoja.
Ja sieltä! Tartunnat tussahtivat aivan totaalisesti!
Taas tanssitaan, juhlitaan 💃💃💃
Kuka uskoo tän päivän lukuihin...monen 700 päivän jälkeen tänään vain reilu 100. Heh heh. Olispa.
En tiedä mitä ajattelisin tämän päivän luvusta 165? Hämmentävä luku. Uskallanko toivoa, olla iloinen? Onko tämä joku virhe? Olen hyvin hämmentynyt.
Mitå tämä 165 nyt meinaa? Kuntalistakin epäilyttävän lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
TUSSAHTI
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskoo tän päivän lukuihin...monen 700 päivän jälkeen tänään vain reilu 100. Heh heh. Olispa.
No ei pahinkaan denialisti usko tuohon. Veikkaan raportointiviivettä tai järjestelmävirhettä.
Vierailija kirjoitti:
165, mitä ihmettä?
Hallitus uhannut panna koko thl:n virkakunnan vaihtoon, ellei ala näkyä uudelle strategialle edullisia lukuja?
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tulee isot lukemat! Ei se noin vain tussahda! Tai sitten tuolla on jotakin häikkää. Ehkä huonosti suomea puhuvia halpa työntekijöitä!
Kuka näitä lukuja antaa?
Voiko näihin luottaa?
Mailmalla ei, mutta alkaa epäilyttää nyt jopa minua Suomenkin luvut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pahinkaan denialisti usko tuohon. Veikkaan raportointiviivettä tai järjestelmävirhettä.
- Veikkaan
- Luulen
- Arvelen
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä ajattelisin tämän päivän luvusta 165? Hämmentävä luku. Uskallanko toivoa, olla iloinen? Onko tämä joku virhe? Olen hyvin hämmentynyt.
Onhan nyt lauantai, mutta silti hämmentävää. Joko tartunnat ei ole kirjautuneet tai puuttuu nolla välistä.
Vierailija kirjoitti:
Espoo
Kouluissa tapahtuvissa rokotuksissa tullaa hyödyntämään huoltajien kirjallista suostumusta. Suostumuslomake löytyy koronarokotusaika-sivulta: https://www.koronarokotusaika.fi/uudenmaan-asukkaille/ Kouluterveydenhuolto antaa suostumuslomakkeesta tarkemmat ohjeet myöhemmin.
https://www.espoo.fi/fi-FI/1215vuotiaiden_koronarokotukset_alkavat_(195…
Vantaa
Rokotusta varten huoltajat täyttävät suostumuslomakkeen. Tarvittaessa alaikäinen voi myös itse päättää rokottamisesta, jos rokotteen antava terveydenhuollon ammattilainen arvioi, että hän ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään rokotuksestaan. Jos nuori ei halua tai ole kykenevä itse päättämään rokotuksestaan, koronarokotteen antamiseen tarvitaan aina molempien huoltajien suostumus.
https://www.vantaa.fi/uutisia/kaikki_uutiset/101/0/158457
Helsinki
Lasten ja nuorten rokotuksissa käytetään Modernan tai Pfizerin rokotteita. Lisätietoa rokotteista on THL:n verkkosivuilla.
12-vuotias ja sitä vanhempi voi itse päättää rokottamisesta, jos rokotteen antava terveydenhuollon ammattilainen arvioi, että hän ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään rokotuksestaan.
Jos nuori ei halua tai ole kykenevä itse päättämään rokotuksestaan, koronarokotteen antamiseen tarvitaan huoltajien suostumus. Suostumus tehdään tällä lomakkeella.
Rokotusten ottaminen on vapaaehtoista ja maksutonta.
https://www.hel.fi/uutiset/fi/sosiaali-ja-terveysvirasto/12-15-vuotiaid…
Vähän poikkeaa ohjeet. Espoossa otetaan vanhemmilta kirjallinen suostumus. Muualla kai laitetaan 12-15v luokittain rokotusjonoon ja sosiaalinen paine pakottaa ottamaan rokotuksen. Voi tulla muulta luokalta sanomista, jos sitä ei ota. (Voi tulla... Ei siis välttämättä kaikissa luokissa).
