Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
26321/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pfizerillä ja Modernalla rokottaneessa Singaporessa rokotus näyttää tutkimuksen mukaan antavan rokotetuille 69 % suojan delta-tartunnalta

Full COVID-19 vaccination provides 69% protection against infection by Delta variant: Singapore study

A Singapore study has found that COVID-19 vaccination provides about 69 per cent protection against infection by the Delta variant of the coronavirus, regardless of symptoms, Health Minister Ong Ye Kung said on Wednesday (Jul 7).

https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/covid-19-vaccine-protect…

Vierailija
26322/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteet estävät tehokkaasti vakavat tautitapaukset ja kuolemat. Kyllä nyt kannattaa jo alkaa henkisesti valmistautua siihen, että normaalia kohti mennään ja koronasta tulee uusi influenssa, vaikka miten vastaan pullikoitaisiin. On aivan selvää, että pakollisia hengityssuojaimia ja suljettuja looseja ravintoloihin jne. ei tule. Ihanko oikeasti tähän ryhdyttäisiin, vaikka korona ei enää vie ihmisiä sairaalaan tehohoidosta puhumattakaan.

Järkevämpää olisikin luetella sairaalassa ja tehohoidossa olevien määrää ja ikää, eikä pelkästään näitä tartuntalukuja jotka ei oikein kerro enää mitään. Delta tulee rokotusten läpi, mutta sairastuttaa vakavasti vain harvan.

THL:n lakisääteinen velvollisuus on pitää tartuntatautirekisteriä. Siinä ei auta kulkutautimyönteisen kitinät mitään!

Niin on, mutta niistä rekisterimerkinnöistä ei tarvitse seuraavaa vuosikymmentä uutisoida pääuutisena päivittäin.

Miksei? Minua ja monia muitakin kiinnostaa, joten yritä kestää vaan.

Siellähän ne on THL:n sivuilla heille joita kiinnostaa. Käykää ihmeessä katsomassa. Uutisissa voidaan sitten keskittyä tärkeämpiin ajankohtaisasioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
26323/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnair luopuu omista korona­todistus­vaatimuksis­taan Suomeen tulijoilta

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008109257.html

Sieltä se kosto Kiurulle tuli, hyvä Finnair! Toivottavasti varustamot seuraavat perässä, Kiuru esikuntineen saa sitten järjestää fasiliteetit lähtökohtaisesti kaikkien matkustajien testaamiselle ja tarkastamiselle rajoilla.

Vierailija
26324/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Singaporelaistutkimuksessa on saatu hieman parempi teho rokotteille on israelilaisessa rokotteessa. Tutkimusasetelmat voivat toki olla erilaisia, mutta kuinka paljon vaikutusta on perintötekijöillä?

Tuoreen tutkimuksen mukaan itä-aasialaisilla voi olla koronalle parempi luonteinen vastustuskyky, koska alueella riehui samankaltainen pandemia jo 20 000 vuotta sitten.

https://yle.fi/uutiset/3-12004305

Vierailija kirjoitti:

Pfizerillä ja Modernalla rokottaneessa Singaporessa rokotus näyttää tutkimuksen mukaan antavan rokotetuille 69 % suojan delta-tartunnalta

Full COVID-19 vaccination provides 69% protection against infection by Delta variant: Singapore study

A Singapore study has found that COVID-19 vaccination provides about 69 per cent protection against infection by the Delta variant of the coronavirus, regardless of symptoms, Health Minister Ong Ye Kung said on Wednesday (Jul 7).

Vierailija
26325/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikeasti ajattelette tällä hetkellä tästä koronasta ja touhusta sen ympärillä? Kertokaa omia ajatuksianne ja miten ne on muuttuneet tässä matkan varrella.

Itse tällä hetkellä ihmettelen kovasti sitä, mitä kaikkea koronaverhon takana puuhataan. Rokotepassi älypuhelimeen on sellainen asia, jota viedään nyt vauhdilla eteenpäin ja jotenkin sille on saatu ihmisten tuki. Ehkä ihmiset ei jaksa miettiä sen tarkemmin, kun tähän ollaan niin kyllästytty jo. Suurelle osalle on ihan sama, mitä tapahtuu, kunhan palataan normaaliin.

No eihän tässä normaaliin olla suinkaan palaamassa. Mulla on silmät avautunu ihan totaalisesti tälle touhulle tän vuoden puolella. Oon ollut alusta asti keskustelussa mukana. Itse virus tuntuu olevan enää sivuseikka tässä kaikessa muussa, mitä epätoivoisten ihmisten kustannuksella tehdään. Se saa levitä sillai sopivasti, jotta loputtomille rokotuksille on paikkansa. Siitä ei halutakaan päästä eroon. Syyllistämistä, kahtiajakoa ja niin yksityisten kuin yritysten rajoittamista, elvytyspaketteja jne. Nyt ollaan hyvässä vauhdissa ja tätä on varmasti tiedossa lisää.

