Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusiutuva hiivatulehdus

08.08.2006 |

Kyselisin teiltä, joilla on jatkuvasti raskauden aikana hiivatulehduksia (ja miksei muutenkin) mielipiteitänne ja kokemuksianne tulehduksen hoidosta. Mitä eri keinoja löytyy poistaakseen ja estääkseen hiivatulehdusta? Terveydenhoitaja johon olen ollut yhteydessä sanoi mm. että Canesten ja tämän tyyppisiä lääkkeitä kannattaa käyttää säästäen koska siihen tottuu ajan kuluessa. Löytyykö muita keinoja? Minulla on jatkuvasti kunnon hiivatulehdus kaikkine oireineen, ja se ärsyttää erittäin paljon sekä fyysisesti että psyykkisesti. Emätintulehduksesta ei ole kyse, eikä muista sukupuolitaudeista.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosta odotan eikä mulla ennen tätä raskautta ollut koskaan hiivaa. Nyt taitaa sit olla koko aieman elämän edestä :(

Mulla on siis neljä hiivaa takana reilussa kolmessa kuukaudessa. Kolmannen hiivan jälkeen taisi olla yksi oireeton päivä ja taas alkoi. Nyt viimeinen kuuri loppui lauantaina ja luulenpa, että saan huomenna aloittaa uuden kuurin...

Neljään ekaan hiivaan käytin Canestenia, nyt mulla on lääkärin resepti vahvempaan lääkkeeseen (Pevaryl?). Tämä uusi kuuri kestää 15 päivää, joten ei hirveästi nappaa aloittaa sitä.

Yleinen neuvohan on se, että vehnäjauhot ja sokerit pois ruokavaliosta. Helpommin sanottu kuin tehty, minusta tuo tuntuu mahdottomalta toteuttaa.

Kestopikkuhoususuojia kannattaa käyttää mieluummin kuin kertakäyttöisiä, koska ne eivät hiosta niin paljon. Samaten alusvaatteet pitäisi pestä 60 asteessa. Terkka suositteli myös ilmakylpyjä esim. pitkä hame päällä.

Joku täällä joskus kehui maitohappobakteereita. Niitäkin ostin, mutta ei taida muhun tehota. Terkka sanoi näistä, ettei joillain auttaa ja joillain ei. Joka tapauksessa bakteerit pitää aloittaa ennen hiivaa eikä sen aikana.

Mutta tosiaan, mulle th sanoi, että voi olla, että mulla hiiva on vain jäänyt päälle. Raskaus ja kesähän sitä pahentavat. Toivon siis, että vaiva poistuu viimeistään kun saan tämän mukelon ulos (kaikilla se ei kuulemma poistu silloinkaan), ja että en ihan koko loppuraskautta joutuisi hiivalääkkeitä käyttämään.

Ninnu rv 34

Vierailija
2/2 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Ongelma on tuttu, sillä olen paininut hiivan kanssa vähän kausittain koko aikuisikäni. Ensimmäistä odottaessani siitä ei ollut ongelmaa, mutta toisessa raskaudessa vaiva alkoi samaan aikaan raskauden toteamisen kanssa. Ensimmäiset kuukaudet olivat vaikeat. Käytin kaksi canesten kuuria, ja niiden jälkeenkin tuntui usein, että hiiva yrittää " puskea läpi" . Tuohon vaivaan käytin canesten-voidetta, joka toisinaan auttoikin. Jätin kaiken sokerin pois, vaaleaa leipää ym. vastaavaa söin kuitenkin. Ihan kaikkea hyvää en pystynyt jättämään. Maitohappobakteereista parhaiten toimi gynen suosittelema DDS+ (tosi kallis, mutta jos tuo helpotusta sen maksaa mielellään). Kolmannen kerran, kun taas tuntui että on kuurin paikka, päätin vaihtelun vuoksi vaihtaa gyno daktariiniin. Ja tuon kuurin jälkeen vaiva on pysynyt poissa. En tiedä oliko eri lääke syynä siihen, mutta itsestäni ainakin tuntui, että se lopetti vaivan.

Ehkä sinäkin voisit kokeilla välillä jotain muuta lääkettä? Gyne antoi minulle myös lähetteen labraan sokeriarvojen tsekkauksen vuoksi, sillä korkeat sokeriarvot saattavat aiheuttaa hiivaongelmaa. Testi oli minulla ihan ok, nyt myöhemmin rasitustestissä arvot olivat sen verran koholla, että pitäisi sokeria välttää. Olisiko mahdollista että sinulla olisi sokeriarvot koholla?

Syön edelleen maitohappobakteereja, mutta vaivan kadottua on ollut ihanaa syödä karkkia... välillä vähän liikaakin. Toivottavasti vaivasi menee ohi. Ei ole kiva kärsiä koko raskautta hiivasta, siinä unohtuu vauvan odottamisen ilo kokonaan.

Tsemppiä, terv. Kirkonrotta rv 36

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla