Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joilla psykoterapia ei auta? EMDR suuri pettymys.

tätätänään
01.03.2021 |

Kohta kolme vuotta psykoterapiaa takana ja tulokset nollassa. Mä oon maksanut kovan hinnan ja tehnyt kaiken oppikirjan mukasesti. Mulla on paniikki- ja ahdistushäiriö ja traumoja taustalla. Luulin että EMDR tehoaa ja ollaan kokeiltu eri mittaisia jaksoja. Miksi ei tunnu miltään? Se on kuin mitä tahansa huiskutusta.. Psykoterapeutti puhuu vaan omiaan kuinka hyvä ja tehokas hoitomuoto se on ja ei yhtään ajattele mun osalta että mäkin hyötyisin jotain. Vähän kyllä huijattu olo.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ei auta psykoterapia. Koita löytää muita ratkaisuja, esim liikunta yms.

Vierailija
2/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi terveelliset elämäntavat ja liikun paljon. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terapeuttia?

Vierailija
4/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille terapeutille, että tämä ei kyllä todellakaan tunnu tehoavan yhtään. Älä yritä olla liian kiltti potilas.

Olen itsekin psykoterapeutti (en emdr tosin) ja olen mm. ollut tekemässä Kelalla rahoituspäätöksiä terapioista, tällä hetkellä siis en sitä työtä tee. Harmittaa joskus lukea terapeuttien diipadaapapalautteita ja todeta että tämäkin tyyppi se tässä käy jo vaikka kuinka monetta vuotta terapiassa, ja välillä todella mietin onko tämä yhteiskunnan ja potilaan rahan ja ajan tuhlausta - ja terapeutinkin ajan tuhlausta. Ongelmana on usein, että oikealle potilaalle oikean terapiamuodon löytäminen on haastavaa, jos sekä terapeutti että potilas vaan haluavat hakata päätään seinään, eikä lääkärinkään mielikuvitus ehkä riitä siihen, että jos ei yksi konsti tepsi niin sitten voitaisiin yrittää jotain muuta. Ja miten voisikaan se lääkäri sitä sitten päättää, jos terapeutti kirjoittelee, että justiin ollaan läpimurron kynnyksellä.

Potilaat, suu auki! Ja rohkeutta ja eettistä selkärankaa, terapeutit! Kertokaa, jos tuntuu että homma tökkii.

Vierailija
5/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sinulla on? Minulla on traumatausta, paniikkia, ajan "katoamista", tunne-elämön epätasapainoa ja neurofeedback auttoi.

Vierailija
6/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä  vaiheessa myöhäistä vaihtaa. Mulla ei taida olla enää edes varaa uuteen. Tää loppuu kohta ja käteen ei jää mitään. 

Vierailija
7/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro sille terapeutille, että tämä ei kyllä todellakaan tunnu tehoavan yhtään. Älä yritä olla liian kiltti potilas.

Olen itsekin psykoterapeutti (en emdr tosin) ja olen mm. ollut tekemässä Kelalla rahoituspäätöksiä terapioista, tällä hetkellä siis en sitä työtä tee. Harmittaa joskus lukea terapeuttien diipadaapapalautteita ja todeta että tämäkin tyyppi se tässä käy jo vaikka kuinka monetta vuotta terapiassa, ja välillä todella mietin onko tämä yhteiskunnan ja potilaan rahan ja ajan tuhlausta - ja terapeutinkin ajan tuhlausta. Ongelmana on usein, että oikealle potilaalle oikean terapiamuodon löytäminen on haastavaa, jos sekä terapeutti että potilas vaan haluavat hakata päätään seinään, eikä lääkärinkään mielikuvitus ehkä riitä siihen, että jos ei yksi konsti tepsi niin sitten voitaisiin yrittää jotain muuta. Ja miten voisikaan se lääkäri sitä sitten päättää, jos terapeutti kirjoittelee, että justiin ollaan läpimurron kynnyksellä.

Potilaat, suu auki! Ja rohkeutta ja eettistä selkärankaa, terapeutit! Kertokaa, jos tuntuu että homma tökkii.

Kiitos viestistä <3  Olen kertonut turhautumisestani. Psykoterapeutti vänkää vastaan että tottakai EMDR toimii mulla maksimaalisesti. Mä taas kerron että en tunne mitään. Onhan se kiusallista mutta olen kyllä sanonut. Pyydän uusia tehtäviä miten voisin tukea hyvinvointiani mutta hänellä ei ole oikein antaa mitään. Nyt mulla ei ole enää varaa mennä uuteen terapiaan ja puran vähän harmistumista. Täytyy keksiä itse jotain tähän hiton paniikkiin :(

Vierailija
8/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lääkitystä siihen kokeiltu tai käytätkö?

Vierailija
9/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita sinulla on? Minulla on traumatausta, paniikkia, ajan "katoamista", tunne-elämön epätasapainoa ja neurofeedback auttoi.

Mulla on aika klassinen paniikki -ja ahdistushäiriö ja jotain traumaperäistä oireilua. Tyhmiä pelkotilaja että milloin se kohtaus taas iskee. Pelottaa enkä aina tiedä mikä pelottaa, epätodellista oloa aika usein :( AP

Vierailija
10/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla lääkitystä siihen kokeiltu tai käytätkö?

Opamox kohtauksen iskiessä. Sertralin pienellä annostuksella aamuisin ja sitten joskus unilääkettä. AP

Vierailija
11/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tutkimuksissa psykotetapian vaikuttavuuden ei ole havaittu olevan 100% tai lähelläkään sitä. Mikään hoito ei ole 100%. Sulla on käynyt paska nakki, ap. Tiedän tunteen; elämä jatkuu rämpien. Usein kyllä ärsyttää terapian jatkuva glorifiointi mediassa ja suuren yleisön ajatuksissa. Kaikkea ei ole mahdollista hoitaa.

Vierailija
12/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan seuraavaksi hoidoksi lääkitystä ja joogaa sekä meditaatio- tai mindfulness- harjoituksia.

Jos nuokaan ei auta, niin ehkä vuoden päästä tämän nykyisen terapian lopusta (voit lopettaa sen saman tien jos se ei kerran auta), voit lähteä lääkärin kautta anomaan esim. cbt-terapiaa trauma-altistusterapiana. Voisit myös kokeilla jo aika piankin mahdollisuutta Mielenterveystalon nettiterapiaan, joka on lyhytterapiaa. Sinne pääsee ihan minkä vaan lääkärin lähetteellä, ainakin toistaiseksi, ja se on potilaalle ilmaista. Tutustu osoitteessa mielenterveystalo.fi/nettiterapiat.

Vierailija
13/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut myös ahdistuneisuutta ja pelkoa sekä paniikkia. Väkivaltaisen miehen aikana puhkesi. Kun pääsin näistä tekijöistä eroon niin oireet helpottivat.. sekä positiivinen elämänasenne. Voin kertoa että yritin kaiken, ”yritin positiivisuutta”, mielekkäitä tekemisiä sun muita, kaiken maailman terapia keinoja ja psykiatrilla kävin juttelemassa, ei auttanut kunnon kuin tietyt palaset alkoivat näyttämään mulle muuta kuin mustaa tulevaisuutta ja pelkoa.

Vierailija
14/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika klassinen paniikki -ja ahdistushäiriö ja jotain traumaperäistä oireilua. Tyhmiä pelkotilaja että milloin se kohtaus taas iskee. Pelottaa enkä aina tiedä mikä pelottaa, epätodellista oloa aika usein :( AP

Minulla ajdistuneisuushäiriö, rispedal ratiopharm toimi.

Vierailija
15/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään tutkimuksissa psykotetapian vaikuttavuuden ei ole havaittu olevan 100% tai lähelläkään sitä. Mikään hoito ei ole 100%. Sulla on käynyt paska nakki, ap. Tiedän tunteen; elämä jatkuu rämpien. Usein kyllä ärsyttää terapian jatkuva glorifiointi mediassa ja suuren yleisön ajatuksissa. Kaikkea ei ole mahdollista hoitaa.

Kyllä se vähän tympäsee kun on maksanut ja käyttänyt aikansa turhaan. Mun kohdalla sattu vielä tosi iso moka lääkärin osalta. Eihän ne mitään myönnä ja siinä saiski taistella jos haluaa oikeutta. Potilaan syyksi kaikki laitetaan vaikka kuinka yrittäis. Juu oli kakka nakki, mutta ei luovuteta. Täytyy yrittää sitten jollain muulla keinoin. AP

Vierailija
16/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epätodellisuus kuuluu kun on joku laukaissut tuon sulle tuon ahdistuneisuuden, sieltä se usein puhkeaa tuo että kokee niin järkyttävää tai alitajunnassa järisyttävää mitä ei voi uskoa todeksi. Että alkaa pelkään ja pelkää että jotain kohta tapahtuu, tai vaan alkaa vaan syke nousemaan jostain. Noidankehä. Koita saada mielesi rauhoitettua ja löydä elämällesi suunta. :) Elämässä on paljon hyviä asioita sinulla vielä edessä.

Vierailija
17/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös terapia oli aika pettymys. Kävin ensin psykodynaamisessa ja siellä sentään selvisi, että juurisyyt ovat kotona, vanhempani paljastuivat aika mielenkiintoisiksi tapauksiksi. Sellaisessa ympäristössä kasvettuani olinkin oikein herkkupala kiusaajille. Nyt tiedän, että vika ei ollut minussa.

Psykodynaaminen ei muuten toiminut, terapeutti ei koskaan ohjannut minua pois asioista, joita en halunnut vatvoa yms. Vaihdoin traumaterapeutille tajuttuani olevani traumatisoitunut. Hänen menetelmänsä hypnoosia lukuun ottamatta oli ihan pelkkää ajanhukkaa.

Luojan kiitos en ollut Vastaamon asiakas kummallakaan kerralla, se olisi kruunannut kaiken.

EMDR keksittiin, kun joku tutkija havaitsi puun lehtien havinaa katsoessaan ahdistuksensa lievenevän, vaikka ei aktiivisesti yrittänyt silloin miettiä sen lieventämistä. Kokeile tuota ilmaista menetelmää itsekin! 

Vierailija
18/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään ryhmää facessa missä olisi ahdistuneisuushäiriöstä kärsiviä?

Vierailija
19/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan seuraavaksi hoidoksi lääkitystä ja joogaa sekä meditaatio- tai mindfulness- harjoituksia.

Jos nuokaan ei auta, niin ehkä vuoden päästä tämän nykyisen terapian lopusta (voit lopettaa sen saman tien jos se ei kerran auta), voit lähteä lääkärin kautta anomaan esim. cbt-terapiaa trauma-altistusterapiana. Voisit myös kokeilla jo aika piankin mahdollisuutta Mielenterveystalon nettiterapiaan, joka on lyhytterapiaa. Sinne pääsee ihan minkä vaan lääkärin lähetteellä, ainakin toistaiseksi, ja se on potilaalle ilmaista. Tutustu osoitteessa mielenterveystalo.fi/nettiterapiat.

Kiitos paljon vinkistä! Joogaa olen kokeillut ja se on aika tehokasta kun jaksaisin pitää sen arjessa. Millaista mindfullnesia suosittelet? Mulla on vähän voimat poissa nyt ja kiitos kun saan neuvoja tilanteeseen.

Vierailija
20/54 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse koe sen toimivan, se ei toimi! Miksi psykoterapeutti väittää vastaan - miten hän perustelee hoidon toimivuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän