Mitä asioita korona-pandemia on saanut sinut ymmärtämään?
Ja nyt ei puhuta taudista itsessään, ei maskeista, rokotteista yms.
Vaan mitä olette oivaltaneet itsessänne tai muissa tämän pandemian myötä. Positiivista ja/tai negatiivista.
Itse olen tajunnut kuinka vähän ihmiset välittävät toisistaan. Olen enää tekemisissä vain läheisten kanssa. Heidän kanssa pidämme yhteyttä ja kysymme miten jaksat.
Ystävistä en ole kuullut juuri mitään. Alussa viime keväänä olin kovin empaattinen mutta kun tajusin ettei ketään oikeasti kiinnosta mitä mulle kuuluu, lopetin itsekin.
Ihmisistä on siis kuoriutunut yllättävän itsekkäitä. Ollaan siellä oman perheen kanssa ja viis veisataan mitä yksin asuville ystäville kuuluu.
Kommentit (53)
Miten ohjattavia ja lyhytpinnaisia suuri osa ihmisistä on. Jos jotakin ei ole kielletty, se on sallittu. Näkee näistä rajoituksista joista osa on suosituksia, ei käytetä omaa järkeä vaan mennään viipotetaan kun viimeistä päivää, koska mä voin.
Pian mennään siihen, miten suositus muuttuu kielloksi, ei hallitus päätöksiä kiusaksi tee vaan hoitokapasiteetin varmistamiseksi. Siinä ei uhma auta, kun aletaan todenteolla paikkoja ja liikkumista rajoittamaan, jotta sairaalat pystyisivät potilaat hoitamaan.
Itsekkyys on huipussaan, mutta niin se on ollut jo ennen koronaakin. Nyt se vain on silmiinpistävän vastenmielistä.
Miten avuton ja rampa hallinto meillä on tosipaikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Sen ettei ketään kiinnosta miten minulla menee. Kertaakaan kukaan ei ole kysynyt selvitäänkö tai miten jaksan. Yritys konkurssissa ja kohta pakkohuutokaupassa, talo menee velkoihin myös, otin viime keväänä lainaa kun hoettiin kaikenlaisista tuista ja ettei konkurssiin päästetä yhtäkään yritystä.
Muuten paljon samoja asioita mitä muutkin ovat huomanneet. Ihmisten mediakritiikittömyys ehkä ensimmäisenä
Juuri näin! Ei sinua ymmärretä ellei konkurssi ole sattunut juuri omalle kohdalle. Nyt täytyy pysyä vaan kotona ja lopettaa kaikki eläminen. Ihan sama vaikka tulee konkursseja, työttömyyttä, muita sairauksia. Kunhan korona ei leviä!
Surullista ja niin totta kuinka sydämettömiä ihmiset loppujen lopuksi ovatkaan :(
Että olen koittanut suorittaa täydellistä elämää, en oikeastaan haluaisi harrastaa niin monia juttuja mitä olen itselleni vuosia haalinut ja pärjään pienemmällä palkalla. En tarvitse kaikkia niitä tavaroita, enkä vaatteita mitä minulla on, enkä varsinkaan tarvitse niitä lisää. Rakastan miestäni enemmän kuin olin kiireisessä arjessa tehnyt. Viihdyn lapsieni kanssa. Pidän luonnosta enemmän kuin luulin. Haluaisin muuttaa maalle ja hankkia kotieläimiä.
Että olenkin ihan toisenlainen millainen olin luullut olevani.
Että ihmiset ovat outoja, jotkut reagoivat liioitellusti koronaan, kun taas toiset mitätöi sen vaarat ja sulkee silmänsä. Ihmiset taistelee keskenään, vaikka kukaan ei oikeasti tiedä varmaksi mikä on oikein. Pelkään, että ollaan tehty virheitä esim nuorten kanssa, toisaalta pelkään, että ollaan tehty liian vähän, jotta säästyttäis tulevalta. Samaan aikaan pelkään ja luotan tulevaisuuteen, kun aiemmin sen pystyi suunnittelemaan tai vähintäänkin arvaamaan.
