Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran valvotte tai ohjaatte lastenne läksyjä? Kertokaa myös lapsen ikä tai luokka

Vierailija
01.03.2021 |

Tai mihin asti ohjasitte?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö yhtään osallistu?

Vierailija
2/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näkisin, että alkuopetusvaiheessa lukuläksy tulisi lukea vanhemman kanssa ja vanhemman tulisi peruskoulun alkuvaiheessa olla kiinnostunut lapsen läksyistä, koska silloin lapselle muodostuu suhde niiden läksyjen tekemiseen ja vanhemman arvostus ja yhdessä tekeminen luo positiivisen kuvan läksyistä.

Kolmannelta luokalta eteenpäin vanhemman tulisi kysyä tapauskohtaisesti läksyistä ja varsinkin, jos lapsella on taipumus unohtaa ne/valehdella. Tätä isommat lapset hoitavat itse läksynsä (jos on siis normaali oppilas). Kokeisiin lukemisessa voi tukea ja kysellä esim. sanoja/kertotauluja jne. mutta normaalin oppilaan tulisi selvitä läksyistään itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne ole opettajien hommia? Minä en ole opettaja, olen sorvari.

Vierailija
4/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekoilla luokilla valvoin, että läksyt on tulleet tehdyksi. Myöhemmin riitti, kun kyseli onhan läksyt tehty, sillä Wilmasta olisi kyllä tullut merkintä jos niitä ei olisi tehty. Nyt ei ole tarvinnut enää vuosiin huolehtia ollenkaan, eikä pidäkään (lapsi on lukiossa jo). Toki seuraan koulumenestystä ja keskustelen kouluasioista lapseni kanssa, mutta itsenäisesti hän sen hoitaa.

Vierailija
5/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.3. luokalla kysyttiin, tuliko läksyä (jos olisi katsottu Wilmasta, ei tietenkään kysyttäisi, koska ansat ja nöyryytys eivät kuulu arvoihimme).

Nyt 5. lk ja hoitaa itse, mitä hoitaa - joskus tehdään yhdessä jotain isompaa tehtävää. Jos lapsi sitä ehdottaa, tai mainitsee.

Vierailija
6/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut, että pääasia kun läpäisee kokeet ja hyvä, jos jokin aine kiinnostaa niin että voi opetella enemmän. Kaikkiin aineisiin ei tarvitse panostaa paljon, kokeen läpäisy riittää. Kaikkia läksyjä ei tarvitse aina tehdä, mutta on hyvä miettiä, mistä itselle on hyötyä. Korostan englannin, matematiikan ja yhteiskuntaopin  tärkeyttä. Käsityöt ja liikunta on aiheita mistä jutellaan viihteenä. Wilma-merkintä ei ole itseisarvo. Yksilöllisesti asian voi ajatella niin, että koulu palvelee lapsen tarpeita. On hyvä osata priorisoida.

Vierailija
7/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.3. luokalla kysyttiin, tuliko läksyä (jos olisi katsottu Wilmasta, ei tietenkään kysyttäisi, koska ansat ja nöyryytys eivät kuulu arvoihimme).

Nyt 5. lk ja hoitaa itse, mitä hoitaa - joskus tehdään yhdessä jotain isompaa tehtävää. Jos lapsi sitä ehdottaa, tai mainitsee.

Mitä?

Vierailija
8/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen kanssa läksyt "yhdessä". Eli vanhempi on saatavilla, jos tarvitsee apua ja myös tarkistaa läksyt. Lukuläksy vaatii aina vanhemman kuittauksen. Joskus lapsi tekee osan läksyistä oma-aloitteisesti.

Vierailija
9/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja sen verran katson oman teinin perään kotona, että muistaa lukea kokeisiin. On onneksi omatoiminen ja tekee hommat muutenkin.

Vierailija
10/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisoppilaiden vanhemmat?

Vierailija
11/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäisiä. Ei ohjata, mutta neuvotaan tarvittaessa.

Vierailija
12/12 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2. luokalla tarkistin. Nyt on 3. luokalla, satunnaisesti tarkistelen, en yksityiskohtaisesti. 

Ehkä 2 viikon välein on joku läksyjen unohdusmerkintä  Wilmassa (merkintä tulee tosi helposti, esim. 20 laskusta 1 puuttuu, tai moniste tehnyt mutta pieni kuva värittämättä). 

Kokeisiin kuulustelen, kolmannella ympäristöopin kokeisiin ja enkun sanakokeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi