Kiitos vain, edesvastuuttomat vanhemmat, jotka lomailitte Lapissa viime viikolla prkl
Turha sitten itkeä kun joudutte ottamaan lapsenne karanteeniin.t. erityiskoulun opettaja
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Tarttuuko korona siis ilmavirran mukana tunturissa?
Ei tietenkään tartu hiihtokeskuksissa, eihän se tarttunut Ishglissäkään.
Toivottavasti et erityisopeta äidinkieltä.
https://www.koillissanomat.fi/pizzeria-rukan-ravintolassa-22-26-helmiku…
Täällähän ne on käyny jo saastuttamassa
Mulla on myös yksi lapsuudenystävä joka matkustaa ympäri maata joka viikko. Skimbaa ja shoppailee. Täytti eilen 30 ja sitäkin piti ig-kuvien perusteella juhlistaa "30 parhaimman kaverin ja sukulaisen kanssa vastuullisesti mökillä hyvän ruoan ja juoman kanssa".
Minua ehkä kiinnostaisi kuulla, miksi ihmiset päättivät lähteä sinne Lappiin, tilanteesta huolimatta. Sen ymmärrän että THL:n ulostulo tapahtui ihan liian myöhään ja väärällä tavalla muutenkin, tuossa vaiheessa olisi pitänyt keskittyä kertomaan ihmisille kuinka matka voidaan hoitaa turvallisesti. Toisaalta hämmentävä oli myös hallituksen ulostulo, jossa moitittiin THL:n linjaa. Jos eri tahot puhuvat näin ristiin, niin useinhan siinä käy niin että ihmiset kuuntelevat sitä tahoa, jonka viesti sopii heille parhaiten.
Ikävä kyllä me elämme tässä korona-tilanteessa erilaisissa kuplissa, meilläkin on tuttavia jotka käyvät normaalisti baareissa jne, koska arvelevat että mikäli sairastuisivat, saisivat sen lievän version. Sitten taas itse riskiryhmäläisenä oma näkemys on erilainen. (Ja ei, emme matkustaneet hiihtolomalla ja koitamme noudattaa ohjeita.)
Lappiin voi ihan hyvin matkustaa kun tekee sen kontrolloidusti. Matkustaa vain lentokoneella ja taksilla eikä käy kuin muutaman kerran munkkikahveilla paikallisessa. Markkukin on samaa mieltä.
Maaret, Helsinki
Kyllä kevään kiimaviikoille mennään, se on sama tuleeko corona vai hiv.
Lappi omiin kyydein, omassa mökissä ruokaa laittaen ja ulkoillen on saletisti turvallisempi vaihtoehto kuin kylpylä, HopLop ja ostoskeskuksessa hengailu ja bufferruokailu. Niitä mm. tuttavapiirissä on harrastettu niiden toimesta jotka ei matkustaneet Lappiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, vaikka pääsen ylimääräiselle lomalle karanteenin takia, mutta en sitten kuuntele yhtään valituksia vanhemmilta, että on niin vaikea jäädä kotiin asiantuntijatehtävistä jne.
Olisivat miettineet asiaa ennen kuin säntäsivät hiihtokeskuksiin. t. ap opettaja
Mistä ne sulle valittaa? Omien työtehtävien tekemisestä? Miksi? Ei ne varmaan lastensa opettamisesta valita, koska sunhan tehtävä se on opettaa eikä vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä moni varannut reissunsa, kun tautitilanne ollut ihan eri. Ymmärrän etteivät halunneet perua hukaten rahansa.
Syksyllä oli myös korona. Vuoden ollut sama tilanne, ettei pitäisi matkustaa, mutta joo jästejä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, vaikka pääsen ylimääräiselle lomalle karanteenin takia, mutta en sitten kuuntele yhtään valituksia vanhemmilta, että on niin vaikea jäädä kotiin asiantuntijatehtävistä jne.
Olisivat miettineet asiaa ennen kuin säntäsivät hiihtokeskuksiin. t. ap opettaja
Mistä ne sulle valittaa? Omien työtehtävien tekemisestä? Miksi? Ei ne varmaan lastensa opettamisesta valita, koska sunhan tehtävä se on opettaa eikä vanhempien.
Jos lapsi on karanteenissa kotona ja muu luokka koulussa, niin opetuksen hoitaa kyllä vanhemmat.
Ole huoleti, eivät ne ymmärrä hävetä.
Voiko joku oikeesti antaa minulle perusteet miksi en saisi mennä perheen kanssa mökille mihin on jo kotipaikkakunnalla noudettu Prismasta ruuat. Ohjelmassa on hiihtoa/pulkkamäki ja mökin pihassa paljuilua ja saunotaan. Matkalla ainut riski on, että jos lapsilla tulee isompi vessahätä joudumme käymään maski päässä vessassa jossain.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku oikeesti antaa minulle perusteet miksi en saisi mennä perheen kanssa mökille mihin on jo kotipaikkakunnalla noudettu Prismasta ruuat. Ohjelmassa on hiihtoa/pulkkamäki ja mökin pihassa paljuilua ja saunotaan. Matkalla ainut riski on, että jos lapsilla tulee isompi vessahätä joudumme käymään maski päässä vessassa jossain.
Mun mielestä tämä on ok. Mutta kuka oikeesti pystyy tekemään näin, jos ajaa pääkaupunkiseudulta Lappiin asti?
Varokaa tulee raitisilmamyrkytys.
Ei se lapissa ulkona hiihto ole se ongelma. Helsingistä lappiin joutuu pysähtymään kuselle muutaman kerran ja aikuiset laittaa maskin päähän ja lapset tulee mukaan ilman maskia, koska kullannupulle ei voi sellaista päähän laittaa.
Ihanaa, että eteläläiset sai käydä viettämässä hiihtolomansa. Nyt tulee taas lapissa rajoitteita ja lappilaisten hiihtolomat vietetään sitten taas koronarajoitteiden puitteissa ja harrastustoiminnat kiellettynä.(samoin kuin viime keväänäkin.)
:)
Vierailija kirjoitti:
Kiva oli lähettää lapset kouluun, kun osa heidän luokkakavereistaan remunneet Lapissa. Mitä itsekkyyttä, kun noin raskas tauti riehuu ympäri maailmaa.
Meidän lapset eivät Helsingissä tämän takia palanneet lähiopetukseen. Koulun johto oli fiksua ja yläkoululaisten etäkoulu alkoi jo tänään. Alakoululaisen pidimme omassa etäkoulussa.
Meidän on yhdessä sopeuduttava tilanteeseen ja vakavampia vaurioita yhteiskunnalle ja perheille tuo, jos kaikki vain seisahtuu.
Yrittäjänä ajattelen sen niin, että me kaikki haluamme pitää toiminnan käynnissä, koska muuten menee ne harvassa olevat työpaikatkin monelta, jos ei ole asiakkaita. Todella varovainen on oltava, mutta niin suurin osa on ollutkin. On maltettu antaa tilaa, ravintoloista tilataan ruokaa noudettavaksi ja hygieniasta huolehditaan. Itse olen kiitollinen juuri näistä asiakkaista, jotka eivät paina paniikkinappulaa, mutta eivät myöskään vähättele vastuutaan. He pitävät yritykset turvallisemmin pyörimässä.
Tänään mietin laittaessani lasta kouluun, että onko luokalla mahdollisesti matkanneita lapsia. Toivottavasti ei, mutta ihmisen itsekkyydellä ei ole rajaa. Toisaalta kiukuttaa, että itse pitää tiukkaa linjaa ja oltiin kotona hiihtolomaviikko, mutta sitten joku toinen tekee toisen ratkaisun ja tuo mukanaan koronan meillekin. Odotellaan...
Tarttuu. Korona tarttuu tunturissa, lenkkipolulla, kuntosalilla, ravintolassa muulloin kuin pöydässä istuessa, kauppakeskuksessa penkillä istuessa, missä tahansa ilman maskia. Korona ei tartu koulussa, päiväkodissa tai työpaikalla missä on vain suomalaisia eikä etätyömahdollisuutta, lentokoneessa maski kasvoilla, työmatkaliikenteessä maski kasvoilla jne.