Tuttava pariskunta rakennutti kesämökin, mutta asensivat saunaan SÄHKÖKIUKAAN puulämmitteisen sijasta
Siis ei tuommoista vaan voi ymmärtää. Kyllä mökillä pitää aina puulämmitteinen saunakiuas olla. Tämä on niin väärin.
Kommentit (49)
Jos tarkoituksena ei ole tehdä siitä mökistä mitään työleiriä puutalkoineen niin sähkökiuas on oikein hyvä valinta. Tulee nimittäin saunominen melko kalliiksi jollain huoltoasemien valmiiksi pakatuilla puupusseilla.
Miten sun elämä nyt on pilalla jos saunovat kesämökillään sähkösaunassa?
Millaisessa saunassa sinä sanot? Et kai vain kestolämmitteisessä?!Kertalämmitteinen sen olla pitää ja mieluiten savusauna!
Meidän mökillä on molemmat. Tai oikeesti 3, tuvassa sähkö, rannassa puu ja vanhassa ulkorakennuksessa puu mutta sitä ei kukaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoituksena ei ole tehdä siitä mökistä mitään työleiriä puutalkoineen niin sähkökiuas on oikein hyvä valinta. Tulee nimittäin saunominen melko kalliiksi jollain huoltoasemien valmiiksi pakatuilla puupusseilla.
Paikallinen isäntä tuo satasella ja kossupullolla traktorikärryllisen klapia joilla saunoo viisi vuotta. Ei ole kallista puuhaa, taaplaamiseen menee toki pari tuntia.
5 vuotta yhdellä traktorikärryllä, ei kyllä usein saunota. Me tehdään puut itse, niitä menee saunaan, kamiinoihin, uuniin, grilleihin ja vesipataan. Ja syksyllä piha tuleen. Mies kun tekee vaativaa aivotyötä niin rentoutuu puusavotalla keväisin.
Nykyihminen on laiska. Kun on laiska silloin siitä tulee avuton ja kädetön.
Sähkösaunan lämmittäjä ostaa ennemin saunanlämmityspalvelun Nordpoolista rikkaalta norjalaiselta sähköntuottajalta ja Carunalta. Kun ei itse viitsi.
Ennakoivat EU:n määräämää puusaunojen käyttökieltoa. Sähkön hinta ei sen sijaan huoleta.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta yhdellä traktorikärryllä, ei kyllä usein saunota. Me tehdään puut itse, niitä menee saunaan, kamiinoihin, uuniin, grilleihin ja vesipataan. Ja syksyllä piha tuleen. Mies kun tekee vaativaa aivotyötä niin rentoutuu puusavotalla keväisin.
Miten kamiinat, uunit, grillit ja vesipadat liittyvät saunomiseen? Mökillä käydään noin 10-15 viikonloppuna vuodessa ja kesällä pidempi taaki. Traktorikärryllinen on viitisen kuutiota, saunaa lämmitetään se 30-40 kertaa vuodessa.
Herra auta ja varjele minua ikinä joutumasta sähkölämmitteiseen mökkisaunaan.
😳 MITÄ, pyhäinhäväistys on tämä nyt kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Herra auta ja varjele minua ikinä joutumasta sähkölämmitteiseen mökkisaunaan.
Kiukaaseen voi myös asentaa öljypolttimen.
Itse tykkään perinteisestä puulla lämpiävästä saunasta, kannettavasta vedestä ja vähän vanhanaikaisista olosuhteista juuri mökillä.
En kyllä silti lähtisi muita arvostelemaan siitä miten he mökkinsä rakentavat kun jokainenhan siitä tekee omanlaisensa ja ensisijaisesti itselleen.
Jotkut pitävät sähkösaunaakin ihan oikeana saunana. He eivät ole ikinä kylpeneet savu- tai kertalämmitteisessä saunassa. Jotkut ovat ehkä kännipäissään käyneet jatkuvalämmitteisessä puusaunassa, mutta eivät ole huomanneet edes sen eroa "sähkögrilliin"! Ainakaan minua ei enää saa betonirakenteisen talon kellarissa sijaitsevaan sähkösaunaan kylpemään.
En ole koskaan ymmärtänyt muiden ratkaisujen taivastelua. Saunokoon muut vaikka turkki päällä jos haluavat.
Ei sähkökiukaassa mitään vikaa ole kunhan teho riittää ja kun saunan ilmanvaihto toimii.
Kätevää arki-iltoina napsauttaa kiuas etänä lämpiämään ja ajella mökille saunomaan. Pihaan kaartaessa on sauna löylyn heittoa vaille.
Ennen kuin oli pelkkä puukiuas, ei tullut läheskään näin usein käytyä saunomassa.
Joskus tulee lämmitettyä puukiuasta, etenkin syksyllä ja talvella.
On sähkökiukassa sekin hyvä puoli, ettei tartte hengitellä pihalla pienhiukkasia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen on laiska. Kun on laiska silloin siitä tulee avuton ja kädetön.
Sähkösaunan lämmittäjä ostaa ennemin saunanlämmityspalvelun Nordpoolista rikkaalta norjalaiselta sähköntuottajalta ja Carunalta. Kun ei itse viitsi.
Täsät on kysymys. Mitään ei jakseta eikä osata. Puulämmitteisiä uuneja ja takkojakaan ei enää rakenneta uusiin taloihin. Pelkkää sähköä. Miten nämä ihmiset selvityvät systeemikriisistä, joka on hyvinkin mahdollisesti tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei sähkökiukaassa mitään vikaa ole kunhan teho riittää ja kun saunan ilmanvaihto toimii.
Kätevää arki-iltoina napsauttaa kiuas etänä lämpiämään ja ajella mökille saunomaan. Pihaan kaartaessa on sauna löylyn heittoa vaille.
Ennen kuin oli pelkkä puukiuas, ei tullut läheskään näin usein käytyä saunomassa.
Joskus tulee lämmitettyä puukiuasta, etenkin syksyllä ja talvella.
On sähkökiukassa sekin hyvä puoli, ettei tartte hengitellä pihalla pienhiukkasia.
Tuolla pelillä on joku kerta sauna palanut maan tasalle!! Mistä voit tietää ettei kiukaan päällä ole mitään asiaan kuulumatona, kukaan esim. murtatunut ja sammunut saunaan ovi kiinni yms. kun kiukaan pääle nappaat??
Tuollaiset pitäisi lailla kieltää!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitävät sähkösaunaakin ihan oikeana saunana. He eivät ole ikinä kylpeneet savu- tai kertalämmitteisessä saunassa. Jotkut ovat ehkä kännipäissään käyneet jatkuvalämmitteisessä puusaunassa, mutta eivät ole huomanneet edes sen eroa "sähkögrilliin"! Ainakaan minua ei enää saa betonirakenteisen talon kellarissa sijaitsevaan sähkösaunaan kylpemään.
Vielä karseampia ovat kerrostaloasuntojen vaatekomeroihin kyhätyt saunat. Iso kellarisauna on niihin nähden luksusta. Sama pätee rivareiden perseen kokoiset saunoihin, joissa parin kiven takaa paistavat hehkuvat vastukset ja ulos vilvoittelemaan pitää mennä koko asunnon läpi. Ilmanvaihto molemmissa poikkeuksetta surkea. Näin omassakin rivarisaunassa, toimii varastona. Mökillä saunon, on sekä puu- että sähkökiuas, jossa kun on kivilatomus. Pehmeät on löylyt.
Jos tarkoitus on rakentaa toinen sauna tai jopa savusauna. Tuo sähkösauna on sitten vaan varakäytössä.