Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
22801/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUOMI on eittämättä onnistunut tartuntojen torjunnassa erinomaisesti. Ensimmäinen erä koronaa vastaan voitettiin ainakin terveysnäkökulmasta. Seuraavaksi pitää osata siirtyä eteenpäin – elämään keskuudessamme pyörivän taudin kanssa.

Tartuntatilastojen priimuksena paistattelu ei enää käy koronastrategiasta, jos ihmiset eivät jatkossa rokotusten ansiosta sairastu joukoittain vakavasti eikä terveydenhuollon kantokyky vaarannu. Muuten koronasodan välilliset vahingot – lasten ja nuorten mielenterveysongelmat, kiireettömän sairaanhoidon jonot, rajoitustoimien kurittamien yrittäjien ja työntekijöiden ahdinko, vanhusten yksinäisyys – kasvavat kestämättömiksi.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000008078210.html

Faktaa pöytään.

Pääkirjoituksessa käsitellään kommentteja ja mielipiteitä. Faktat löytyvät uutisjutuista.

Vierailija
22802/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leirintäalueilla ympäri Suomen niemen tavattu useita telttavariantteja.

Sateen sattuessa, esiintymissä rokotusvaara.

Metsävariantti varoitus - älä tee tulta vieraalle maalle äläkä poimi tuntemattomia sieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
22803/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUOMI on eittämättä onnistunut tartuntojen torjunnassa erinomaisesti. Ensimmäinen erä koronaa vastaan voitettiin ainakin terveysnäkökulmasta. Seuraavaksi pitää osata siirtyä eteenpäin – elämään keskuudessamme pyörivän taudin kanssa.

Tartuntatilastojen priimuksena paistattelu ei enää käy koronastrategiasta, jos ihmiset eivät jatkossa rokotusten ansiosta sairastu joukoittain vakavasti eikä terveydenhuollon kantokyky vaarannu. Muuten koronasodan välilliset vahingot – lasten ja nuorten mielenterveysongelmat, kiireettömän sairaanhoidon jonot, rajoitustoimien kurittamien yrittäjien ja työntekijöiden ahdinko, vanhusten yksinäisyys – kasvavat kestämättömiksi.

Faktaa pöytään.

Eli kun puolitoista vuotta on mennyt hyvin niin nyt kannattaa sitten heittää se hukkaan, pylistää delta-varianteille ja ottaa ne vastaan?

Vierailija
22804/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän ihmetellyt, miten ihmiset ovat tulleet täysin hysteerisiksi tätä koronavirusta kohtaan, mutta alan nyt ymmärtää tätä keskustelua lukiessa. Ihan vakavissaan tänne linkataan jotain silmien ja leukojen poistoa sun muita kauhutarinoita, ja mammat imee hysteriasyötin koukkuineen päivineen. Varmaan monella muullakin keskustelupalstalla netissä menossa samanlainen psykoosi. Kerrataan siis faktat:

- koko maassa 5 tehohoitopotilasta

- tartunnat lähes poikkeuksetta nuorilla ja terveillä ihmisillä, ja oireet lieviä

- 1. rokotteen kattavuus aikuisväestössä jo yli 70%, yksikin rokote suojaa hyvin vakavia tautimuotoja vastaan

- riskiryhmät enimmäkseen jo täysin rokotettu

- juhannuksena tulee enemmän tapaturmakuolemia ja -loukkaantumisia kuin koko kesäkuussa koronan takia

Ensimmäinen askel koronahysteriasta parantumiseen on iltapäivälehtien ja vauvapalstojen hylkääminen. Suosittelen.

Pääosin totta mutta on vaan täysin väärin verrata tunnettua ilmiötä kuten juhannuksen hukkumiskuolemia ja tuntematonta ilmiötä kuten delta ja deltaplus variantteja joiden "jakaumaa" ja "häntää" ja näin ollen riskiä ei tunneta. Vaikka olisi juhannuksena miten kuuma vaan niin iso osa kansasta ei huku. Jos tulee rokotteita väistävä delta plus ja sen mukana musta sieni niin siinä voi mennä vaikka miljoona suomalaista hautaan. Tämä ei ole hysteriaa vaan realismia. Mikä sen todennäköisyys on, emme tiedä.

Eli olet oikeasti sitä mieltä, että koronaan voisi kuolla 20% Suomen väestöstä? Onko missään maailman maassa kuollut edes puolta prosenttia?

Kyllä tuo on ihan puhdasta hysteriaa, vaikka toisin väität.

Vierailija
22805/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa pöytään.

Eli kun puolitoista vuotta on mennyt hyvin niin nyt kannattaa sitten heittää se hukkaan, pylistää delta-varianteille ja ottaa ne vastaan?

Puolitoista vuotta, vuosi tai puoli vuotta sitten meillä ei ollut aikuisväestön rokotekattavuus 70%. Tilanne ei tästä tule enää olennaisesti muuttumaan, joten joko me nyt alamme elämään normaalisti, tai sitten pelkäämme koronaa maailman loppuun asti. Aina tulee uusi variantti ja uudet altistumiset. Entä sitten?

Vierailija
22806/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mika Salminen Ylelle: Suomessa todettu 145 uutta koronatartuntaa – THL:llä tekninen häiriö

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) on tekninen häiriö, jonka vuoksi tänään ei ole raportoitu uusien koronavirustartuntojen määrää, kerrotaan THL:n viestinnästä STT:lle.

Rajapinnassa ilmennyt häiriö korjataan viimeistään maanantaina. Ennen sitä THL:llä ei ole ketään korjaamassa häiriötä. Siksi juhannusviikonloppuna ei välttämättä saada tietoja uusien koronatartuntojen määristä.

THL:n viestinnän mukaan on kuitenkin mahdollista, että rajapinta lähtee automaattisesti toimimaan viikonlopun aikana.

THL.n johtaja Mika Salminen kertoo kuitenkin Ylelle, että tänään on todettu 154 uutta tartuntaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-salminen-ylelle-suomessa-todet…

145 tai 154, kumpi vaan on paljon. Thl:n tilastoissa eivät ole varmasti vielä mukana kisatartunnat.

Korona ei ole ohi tällaisilla luvuilla. Varsinkin, jos ovat deltaa, joka sitten leviää.

Harmi. Kesä ja kausivaihtelu taisi olla tässä.

Se tästä vielä puuttuisikin että todellisuudessa luku on 514 tai 451.. 

Vierailija
22807/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalisfoorumilta kopioitua:

”Itse olin tuossa Lakkapää 2 bussissa, jossa nyt ilmeisesti jo muutama tartunta todettu. Itse olen saanut negatestin mutta menen tänään uudestaan testiin.

Kaikkia kontakteja suositellaan välttämään, mutta pomo vaatisi mua töihin jo Maanantaina. Töissä tapaan reilu tuhat asiakasta päivässä, joten omasta mielestä olisi todella vastuutonta mennä, mutta virallista karanteenia ei ole, joten mut voidaan vaatia sinne töihin?”

Kuka vastuullinen pomo vaatii töihin tuommoisessa tilanteessa? Vääriä negatiivisia tuloksia tulee ja oireet voivat alkaa vasta myöhemmin. Jos tapaa tuhat asiakasta päivässä, on todennäköisesti jossain asiakaspalvelualalla.

Mikä ihme voi olla nykypäivän työ, jossa tapaa reilu tuhat asiakasta päivässä? *miettii päänsä puhki*

Lipunmyyjä, bussikuski, suuren kaupan/marketin kassa, ainakin.

Minkä lipun myyjä?

Bussikuski istuu turvallisesti kopissaan, ei "tapaa" asiakkaitaan.  Marketin kassa tapaa satoja asiakkaita, mut ei takuulla reilu tuhat. Jos yhdessä kassalla olijalla kestää 3 minuuttia (jotkut nopeammin, jotkut hitaammin), se tekee 20 asiakasta tunnissa, ja vaikka perheestä olisi 3 mukana, silti vain 60/ h. Jos työvuoro on on n. 8h, et mitenkään saa yli tuhatta. 

