Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin

Vierailija
28.02.2021 |

Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.

Kommentit (648)

Vierailija
61/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aallon makkaratehtaan tontilla oli Kymppikioski. Sieltä käytiin ostamassa koko rahalla sekalaisia.

"Koko raha" oli viikkoraha, 5 mk, joskus 1980-luvulla...

Vierailija
62/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennennellä luokalla koulukaveri tuli yks päivä kouluun mukanaan iso pussi merkkareita. Oli niitä ostanut kymmenellä markalla ja ne maksoi silloin 10 penniä kpl, eli sata merkkaria ja ne oli silloin aika isoja.

Vähänks olin kateellinen 😣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin käveltiin kaverin kanssa pari kilsaa vanhalle puukiskalle ostamaan ehkä kahdella markalla karkkia, jota sitten syötiin kun käveltiin takaisin. Tätä tehtiin usein. Merkkareita sai muutaman, pari lätkäliigaa ja sit halvempia nallekarkkeja, jonkun ufon ja omenaremmin parhaina päivinä. Herttaisia muistoja.

Vierailija
64/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkkalan Kyöstin kioskilta.

Härmälän Kallion kioskilta ja siirappinekkuja.

Vierailija
65/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla karkki saattoi maksaa puoli penniä kappale.

Voi niitä aikoja.

Taidat muistella 1960-luvun hintoja. Makeisten kilohinnat nykyään ovat selvästi matalammat kuin 50 vuotta sitten.

Vierailija
66/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myllypuron ostarilta karkkikaupasta. Sen nimi oli joku Mylly_____ tai ______mylly. Tyyliin "Tuulimylly" tai "Myllytuuli". Muistaako kukaan tätä? Se mies oli niin mukava. Sieltä kai sai vuokrattua elokuviakin.

Vierailija
67/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kioskikauppiaan penska. Ei syöty irtokarkkeja kotona koskaan, eikä karkkeja muutenkaan. Jäätelöä joskus ostettiin kotiin. Nehän ei ole kauppiaalle ilmaisia, vaikka kuinka moni niin luulee, vaan tukkuhinta niistä maksetaan ja ei, ei vähennetä omia ottoja verotuksessa vaan päinvastoin, ne lisää verottevan tulon määrää toiminimessä. 

Vierailija
68/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teboililta. Myöhemmin ostin sieltä 15-vuotiaana kaljaa.

Vierailija
69/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöykkiön koulun vieressä oli Aksun kioski, josta ostettiin koulun jälkeen karkkia. Merkkareita tai sitruunapommeja.

Vierailija
70/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grönin kaupasta ylihintaisia karkkeja

Vierailija
71/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myllypuron ostarilta karkkikaupasta. Sen nimi oli joku Mylly_____ tai ______mylly. Tyyliin "Tuulimylly" tai "Myllytuuli". Muistaako kukaan tätä? Se mies oli niin mukava. Sieltä kai sai vuokrattua elokuviakin.

Mä ostin btw karkkipäivänä aina "yheksällä markalla kolmeysejä ja markalla kakskolmosia". 39 numeron karkit oli sellasia pieniä kovia salmiakkikarkkeja ja niitä sai 90 kpl sillä 9 markalla. 23 numeron karkit oli sellasia kinuskikuulia joita sain 10kpl.

Miksköhän mä nää muistan.

Vierailija
72/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kioskikauppiaan penska. Ei syöty irtokarkkeja kotona koskaan, eikä karkkeja muutenkaan. Jäätelöä joskus ostettiin kotiin. Nehän ei ole kauppiaalle ilmaisia, vaikka kuinka moni niin luulee, vaan tukkuhinta niistä maksetaan ja ei, ei vähennetä omia ottoja verotuksessa vaan päinvastoin, ne lisää verottevan tulon määrää toiminimessä. 

Kuinka moni luulee että kioskilla myytävät tavarat ovat kauppiaalle ilmaisia? Mitähän nyt tarkoitat?

Vierailija
73/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ogelin aseman vierestä Pepparilta!

Vierailija
74/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko vielä, kun Merkkarit eli Merirosvorahat ensin pienennettiin ja sitten kiellettiin, kun jotkut oli niin urpoja että yrittivät niellä niitä kunnolla purematta?

Vierailija
75/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkini olivat:

- hedelmäkalat

- autonrenkaat

- merkkarit

- Roope-Ankan kolikot

Vierailija
76/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkikala, kolapullo, merkkari, lakupommi, sitruunapommi.... nam

Vierailija
77/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivokselan snägäriltä.

Minä myös!

Vierailija
78/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei muuten myyty kilohinnalla? Merkkari muuten maksoi 10 penniä 80-luvun alussa.

Nyt kun myydään kilohinnalla niin sen kyllä myös näkee kansan ulkomuodosta...sais tulla kpl myynti takasin!

Vierailija
79/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei muuten myyty kilohinnalla? Merkkari muuten maksoi 10 penniä 80-luvun alussa.

Nyt kun myydään kilohinnalla niin sen kyllä myös näkee kansan ulkomuodosta...sais tulla kpl myynti takasin!

Niin hyväntuulinen muisteluketju neljäl sivua, mutta pitipähän jonkun tulla haukkumaan muita.

Vierailija
80/648 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla oli aivan älyttömästi kioskeja. Ainakin meillä päin kirjaimellisesti joka mäen rinteessä.