Oulussa ainakin lapselle voi hakea rokotuksen walk-in jonosta ilman ajanvarausta, tai ajanvarauksella, tai rokotteen voi saada koulussa.
Jos vanhemmat eivät ole rokotuksessa mukana, tarvitaan 12-14-vuotiaille vanhempien lupa.
Tuskin missään voi olla niin kehno järjestely, että lapsi voisi saada rokotteen pelkästään koululla ja vain samaan aikaan muun luokan kanssaan.
Eiväthän kaikki edes käy koulua. Osa hoitaa oppivelvollisuutensa muilla tavoilla.
Joku "jonoon ja kaikille piikki sosiaalisen paineen alla" -käytäntö myös loukkaisi lasten yksityisyyttä. Ei tuommoisia pakkorokotuksia ole missään tulossa.
Kun thl:n nörtit ovat tänään säheltäneet lukujen kanssa, onkin sitten ensi vkon alkuun odotettavissa reipas koontipäivä - 1150 tartuntaa tiistaille, anyone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165, mitä ihmettä?
Hallitus uhannut panna koko thl:n virkakunnan vaihtoon, ellei ala näkyä uudelle strategialle edullisia lukuja?
Mika Salminen ja kumppanit yön pimeydessä hakivat koronamuistilaput sihteerin pöydältä. Muutama unohtui, piti olla vain 65.
Epidemiologi kävi 15 rokotetun maskittomissa bileissä – 11 tartuntaa
Huippuyliopiston tutkijan mukaan tällaiset tapaukset jäävät huomaamatta.
Yhdysvaltain arvostetun Johns Hopkinsin yliopiston epidemiologian ja kirurgian apulaisprofessori Allan Massie kertoo Baltimore Sun -lehden mielipidekirjoituksessaan varoittavan tarinan omasta koronatartunnastaan.
Molemmat koronavirusrokotteet talvella saanut tutkija osallistui neljäntoista niin ikään rokotetun ystävänsä kanssa juhliin yksityisasunnossa. Tuloksena juhlista oli yllättäen yksitoista koronavirustartuntaa. Hän kuvaili aiemmin Twitterissä tautinsa olevan epämiellyttävä, mutta hallittavissa.
Rokotteen tiedetään suojaavan lähes täysin vakavalta sairastumiselta tai kuolemalta. Tällaisia lievempiä ”läpäisytartuntoja” kuitenkin tapahtuu väistämättä, koska rokotteen teho ei ole sataprosenttinen.
– Paikallisten terveysviranomaisten ja CDC:n [Yhdysvaltain tartuntatautiviranomainen] tulisi kerätä ja raportoida kattavasti läpäisytartunnoista, kuten tällaisista, joka osui minun ja ystävieni kohdalle, Massie toteaa Twitterissä.
Hänen mukaansa juhlissa seurattiin CDC:n ohjeita. Niitä tulisikin tutkijan mukaan päivittää.
– Vaikka olisitkin rokotettu, käytä ystävällisesti maskia kodin ulkopuolella, Massie toteaa.
Massie kertoo kirjoituksessaan CDC:n keräävän tietoa vain sairaalahoitoa vaativista tai kuolemaan johtavista läpäisytartunnoista.
– Nämä ovat onneksi harvinaisia, mutta tämä tarkoittaa, että meidän kokemamme kaltaiset ryppäät jäävät tutkan alapuolelle. Kuka tahansa meistä voi tartuttaa muita – mukaan lukien rokotettuja. Ei ole selvillä sairastuiko porukkamme jonkin erityisen tarttuvan variantin vuoksi, rokotteen tehon hiipumisen takia tai jostakin muusta syystä. Emme saa koskaan tietää tätä ilman hyvää dataa, Massie kirjoittaa.
---
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/e54395fd-3684-4e6a-b676-7946a47bea3…