Vierailija
26326/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen saatavien rokoteannosten määrissä iso muutos

THL:n päivittämässä arviossa viikkoerät ovat nyt pienentyneet reilusti.

Suomeen arvioiduiksi tulevien koronarokoteannosten määrä tulee olemaan ainakin kuukauden ajan 252 000 annosta viikossa. Näin toteaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos päivitetyssä arviossaan.

Taso merkitsee pudotusta, sillä esimerkiksi viime viikolla (26) maahan odotettiin 410 000 annosta ja saatiin 409 590 annosta. Samaa tasoa oli myös viikkoa aiempi maahan saatu annoserä.

THL:n uusi arvio Suomeen tulevista rokoteannoksista on (viikon takainen ennuste):

Viikko 27   252 000 (252 000)

Viikko 28   252 000 (252 000)

Viikko 29   252 000 (252 000)

Viikko 30   252 000 (-)

https://www.verkkouutiset.fi/suomeen-saatavien-rokoteannosten-maarissa-…

Ainakin Israel, Bulgaria ja Romania ovat kauppaamassa nyt ylimääräiseksi jääviä Pfizereitä.

Vierailija
26327/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikeasti ajattelette tällä hetkellä tästä koronasta ja touhusta sen ympärillä? Kertokaa omia ajatuksianne ja miten ne on muuttuneet tässä matkan varrella.

Itse tällä hetkellä ihmettelen kovasti sitä, mitä kaikkea koronaverhon takana puuhataan. Rokotepassi älypuhelimeen on sellainen asia, jota viedään nyt vauhdilla eteenpäin ja jotenkin sille on saatu ihmisten tuki. Ehkä ihmiset ei jaksa miettiä sen tarkemmin, kun tähän ollaan niin kyllästytty jo. Suurelle osalle on ihan sama, mitä tapahtuu, kunhan palataan normaaliin.

No eihän tässä normaaliin olla suinkaan palaamassa. Mulla on silmät avautunu ihan totaalisesti tälle touhulle tän vuoden puolella. Oon ollut alusta asti keskustelussa mukana. Itse virus tuntuu olevan enää sivuseikka tässä kaikessa muussa, mitä epätoivoisten ihmisten kustannuksella tehdään. Se saa levitä sillai sopivasti, jotta loputtomille rokotuksille on paikkansa. Siitä ei halutakaan päästä eroon. Syyllistämistä, kahtiajakoa ja niin yksityisten kuin yritysten rajoittamista, elvytyspaketteja jne. Nyt ollaan hyvässä vauhdissa ja tätä on varmasti tiedossa lisää.

Da, Tatjana, da. Rjokote paha!

Vierailija
26328/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat äänestävät jaloillaan kun matkustamisen turvallisuudesta tingitään. Kuka haluaa ottaa riskin saada tartunnan lennolla, kun koronaturvallisiakin lentoyhtiöitä on, joista voi valita.

Ihan sama kun ravintola ilmoittaisi, että lopetamme salmonellavalvonnan ravintolassamme protestina terveysviranomaisille. Omaan nilkkaan osuu, sillä kuka haluaisi tuollaisessa ravintolassa syödä?

Vierailija kirjoitti:

Sieltä se kosto Kiurulle tuli, hyvä Finnair! Toivottavasti varustamot seuraavat perässä, Kiuru esikuntineen saa sitten järjestää fasiliteetit lähtökohtaisesti kaikkien matkustajien testaamiselle ja tarkastamiselle rajoilla.

Vierailija
26329/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteet estävät tehokkaasti vakavat tautitapaukset ja kuolemat. Kyllä nyt kannattaa jo alkaa henkisesti valmistautua siihen, että normaalia kohti mennään ja koronasta tulee uusi influenssa, vaikka miten vastaan pullikoitaisiin. On aivan selvää, että pakollisia hengityssuojaimia ja suljettuja looseja ravintoloihin jne. ei tule. Ihanko oikeasti tähän ryhdyttäisiin, vaikka korona ei enää vie ihmisiä sairaalaan tehohoidosta puhumattakaan.

Järkevämpää olisikin luetella sairaalassa ja tehohoidossa olevien määrää ja ikää, eikä pelkästään näitä tartuntalukuja jotka ei oikein kerro enää mitään. Delta tulee rokotusten läpi, mutta sairastuttaa vakavasti vain harvan.

THL:n lakisääteinen velvollisuus on pitää tartuntatautirekisteriä. Siinä ei auta kulkutautimyönteisen kitinät mitään!

Niin on, mutta niistä rekisterimerkinnöistä ei tarvitse seuraavaa vuosikymmentä uutisoida pääuutisena päivittäin.

