Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö kaikki yrittäjät töitä 24/7/365?

Vierailija
01.03.2021 |

Juttelin eilen yhden tutun naisen kanssa, joilla on puolisonsa kanssa joku yritys, joka valmistaa jotain spesifiä kamaa teollisuudelle. Kertoi, että on vuoden eka vapaapäivä. Tiedän erinäisistä syistä, että heillä on kyllä varallisuutta aika reilusti ja luulisi, että sinne firmaan voisi palkata jonkun, niin että voisi itse olla vapaalla joskus.

Omat kokemukset äitini yrittäjyydestä vastaavalla allalla on, että hän teki töitä 6pv viikossa. Arkena oli 12h päivässä töissä ja sunnuntaisin sitten lueskeli kotona jotain papereita.

Jäin miettimään, että onko kaikkien yrittäjien elämä tuollaista, että töitä vaan painetaan ihan hulluna, eikä koskaan levätä? Mun äidinkään ei olis tarvinut. Yritys menestyi ihan mukavasti ja olisi voinut palkata itselleen vaikka henkilökohtaisen assarin ja keskittynyt itse tekemään sitä tuottavampaa hommaa. Äiti oli aivan loppupoikki ja kotona lähinnä ärhenteli ja suoraan sanottuna olin aika heitteillä varsinkin teini-iässä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee. Osa yrittäjistä pitää vapaita ja lomia jopa enemmän kuin palkansaajat, mutta osa taas on koko ajan töissä. Mutta sama se on muuallakin..

Vierailija
2/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ne. Jos vaikka näennäisesti ovat vapaalla, silti ovat jatkuvassa valmiustilassa ja päivystävät jos jotain vaikka sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee.

Itse olen ollut yrittäjänä 6 vuotta, kunnes möin yritykseni pois. Pidin kyllä lomia ja vapaa päiviä. Tavoitettavissa olin kyllä, mutta lomilla työntekijät hoitivat hommat. Onneksi oli hyviä ja luotettavia tekijöitä, joihin pysty luottamaan, että homma toimii. Hankin myös lapsen yrittäjävuosinani ja pidin myös ihan täyspitkän äityisloman.

Mieheni on myös ollut ja on edelleen yrittäjä. Hän työskentelee pääsääntöisesti yksin. Kyllä hänkin pitää lomia. Just oli hiihtolomalla 4 päivää lomalla. Myös viikonloput pitää vapaana, ellei ole "akuuttitilanne" ja erittäin harvoin on. Tekee pääasiassa töitä arkisin 7-15 tai 8.16, mutta jonkin verran jää paperitöitä myös kotiin tehtäväksi (lähinnä tarjouslaskentaa ja laskutusta). 

Vierailija
4/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjyys on elämäntapa. Ensimmäiset 5 vuotta menee juuri 24/7, mutta sitten alkaa helpottaa. Mutta kun on tottunut siihen jatkuvaan työskentelyyn niin samaa elämäntyyliä jatketaan vanhasta tottumuksesta.

Vierailija
5/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikelmi kirjoitti:

Tekee ne. Jos vaikka näennäisesti ovat vapaalla, silti ovat jatkuvassa valmiustilassa ja päivystävät jos jotain vaikka sattuu.

Mun mieheni laittaa työpuhelimeen vastaajan päälle joulu- ja heinäkuuksi.

Esimerkiksi viime kesänä vastaaja kuului näin:

”Olen lomalla 1.8.2045 saakka. Jätä viesti, niin palaan asiaan.”

Olen vihjannut, että työmoraali on seksikästä, mutta ei kurkannutkaan joulukuussa sähköpostiaan.

En tajua, miten firma on pysynyt tolpillaan, mutta jollain ilveellä kai sitten...

Vierailija
6/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, meidän yrityksessä lähempänä tahti 7/365. Silti ihan hyvin menee. Ei vaan ole niin aikaa vievää hommaa.

Vierailija
7/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee. Olin seitsemän vuotta yrittäjä ja pidin ihan normaalisti vapaat viikonloput, juhlapyhät ja jopa kuukauden kesäloman, vaikka se teki kyllä taloudellisesti todella tiukkaa. Tietysti yrittäjän pitää vapaallakin olla tavoitettavissa eli vastata puhelimeen ja ehkä tsekata sähköpostit edes välillä, mutta töitä en kyllä tehnyt. Itse ajattelen, että joko ajankäytönhallinnassa tai työn organisoinnissa on jotakin mätää, jos muka joutuu olemaan aina töissä.

Vierailija
8/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tasan viikon päästä ensimmäinen vapaapäivä neljään kuukauteen. On tässä ollut toki paljon kevyitäkin työpäiviä välillä, mutta aina on pitänyt olla valmiudessa jos jotain sattuu. Silloin kun on vapaapäivä saan oikeasti sulkea puhelimen ja nollata, ei niitä päiviä kyllä turhan usein ole. Ei ole niin helppoa löytää hyvää ja luotettavaa työntekijää, jolle olisi tarjota töitä vain silloin tällöin. Mutta ei tämä tunnu ihan samalta kuin jos olisi vieraalla töissä ilman vapaapäiviä. Tässä on erilainen vapaus suunnitella ja päättää asioista, ja itselleen kun tekee niin ei tunnu niin raskaalta.

Vierailija
9/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä yrittäjällä, jota ei kauheasti työpaikalla näkynyt. Piti kyllä lomaa useasti, puhelin pois päältä niin etten työntekijänäkään saanut häntä kiinni. Ei vastaillut asiakkaillekaan kuin hyvin harvoin.

Olisi pitänyt hoitaa firmaa kuin omaani. Jos satuin sairastumaan, en saanut yrittäjää edes kiinni kertoakseni asiasta, työterveyttä ei ollut. Jouduin viemään lapun toimiston oveen, että se on kiinni sairastapauksen vuoksi. Saattoi soittaa vasta joskus myöhemmin perään (luettuaan sähköpostin, jonka laitoin kun puhelin oli kiinni) että mitä helvettiä onko firma kiinni.

Minulta alettiin kyselemään että olenko ostanut ko. yrityksen. Lähdin pois.

Eli vastaus on, ei, kaikki yrittäjät ei todellakaan ole töissä 24/7/365...vaikka tämäkin yrittäjä omissa puheissaan oli...

Vierailija
10/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron yhden jutun, kyselijöille aina sanotaan että töitä on paljon, koko ajan ja kellon ympäri. Senhän kysyjä haluaa kuulla ja vastuu siirtyy hänelle.

Vierailija
11/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä yrittäjällä, jota ei kauheasti työpaikalla näkynyt. Piti kyllä lomaa useasti, puhelin pois päältä niin etten työntekijänäkään saanut häntä kiinni. Ei vastaillut asiakkaillekaan kuin hyvin harvoin.

Olisi pitänyt hoitaa firmaa kuin omaani. Jos satuin sairastumaan, en saanut yrittäjää edes kiinni kertoakseni asiasta, työterveyttä ei ollut. Jouduin viemään lapun toimiston oveen, että se on kiinni sairastapauksen vuoksi. Saattoi soittaa vasta joskus myöhemmin perään (luettuaan sähköpostin, jonka laitoin kun puhelin oli kiinni) että mitä helvettiä onko firma kiinni.

Minulta alettiin kyselemään että olenko ostanut ko. yrityksen. Lähdin pois.

Eli vastaus on, ei, kaikki yrittäjät ei todellakaan ole töissä 24/7/365...vaikka tämäkin yrittäjä omissa puheissaan oli...

Voitko vinkata missä päin Suomea..?

Vierailija
12/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa... Isänikin ei kuulemma koskaan pitänyt lomaa tai vapaita viikonloppuja, mutta jännästi ehti silti autoilla ympäri Suomea ja Eurooppaa omia (työhön liittymättömiä) reissujaan tai jopa meidän lasten kanssa. Usein lähti ihan ex tempore, kun päätti vain, ja soitti jostain, että olenpa toisella puolella Suomea. Aika monta viikonloppua istui kotona ryyppäämässä, kun liikekumppani ja/tai työntekijät pitivät puljun pystyssä. Toki yrittäjä voi itse näin tehdä, kun hän näin päättää tehdä, sitähän se tarkoittaa, ettei ole toisella töissä.

Mutta että aina eivät puheet ihan vastaa todellisuutta. Välillä hän toki sitten painoikin pitkiä päiviä ja ympäripyöreitä viikkoja. Mutta tykkäsi sanoa tekevänsä niin aina.

Siis toiset toki oikeasti painavat ihan koko ajan, ja monelle se jää päälle niinäkin aikoina, kun se ei olisi tarpeellista. Toiset osaavat alkaa ottaa rennommin, kun toiminta vakautuu.

Vierailija
13/17 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tee. Tiedän muutamia jotka tekevät töitä vain arkena, alle 7 tuntia päivässä ja valittavat kun firmalla ei mene hyvin. Miksiköhän....

Vierailija
14/17 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voitko vinkata missä päin Suomea..?[/quote]

Pieni paikkakunta Etelä-Suomessa

Vierailija
15/17 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiä on niin niin niin paljon erilaisia, ei voi sanoa että kaikki tekis niin tai näin.

Mun mies on yrittäjä, koska sillä on oma firma jolla tekee konsultin töitä. Max 8h päivässä. Molemmat katsotaan ettei homma mene siitä yli, koska on toki mahdollista ja helppoakin haalia tosi paljon töitä... ja sit palaa loppuun!

Sillä on siis 8h päivässä, ma-pe. Kesällä melkein 2kk lomaa. Projektien välissä lyhyempiä lomajaksoja. Tulotaso sellanen normaali hyväpalkkainen. Olisi mahdollista tahkota rahaa, mutten näe sitä järkevänä. Sit ois rahaa, muttei aikaa elää.

Vierailija
16/17 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta miten työt jakautuu. Ja tuurista että millaisen työntekijän saa palkattua tai kannattaako palkata koska huono työntekijä lisää menoja ja työmäärää hyvä taas toisinpäin mutta niitä on harvassa.

Vierailija
17/17 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjiä on niin niin niin paljon erilaisia, ei voi sanoa että kaikki tekis niin tai näin.

Mun mies on yrittäjä, koska sillä on oma firma jolla tekee konsultin töitä. Max 8h päivässä. Molemmat katsotaan ettei homma mene siitä yli, koska on toki mahdollista ja helppoakin haalia tosi paljon töitä... ja sit palaa loppuun!

Sillä on siis 8h päivässä, ma-pe. Kesällä melkein 2kk lomaa. Projektien välissä lyhyempiä lomajaksoja. Tulotaso sellanen normaali hyväpalkkainen. Olisi mahdollista tahkota rahaa, mutten näe sitä järkevänä. Sit ois rahaa, muttei aikaa elää.

Mitäpä konsultoi? Eikö hänen asiakkaat ole kesällä apua vailla? Luulis että ei palaa jos 2kk joutuu odottaa.