Vierailija
22808/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset saavat viettää juhannusta autuaan tietämättöminä tulevasta:

THL:llä tekninen häiriö, uusien koronatartuntojen määriä ei ehkä julkaista ennen maanantaita

THL:n koronaluvut eivät todennäköisesti päivity juhannuksen aikana.

https://www.satakunnankansa.fi/koronainfo/art-2000008084326.html

Delttavariantin lähtiessä leviämään olisi entistä tärkempää saada ajantasaisia tartuntatietoja. Mitä näillä tiedoilla juhannuksen jälkeen tehdään kun ihmiset ovat jo levittäneet virusta eteen päin.

Mitä tekisit tiedolla, jos tänään ilmoitetaan 150 tartuntaa? Tai miten eroaa, jos luku olisikin 300? Paniikki isompi, mutta miten se käytännössä eroaa, ja miten vaikuttaisi elämääsi?

Minä ainakin vietän juhannusta omalla mökillä oman perheen kanssa, eikä se siitä miksikään muutu, vaikka luku olisi 1000. Ruokaa riittää viikoksi.

En tiedä, onko tässä asiassa paikkakuntakohtaisia eroja. Ehkä joku pikkupaikkakunnalla ajattelee, että jos paikkakunnalla on todettu - siis huom! vain todettu - 2 tartuntaa, on aivan turvallista elää ihan normaalisti. Jos todettuja tartuntoja olisi 10, sitten ei uskaltaisi tehdä oikein mitään. Tosiasia kutenkin on, että ne 2 on voineet ennen testitulostaan tartuttaa vaikka kuinka monta Eikä ole niin sanottu, että he noudattaisivat karanteeneja. Kun taas, jos olisikin 10 tartuntaa, nämä kaikki saattavat olla sellaisia, jotka ovat jo valmiiksi olleet kotona karanteenissa (eli perheenjäseniä) ja myös noudattavat karanteenia. Ja sitten se, että jos omalla paikkakunnalla on vain pari tartuntaa, ei suinkaan tarkoita, että paikkakunnan kaupoissa yms kävisi vain juuri sen paikkakunnan asukkaita. Juhannus, kesälomat alkaneet, on jopa suositeltu kotimaan matkailua ulkomaanmatkailun sijasta....joten siellä Tuppukylän S-Marketissa saattaa olla useampikin muualta tullut, joilla on koronavirus. 

- eri - 

Näinpä. Mutta kysymys kuului, mitä sillä tiedolla oikeasti tekisi. Joko käyt kaupassa tai sitten et käy kaupassa?

Vierailija
22809/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa pöytään.

Kieltämättä aika masokisti saa olla, jos noin aikoo toimia.

Suomalaisella sisulla vaan eteen päin niin kuin mummo lumessa.

Vierailija
22810/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa pöytään.

Minä uskon, että delta on tehokas tehoste rokotteen saaneille. Pysyy vastustuskyky yllä.

Tätä kannattaisi kysyä muuten asiantuntijoilta. Todennäköisesti joutuisivat myöntämään, että näin on.

Vierailija
22811/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Itse olin tuossa Lakkapää 2 bussissa, jossa nyt ilmeisesti jo muutama tartunta todettu. Itse olen saanut negatestin mutta menen tänään uudestaan testiin.

Kaikkia kontakteja suositellaan välttämään, mutta pomo vaatisi mua töihin jo Maanantaina. Töissä tapaan reilu tuhat asiakasta päivässä, joten omasta mielestä olisi todella vastuutonta mennä, mutta virallista karanteenia ei ole, joten mut voidaan vaatia sinne töihin?”

Kuka vastuullinen pomo vaatii töihin tuommoisessa tilanteessa? Vääriä negatiivisia tuloksia tulee ja oireet voivat alkaa vasta myöhemmin. Jos tapaa tuhat asiakasta päivässä, on todennäköisesti jossain asiakaspalvelualalla.

Mikä ihme voi olla nykypäivän työ, jossa tapaa reilu tuhat asiakasta päivässä? *miettii päänsä puhki*

Minkä lipun myyjä?

Bussikuski istuu turvallisesti kopissaan, ei "tapaa" asiakkaitaan.  Marketin kassa tapaa satoja asiakkaita, mut ei takuulla reilu tuhat. Jos yhdessä kassalla olijalla kestää 3 minuuttia (jotkut nopeammin, jotkut hitaammin), se tekee 20 asiakasta tunnissa, ja vaikka perheestä olisi 3 mukana, silti vain 60/ h. Jos työvuoro on on n. 8h, et mitenkään saa yli tuhatta. 

Kaupan alalla työvuoro on yleensä 7,5 tai vähemmän, ja siihen kuuluu tauot.

Vierailija
22812/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä lipun myyjä?

Voisiko olla risteilylaivan lipuntarkastaja. Siinä portillahan seisoo usein joku henkilökunnasta vaikka maihinnousukortit tarkastetaan koneellisesti. Ohi voi kävellä tuhat matkustaa. Laivoilla on enimmillään parisen tuhatta risteilijää. En tiedä, onko tällä hetkellä näin paljon.

Vierailija
22813/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prisman kassa?

Laskes nyt vähän tarkemmin. Miten pitkiä päiviä ajattelit että kaupan alalla tehdään?

Prismoissa pääsääntöisesti ei tehdä yhden tavaran ostoksia, jolloin asiakkaita ehtisi olla yli sata tunnissa.

Prismoissa harvempi asiakas asioi yksin vaan siinä kassalla on koko perhe ja se yksi maksava asiakas tarkoittaa todellisuudessa kahta aikuista ja paria lasta.. Lisäksi ainakin tuossa meidän lähiprismassa käy nuoriso ostamassa energiajuomaa/mässyä koko porukan voimin eli siitä kassan läpi/ohi kulkee kymmenen teiniä sen yhden myydyn tölkin lisäksi..

Vierailija
22814/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksena päivystyksissä on ruuhkaa ja nyt Kainuun keskussairaalassa päivystyksen tietojärjestelmässä on häiriö. (YLE)

”Kainuun keskussairaala pyytää asiakkaita hakeutumaan toistaiseksi vain hätätapauksissa päivystykseen

Kainuun keskussairaalan tietojärjestelmissä esiintyy ongelmia, jotka hidastavat merkittävästi päivystyspalveluita, kertoo Kainuun sote.

Asiakkaita pyydetään hakeutumaan päivystykseen vain hätätapauksissa. Ensihoitopalvelut Kainuussa toimivat normaalisti.

Päivystysapu numerossa 116 117 palvelee, mutta viiveet voivat olla merkittäviä. Henkeä uhkaavissa tai onnettomuustilanteissa tai muissa kiireellisissä tapauksissa tulee soittaa hätänumeroon 112.

Vikaa selvitetään ja palvelut pyritään palauttamaan normaaliksi mahdollisimman pian.”

https://yle.fi/uutiset/3-11998060

Vierailija
22815/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prisman kassa?

Laskes nyt vähän tarkemmin. Miten pitkiä päiviä ajattelit että kaupan alalla tehdään?

Prismoissa pääsääntöisesti ei tehdä yhden tavaran ostoksia, jolloin asiakkaita ehtisi olla yli sata tunnissa.

Prismoissa harvempi asiakas asioi yksin vaan siinä kassalla on koko perhe ja se yksi maksava asiakas tarkoittaa todellisuudessa kahta aikuista ja paria lasta.. Lisäksi ainakin tuossa meidän lähiprismassa käy nuoriso ostamassa energiajuomaa/mässyä koko porukan voimin eli siitä kassan läpi/ohi kulkee kymmenen teiniä sen yhden myydyn tölkin lisäksi..

No silti ei yli tuhatta asiakasta tule millään, kun lasket työvuoron taukoineen. Perheiden järkyttävät suurostokset vie monta minuuttia, ja vielä uusitaan lottokupongit ja ostetaan arpoja ja odotellaan myymälästä hintatietoa tuotteelle, jossa ei ole koodia.

Ei kaupoissa paljon jonoja olisi, jos tahti olisi tuhannen asiakkaan luokkaa per myyjä yhdessä vuorossa.

Vierailija
22816/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän ihmetellyt, miten ihmiset ovat tulleet täysin hysteerisiksi tätä koronavirusta kohtaan, mutta alan nyt ymmärtää tätä keskustelua lukiessa. Ihan vakavissaan tänne linkataan jotain silmien ja leukojen poistoa sun muita kauhutarinoita, ja mammat imee hysteriasyötin koukkuineen päivineen. Varmaan monella muullakin keskustelupalstalla netissä menossa samanlainen psykoosi. Kerrataan siis faktat:

- tartunnat lähes poikkeuksetta nuorilla ja terveillä ihmisillä, ja oireet lieviä

- 1. rokotteen kattavuus aikuisväestössä jo yli 70%, yksikin rokote suojaa hyvin vakavia tautimuotoja vastaan

- juhannuksena tulee enemmän tapaturmakuolemia ja -loukkaantumisia kuin koko kesäkuussa koronan takia

Ensimmäinen askel koronahysteriasta parantumiseen on iltapäivälehtien ja vauvapalstojen hylkääminen. Suosittelen.

Pääosin totta mutta on vaan täysin väärin verrata tunnettua ilmiötä kuten juhannuksen hukkumiskuolemia ja tuntematonta ilmiötä kuten delta ja deltaplus variantteja joiden "jakaumaa" ja "häntää" ja näin ollen riskiä ei tunneta. Vaikka olisi juhannuksena miten kuuma vaan niin iso osa kansasta ei huku. Jos tulee rokotteita väistävä delta plus ja sen mukana musta sieni niin siinä voi mennä vaikka miljoona suomalaista hautaan. Tämä ei ole hysteriaa vaan realismia. Mikä sen todennäköisyys on, emme tiedä.

Eli olet oikeasti sitä mieltä, että koronaan voisi kuolla 20% Suomen väestöstä? Onko missään maailman maassa kuollut edes puolta prosenttia?

Realismia valitettavasti.

Vaikka se nykytiedon perusteella onkin erittäin epätodennäköistä, ei se tarkoita etteikö se olisi kuitenkin mahdollista. Niin kauan kuin noita uusia variatteja syntyy, on mahdollista syntyä variantti, joka on sekä tehokas leviämään ja tappaa sopivasti vasta esimerkiksi noin 3-5 viikon kuluessa. Ensimmäisen viikon aikana levitetään oirettomina ja ongelmat alkavat vasta 2-4 viikon kuluttua tartunnasta.

Huonoa tuuria, jos tuollainen kehittyy ja ottaa valtavariantin aseman. On kuitenkin mahdollinen, siitä et sinä enkä minä voi päättää. Me emme ole päätösvaltaisia tässä asiassa. Siksi varianttitehtaiden ylläpitäminen on erittäin riskialtista ja ne tulisi sulkea heti kun mahdollista.

Ja on tietysti mahdollista, että jo nykyiset variantit tulevat näyttämään ikävimmät piirteensä vasta vuoden tai useamman kuluessa. Neurologisiin muutoksiin liittyvät havainnot ovat mm sellaisia, jotka voivat aiheuttaa todella ikäviä yllätyksiä, ns lievän koronan sairastaneille. Kukaan ei toistaiseksi tiedä ovatko havainnot merkittäviä vai ei. Tätä ilmiötä tutkitaan ja seurataan. Ei tätäkään pitäisi hysterisoida, asiota tapahtuu ja asioista pitäisi kyetä keskustelemaan asiallisesti.

Vierailija
22817/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Futisforumilla näkee nyt deltan voiman, kun yksi toisensa jälkeen tullut ilmoittamaan tartunnoista. Lisäksi siellä on kysely rokotesuojasta, jonka mukaan 30 % oli yksi rokotus, josta aikaa yli 14 vrk ja 9 % oli 2 rokotusta, joista yli 14 vrk. Nämä siis tartunnan saaneilla. Kerrotaan 39 asteen kuumeesta jne.