Itse huomasin valitettavasti jo vuosia sitten ettei ihmisiä kiinnosta toisten kuulumiset. Paitsi negatiiviset joista voi juoruta pahaa. Huomasin valitettavasti myös se että ihmisille on oma napa niin tärkeä, että jopa muiden terveys menee sen edelle.
Ulkomaisten työntekijöiden määrä, joita ilman tämä maa ei pysy pystyssä.
Siltä se ainakin näyttää.
Oman perheen ja kodin merkitys on kasvanut.
Matkustaminen ei tunnukaan enää kovin tärkeältä, saa nähdä onko tämä pysyvä tunne myös siinä tilanteessa kun matkustaminen taas onnistuisi.
Olen tajunnut ihmisten itsekkyyden. Kaikki on sallittua omalle kohdalle, vaikka riski omaan sairastumiseen ja ennen kaikkea riski muiden tartuttamiseen olisi iso. Hämmentävää miten ihmiset voivatkin selitellä asioita itselleen oikeaksi, esim matkustaminen tässä tilanteessa koska MINULLA on ollut niin raskas vuosi. Niin, niin on ollut monella muullakin.
Ja tämän seurauksena olen todennut osan tutuista tai kavereista kuuluvan siihen joukkoon kenen kanssa en enää halua olla tekemisissä.
Yksi oivalluksista on myös se että kaipaan ihmiskontakteja normaali elämästä: lyhyitä keskusteluita töissä, lounaspöydässä, small talk tuntemattoman kanssa. En ole ennen huomannut näiden tuovan minulle iloa, etenkin nuo satunnaiset kohtaamiset työmatkoilla jne. mutta nyt tunnistan että nämä toi arkeen vaihtelua ja piristystä.
Kakkis kirjoitti:
Etätyöskentelyn aikana olen yllättynyt, kuinka paljon kolinaa, melua, hissillä eestaas paukuttamista yms. elämää on kerrostalossa päiväaikaan. Jumalaton ralli alkaa aamulla yhdeksän pintaan ja jatkuu aina iltapäivään.
Taidat olla töissä huopatossutehtaassa, jos siellä ei mitään kolahtelua kuulu. Mutta kyllähän ne äänet alkavat kuulua, jos ei jaksa keskittyä siihen mitä tekee. Sinun tapauksessasi työhösi.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok olla 35v ja takana 12v työttömyyttä. Ja edessä työttömyyttä seuraavat 35v.
Eipä sitten huolet paina 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huvittanut se, kuinka moni luulee olevansa joku erityislahjakas nero, jolla on paljon syvällisempi käsitys pandemian hoidosta ja koronaan liittyvistä asioista kuin päättäjillä tai asioita vuosikymmeniä tutkineilla asiantuntijoilla. Mieluummin uskotaan salaliittoihin ja huuhaahan ja kuvitellaan olevansa muita niin paljon älykkäämpiä ja parempia.
Jos olisit saanut ripauksenkin tuota neroutta, niin hiffaisit että nekin päättäjät ja asiantuntijat ovat vain ihmisiä. Ja ihan todennäköisyyksienkin mukaan terävimmät ajatukset löytyvät muualta kuin muutaman tätä sirkusta johtavan pässin päästä. Lisäksi olisi syytä huomioida hysterian vaikutus eli monet asiantuntijat joutuvat viran puolesta noudattamaan virallista protokollaa, vaikkeivat olisi yhtään samaa mieltä.
Tämä ei juuri poikkea influenssasta millään mittarilla, mutta maailma halutaan ajaa jostain syystä kaaokseen. Joku siitä varmaan hyötyy.
Älykkäällä ihmisellä ei ole mitään järkevää syytä lähtökohtaisesti kuvitella maallikkona tietävänsä paremmin kuin johonkin asiaan työkseen perehtyvä. En ymmärrä, miten kukaan voi itselleen toisin uskotella.
Mikä tässä aiheessa on niin hirmuisen vaikeaa ymmärrettäväksi "maallikolle"? Ennemminkin joku kapean alan asiantuntija on kusessa, kun ymmärtää hyvin vaikka epidemiologiaa, mutta vaikkapa yhteiskunnista ja psykologiasta osaaminen on tasoa mammapalsta. Sitten siinä autistisena leikkii jotain kokonaisuuden asiantuntijaa leimaillessaan lappusia.
Korostaisin lisäksi tuon hysterian merkitystä. Ihan fiksutkin ihmiset tutisevat nyt paskat housussa, kun metia on vähän sörkkinyt syvimpiin pelkopisteisiin ja kanssatovereilla puklaa vaahtoa suusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huvittanut se, kuinka moni luulee olevansa joku erityislahjakas nero, jolla on paljon syvällisempi käsitys pandemian hoidosta ja koronaan liittyvistä asioista kuin päättäjillä tai asioita vuosikymmeniä tutkineilla asiantuntijoilla. Mieluummin uskotaan salaliittoihin ja huuhaahan ja kuvitellaan olevansa muita niin paljon älykkäämpiä ja parempia.
Uskon, että ainakin osalla tähän liittyy pelko. On vaikea hyväksyä, että täällä on vakava pandemia. On helpompaa sulkea silmät ja uskotella sen olevan "tavallinen flunssa" tai jotain muuta, joka nyt ei ainakaan voi itseä koskettaa. En tiedä muista, mutta jos saisin valita tavallisen flunssan tai koronan väliltä niin ottaisin sen "tavallisen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yllättänyt, miten monella alkaa hihna luistaa. Uskotaan kaikenlaisiin salaliittoteorioihin yms. Mulla on henkilökohtaisesti kokemusta em. tilasta ( ennen koronaa) ja voin kertoa että psykiatrinen osasto ja lääkityksen aloittaminen olivat juuri oikeat toimenpiteet.
Suurimpia salaliittoteoreetikoita ovat toisten ihmisten salaliittoteoreetikoiksi leimaajat. Nykyään tuon leiman saa ihan millä perusteella tahansa, riittää kun on eri mieltä keskustelukumppanin kanssa, toimittajan kanssa tai ainoastaan esittää perusteltuja kysymyksiä. Aiheessa kuin aiheessa.
Määritelmät sanoille:
Salaliitto=kahden tai useamman henkilön salainen sopimus jonkin rikollisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Salaliittoteoria = on teoria tällaisesta rikoksesta.
Suurin osa ihmisistä, jotka leimataan " salaliittohörhöiksi" ei ole puhunut sanakaan mistään salaliitoista, saatikka esittänyt teoriaa sellaisesta.
Kyse on pelkästään leimaamisesta ja tavasta sanoa "tuki suu" keskustelukumppanille, kun tämän eriävä mielipide ei miellytä. Olen tämän niin usein nähnyt.
Pitäiskö mun nyt olla loukkaantunut, kun uskoin, että mut yritetään myrkyttää vesijohtovedellä? En uskaltanut myöskään juoda mitään lähikaupasta ostettua juomaa muista kaupoista kelpuutin juotavaksi tölkissä olevat juomat. Uskoin myös, että minua vakoillaan ja minulle lähetetään merkkejä mm. tv-ohjelmissa.
Onko minut nyt leimattu syyttä suotta? Mihin voin valittaa?
Että EU ja työvoiman vapaa riippuvuus ei ole meidän etu.
En ikinä tiennyt paljonko Suomessa on työläisiä jostain Puolasta ja muista halpamaista. Nythän se nähtiin, miksi Suomessa ei ole enää töitä duunareille. Kun Puolalaisen firman duunari tekee saman puolalaisella palkalla. Se vaan, että hän maksaa myös verot sinne, ja ostaa asunnon perheelleen puolalaiseen hintaan. Hän pystyy niin tekemään, me emme.
Miksi edes ajateltiin, että EU olisi jotenkin meidän etu. Se on vain suurpääoman etu.