Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
29521/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloiden muutaman tunnin hienosäätö ei riitä.

Anniskeluravintolat pitäisi laittaa nopeasti kokonaan kiinni. Festarit pitäisi perua.

Miksi toimitaan niin valtavan hitaasti. Onko pääministerin loma liian tärkeä.

Jos ravintolat laitetaan kokonaan kiinni eli kielletään aivan laillinen ammatinharjoittaminen, valtio joutuu maksamaan ravintoloille korvauksia. 

Edelleenkään kukaan ei ole selittänyt kuinka nimenomaan nämä ravintolat on vastuussa siitä, että rajojen yli saa tulla viruksineen maahan ilman pakollisia karanteeneja.

Kun virus stopataan rajalle niin ravintoloissa (tai missään muuallakaan) ei voi virusta levittää. Sen sijaan kun ravintoloiden aukioloa rajoitetaan niin virusta voi edelleen tuoda maahan sekä levittää ihan kaikkialla eikä se muutaman aamuöisen anniskelutunnin puuttuminen viruksen leviämistä estä.

Korkeintaan hidastaa hieman eikä tässä(kään) hyöty ja haitta kohtaa mitenkään.

Ravintoloiden aikarajoitus taitaa olla enemmän psyykkinen rajoitus, kuvittelevat ilmeisesti jakkupuvuissaan että tilanne, jossa ravintola suljetaan muutamaa tuntia normaalia aiemmin, vaikuttaisi asiakkaiden käyttäytymiseen, että se olisi kuin punainen varoitusmerkki, että nyt älkää menkö.

Totuus kuitenkin on se, että ihmiset menee sinne, jos ei aiemmin niin ainakin normaaliin aikaansa. Juovat saman verran kuin ennenkin -nopeammalla tahdilla ehtiäkseen viettää sen vapaailtansa.

Eikä suurin osa nuorista kotiin mene, vaan jatkot on varattuna vielä jaksaville ja meneville nuorukaisille. Ulkona tai jonkun kotona.

Aivan turha rajoitus vailla mitään oikeaa syytä.

MaRa teki kanteen tapahtuma-alan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, toivottavasti myös ravintolat jyrähtää näistä muutaman tunnin lyhyemmistä päivistä (ravintoloitsijalle saattaa olla ne vuorokauden tuottoisimmat tunnit mitkä tiputetaan pois.

Anniskelun voisi poistaa ravintoloista nyt vähäksi aika kokonaan.

Kerralla kunnes korona on poistettu maasta, muutoin tekevät tuota avaamista ja sulkemista, tuntien vähentämistä ja vastaavaa ties kuinka kauan vielä.

Vierailija
29522/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tays kertoo jälleen uusista paikoista, joissa on Pirkanmaalla voinut altistua koronalle.

Lista on pitkä, nämä ovat paikat ja ajankohdat: 11.7. Holiday Inn Tampere, aamupala klo 8-8.30, 13.7. Bricks klo 24-04, 14.7. Trasherie Bar klo 20-01, 15.7. Ravintola Heinätori klo 15-17, 15.7. Bar Ihku klo 01-03, 16.7. Lola Club klo 23-4, 16.7. Heidi's Bier Bar klo 24-03, 16.7. K-Rauta Lielahti klo 8-9, 16.7. Teboil Nokia klo 14-21, 16.7. Ravintola Artturi klo 21-23, 16.7. Ravintola Vanha Monttu klo 23-00, 16.7. Mitäs Mitäs Mitäs -festarit (Urjala), KONE-alue ja anniskelualueet klo 22-05, 17.7. klo 9-21 Teboil Nokia, 17.7. Hesburger Keskustori klo 04-05, 17.7. Space Bowling & Billiards klo 23.30-0.30, 17.7. TKL Bussi 1 Keskustorilta suuntaan Kangasala klo 23-01, 17.7. Mitäs Mitäs Mitäs -festarit (Urjala), KONE-alue ja anniskelualueet klo 23-04, 18.7. Ravintola Poro klo 24-03, 18.7. Hullu Poro klo 1-3.30, 18.7. Espresso House (Stockmann) klo 11-11.30, 18.7. Kotipizza Ratina klo 12-14, 18.7. Prisma Lielahti klo 14-15 ja 18.7. Prisma Nokia klo 21-22.

Pirkanmaa on siirtynyt koronan suhteen kiihtymisvaiheeseen. Ravintolat ovat viime aikoina muutenkin olleet pahimpia altistumispaikkoja.

http://mesta.net/tammerfest-taynna-bileet-kayntiin-torstaina/
Tammerfest täynnä, bileet käyntiin torstaina

Joku vietti sitten koronassa koko päivän Teboililla.

17.7. klo 9-21 Teboil Nokia

Täytyy olla huoltoasemalla töissä.

Niin täytyy, kun oli myös edellisenä päivänä siellä klo 14-21. Eikä välttämättä koronassa, vaan oireettomana koronapositiivisena tietämättään. Nykyään lasketaan 2vrk ennen oireiden alkua olevan tartuttava, ja altistumisilmoitukset sen mukaan. Pirkanmaan koronajäljitys muuten tiedottaa täsmällisesti ja ajantasaisesti, pisteet siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29523/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista seurata, kun Israelista kertyy lisää dataa. Keskustelu käy tällä hetkellä kuumana somessa:

Anti-vaxxers hijacking Israel’s COVID data - here’s why they are wrong

Anti-vaxxers might be loud but their claims border on lunacy. The vaccines don’t protect as well against the Delta variant, but they are certainly playing a key role in keeping Israelis safe.

- - - 

According to Tuesday morning’s Health Ministry data, some 124 people were hospitalized, among them 62 in serious condition. More than 65% of people being treated in the hospital were fully vaccinated and closer to 70% of all serious patients. The numbers changed slightly in the evening.

But looking at the total number of new cases or the total percentage of vaccinated people who are hospitalized is “totally misleading,” according to Prof. Eyal Leshem, director of Sheba Medical Center’s Center for Travel Medicine and Tropical Diseases.

He said the number to look at is not the absolute number of vaccinated patients who are infected with COVID but rather the rate.

“Does the vaccine reduce the risk of getting infected and getting severe disease? The answer to both questions is yes – the vaccine reduces the risk of getting infected and it significantly reduces the risk of developing severe disease,” Leshem said.

Data shared by Prof. Eran Segal, a computational biologist with the Weizmann Institute of Science who advises the government, showed that in this wave versus the previous wave, only between 1.2% and 1.6% of infected people are developing severe disease, compared to between 3.9% and 4.3%. When looking at the older population, in this wave between 4.8% and 6.8% of people over the age of 60 are developing severe disease, compared to 28.1% and 31%.

https://www.jpost.com/health-science/anti-vaxxers-hijacking-israels-cov…

Vierailija
29524/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari äskettäin julkaistua israelilaista rokotetutkimusta, tosin ajalta ennen delta-varianttia

Two new pre-print studies from Israel suggest the Pfizer-BNT vaccine is 80% effective against infection & 88% effective against transmission to household contacts. This is very good, but a significant proportion of vaccinated people can still get infected. 

Vaccination with BNT162b2 reduces transmission of SARS-CoV-2 to household contacts in Israel 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.13.21260393v1

Researchers looked at the household contacts of confirmed COVID-19 cases. 7.5% of vaccinated household contacts became infected compared to 37.5% of unvaccinated contacts.

BNT162b2 mRNA Vaccine Effectiveness Given Confirmed Exposure; Analysis of Household Members of COVID-19 Patients https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.29.21259579v1

These studies were conducted at a time when the alpha variant was dominant. It’s likely that effectiveness of the Pfizer-BNT vaccine against transmission is slightly lower for the delta variant.  https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1416829027206062080

Vierailija
29525/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari äskettäin julkaistua israelilaista rokotetutkimusta, tosin ajalta ennen delta-varianttia

Two new pre-print studies from Israel suggest the Pfizer-BNT vaccine is 80% effective against infection & 88% effective against transmission to household contacts. This is very good, but a significant proportion of vaccinated people can still get infected. 

Vaccination with BNT162b2 reduces transmission of SARS-CoV-2 to household contacts in Israel 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.13.21260393v1

Researchers looked at the household contacts of confirmed COVID-19 cases. 7.5% of vaccinated household contacts became infected compared to 37.5% of unvaccinated contacts.

BNT162b2 mRNA Vaccine Effectiveness Given Confirmed Exposure; Analysis of Household Members of COVID-19 Patients https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.29.21259579v1

These studies were conducted at a time when the alpha variant was dominant. It’s likely that effectiveness of the Pfizer-BNT vaccine against transmission is slightly lower for the delta variant.  https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1416829027206062080

Delta onkin muutanut pelin. 

Vierailija
29526/52578 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://twitter.com/JonnaSodervall/status/1417486296403095555

Jonna Södervall

@JonnaSodervall

Vähän siellä sun täällä ruuhkautuu jäljitys ja joudutaan ajamaan alas mm. kiireetöntä perusterveydenhuoltoa. Jälleen @valtioneuvosto on varmaan kuitenkin sitä mieltä, että th-kantokyky ei ylity, koska jonnekin päin maata mahtuu vielä teholle? #koronafi

Espoo:

”Palvelemme kesän aikana 15.8. saakka ainoastaan kiireellisissä asioissa. Pyydämme, että otat yhteyttä kiireettömässä asiassa syyskuussa.”

https://www.eroonkoronasta.fi/

Deltan myötä tukahduttaminen olisi entistäkin tärkeämpää. Tartuntamäärät lisääntymässä, Englannissa prosentti lapsista jotka tartunnan saaneet joutuneet hoitoon ja delta on siinä määrin tarttuva että voi tartuttaa päivän mittaan kokonaisia luokkia. Kokonaismääristä tulee melkoiset jolleivat ala määrätietoisesti toimimaan koronan tukahduttamiseksi.

Vierailija
29527/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/koko-kainuu-siirtyy-kiihtymisva…

Koko Kainuu siirtyy kiihtymisvaiheeseen – ilmaantuvuusluku korkeampi kuin koskaan aiemmin

Kiitos, kainuulaiset itsekkäät minä minä -nuoret. Haistakaa pitkä p***** ja kärsikää pitkittyneestä koronasta. Itse vielä ekaa rokotetta odottelen Kainuussa. Ja koulujen alkua innolla. 

Vierailija
29528/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko Kainuu siirtyy kiihtymisvaiheeseen – ilmaantuvuusluku korkeampi kuin koskaan aiemmin

Kiitos, kainuulaiset itsekkäät minä minä -nuoret. Haistakaa pitkä p***** ja kärsikää pitkittyneestä koronasta. Itse vielä ekaa rokotetta odottelen Kainuussa. Ja koulujen alkua innolla. 

Toivottavasti myös lapsettomuudesta saavat kärsiä koronan jälkeen, ehkä vähenee tämä heikompi aines maasta.

Vierailija
29529/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ ON NIIN HUVITTAVAA.

Me ollaan tässä ketjussa tiedetty jo valovuosia, että long covid on todellinen ongelma - ei pelkästään sairaalaan joutuneet.

Nyt sitten saa Ilta-Sanomista lukea, että "Suomen asiantuntija numero 1", on herännyt tähän myös. Ja tyylilleen uskollisena saa asian kuulostamaan siltä, että hän ei ole mitenkään myöhässä tässä:

"THL:n Salminen sanoi maanantaina Ylen A-Studiossa, että yhteiskunnan avautumista voivat vaikeuttaa tuoreet tiedot pitkäkestoisesta koronasta.

Salminen viittasi tuoreeseen norjalaistutkimukseen, jonka mukaan koronasta seuraa pitkäkestoisia oireita yllättävän monelle. Joka toisella lievän koronan sairastaneesta 16–30 -vuotiaasta oli pitkittyneitä oireita."

No, hyvä tietysti herätä edes tässä vaiheessa.

Vierailija
29530/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan asiaan perehtynyt kertoa miksi koronarokote ei ole samanlainen rokote kuin vaikka influenssa rokote?

Eikö koronarokotteessa ole itse virusta geenileikelty ja siihen on lisätty jotain aineita kun taas muissa rokotteissa ihmiselle annetaan pieni määrä itse virusta/baktreeria joka herättelee ihmisen puolustusmekanismia?

Vierailija
29531/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ja tältä aamulta kunnon juttu nuorten pitkästä koronasta. Lamppu alkaa vähitellen syttyä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008137825.html?utm_medium=promobox&ut…

Vierailija
29532/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan asiaan perehtynyt kertoa miksi koronarokote ei ole samanlainen rokote kuin vaikka influenssa rokote?

Eikö koronarokotteessa ole itse virusta geenileikelty ja siihen on lisätty jotain aineita kun taas muissa rokotteissa ihmiselle annetaan pieni määrä itse virusta/baktreeria joka herättelee ihmisen puolustusmekanismia?

Hei siellä! Hyvä kun tulit tänne kysymään. RNA-rokotteissa ei ole "geenileikeltyä virusta", vaan rakennusohjeet piikkiproteiinille, joka kyllä on viruksen osa. Eli rokotus toimii niin, että keho itse valmistaa pienen määrän piikkiproteiinia sen ohjeen mukaisesti, niin että elimistön vastustuskyky sitä vastaan herää.

Kaikissa rokotteissa on erilaisia lisäaineita, jotta homma saadaan toimimaan, mutta näissä RNA-rokotteissa ei ole ns. adjuvanttia, eli apuainetta, joka vahvistaa immuunireaktiota. Sikainfluenssarokotteissa sitä oli, ja juuri se adjuvantti aiheutti sen, että osalle nuorista tuli narkolepsia.

On myös sellaisia koronarokotteita, joissa on inaktivoitua virusta, eli virus on ikään kuin tapettu, mutta se herättää kuitenkin elimistön puolustusreaktion. Tällainen rokote on käytössä mm. Kiinassa. Se on vain osoittautunut selvästi huonompitehoiseksi, sen teho on noin 50 %. 

Influenssarokotusten teho on yleensä tuota 50 % luokkaa. Eli nyt kun on kehitetty uusi rokotetyyppi, se on osoittautunut todella tehokkaaksi, kun se suojaa vakavalta tautimuodolta noin 90 %:sesti, riippuen variantista. Tutkijamaailmassa ollaan tuosta oikeasti todella innoissaan, veikkaan että RNA-rokotteen keksijät tulevat saamaan Nobelin-palkinnon piankin.

RNA-tekniikka ei ole täysin uutta. Sitä on kehitelty jo pitkälle viimeisen 10 vuoden aikana, mutta nyt kun tuli todellinen tarve uudelle rokotteelle, kehitystyö saatiin loppuun. RNA-rokote on ollut käytössä aiemmin jo hevosilla, joten voidaan ajatella, että pitkäaikaiskokeita eläimillä on tehty, eikä mitään hälyttävää ole ilmennyt pidemmälläkään aikavälillä.

Vierailija
29533/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat itse koronan kun noin törkeästi kirjoitat nuorista.

Vierailija
29534/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tautikeskus CDC:n johtaja Rochelle Walensky sanoo, että yli 97 prosenttia sairaalaan joutuneista ei ole hankkinut rokotetta. Kuolemantapauksista 99,5 prosenttia on kirjattu rokottamattomilta.

– Tästä on tulossa rokottamattomien pandemia, Walensky sanoi tiedotustilaisuudessa.

Vasta 49 prosenttia amerikkalaisista on saanut täyden suojan eli kaksi annosta rokotteiden hyvästä saatavuudesta huolimatta

Pakkorokotukset nyt!

Vierailija
29535/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tänään jauhaisi Koronasta on se,,,,✍️

Vierailija
29536/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tautikeskus CDC:n johtaja Rochelle Walensky sanoo, että yli 97 prosenttia sairaalaan joutuneista ei ole hankkinut rokotetta. Kuolemantapauksista 99,5 prosenttia on kirjattu rokottamattomilta.

– Tästä on tulossa rokottamattomien pandemia, Walensky sanoi tiedotustilaisuudessa.

Vasta 49 prosenttia amerikkalaisista on saanut täyden suojan eli kaksi annosta rokotteiden hyvästä saatavuudesta huolimatta

Pakkorokotukset nyt!

En nyt tiedä, kannatanko pakkorokotuksia, mutta näen kyllä sen taustalla olevan logiikan. Jos yhteiskunnassa on liian paljon rokottamattomia, tauti leviää edelleen niin paljon, että sairaanhoito kantokyky ei riitä. Joten yhteiskuntaa ei voida avata.

Eli täytyy valita joko "pakkorokotukset" tai yhteiskunnan toiminnan rajoittaminen. Ei ole reilua, että toiset eivät ota rokotetta, ja sen takia kaikki kärsii.

Tosin pakkorokotuksethan tarkoittaisi varmasti Ranskan mallia, eli rokote ei ole varsinaisesti pakollinen, et vaan pääse sinne etkä tuonne jos rokotuksia ei ole. Siinä mielessä ihan reilua, että rajoitukset koskisivat sitten niitä, jotka eivät sitä piikkiä halua ottaa. 

Vierailija
29537/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi!!!!?=!? Nuoret on syyllisiä tähän kaikkeen. Minä EN ole hillunut missään festareilla ilman maskia. Sietäisivät kärsiä. Oma syy.

Vierailija
29538/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin saan, kun en missään hillu ja käytän maskai, että kärsikää te nuoret vaan pitkästä koronasta. Nauran teille. HAHHAHAHHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Vierailija
29539/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka. Vastuu on kannettava teoistaan. Paska mäihä. Mutta itteään saavat syyttää.

Vierailija
29540/52578 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi!!!!?=!? Nuoret on syyllisiä tähän kaikkeen. Minä EN ole hillunut missään festareilla ilman maskia. Sietäisivät kärsiä. Oma syy.

Sinä olet syyllinen tähän kaikkeen kun olet lähtenyt mukaan median panikointiin koronanuhasta ja syyllistät nuoria. Häpeä!

Ketju on lukittu.