Mua ei enää kiinnosta päivittäiset tartuntaluvut vaan just sairaalahoitoa ja ennenkaikkea tehohoitoa tarvitsevien lukumäärät. 

Jaa. Mua kiinnostaa.

Vierailija
26330/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellähän ne on THL:n sivuilla heille joita kiinnostaa. Käykää ihmeessä katsomassa. Uutisissa voidaan sitten keskittyä tärkeämpiin ajankohtaisasioihin.

Harmi, ettet sinä päätä mitkä ovat uutislähteiden mielestä tärkeämpiä ajankohtaisasioita.

Vierailija
26331/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat äänestävät jaloillaan kun matkustamisen turvallisuudesta tingitään. Kuka haluaa ottaa riskin saada tartunnan lennolla, kun koronaturvallisiakin lentoyhtiöitä on, joista voi valita.

Ihan sama kun ravintola ilmoittaisi, että lopetamme salmonellavalvonnan ravintolassamme protestina terveysviranomaisille. Omaan nilkkaan osuu, sillä kuka haluaisi tuollaisessa ravintolassa syödä?

Vierailija kirjoitti:

Finnair oli ainoa tällä hetkellä Suomeen lentävä lentoyhtiö joka näitä ennakkotodistuksia vaati, eli kieltämättä valinnanvaraa jää runsaasti 😂

Ei sillä että tämä aiheesta öyhöttävä perunakellariosasto muutenkaan matkustaisi yhtään mihinkään noin seuraavaan kymmeneen vuoteen.

Vierailija
26332/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoset sieltä urheilukeskuksesta sitten. Mitäs muut ajattelee näin helteisenä keskiviikkona? Vähän toistaa itseään, mutta toisaalta.. niinhän tää keskustelu muutenkin :)

Vierailija
26333/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso respect Finnairille! Näin se kosto hoidetaan tyylikkäästi 👍

Vierailija
26334/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoset sieltä urheilukeskuksesta sitten. Mitäs muut ajattelee näin helteisenä keskiviikkona? Vähän toistaa itseään, mutta toisaalta.. niinhän tää keskustelu muutenkin :)

Urheilukeskus 😂😂 Anteeksi hybridikeskus, puhelimen ennakkosyöttö ei vielä tunnistanut, kun ei oo tullu ennen mainittua 😄

Vierailija
26335/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt korkki kiinni ku aamusta iltaan luultavasti vetää, kohta poksahtaa maksa/haima,

toki ei tarvi enää sitten koronaa miettiä.

Vierailija
26336/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnair oli ainoa tällä hetkellä Suomeen lentävä lentoyhtiö joka näitä ennakkotodistuksia vaati, eli kieltämättä valinnanvaraa jää runsaasti 😂

Ei sillä että tämä aiheesta öyhöttävä perunakellariosasto muutenkaan matkustaisi yhtään mihinkään noin seuraavaan kymmeneen vuoteen.

Eipä tässä tällä hetkellä ole tosiaan mitään hinkua matkustaa, eikä olisi mikään maailmanloppu vaikkei matkustaisi tosiaan seuraavaan kymmeneen vuoteenkaan. Matkustaminen on ihan OK ajanvietettä, mutta ei todellakaan mikään elinehto.

Vierailija
26337/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Finnairin suuri omistaja on valtio. Satojen miljoonien valtion tukirahat jäihin niin firma on konkassa alta aikayksikön.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
26338/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Singaporelaistutkimuksessa on saatu hieman parempi teho rokotteille on israelilaisessa rokotteessa. Tutkimusasetelmat voivat toki olla erilaisia, mutta kuinka paljon vaikutusta on perintötekijöillä?

Tuoreen tutkimuksen mukaan itä-aasialaisilla voi olla koronalle parempi luonteinen vastustuskyky, koska alueella riehui samankaltainen pandemia jo 20 000 vuotta sitten.

https://yle.fi/uutiset/3-12004305

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pohtinut sitä, minkä verran näihin rokotteiden tehotutkimusten tuloksiin vaikuttaa ja on huomioitu sitä, että ihmiset noudattavat lisäksi vielä muitakin koronan tarttumista ehkäiseviä toimia, esim. ovat jatkaneet maskien käyttöä ja ovat luultavasti rokotuksista huolimatta varovaisempia mm. sosiaalisten kontaktiensa ja yleisötapahtumiin osallistumisen suhteen. Todellinen tartuntariskikin vaihtelee maiden erilaisen tautitilanteen mukaan. 

Vierailija
26339/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ollut alusta lähtien keskustelussa mukana. Odottelen Hybridistrategia 3.0:aa. Ts mitä se sisältää. 

Näin jälkeenpäin olen ajatellut, että maaliskuussa 2020 päättäjät "vetivät hätäjarrusta", koska eivät tienneet, mitä muutakaan voisivat tehdä. Virus oli uusi ja uutiset maailmalta huolestuttavia. Koska Suomessa terveydenhuoltoa oli jo siihenkin asti pyöritetty minimiresursseilla. terveydenhuollon kantokyky olisi ollut todellakin uhattuna, jos sairaaloihin olisi alkanut saapua koronapotilaita samaan tahtiin kuin monissa muissakin maissa. Ja koska mitään lääkäreiden ja sairaanhoitajien työtöntä reserviä ei ollut kotonaan sormiaan pyörittelemässä, ei edes rahalla olisi saatu mistään lisää hoitajia. Julistettiinkin poikkeustila ja otettiin valmiuslaki käyttöön, koska valmiuslaki mahdollistaisi jopa 69-vuotiaiden jo eläkkeellä olevien sairaanhoitajan koulutuksen saaneiden velvoittamisen takaisin töihin. Samoin kuin niiden yli 40 000:n, jotka ovat jo vaihtaneet alaa. Itse kuulun jälkimäiseen ryhmään ja kieltämättä maaliskuussa 2020 huolestutti. 

Keväällä 2020 Uudenmaan raja suljettiin, ravintolat ja monet muut paikat laitettiin kiinni, yi miljoona suomalaista siirtyi työpaikoiltaan etätöihin, hoivalaitoksissa asuvien vanhusten annettiin kuolla tapaamatta enää kertaakaan läheisiään ja suomalaiset säikäytettiin niin, että jopa ulkona kiersivät toisensa kaukaa. Sitten tuli kesä ja tartuntaluvut laskivat. Poikkeustila loppui eikä valmiuslaki ollut enää käytössä. Kaikki oli hyvin ja dippadappadaa, lomalla olivat niin päättäjät kuin viranomaisetkin. 

Loppukesästä alkoi Skopjen lennoilla tulla Turkuun koronapositiivisia ja alettiin miettiä, mitä heille oikein pitäisi tehdä. Koska vatuloitiin edes takaisin, heille ei tehty yhtään mitään. Tartutaluvut alkoivat taas nousta. Hallituksella ja eduskunnalla olisi ollut muutakin tekemistä kuin vahtia viruksia, joten epidemian ehkäisy jätettiin paikallisille toimijoille. Sairaanhoitopiireille ja aluehallintovirastoille. Valitettavasti osa näistä jäi ihmettelemään uutta omituista vastuutaan (joka muuten on kirjattu tartuntatautilakiin jo kauan ennen koronapandemiaa) ja odottivat, että Äiti Marin ja Isä Salminen tulisivat kertomaan, mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä. Osassa aveja ja sairaanhoitopiirejä osattiin olla omatoimisia, mutta ei kaikkialla. Ei varsinkaan täällä pääkaupunkiseudulla. Erityisesti HUS:issä tuli hätä käteen, että mistä henkilökuntaa sinne, tänne ja tuonne, jos koronapotilaita alkaisi taas tulla sairaaloihin. 

Lopulta Äiti Marin maaliskuun alussa 2021 ilmoitti, että nyt ollaan taas poikeustilassa. HUS:issakin huokaistiin helpotuksesta. Kansalaisia kuitenkin muistutettiin, että ollaan niin veitsenterällä, mutta "ihan kohta" helpottaa, kunhan vaan kuljetaan maskit naamalla. Hallitus ja eduskunta pääsi taas tekemään muita hallitukselle ja eduskunnalle kuuluvia asioita. 

Itse jo keväällä mietin, tullaanko Suomessa joka maaliskuu julistamaan poikkeustila. Olisihan se ihan uusi perinne. Voitaisiin vaikka joka vuosi 1. maaliskuuta viettää Poikkeustilan julistamisen -päivää. Liputuspäivä ehdottomasti! Ja mielellään kansalaisille palkallinen vapaapäivä. Sitä voisi juhlistaa jokainen perheensä kesken kotona pitäen kirurginmaskeja aamukuudesta seuraavaan aamuun. 

Noh, ehkä ollaan nyt tilanteessa, jossa jotenkin pitäisi päästä tästä härdellistä eroon. Mielenkiinnolla siis odotan Hybridistrategia 3.0:aa. Sen jälkeen voi ruveta joko elämään normaalisti tai alkaa suunnitella  juhlamenoja 1.3.2022 juhlapäivää varten. 

Vierailija
26340/52578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Finnairin suuri omistaja on valtio. Satojen miljoonien valtion tukirahat jäihin niin firma on konkassa alta aikayksikön.

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaako noin paljon? Tukea tulee jatkossakin - siitä kun ei Kiuru tai STM päätä 🤷‍♀️

Ketju on lukittu.