Mikä ketju? Voitko linkittää? En nimittäin löydä tuollaista.

http://futisforum2.org/index.php?topic=249973.0

Mielenkiintoista luettavaa tuo ketju. Osa pohtii, onko pakko vastata tai pitää puhelinta päällä, jos soitetaan altistumisesta. Ainakin yksi oli ehtinyt poistua Suomen kautta jo Belgiaan (kisoihin?) ennen altistuspuhelua. Osa oli saanut positiivisen jo ulkomailla ja matkavakuutus maksaa karanteenihotellin ja matkat. Wtf, nuo on ihan omalla riskillä lähteneet, ei varmasti tullut yllärinä Pietarin koronatilanne. Näiden takia sitten vakuutusmaksutkin nousee taas.

Huolestuttavaa, että liikkeellä on potentiaalisia deltan kantajia, jotka eivät vastaa jäljittäjien puheluihin. Moni on juhannuksena varmasti muistakin syistä puhelin tavoittamattomissa mökillä tai reissussa.

Vastuullisuutta ja tilanteen vakuvuuden ymmärrystä vaaditaan nyt kaikilta.

Intiassa lääkärit ovat kertoneet, että deltavariantissa oireet tulevat nopeammin kuin aiemmin. Parissa päivässä voi tulla jo rajut oireet. Ehkä tämä porukka pysähtyy vasta sitten, kun tauti kaataa petiin.

Erittäin hyvä asia, et oireet tulee deltassa aiemmin kuin muissa. Eipähän pääse leviämään niin laajalle.

Se taitaakin olla deltan ainoa hyvä puoli.

Aiemminhan juuri sanottiin, että tuo tekee deltasta vaikeamman jäljittäjille, koska myös ne jotka altistuvat ehtivä tartuttaa nopeasti lisää ihmisiä. Aiemmin on ollut potentiaalisesti useita päiviä aikaa saada kiinni altistetut ennen kuin he alkavat puolestaan tartuttaa muita. Deltan kanssa pitäisi olla todella nopea, ehtiä saamaan altistetut kiinni lähes välittömästi, jos halutaan välttää jatkotartunnat.

Vierailija
22818/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL:llä tekninen häiriö, uusien koronatartuntojen määriä ei ehkä julkaista ennen maanantaita

Delttavariantin lähtiessä leviämään olisi entistä tärkempää saada ajantasaisia tartuntatietoja. Mitä näillä tiedoilla juhannuksen jälkeen tehdään kun ihmiset ovat jo levittäneet virusta eteen päin.

Mitä tekisit tiedolla, jos tänään ilmoitetaan 150 tartuntaa? Tai miten eroaa, jos luku olisikin 300? Paniikki isompi, mutta miten se käytännössä eroaa, ja miten vaikuttaisi elämääsi?

Minä ainakin vietän juhannusta omalla mökillä oman perheen kanssa, eikä se siitä miksikään muutu, vaikka luku olisi 1000. Ruokaa riittää viikoksi.

En tiedä, onko tässä asiassa paikkakuntakohtaisia eroja. Ehkä joku pikkupaikkakunnalla ajattelee, että jos paikkakunnalla on todettu - siis huom! vain todettu - 2 tartuntaa, on aivan turvallista elää ihan normaalisti. Jos todettuja tartuntoja olisi 10, sitten ei uskaltaisi tehdä oikein mitään. Tosiasia kutenkin on, että ne 2 on voineet ennen testitulostaan tartuttaa vaikka kuinka monta Eikä ole niin sanottu, että he noudattaisivat karanteeneja. Kun taas, jos olisikin 10 tartuntaa, nämä kaikki saattavat olla sellaisia, jotka ovat jo valmiiksi olleet kotona karanteenissa (eli perheenjäseniä) ja myös noudattavat karanteenia. Ja sitten se, että jos omalla paikkakunnalla on vain pari tartuntaa, ei suinkaan tarkoita, että paikkakunnan kaupoissa yms kävisi vain juuri sen paikkakunnan asukkaita. Juhannus, kesälomat alkaneet, on jopa suositeltu kotimaan matkailua ulkomaanmatkailun sijasta....joten siellä Tuppukylän S-Marketissa saattaa olla useampikin muualta tullut, joilla on koronavirus. 

- eri - 

Näinpä. Mutta kysymys kuului, mitä sillä tiedolla oikeasti tekisi. Joko käyt kaupassa tai sitten et käy kaupassa?

Juuri näin! Mutta ehkä jotkut menevät kauppaan vain siinä tapauksessa, että paikkakunnalla on todettu korkeintaan 2 tartuntaa. Ihan riippumatta siitä, että paikkakunnan kaupassa on kymmeniä vieraspaikkakuntalaisia jotka ovat viime päivinä olleet tekemisissä jonkun koronapositiivisen kanssa, mutta eivät vielä tiedä saaneensa tartuntaa. Valheellista turvallisuudentunnetta, sanoisin. 

Asun itse pääkaupunkiseudulla ja koska mulle aloitettiin hiljattain sytstaattihoito, tartuntaluvut on täysin yhdentekeviä. Kun menen kauppaan, käytän ffp3-hengityssuojainta siinäkin tapauksessa, että omalla asuinalueellani tartuntoja olisi 0. Koska noissa kaupoissa käy muitakin kuin oman asuinalueeni asukkaita ja lisäksi suurin osa tämän lähiön asukkaista käy töissäkin ihan muualla kuin tässä lähiössä. Ja tapaa ihmisiä, jotka asuvat muualla kuin tässä lähiössä. Ekan rokoteannokseni olen jo saanut, mutta en vielä toista. 

Vierailija
22819/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri - 

Voi valita missä käy kaupassa, ainakin jos on oma auto.

Voi käyttää keräyspalvelua, jos ei halua mennä kaupan sisälle.

Voi tilata ostokset suoraan kotiin, eikä tarvitse tavata ketään jos ei halua.

Voi tilata noutoruoan ravintolasta jos siltä tuntuu jne

Vierailija
22820/52578 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia valitettavasti.

Vaikka se nykytiedon perusteella onkin erittäin epätodennäköistä, ei se tarkoita etteikö se olisi kuitenkin mahdollista. Niin kauan kuin noita uusia variatteja syntyy, on mahdollista syntyä variantti, joka on sekä tehokas leviämään ja tappaa sopivasti vasta esimerkiksi noin 3-5 viikon kuluessa. Ensimmäisen viikon aikana levitetään oirettomina ja ongelmat alkavat vasta 2-4 viikon kuluttua tartunnasta.

Huonoa tuuria, jos tuollainen kehittyy ja ottaa valtavariantin aseman. On kuitenkin mahdollinen, siitä et sinä enkä minä voi päättää. Me emme ole päätösvaltaisia tässä asiassa. Siksi varianttitehtaiden ylläpitäminen on erittäin riskialtista ja ne tulisi sulkea heti kun mahdollista.

Ja on tietysti mahdollista, että jo nykyiset variantit tulevat näyttämään ikävimmät piirteensä vasta vuoden tai useamman kuluessa. Neurologisiin muutoksiin liittyvät havainnot ovat mm sellaisia, jotka voivat aiheuttaa todella ikäviä yllätyksiä, ns lievän koronan sairastaneille. Kukaan ei toistaiseksi tiedä ovatko havainnot merkittäviä vai ei. Tätä ilmiötä tutkitaan ja seurataan. Ei tätäkään pitäisi hysterisoida, asiota tapahtuu ja asioista pitäisi kyetä keskustelemaan asiallisesti.

ON aivan mahdollista, etrtä jokin asteroidi tipahtaa Suomeen. Epätodennäköistä, mutta mahdollista. On siis mietittävä, kannattaako varmuuden vuoksi muuttaa asumaan johonkin vanhaan kallioluolaan odottamaan asteroidin putoamista vai elääkö kuten ennenkin. Koronapelkoisten kannattaisi muistaa sekin, että seuraava pandemia on jo odottamassa. 

Ketju on lukittu.