Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se niin, että rahaa ei ole koskaan tarpeeksi, vaan aina haluaisi olla rikkaampi?

Vierailija
01.03.2021 |

Olen itse työtön vielä valmistuttuani viime vuonna, ja luonnollisesti haluaisisin enemmän rahaa. Päästä töihin, ja nauttia palkastani.

Olen siis tosi huonotuloinen ja haaveilen rahasta. Ymmärrettävää.

Läheiseni on kuitenkin noussut pohjalta korkealle, elämässä ja uralla ja muutenkin, ja tienaa oikeastaan aika suuria summia. Omistaa asunnon keskeisellä sijainnilla ja, no, menestyy. Hän tienaa enemmän kuin olisi koskaan voinut uskoa, vaikka toivoa osasi (ja huomioidaan siis lähtökohdat).

Nyt kuitenkin hän puhuu vain rahasta. Sitä pitäisi olla enemmän ja sitä pitäisi saada nopeasti. Hän lottoaa tosissaan uskoen, että jonain päivänä tärppää, hän sijoittaa (tietysti) ja on siis hyvin motivoitunut saamaan lisää rahaa. Paljon rahaa.

Mietin, että käykö minulle samoin? Kun pääsen töihin ja tulot vakiintuvat, eikö se olekaan tarpeeksi?

Pitääkö rahaa olla aina lisää?

Miten teille muille on käynyt?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt ei lisää rahaa haluaisi? Ei siitä nyt haittaakaan ole.

Vierailija
2/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottoaa eli suomennettuna viskoo rahojaan turhuuteen. Tuolla tavalla ei rikastu, mutta sijoittamalla joka kuukausi 40 e saa 10 vuodessa mukavan potin kokoon.

Raha tuo turvallisuutta ja vapautta. Varakkain tuttuni tekee töitä käytännössä aina, kun ei nuku ja nauttii elämästään enemmän kuin moni työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olleeni tarpeeksi selkeä..!

Minä siis haaveilen palkasta, ja palkkatuloni voittaisivat tämän kituutuksen kuusnolla. Uskon tällä hetkellä, että työpaikka tulee olemaan unelmieni täyttymys ja elämäni pelastus siten, etten tulekaan tarvitsemaan enempää.

Mutta näinkö ei ole? Aina pitää saada lisää vaikka olisi jo tarpeeksi?

Ap

Vierailija
4/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Jos sulla on miljardi, alat miettimään missä vika kun ei ole kahta.

Tiedän kokemuksesta.

Vierailija
5/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää 1700€ netto.

Pystyn ostamaan kaiken, mitä todella haluan.

Mitä en todella halua, en tarvitse.

Vierailija
6/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lottoaa eli suomennettuna viskoo rahojaan turhuuteen. Tuolla tavalla ei rikastu, mutta sijoittamalla joka kuukausi 40 e saa 10 vuodessa mukavan potin kokoon.

Paitsi jos tulee joku vastoinkäyminen, jonka takia viiden vuoden päästä nuo rahat pitääkin kuluttaa esim. lääkkeisiin. 

Vierailija
7/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasvakuutus hyvä olla

Ne tosin päätyy 65 ikään

Vierailija
8/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos tulee joku vastoinkäyminen, jonka takia viiden vuoden päästä nuo rahat pitääkin kuluttaa esim. lääkkeisiin. 

Ja se lotonnut jää kokonaan vaille lääkkeitä, joska sillä ei varaa niihin parhaisiin, joita Kela ei korvaa. Muutenhan lääkkeistä ei tarvitse vuodessa maksaa kuin noin 600 e, loput maksaa yhteiskunta.

Vierailija
9/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut köyhä, jää helposti päälle sellainen turvattomuudentunne ja siitä seuraava halu haalia vain lisää.

Mä itse havahduin tähän. Mulla on asunto, kesämökki, pala metsää, osakesalkku ja puskurirahaa tilillä.

Pitkään oli se tunne, että tämä ei riitä ja että mihinkään ns. turhaan ei voi rahaa käyttää. Sitten jossain kohtaa tajusin, että mun asiat on aivan hyvin. Vaikka jäisin työttömäksi, mulla ei olisi hätää.

Vierailija
10/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasvakuutus hyvä olla

Ne tosin päätyy 65 ikään

Sairauskuluvakuutus voi ihan hyvin päättyä vaikka vasta 77 v iässäkin.

Vierailija
11/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kai riippuu ihmisestä. Rahaa on hyvä olla niin että on turvallinen olo ja tietää että sitä on pahan päivän varalle, mutta suunnattomasta omaisuudesta on vaan harmia koska sen hoitamiseen menee aikaa ja siitä koituu kuluja.

Vierailija
12/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sittenhän on mitä kuluttaa lääkkeisiin., toisin kuin jos olisi lotonnu. Ensisijaisesti omat kulut pitää itse kattaa omilla varoilla ja vasta sitten huutaa yhteiskuntaa apuun.

Vierailija
13/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siis haaveilen palkasta, ja palkkatuloni voittaisivat tämän kituutuksen kuusnolla. Uskon tällä hetkellä, että työpaikka tulee olemaan unelmieni täyttymys ja elämäni pelastus siten, etten tulekaan tarvitsemaan enempää.

Ap

Itse olen miljonääri mutta ihan samanlaisesti eläisin jos olisin vain keskiluokkainen.

Toki lisää rahaa tienaan koko ajan enkä aio lopettaa.

Vierailija
14/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun piti vähän tehdä itseni kanssa henkistä työtä, kun raha alkoi vallata liikaa tilaa ajatuksissa. Nyt mielummin heitän rahaa hukkaan kuin haalin sitä, se on tietoinen päätökseni, arvoni. Rahaa on toki tällä hetkellä niin paljon, että tilanteeni on keskimääräistä turvatumpi. 

Vierailija
15/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu kasvaa syödessä. Elon Muskin (hän on yksi ihminen) omaisuus on 153 miljardia euroa. Lisää janoaa.

Hän on elävä esimerkki siitä, että aina sitä ihminen vain haluaa enemmän sitä maallista mammonaa.

Vierailija
16/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä mukauttaa kulutuksensa tulojen mukaan ja syntyy sellainen vaikutelma, ettei olekaan tarpeeksi, vaikka absoluuttisesti laskettuna olisi varsin paljon.

Tähän perustuu myös se, että esim. verotusta alentamalla kulutus lisääntyy, koska ihmiset kuitenkin käyttävät (melkein) kaiken käytettävissä olevan rahan.

Vierailija
17/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukemmalla, isot hankinnat (joita pystyi tekemään harkiten esimerkiksi yhden kuukaudessa) olivat luokkaa 20€ ja oikeasti kalliimmista jutuista ei edes haaveillut. Kun menin töihin ja sain enemmän rahaa käyttöön, muuttui tuo isompien hankintojen summa n. 200 euroon. Tällä hetkellä muutaman tuhannen euron hankinnat ovat realistisia harkintaa käyttämällä.

Rahan suhteen kannattaa tiedostaa se, että kaikkeen tottuu ja koskaan ei voi saada kaikkea. Aina on joku, joka tienaa enemmän ja asia, johon ei ole varaa. Onnellisuutta tai elämän tarkoitusta ei kannata rahan varaan rakentaa. Iso loikka on tottakai siinä kohtaa, kun rahaa on sen verran että perusarjessa ei tarvitse kituuttaa ja esimerkiksi ruokakaupasta voi ostaa sitä mitä haluaa ilman laskinta. Mutta kun kerran on kituutuksesta noussut, niin uuteen elintasoon ja toisaalta sen tuomiin vaatimuksiin tottuu hyvin nopeasti.

Vierailija
18/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääset työhön ja urakin kehittyy huomaat ettet pääsekään nauttimaan rahoistasi vaan karhu syö ison osan.

Vierailija
19/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totta kai sitä on aina iloinen, jos saa jotenkin tienattua "ylimääräistä rahaa" ja tietysti olisi kiva olla miljonääri mielummin, kuin ihan tavallisella tavalla varallinen. Olen kuitenkin ollut opiskelija/työtön, jolloin käytössä ei ollut paljon rahaa. Olen nyt siis erittäin iloinen palkkaan, jota kuukaudessa tienaan vaikka se on ihan keskivertopalkka. En yritä hulluna saada lisää rahaa vaan olen tyytyväinen tähän rahamäärään, mikä minulla tällä hetkellä on. Tiedän, että voin saavuttaa haaveeni tällä palkalla (omakotitalo) ja ostaa asioita, mitä tarvitsen. Jos haluan ostaa jotain kallista joskus, niin pystyn halutessani saavuttamaan sen säästämällä. Se tuo tavallaan mielekkyyttä arkeen, kun on joku säästämiskohde. En haaveile, mistään kovin ihmeellisestä ja pystyn säästämään palkastani siihen haaveilemaani taloon, joten ehkä en tästä syystä hulluna havoittele lisärahaa. Toki teen töitä sen eteen, että etenen urallani ja menestyn töissä hyvin. Raha ei tee onnelliseksi kuin tiettyyn pisteeseen asti ja minusta tuntuu nyt, että rahani riittävät siihen, että voin olla onnellinen. Jos minulla olisi enemmän rahaa voisin vaan saavuttaa sen talohaaveeni nopeammin. Ehkä, jos tykkää ostella kaikkea, niin rahan merkitys on suurempi ja sitä sitten yrittää haalia hampaat irvessä aina vaan lisää.

Vierailija
20/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sittenhän on mitä kuluttaa lääkkeisiin., toisin kuin jos olisi lotonnu. Ensisijaisesti omat kulut pitää itse kattaa omilla varoilla ja vasta sitten huutaa yhteiskuntaa apuun.

Pointti oli se, että on ihan turha tulla selittämään, että kun vain sijoittaa tietyn summa rahaa, niin lopulta on mukava potti 10-20 vuoden päästä. Ei välttämättä ole.